Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 15:17:41
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:39
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 14:53:12
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Jeroen Vreeken
Vandaag om 14:40:06
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 14:14:02
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52
  

Auteur Topic: Code aanduiding rails  (gelezen 6309 keer)

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Code aanduiding rails
« Gepost op: 03 September 2008, 18:55:37 »
Kan iemand mij wegwijs maken in de wereld van de codebenamingen van rails.

Ik lees wel eens de volgende waarden;

Code 100, Code 83, 70 en 55. Ik weet dat dit met de hoogte van de rails te maken heeft maar welke code hoort nu bij welke railhoogte.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26996
    • Pagina van klaas
Re: Code aanduiding rails
« Reactie #1 Gepost op: 03 September 2008, 19:19:41 »
Het codegetal geeft het aantal duizendsten van een inch aan. Hoef je alleen nog maar te weten dat een inch exact 25,4 mm is. De rest is rekenwerk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: Code aanduiding rails
« Reactie #2 Gepost op: 03 September 2008, 20:40:28 »
Dank Klaas voor jouw hulp! ;)
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18464
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Code aanduiding rails
« Reactie #3 Gepost op: 03 September 2008, 20:44:16 »
Citaat
Code 100, Code 83, 70 en 55. Ik weet dat dit met de hoogte van de rails te maken heeft maar welke code hoort nu bij welke railhoogte.

100 = 2,5 mm staafhoogte
 83 = 2,1 mm
 75 = 1,9 mm
 70 = 1,85 mm
 55 = 1,45 mm
 40 = 1,25 mm

Hier de link naar de NMRA standaard omtrent de railstaaf hoogte's.

Ik weet niet wat je rijd, maar met NEM wielen zou ik op zeker gaan met code 83. Code 75 of 70 (soms nog 55) wordt veel door de mannen gebruikt die met RP25 rijden. Dat wielprofiel is ontwikkeld door de amerikanen volgens de normen van de NMRA aldaar. 55 en 40 kun je als europese rijder vergeten mits je je wielen aan (laat) passen.

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Code aanduiding rails
« Reactie #4 Gepost op: 03 September 2008, 21:00:54 »
Ik heb Roco, Piko en ModelLoco (RP25) en dacht eerst RocoLine-rails toe te gaan passen, maar RP25 zakt weg in de puntstukken van RL-wissels. Met Peco 75 gaan alle drie de merken vloeiend over de rails en wissels. Ideaal.

Overigens: de Artitec-planE's hebben volgens de fabrikant ook RP25, maar dat is schijn. De flenshoogte gelijkt goed, maar de flenzen zijn te dik waardoor deze wielen op de hartstukken van Peco 75 'tikken'. Ze ontsporen niet, maar ik ga ze wel vervangen want 1) ik vind het geen gehoor & en geen gezicht en 2) de hartstukken zullen er ook niet beter van worden.

Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26996
    • Pagina van klaas
Re: Code aanduiding rails
« Reactie #5 Gepost op: 03 September 2008, 21:19:40 »
..... hebben volgens de fabrikant ook RP25, maar dat is schijn. De flenshoogte gelijkt goed, maar de flenzen zijn te dik ...

Wat bedoel je met te dik?
RP-25 flenzen zijn alleen maar lager dan NEM flenzen. De dikte is praktisch gelijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: Code aanduiding rails
« Reactie #6 Gepost op: 09 March 2009, 11:10:44 »
Laatst heb ik ergens gelezen dat die codes gebaseerd zijn op het één duizendste deel van een inch. Ja, dit is bedacht in een Angelsaksisch land, daar denken zen nog veel in inches, voeten en yards. Dus code 1 zou dan een hoogte hebben van 0,001 X 2,54 cm.
Code 100 wordt dan 100 x 0,001 X 2,54 cm = 0,254 cm = 2,54 mm, afgerond 2,5 mm.

Zo kun je het altijd uitrekenen als je het tabelletje van Ronald eens niet bij de hand hebt. En je  hoeft het ook niet te onthouden.

Groeten,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Code aanduiding rails
« Reactie #7 Gepost op: 09 March 2009, 12:48:26 »
Dat is dus wat Klaas ook al zei.

In de folder van Peco op Lokshop.de staat ook een overzichtje van een aantal codes. In H0 is (bij Peco) code 100 eigenlijk de normale rails, en code 75 de finescale rails. Bij N is code 80 de normale rails en code 55 de finescale rails.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: Code aanduiding rails
« Reactie #8 Gepost op: 09 March 2009, 13:25:17 »
Dat is dus wat Klaas ook al zei.

Sorry, had ik ff overheen gekeken...

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18464
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Code aanduiding rails
« Reactie #9 Gepost op: 09 March 2009, 17:02:14 »
Citaat
de Artitec-planE's hebben volgens de fabrikant ook RP25, maar dat is schijn. De flenshoogte gelijkt goed, maar de flenzen zijn te dik waardoor deze wielen op de hartstukken van Peco 75 'tikken'. Ze ontsporen niet,

Hans, het zijn zeker RP25 wielen. Maar de tik wordt veroorzaakt doordat de flenzen meer ruimte hebben in jouw wissels dan een normaal NEM wiel. Nu weet ik niet welk merk je gebruikt, maar waarschijnlijk geleid jouw wissel de fijnere wielen niet goed waardoor ze tegen je puntstuk aanlopen. Je kunt dat simpel oplossen door de ruimte tussen spoorstaaf en strijkrail (heet dat zo?) iets op te vullen en daarmee te verkleinen zodat de wielen meer "gedwongen" worden door het wissel. Wel oppassen dat je NEM er nog doorheen kan.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26996
    • Pagina van klaas
Re: Code aanduiding rails
« Reactie #10 Gepost op: 09 March 2009, 17:13:23 »
Ter aanvulling op het verhaal van Ronald: heb je al naar de binnenmaat van het wielstel gekeken? (de maat B volgens de normen) Daarin zit een subtiel verschil tussen de NMRA en de NEM. Volgens NMRA moet die maat minimaal 14,4 mm  zijn, volgens de NEM 14,3 mm. Misschien kun je de situatie redden door die tiende millimeter er nog even uit te halen. Het lijkt weinig, maar kan net het verschil maken wat je nodig hebt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Code aanduiding rails
« Reactie #11 Gepost op: 09 March 2009, 18:55:45 »
Hoi,

De RP-maten begrijp ik niet erg. RP 25? Welke zijn er nog meer? En hoe combineren die met de codes voor rails? En dan zijn er de NEM en de NMRA. Europa en Amerika? 

Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 09 March 2009, 18:57:36 door MR »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18464
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Code aanduiding rails
« Reactie #12 Gepost op: 09 March 2009, 19:13:21 »
Kijk hier

RP25 is zeker tot code 55 te gebruiken. 40 kan ook maar niet zonder slag of stoot.
« Laatst bewerkt op: 09 March 2009, 19:15:22 door Ronald Halma. Reden: tekst aanpassing »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26996
    • Pagina van klaas
Re: Code aanduiding rails
« Reactie #13 Gepost op: 09 March 2009, 19:38:57 »
Marco,
RP-25 is een aanbeveling voor de praktijk (Recommended Practice)

De verwarring ontstaat doordat de kreet RP-25 alleen eigenlijk niet genoeg is. Binnen RP-25 is er nog variatie mogelijk in de totale wielbreedte (de maat N). Voor H0 is RP-25-110 de aangewezen maat. En dat hangt weer samen met de breedte van de groeven in wissels. Het wiel moet nl. altijd breder zijn dan de dubbele groefbreedte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Code aanduiding rails
« Reactie #14 Gepost op: 09 March 2009, 21:30:26 »
Aha, weer wat geleerd.

Is Recommended Practice ook common practice?

Groet,

Marco