Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
The Southern Pacific & California Northern door Torikoos
Vandaag om 21:30:23
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 21:11:54
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Servé
Vandaag om 21:07:30
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
  

Auteur Topic: Artitec Plan W rijtuigen  (gelezen 311095 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #180 Gepost op: 14 August 2008, 11:26:34 »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gert1

  • Gast
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #181 Gepost op: 14 August 2008, 11:27:10 »
Dat weet ik verder niet, misschien reden ze alleen mee in de eerste en laatste trein van de dag?

Dat zou natuurlijk kunnen, maar dat zou dan wel een boel rangeerwerk hebben betekend. En dat lijkt me minder waarschijnlijk.
Iemand die hier meer over weet?

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22450
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #182 Gepost op: 14 August 2008, 11:28:01 »
Maar dan is het vreemd dat ze er soms wel en soms niet in zaten. Ik bedoel maar: post tussen NL en B heb je altijd. Het gaat immers niet om een incidentele zending naar de Galapagos-eilanden (ik noem maar wat)...

mvg,
Gert

Nee, maar ieder uur is ook overdreven. Ik weet niet precies hoe het zat, maar één set met een postrijtuig moet eigenlijk genoeg zijn geweest. Zo'n set maakte meerdere slagen per dag.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #183 Gepost op: 14 August 2008, 11:29:56 »
Oke. En die speciale Benelux-versie van de Plan E brengt Artitec straks natuurlijk ook. Het wordt steeds leuker!

mvg,
Gert

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #184 Gepost op: 14 August 2008, 11:30:47 »
Spoorgenoten,
Het wordt helderder voor mij.
Ik begrijp hieruit tevens dat de blauw/gele plan W's weer gecombineerd moeten/kunnen worden  met de ICR rijtuigen van lsm. Maar moet dit dan buurlandenverkeer of binnenland zijn?
Want dan weet ik zo'n beetje wat ik kan gaan bestellen.

gr
Hans

Maakt niet uit.

Gr/H

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #185 Gepost op: 14 August 2008, 11:37:05 »
Maar dan is het vreemd dat ze er soms wel en soms niet in zaten. Ik bedoel maar: post tussen NL en B heb je altijd. Het gaat immers niet om een incidentele zending naar de Galapagos-eilanden (ik noem maar wat)...

Toen in 1974 de trek/duwtreinen naar Brussel begonnen te rijden, werden hiervoor twee postrijtuigen aangewezen. Tot 30 december 1982 reed in de eerste trein Amsterdam-Brussel en de laatste trein Brussel-Amsterdam een plan L mee.
Bron: http://www.martijnhaman.nl/  :)

Martijn

Gert1

  • Gast
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #186 Gepost op: 14 August 2008, 11:41:49 »
Haman, die kan er wat van!   ;)

Bedankt voor de info.

mvg,
Gert

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #187 Gepost op: 14 August 2008, 11:42:17 »
Weet iemand hoelang de benelux W's met het oude type raam hebben gereden?

Spoorfan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22450
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #188 Gepost op: 14 August 2008, 11:44:30 »
Toen in 1974 de trek/duwtreinen naar Brussel begonnen te rijden, werden hiervoor twee postrijtuigen aangewezen. Tot 30 december 1982 reed in de eerste trein Amsterdam-Brussel en de laatste trein Brussel-Amsterdam een plan L mee.
Bron: http://www.martijnhaman.nl/  :)

Martijn

Maar waren er dan twee sets standaard voorzien van een postrijtuig of werden die rijruigen ertussen gerangeerd?

edit Ach nee, het laatste zal wel. Het ligt niet erg voor de hand dat de hele set een tijdje voor het postperron werd gezet.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2008, 12:00:23 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #189 Gepost op: 14 August 2008, 12:27:39 »
Zover mij bekend reden de postrijtuigen in vaste treinnummers (altijd op de zelfde tijden), daarvoor werden ze dan ingerangeerd. Daarom reden ze ook achter de lok zodat er makkelijk kon worden gerangeerd. Of ze geladen en gelost werden langs postperrons is de vraag. Er werd ook op tussen gelegen stations geladen en gelost (zoals bij de Pec's).  Een plaatsing langs het postperron zou dan alleen in Amsterdam enige logica hebben.
Volgens mij werden ze ook in Brussel langs het perron gelost.

De rijtuigen werden uitgerangeerd als hun stam andere treinnummers gingen uitvoeren dan waarvoor de postrijtuigen werden gesteld. Dat gebeurde dus dagelijks.

Spoorfan

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #190 Gepost op: 14 August 2008, 13:41:53 »
Misschien een ander draadje starten: Postrijtuigen in de BNL trek/duw...?
Tbinnebarretije…

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #191 Gepost op: 14 August 2008, 14:08:00 »
Da's niet nodig:

doe maar klik


Ik zal, als ik er aan toe kom, de komende dagen wat plaatsen over o.a. de A- en AB-rijtuigen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #192 Gepost op: 14 August 2008, 14:31:45 »
Dat uitrangeren was tamelijk gewoon. Daar komt het woord 'stam' ook vandaan. De stam bestond uit een vaste set die naar gelang het verwachtte reizigersaanbod op de dag uitgebreid werd met versterkingsrijtuigen. Bij ICR reden dan bv (en vooral onder andere) de W's mee als versterkingsruituigen.
Overigens is die gewoonte van stam en versterking al zo oud als de spoorweg zelf.

Gr/H

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • Secondtrains.com
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #193 Gepost op: 14 August 2008, 16:26:37 »
Enig idee in welke periode dit gebeurd is?

Voor zover ik me herinner aan het begin van de jaren '80, zo rond '82-'84.

Toen zijn ook de driedelige ramen veranderd in "Sprinter-ramen".

Wat Artitec nu uitbrengt is dus het volgende:

- een voormalige plan W van de Benelux-dienst in IC-kleuren (te herkennen aan het feit dat het nummer in het midden staat).
- een Benelux plan W in de oorspronkelijke uitvoering, voor de revisie van begin jaren '80 (met alleen de gele deuren).
- een plan W in blauw met NS-logo (na circa 1968).
- een plan W in de oorspronkelijke uitvoering van 1966.

Overigens is er ook nog 1 Benelux-rijtuig geweest dat na het opbreken van de oude Benelux-TD in de IC-dienst reed en wel gele deuren had, maar geen gele banen op de zijkant. Ik zal de foto daarvan even opzoeken.

Er waren 3 postrijtuigen. Een is omgebouwd ter vervanging van een rijtuig dat in Brussel Zuid is verongelukt: 051, 051 en 053 (later omgebouwd).

Eind '82 kwam er aan de dienst van de postrijtuigen in de Benelux al een einde.


CKLX
« Laatst bewerkt op: 14 August 2008, 16:39:15 door CKLX »

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #194 Gepost op: 14 August 2008, 20:02:36 »
Ik weet niet of hij hier al stond, maar dit is wel een leuk linkje volgens mij: http://www.artitec.nl/plan_w_pics.htm   ;)


Bart