Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 18:13:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
  

Auteur Topic: Artitec Plan W rijtuigen  (gelezen 311072 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #795 Gepost op: 24 January 2009, 23:38:59 »
Dat moet dan hoogstwaarschijnlijk eentje van die drie zijn. Ze zijn als het ware overgeheveld van de BNL-omloop naar de W2-diensten en reden dus puur in binnenlandse diensten. Ze kwamen ook niet meer in de Benelux-afrekening met de NMBS voor. Of daarbij ook stuurstroomkabels zijn weggehaald, handrem buiten dienst etc. kortom aanpassingen aan W2 verteld het verhaaltje over deze drie dan weer niet...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #796 Gepost op: 24 January 2009, 23:47:57 »
Asjemenou! Het is de 455, het trio is compleet...

455 in trein 2244 (Hannover-Amsterdam) op 18 oktober 1985 te Oldenzaal vastgelegd. Bijzonder bonte trein met grijs/gele 1205, geel/blauwe ICR-BKD, blauw/gele plan W, blauw/beige DB Bm, groene DB Bm...
1200, ICR e W vanaf Bad Bentheim uiteraard. Foto druk ik nog wel een keer af.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

o_grenier

  • Gast
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #797 Gepost op: 25 January 2009, 01:01:43 »
GoedGek, ik geloof dat je een paar dingen door elkaar haalt, sowieso begin je nummers door elkaar te halen. Maar goed, daar moet je dan ook goedgek voor wezen natuurlijk. 8)

De door Artitec uitgebrachte nummers 428 en 477 zijn in feite hetzelfde rijtuig... Het is hetzelfde effect als je de E-locs 1623 en 1823 laat rondrijden, dat wil ook niet iedereen...

Ik twijfel er aan dat de 428 in Beneluxkleuren heeft gereden, ik betwijfel ten zeerste of de 477 (ex-428) in de oude Beneluxuitmonstering heeft gereden. Dat kan haast niet als je het revisieverhaal volgt. Aan de hand van deze conclusies wordt de rijtuignummerkeuze ongelukkig genoemd.

De tikfout in de nummers is intussen gecorrigeerd   :)

Ik had met opzet "(toch?)" achter mijn bewering staan om aan te geven dat ik mijn mening daarover zeker niet aan anderen wil opleggen. Er wordt dus niet altijd hetzelfde over gedacht. Dat hoeft natuurlijk ook niet. Al zit er in mijn denkwereld(je) wel een zekere onlogica in: Men wil geen twee nummers die (als je het weet èn het kunt lezen) hetzelfde oerrijtuig zijn, maar wel twee rijtuigen die vrij zeker nooit in die ene week tezamen gereden hebben. Daaruit blijkt maar weer dat velen een eigen mening hierover hebben, en dat moesten we maar zou houden!

Als de 428 niet in de "Artitec-kleuren" gereden heeft is de keuze natuurlijk ongelukkig, daar zijn we het in elk geval over eens! Dat zou wat mij betreft wel een tegenvaller zijn, want tot nu toe leek me dat Artitec z'n huiswerk steeds goed gedaan had. Maar ze lezen ongetwijfeld mee, dus wie weet wat voor PM-etjes je nog gaat krijgen ;D

Overigens zou ik die zaak van die nummers zelf nooit geweten hebben, maar ik vind het wel leuk om daar wat meer van te lezen. Wat dat betreft dus ook van mijn kant een dikke pluim voor de info!

@ Sneek: Over die Kalkwagens maak ik wel een apart draadje om deze draad niet (verder) te vervuilen.

GG



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #798 Gepost op: 25 January 2009, 15:18:32 »

Als de 428 niet in de "Artitec-kleuren" gereden heeft is de keuze natuurlijk ongelukkig, daar zijn we het in elk geval over eens! Dat zou wat mij betreft wel een tegenvaller zijn, want tot nu toe leek me dat Artitec z'n huiswerk steeds goed gedaan had.

Ja maar jongens, dit zijn ook details..... Dat er op dit forum al één iemand is die dat weet/achterhaald is al een wonder.....

;)

Gr/H

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #799 Gepost op: 28 January 2009, 17:04:26 »
Details? Vanwaar dan al die drukte om verschillende rijtuignummers? Als het maar een ander nummer is, ook al is het fout? Dat het lang niet iedereen zal boeien ligt voor de hand. Maar de fabrikanten houden er steeds meer rekening mee dat het aantal modelspoorders dat verschillende wagennummers wenst groot genoeg is.

Voor mij was de reden om zoiets uit te zoeken dat er een nummerbotsing dreigde: ik was bezig een W1 zonder blauwe banen met computernummer en vignet te maken van een B 4100. Uit mijn hoofd wist ik dat ik dan een nummer moest kiezen boven de 425 want de rest was verbeneluxt. Ik koos de 428 omdat ik dat nummer op stickervel had. En als ik dan zojuist een W1 Benelux heb gekocht met hetzelfde rijtuignummer dan wil ik weten hoe het zit. Ik vind het interessant om te kijken hoe de geschiedenis is geweest van die bakken. En als ik er dan achter kom dat de andere 2 Benelux-rijtuigen het nummer 477 dragen wat de ex-428 moet zijn geweest dan wil ik alles weten.   

Als je zoiets deelt met forumgenoten dan kun je soms achter zaken komen waar je nooit bij stil had gestaan. Zo werd ik door Wim Sneek gewezen op het aparte Beneluxvrije-omloopje van de 454-456. Nooit geweten, terwijl mijn eigen foto's zijn verhaal bevestigden.

Wat iedereen verder met de info doet moet ie zelf weten, ik noem de opgediepte feiten en trek enkele conclusies. Binnenkort kom ik met een vervolg op de reeds verstrekte info.   
« Laatst bewerkt op: 28 January 2009, 17:13:39 door Mispoes. Reden: wenst »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #800 Gepost op: 28 January 2009, 21:26:48 »
Frank, het was geen verwijt, hè.

Gr/H

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #801 Gepost op: 28 January 2009, 21:29:52 »
Dat meen je niet! Zit ik daar voor niks een heel verhaal neer te pennen...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #802 Gepost op: 28 January 2009, 21:33:49 »
 ::)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #803 Gepost op: 28 January 2009, 22:03:08 »
Huibert, lieve schat, als ik iets in cursief schrijf is het vaak ironisch bedoeld.

Met de meeste symbolen die hier op het palet tot onze beschikking staan kan ik vaak onvoldoende uit de voeten.

Ik vond het leuk een stukje uitleg te geven hoe ik aan mijn onderzoek geraakte.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #804 Gepost op: 28 January 2009, 22:06:31 »
Dit moest ik even kwijt:

hulde aan meneer Artitec!

Bedankt voor de service! ik is nu al weer blij

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #805 Gepost op: 28 January 2009, 22:08:43 »
Wat heb je gekregen?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #806 Gepost op: 29 January 2009, 21:54:10 »
Huibert, lieve schat, als ik iets in cursief schrijf is het vaak ironisch bedoeld.

Met de meeste symbolen die hier op het palet tot onze beschikking staan kan ik vaak onvoldoende uit de voeten.

Ik vond het leuk een stukje uitleg te geven hoe ik aan mijn onderzoek geraakte.
Het stukje onderzoek wordt ook zeker gewaardeerd, ook door mij.
Strekking van mijn opmerking was meer dat een (als je het al zo moet noemen) misser van Att wat de nummering betreft hen mi nauwelijks te verwijten valt. Je moet wel heel behoorlijk goed ingevoerd zijn wil je dit detail nièt over het hoofd zien.
En Frank, ik zit op je ironie in zake mij niet te wachten. Niet doen dus.

Groet,

Huibert

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #807 Gepost op: 29 January 2009, 22:10:33 »
Niet doen dus.

Och, ik houd nu eenmaal van DE-II... :-*
« Laatst bewerkt op: 29 January 2009, 22:59:40 door Mispoes. Reden: toch nog een geschikte gevonden! »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

pjotrtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • up up and awaaaay!
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #808 Gepost op: 29 January 2009, 23:06:26 »
In elk geval: ik vind het echt ge-wel-dig om te zien dat er hobbyisten zijn die echt álle details op orde willen hebben, van klinknagels op daken tot rijtuignummers of kleurstellingen of vishaken. Fantastisch! Meer onderzoek graag!
(Ikzelf ben meer van de sfeer: ik spaar alles wat in mijn kindertijd over het spoor langs mijn school reed, en de sfeer wordt niet minder door een fout computernummer. Gelukkig maar. Eén hobby met numerologie er in is wel voldoende!
--------------------------------------
Pieter

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #809 Gepost op: 29 January 2009, 23:18:24 »
Dan heb ik goed nieuws voor je: ik heb vanavond de laatste hand gelegd aan het in kaart brengen van de Beneluxrijtuigen, moet alles nog in een tabel plaatsen en dan kan ik het hier neer zetten.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.