Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Molenbaan (werktitel) door Valentijn
Vandaag om 10:24:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
  

Auteur Topic: Artitec Plan W rijtuigen  (gelezen 313458 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #180 Gepost op: 14 August 2008, 11:26:34 »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Gert1

  • Gast
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #181 Gepost op: 14 August 2008, 11:27:10 »
Dat weet ik verder niet, misschien reden ze alleen mee in de eerste en laatste trein van de dag?

Dat zou natuurlijk kunnen, maar dat zou dan wel een boel rangeerwerk hebben betekend. En dat lijkt me minder waarschijnlijk.
Iemand die hier meer over weet?

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #182 Gepost op: 14 August 2008, 11:28:01 »
Maar dan is het vreemd dat ze er soms wel en soms niet in zaten. Ik bedoel maar: post tussen NL en B heb je altijd. Het gaat immers niet om een incidentele zending naar de Galapagos-eilanden (ik noem maar wat)...

mvg,
Gert

Nee, maar ieder uur is ook overdreven. Ik weet niet precies hoe het zat, maar één set met een postrijtuig moet eigenlijk genoeg zijn geweest. Zo'n set maakte meerdere slagen per dag.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #183 Gepost op: 14 August 2008, 11:29:56 »
Oke. En die speciale Benelux-versie van de Plan E brengt Artitec straks natuurlijk ook. Het wordt steeds leuker!

mvg,
Gert

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #184 Gepost op: 14 August 2008, 11:30:47 »
Spoorgenoten,
Het wordt helderder voor mij.
Ik begrijp hieruit tevens dat de blauw/gele plan W's weer gecombineerd moeten/kunnen worden  met de ICR rijtuigen van lsm. Maar moet dit dan buurlandenverkeer of binnenland zijn?
Want dan weet ik zo'n beetje wat ik kan gaan bestellen.

gr
Hans

Maakt niet uit.

Gr/H

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #185 Gepost op: 14 August 2008, 11:37:05 »
Maar dan is het vreemd dat ze er soms wel en soms niet in zaten. Ik bedoel maar: post tussen NL en B heb je altijd. Het gaat immers niet om een incidentele zending naar de Galapagos-eilanden (ik noem maar wat)...

Toen in 1974 de trek/duwtreinen naar Brussel begonnen te rijden, werden hiervoor twee postrijtuigen aangewezen. Tot 30 december 1982 reed in de eerste trein Amsterdam-Brussel en de laatste trein Brussel-Amsterdam een plan L mee.
Bron: http://www.martijnhaman.nl/  :)

Martijn

Gert1

  • Gast
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #186 Gepost op: 14 August 2008, 11:41:49 »
Haman, die kan er wat van!   ;)

Bedankt voor de info.

mvg,
Gert

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #187 Gepost op: 14 August 2008, 11:42:17 »
Weet iemand hoelang de benelux W's met het oude type raam hebben gereden?

Spoorfan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #188 Gepost op: 14 August 2008, 11:44:30 »
Toen in 1974 de trek/duwtreinen naar Brussel begonnen te rijden, werden hiervoor twee postrijtuigen aangewezen. Tot 30 december 1982 reed in de eerste trein Amsterdam-Brussel en de laatste trein Brussel-Amsterdam een plan L mee.
Bron: http://www.martijnhaman.nl/  :)

Martijn

Maar waren er dan twee sets standaard voorzien van een postrijtuig of werden die rijruigen ertussen gerangeerd?

edit Ach nee, het laatste zal wel. Het ligt niet erg voor de hand dat de hele set een tijdje voor het postperron werd gezet.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2008, 12:00:23 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #189 Gepost op: 14 August 2008, 12:27:39 »
Zover mij bekend reden de postrijtuigen in vaste treinnummers (altijd op de zelfde tijden), daarvoor werden ze dan ingerangeerd. Daarom reden ze ook achter de lok zodat er makkelijk kon worden gerangeerd. Of ze geladen en gelost werden langs postperrons is de vraag. Er werd ook op tussen gelegen stations geladen en gelost (zoals bij de Pec's).  Een plaatsing langs het postperron zou dan alleen in Amsterdam enige logica hebben.
Volgens mij werden ze ook in Brussel langs het perron gelost.

De rijtuigen werden uitgerangeerd als hun stam andere treinnummers gingen uitvoeren dan waarvoor de postrijtuigen werden gesteld. Dat gebeurde dus dagelijks.

Spoorfan

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5390
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #190 Gepost op: 14 August 2008, 13:41:53 »
Misschien een ander draadje starten: Postrijtuigen in de BNL trek/duw...?
Tbinnebarretije…

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #191 Gepost op: 14 August 2008, 14:08:00 »
Da's niet nodig:

doe maar klik


Ik zal, als ik er aan toe kom, de komende dagen wat plaatsen over o.a. de A- en AB-rijtuigen.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #192 Gepost op: 14 August 2008, 14:31:45 »
Dat uitrangeren was tamelijk gewoon. Daar komt het woord 'stam' ook vandaan. De stam bestond uit een vaste set die naar gelang het verwachtte reizigersaanbod op de dag uitgebreid werd met versterkingsrijtuigen. Bij ICR reden dan bv (en vooral onder andere) de W's mee als versterkingsruituigen.
Overigens is die gewoonte van stam en versterking al zo oud als de spoorweg zelf.

Gr/H

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #193 Gepost op: 14 August 2008, 16:26:37 »
Enig idee in welke periode dit gebeurd is?

Voor zover ik me herinner aan het begin van de jaren '80, zo rond '82-'84.

Toen zijn ook de driedelige ramen veranderd in "Sprinter-ramen".

Wat Artitec nu uitbrengt is dus het volgende:

- een voormalige plan W van de Benelux-dienst in IC-kleuren (te herkennen aan het feit dat het nummer in het midden staat).
- een Benelux plan W in de oorspronkelijke uitvoering, voor de revisie van begin jaren '80 (met alleen de gele deuren).
- een plan W in blauw met NS-logo (na circa 1968).
- een plan W in de oorspronkelijke uitvoering van 1966.

Overigens is er ook nog 1 Benelux-rijtuig geweest dat na het opbreken van de oude Benelux-TD in de IC-dienst reed en wel gele deuren had, maar geen gele banen op de zijkant. Ik zal de foto daarvan even opzoeken.

Er waren 3 postrijtuigen. Een is omgebouwd ter vervanging van een rijtuig dat in Brussel Zuid is verongelukt: 051, 051 en 053 (later omgebouwd).

Eind '82 kwam er aan de dienst van de postrijtuigen in de Benelux al een einde.


CKLX
« Laatst bewerkt op: 14 August 2008, 16:39:15 door CKLX »

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #194 Gepost op: 14 August 2008, 20:02:36 »
Ik weet niet of hij hier al stond, maar dit is wel een leuk linkje volgens mij: http://www.artitec.nl/plan_w_pics.htm   ;)


Bart