Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Schaal en tijd  (gelezen 12395 keer)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Schaal en tijd
« Gepost op: 19 augustus 2008, 14:26:26 »
Naar aanleiding van het NZH AHOB draadje.
Vele van ons rijden op de juiste correcte schaal. 1:160,1:87 etc.
Minder rijden er op schaalsnelheid. (Regelaar eens wat minder ver openzetten etc)

nog minder rijden volgens een schaaltijd oftewel een versnelde klok . ipv 1 uur in werkelijkheid neem je daar voor 1 kwartier.

Als je dat nu eens aanhoudt dan is het neerlaten van een overweg boom, het luiden van een bel en het aangloeien van een lamp allemaal in 1 kwart v d normale tijd gestopt. ( en valt het dus niet meer op als dat gelijktijdig gebeurd.)

Overigens zijn er ook maar heel weinig  liefhebbers die naast boven genoemde schaal kenmerken ook met schaalgewicht rijden.

Wie op dit forum gebruikt alle bovenstaande zaken in zijn modelbaan?

dus Schaal , Versnelde klok, Gewicht?


Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Schaal en tijd
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2008, 14:31:35 »
Schaaltijd is volgens mij een apart geval, omdat die volgens mij niet verschaalt hoeft te worden. Als ik het goed beredeneer en je verschaalt de snelheid en de afstand, dan blijft de tijd gelijk.
Tijd verschaal je alleen om de baan levendig te houden en het comprimeren van de afstanden te corrigeren.  Klopt dit?

Groet Erik

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Schaal en tijd
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2008, 14:39:39 »
De versnelde klok heeft betrekking op het uitvoeren van dienstroosters - de vertrektijden van treinen. Met een 'twee treinen per uur' rooster zou het anders te rustig zijn op je baan.

Op fenomenen als timing van openen en sluiten van bomen en knipperlichten heeft de versnelde klok geen betekenis. De bomen moeten gewoon dicht zijn als de trein inmiddels op x afstand is genaderd - de bomen gaan open als de trein x afstand gepasseerd is.
De aan/uit tijden van de knipperlichten zijn tijdsafhankelijk van de boombewegingen - even tevoren aan en weer uit als de bomen geheel geopend zijn.

Sander

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Schaal en tijd
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2008, 14:54:52 »
Aan wat voor berekening moet ik denken als je het hebt over schaalgewicht? Ik rij in schaal N (1op160). Maar als je het gewicht zou delen door 160 zou ik mijn locjes nog niet kunnen optillen... is hier een standaard formule voor?

Gr, Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Schaal en tijd
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2008, 15:06:39 »
Ik denk dat je drie keer door 160 moet delen dan...

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Schaal en tijd
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2008, 15:10:56 »
In schaal 1:160 worden zowel de lengte, de breedte, als de hoogte van je treintjes 160 keer zo klein. De inhoud van een loc wordt dus 4.096.000 keer zo klein (inderdaad 160x160x160). Op die manier geredeneerd, zou een N-spoor loc dus ook maar 1/4.096.000 van het gewicht van een echte loc moeten hebben.

Een moderne loc (bijvoorbeeld een BR145) weegt 80 ton = 80.000.000 gram. Een model van deze loc zou dan dus 19,5 gram moeten wegen. Het echte model is wel zwaarder dan dat, maar het scheelt geen ordegroottes.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Schaal en tijd
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2008, 15:19:47 »
Je moet inderdaad het gewicht delen door de derde macht van de schaalverhouding. Als je dat doet voor een loc van 100 ton, vertaald naar schaal N, dan kom je uit op 24 gram. Dat is te licht voor een goede trekkracht,en ik weet zeker dat de meeste N-locs een stuk zwaarder zijn. Dus schaalgewicht is geen goed idee.

Wat de tijd betreft, die hoef je niet te verschalen. Maar bij de aansturing van een overweg krijg je wel een probleem. Een AHOB in het echt begint te werken als de trein nog ongeveer 1500 meter weg is. Op een H0 baan komt dat neer op ruim 17 meter. Die lengte heeft bijna niemand. Op mijn eigen spoorbaan heb ik ook een AHOB voorzien, en daar ben ik ook tegen dat probleem aangelopen. Daarom heb ik noodgedwongen de tijden een beetje krapper gemaakt. Het bellen en knipperen voordat de bomen dalen duurt in het echt ongeveer 10 seconden, dat heb ik teruggebracht tot 2 seconden. Het dalen van de bomen is afhankelijk van de boomlengte. Lange bomen hebben meer tijd nodig dan korte. Variëert in de praktijk tussen 5 en 12 seconden. Dat heb ik teruggebracht naar 3 seconden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Schaal en tijd
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2008, 15:40:36 »
Gewicht verschalen is altijd een aardige discussie. De eigenschappen van een materiaal laten zich nou eenmaal niet verschalen (denk maar eens aan water).  Dus een gewicht door de schaal3 delen is niet reëel.
No dress rehearsel, this is our life.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Schaal en tijd
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2008, 15:52:28 »
Je moet inderdaad het gewicht delen door de derde macht van de schaalverhouding. Als je dat doet voor een loc van 100 ton, vertaald naar schaal N, dan kom je uit op 24 gram. Dat is te licht voor een goede trekkracht,en ik weet zeker dat de meeste N-locs een stuk zwaarder zijn. Dus schaalgewicht is geen goed idee.

Ik ben het helemaal met Klaas eens. Als het gewicht zo laag wordt gaat dit tenkoste van de rijeigenschappen... en dat is iets waar zeker in de kleinere schalen (zoals N) meer rekening mee gehouden moet worden. Ik merk bij sommige locs en wagons die stroom afnemen dat ze beter contact maken met de rails als ik er extra gewicht in leg. Hier is helaas niet altijd ruimte voor. Schalen in gewicht lijkt me dus niet erg zinnig. (je ziet het trouwens toch niet). Tijd moet je denk ik variabel schalen (bijv. afhankelijk van het formaat van de baan) tot het er mooi uitziet.

Gr, Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Schaal en tijd
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2008, 16:11:26 »
Tijd verschalen gaat echt niet lukken, dat wil zeggen de tijd door 87 of 160 delen. De snelheid van de treinen wordt dan namelijk hoger. Als een échte trein 30 seconden over 1000 meter doet, doet hij in schaal ook 30 seconden over (1000/87=)  11,5 meter.
Wat ik zelf ooit (vroegâh) deed was de tijd versnellen. Een uur in 12 minuten. Eerst een hele dienstregeling in elkaar bouwen en dan met versnelde tijd afdraaien. Maar misschien is dat wat voorgaande posters al bedoelden.
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2008, 16:13:55 door Marc tramt. Reden: aangevuld »
No dress rehearsel, this is our life.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Schaal en tijd
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2008, 22:20:30 »
tijd verschalen of tijd versnellen is natuurlijk hetzelfde. Wat bedoelt wordt is dat intervallen ingekort wordt. Een dienstregeling van 1x per uur wordt 1x per kwartier. Daarna houdt je (of je doet dat niet  ;D ) de schaalsnelheid weer aan.

Heel gemakkelijk: als je op een geschaalde afstand een werkelijke dienstregeling wil rijden met evenveel materieel als in het voorbeeld, moet je de normale tijd aanhouden. Zodra je de tijd schaalt moet je of evenredig meer materieel inzetten of evenredig harder rijden om de dienstregeling aan te laten sluiten.

Is meteen de reden waarom we in het model best met een kortere interval kunnen leven/werken: onze trajecten zijn niet 1:87, hoe graag we dat ook willen.

Ik ben nog aan het plannen aan mijn baan, maar zal waarschijnlijk overal een loopje nemen met de schalen.

Groet, Sicco Jan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Schaal en tijd
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2008, 23:00:57 »
Wat de tijd betreft, die hoef je niet te verschalen. Maar bij de aansturing van een overweg krijg je wel een probleem. Een AHOB in het echt begint te werken als de trein nog ongeveer 1500 meter weg is. Op een H0 baan komt dat neer op ruim 17 meter. Die lengte heeft bijna niemand.

Maar dan hebben we voor de liefhebber nog altijd het schaduwstation om lengte te suggereren. Bij gebruik van een schaduwstation zou een modeloverweg even snel of traag kunnen functioneren als een echte.
Ieder zijn lol. Persoonlijk vind ik die snel dichtklappende modeloverwegbomen altijd een raar gezicht.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Schaal en tijd
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2008, 23:21:25 »
Zelfs de nmra geeft geen RP voor schaal gewicht, Wel een RP (ik meen 20.1) voor het berekenen van wat voor gewicht een wagon moet hebben om een beetje goed te kunnen rijden.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Schaal en tijd
« Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2008, 00:00:49 »
Schaaltijd : onzin... tijd verandert niet omdat iets kleiner uitgevoerd is. Juist gezien onze toch al te korten baanvakken zou je minder treinen willen laten rijden... Immers, als ik bijvoorbeeld EdeCentrum-EdeWageningen op mijn zoldertje nabouw, is de tussenafstand niet 1:87, kortom al houd ik WEL de juiste wachttijd op de eindpunten en rijd ik schaalsnelheid, toch heb ik per uur meer treinbewegingen doordat ik minder (schaal)afstand afleg.

Schaalsnelheid : tuurlijk. Gewoon heel simpel omrekenen. Snelheid is een-dimensionaal, eenvoudig.

Schaalgewicht : helemaal onnozel. Klaas heeft het over dat gewicht dan bijvoorbeeld bij h0 met 87^3 moet afnemen, dat zou voor een 1600 bijvoorbeeld op circa 127 gram uitkomen... ben ik blij dat mijn Roco zwaarder is :D

Alles in deze hobby is wat relatief... materieel willen we graag exact op schaal hebben, met rijlengte gaat ons dat nooit lukken als we ook echt wat leuks willen uitbeelden. Echter : een 1:100 model tov een 1:87 model pikken we er snel uit. Een perron wat een eind is ingekort valt bijvoorbeeld minder snel op. Mits goed toegepast valt selective compression amper op...

Straks begint iemand nog over schaalvoltages en amperages... voor NL baan in h0 wil17 volt nog wel maar meer dan 10A per lok wordt toch lastig, laat staan als je geen NS maar SNCF rijdt met 25kV :)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Schaal en tijd
« Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2008, 00:06:11 »
Met die laatste reactie ben ik het wel eens. Ik heb ook een draadje hier, en ene meneer Kras schreef daar ooit in dat wat 'we met een modelbaan een illusie willen creëren'. Nou, dat ben ik dus compleet met hem eens. Het ging toen over foto's nemen geloof ik, enfin: als iets veel lijkt op hetgeen wordt nagebootst valt dat sneller op dan wanneer het perron in het echt 2000 stoeptegels heeft, en in model dus ook.