Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:20:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:19:46
De Projecten van RetroJack door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:18:05
verlichting inbouwen voor beginners door meino
Vandaag om 00:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
23 October 2025, 23:15:04
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
23 October 2025, 22:17:34
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
23 October 2025, 21:46:50
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
Configureren van YD8116 via web browser door reinderlf
23 October 2025, 21:16:42
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
23 October 2025, 20:41:52
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
23 October 2025, 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
23 October 2025, 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
23 October 2025, 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
23 October 2025, 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
23 October 2025, 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
23 October 2025, 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
23 October 2025, 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
23 October 2025, 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
23 October 2025, 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
23 October 2025, 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
23 October 2025, 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
23 October 2025, 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
23 October 2025, 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
23 October 2025, 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
23 October 2025, 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
23 October 2025, 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
23 October 2025, 12:43:16
  

Auteur Topic: Is dit ook een keerlus??  (gelezen 8412 keer)

_Léon_

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Is dit ook een keerlus??
« Gepost op: 22 August 2008, 19:05:07 »
Hallo,

Om de mogelijkheid te hebben om de trein te laten keren en een keerlus te vermijden heb ik de volgende vraag:



Is dit ook een keerlus ????

Mvg. Léon

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Is dit ook een keerlus??
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2008, 19:12:10 »
Ja, een eenzijdige keerlus, je komt immers tegengesteld terug. Alleen andersom gaat dan niet meer lukken, dus terug in de oorspronkelijke rijrcihting is niet mogelijk zo.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Is dit ook een keerlus??
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2008, 19:17:01 »
Je hebt hier geen keerlus vermeden, je hebt er twee aan elkaar geplakt.
De oplossing is in dit geval om de schuine oversteek als keerlus te behandelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Is dit ook een keerlus??
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2008, 19:18:43 »
Zoals Wim al aangaf, dit is een keerlus. Daar wil ik aan toevoegen, dat de lengte van de diagonaal in het ovaal wel eens te kort zou kunnen zijn. Je hebt lengte nodig voor 4 detectie stukken en een ompool lengte, die tenminste net zo lang is als je langste trein. Als ik naar het baanplan kijk, haal je dat niet.

Sander

_Léon_

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Is dit ook een keerlus??
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2008, 20:00:18 »
Hallo,

Het plaatje was alleen bedoeld ter illustratie. In werkelijkheid zou de "schuine" zijde 1,5 meter zijn. Hij zou in 2 richtingen worden bereden.
Hoe lang zou in het geval van de "ultieme keerlus oplossing" de lengte van een trein kunnen zijn?
Aan Wim heb ik de volgende vraag:
Op de site van jou loopt de "melder GND" naar de S88SD16. Is erop deze S88SD16 hiervoor een aparte aansluiting voor gemaakt of moet deze ergens op de printplaat worden gesoldeerd?


mvg. Léon

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Is dit ook een keerlus??
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2008, 20:10:35 »
Léon, Wim heeft wel degelijk een punt met zijn opmerking dat je deze keerlus in feite maar één keer kan benutten. Als je de andere richting oprijdt, met de klok mee, is er geen mogelijkheid meer om nog een keerbeweging te maken. Of ga je ook nog een keerlus stijgend over het andere diagonale spoor heen laten lopen?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Is dit ook een keerlus??
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2008, 20:11:13 »
Op deze pagina kun je achtergrond informatie vinden.

Bij een keerlus, die je in twee richtingen gaat berijden, heb je vier detectie sectie's nodig - die zijn globaal 15-20 cm (of langer). De lengte van het middendeel komt overeen met je langste trein. Ruwweg kun je dus zeggen dat de keerlus minimaal 60-80 cm langer moet zijn als de langste trein.

Sander

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Is dit ook een keerlus??
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2008, 20:23:06 »
Sander, ik weet niet waar jij die maten en informatie vandaan hebt, maar de als we het over de Ultieme Keerlus oplossing spreken van Patrick Smout, dan is het midden gedeelte C minstens zo lang als je langste stroomafnemende trein. Verder de delen E,D en de delen A,B beide ongeveer 5 cm lang. Dus 10cm aan beide zijden extra.
Meer info vind men hier

mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Is dit ook een keerlus??
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2008, 20:33:38 »
Aan Wim heb ik de volgende vraag:
Op de site van jou loopt de "melder GND" naar de S88SD16. Is erop deze S88SD16 hiervoor een aparte aansluiting voor gemaakt of moet deze ergens op de printplaat worden gesoldeerd?

Voor het antwoord op deze vraag zie het plaatje.



Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Is dit ook een keerlus??
« Reactie #9 Gepost op: 22 August 2008, 20:34:57 »
Wim, de maten heb je mij zelf gegeven in een ander draadje. Al weer een tijd geleden had ik daar dezelfde vraag gesteld.

_Léon_

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Is dit ook een keerlus??
« Reactie #10 Gepost op: 22 August 2008, 20:46:23 »
Hallo,

Zoals ik al aangaf was het plaatje alleen bedoeld ter illustratie. In mijn baanplan ziet het als volgt uit:



Hierbij is het groene gedeelte de verbinding met het hoger gelegen gedeelte van mijn baan. Indien ik deze keerlus er niet in zou leggen, zou ik bij het terug keren van dit boven gedeelte niet de mogelijkheid hebben om met de trein te keren of zelfs terug te keren op dit gedeelte.
Ik kwam tot deze oplossing, omdat ik dacht dat de 2 wissels de keerlus zouden opheffen: mijn conclusie was dus fout :-|

Mvg. Léon

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Is dit ook een keerlus??
« Reactie #11 Gepost op: 22 August 2008, 21:33:02 »
Dan is er in het hoger gelegen gedeelte ook sprake van een keerlus, dus dan heb je twee keerlussen, en is je probleem opgelost.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Is dit ook een keerlus??
« Reactie #12 Gepost op: 24 August 2008, 01:26:59 »
Ben vanavond eens lekker bezig geweest met het lezen van informatie over keerlussen. Uiteindelijk hier terecht gekomen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het allemaal niet zo leuk vindt die keerlussen :(

Maar goed. Heb zins kort mijn baan ook on-line staan en weet zeker dat er keerlussen inzitten. Om eerlijk te zijn, zijn het ook 2 keerlussen. Moet ik hier nu wel dingen voor gaan regelen of niet?



santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Is dit ook een keerlus??
« Reactie #13 Gepost op: 24 August 2008, 01:44:41 »
Ronald, waarom is het allemaal niet zo leuk met keerlussen ? Die dingen zijn niet giftig en ze bijten ook niet - wat is er zo eng aan ?

Uitgaande van een 2-rails baan, heb je hier twee keerlussen. Dat is prima - zou je er slechts één hebben, zou het een manco zijn geweest; twee is helemaal goed.  Je kunt keren en in de tweede lus weer terugkeren. In beide lussen heb je voldoende rijlengte nodig en dat heb je zo te zien ook. Prima ontwerp dus, wat de keerlussen betreft.
Ik vraag me wel af hoe je die bijna haakse kruisingen wilt gaan maken - welke rails ga je gebruiken ? (als ik de stippellijnen bekijk is dat te kort om te stijgen/dalen)

Het is wel noodzakelijk bij keerlussen bij het 2-rails systeem om electrisch gezien de juiste schakeling toe te passen. Wim Ros heeft daar een uitstekende oplossing voor.

Sander

edit : beter gekeken : de hellingen zijn wel haalbaar, alleen rechts-boven snap ik de stippellijn niet.
« Laatst bewerkt op: 24 August 2008, 01:47:13 door santerdam »

r0n

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Is dit ook een keerlus??
« Reactie #14 Gepost op: 24 August 2008, 01:51:38 »
Ze bijten niet, maar nemen aardige happen uit mijn portomonnee... :) na vanavond ben ik mij er dan ook van bewust dat ik meer geld kwijt zal zijn dan dat ik in eerste instantie in gedachten had.

Het gestippelde gedeelte ligt onder het zichtbare gedeelte. Rails is Peco 55. Ik zit erover te denken om nog een spiraal in te bouwen die naar beneden ga. Ik heb nu een meter en zal dus maar 3 cm kunnen dalen. Mocht er iets ontsporen op het schaduw station dan heb ik een groot probleem. Met een dubbele spiraal zit ik ongeveer 9 centimeter lager. En ik kan er aan de achterkant van de baan bij dus dat mag ook geen probleem zijn dacht ik zo.

Maaruh... ik had mijn baan al gepost met extra info... wil niet dit onderwerp misbruiken om mijn baan te bespreken. Misschien dat je daar je volgende opmerking zal willen plaatsen.