Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
  

Auteur Topic: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160  (gelezen 500723 keer)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #600 Gepost op: 17 januari 2010, 22:47:21 »
Inmiddels een bruikbaar antwoord: zie hier Er is dus inderdaad een WRmz137 in CNL huisstijl alleen die klopt niet met het fleischmann model, of die van LSM wel klopt weet ik niet.

Ik heb inmiddels via mail ook de foto's ontvangen en die spreken voor zich, heb de vraag gesteld of het mogelijk is de foto's ook hier te posten, als ik daar wat over weet meld ik me.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #601 Gepost op: 18 januari 2010, 16:20:31 »
Ik heb zo juist toestemming gekregen van de maker van de foto's Thomas Schönenkorb om ze hier te posten, dus bij deze:



Ik moet mij mening dus bij stellen er was dus wel een WRmz137 in CNL huisstijl, maar foto's ervan zijn zeer zeldzaam. Zover ik nu na kan is het ook een éénling, alleen wel jammer dat het Fleischmann model niet klopt met het voorbeeld. Hoe het met het model van LS models zit weet ik niet, dan zou ik eens moeten gaan zoeken hoe die er uit ziet/gaat zien.

Voor de volledigheid de reactie die ik op drehscheibe kreeg hier onder:
Citaat van: geschrieben von: tbk
Datum: Gestern, 22:14:02
Ich habe drei bilder des 73 85 08-94 651-9 WRmz 137.2 (zwei von Thomas Schönenkorb, eines von unbekannt).
Der wagen hatte keinen stromabnehmer, ein glattes dach, gangseitig unter dem 2./3. fenster einen CityNightLine-schriftzug und küchenseitig einen mond zwischen der ladetür und den fenstern (dort kein schriftzug).

Das angekündigte Fleischmannmodell hat (im prospekt) einen stromabnehmer (stimmt nicht), der schriftzug ist zu groß und reicht über zweieinhalb fenster (sieht aber sehr nach bildmanipulation aus) und die schürze und der unterste bereich der tür sollte grau statt blau sein. Auch wirkt der wagen sehr hochbeinig.

Groetjes Michiel met dank aan Thomas Schönenkorb en Tobias B. Koehler
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Gerard110

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #602 Gepost op: 22 januari 2010, 10:01:01 »
Ik ben de laatste tijd erg verslaafd geraakt aan CNL treinen en kijk nu aardig wat filmpjes en foto's.
Nou zag ik laatst in de Fleischmann catalogus een DB Autozug wagon staan van het type Bocmh. Deze ben ik echter nog niet tegengekomen in een samenstelling. Is dat een oud type die een keer is omgebouwt, of rijd deze nog steeds rond, en waar.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #603 Gepost op: 22 januari 2010, 11:48:36 »
Hier vind je een hele hoop info die voor mij ook nieuw is dus dat ga ik straks ook even lezen. Ik kwam niet als dat ik kon melden dat ze echt bestaan/bestonden en dat ze uit 1979 stammen en er 140 van gebouwd zijn.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Gert1

  • Gast
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #604 Gepost op: 29 januari 2010, 15:47:14 »
Liefhebbers van de City Night Line in de actuele kleurstelling, kijk even op pagina 4 van deze pdf-file:
http://www.tillig.com/deutsch/downloads/2010-NH-H0.pdf

mvg,
Gert

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #605 Gepost op: 29 januari 2010, 15:58:58 »
Dat zijn mooie rijtuigjes wat ik zo snel ff gezien heb alleen een set van 3 is weer niet handig, losse verkoop is beter want meer als 1 of 2 zit er zelden in een CNL zeker in Nederland. Dan zijn het vaak ook of alleen Bomz236.3's of Bomdz236.9's.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Johan Zijlstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #606 Gepost op: 29 januari 2010, 16:12:26 »
Zijn de modellen van Tillig wel echt op de schaal 1:87 gebouwd ?
Deze CNL's lijken me zo ingekort als je bijvoorbeeld naar het rijtuig direct rechts ernaast ziet.
Ze doen me eerder denken aan de schaal 1:100. Dit wordt echter niet aangegeven.
Weten jullie hier meer van ?

Groet,
Johan Zijlstra
Voor spoorders door spoorders.

CNL-en DB-fan

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #607 Gepost op: 29 januari 2010, 16:18:39 »
Ja ze zij 1:87, ze hebben alleen een verkeerde bak en dak vorm. De wagen uiteinden horen niet smaller te worden bij een Halberstädter kijk maar naar een n model van Arnold of naar het orgineel. En heel veel details hebben deze rijtuigen nou ook weer niet, maar ja er is niks beters in H0.

Martijn

Gert1

  • Gast
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #608 Gepost op: 29 januari 2010, 16:19:16 »
Als je goed kijkt zie je dat de totale lengte over de buffers 917 mm. is.
Gewoon op schaal dus.

mvg,
Gert

Johan Zijlstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #609 Gepost op: 29 januari 2010, 16:22:54 »
Dat was precies wat ik wilde weten.
Heren, in ieder geval bedankt voor jullie antwoorden.
Hoe moet ik zien dat de lengte over de buffers 917 mm is ?
In de omschrijving heb ik daar niets over gelezen.

Groet,
Johan Zijlstra
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2010, 16:25:03 door Johan Zijlstra »
Voor spoorders door spoorders.

CNL-en DB-fan

Gert1

  • Gast
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #610 Gepost op: 29 januari 2010, 16:31:10 »
Johan, als je op de bewuste pagina kijkt, dan zie je dat er onder de beschrijving een aantal symbooltjes staat.
Het derde symbooltje geeft de lengte aan. Er staat in dit geval 917 mm. in.
Toegegeven: het staat er heel klein (maar een pdf-file kun je vergroten).

mvg,
Gert

Johan Zijlstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #611 Gepost op: 29 januari 2010, 16:33:20 »
@ Gert,

Inderdaad, dat had ik ook zelf te weten kunnen komen door even verder te kijken. Dat symbooltje geeft de lengte aan. Sorry voor de overbodige vraag.

Met vriendelijke groet,
Johan Zijlstra
Voor spoorders door spoorders.

CNL-en DB-fan

Gert1

  • Gast
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #612 Gepost op: 29 januari 2010, 17:05:29 »
Geen probleem, ik leg het graag uit. Daar is dit forum immers ook voor.

Ja ze zij 1:87, ze hebben alleen een verkeerde bak en dak vorm. De wagen uiteinden horen niet smaller te worden bij een Halberstädter kijk maar naar een n model van Arnold of naar het orgineel.

Volgens mij stammer de Halberstädter van Tillig oorspronkelijk van Sachsenmodelle*.
Ik heb eens naar een Bomdz van Sachsenmodelle gekeken en die loopt op de kopse kanten vanaf de zijdeuren inderdaad een heel klein beetje toe.
Het gaat zo te zien om minder dan een mm. Vraag me wel af van welk rijtuig ze dan bij Sachsenmodelle afgeleid waren.

mvg,
Gert

Tillig nam in 2002 de modellen en productie van Sachsenmodelle over

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #613 Gepost op: 29 januari 2010, 17:09:54 »
Vraag me wel af van welk rijtuig ze dan bij Sachsenmodelle afgeleid waren.

Het is wel degelijk van het juiste type afgeleid maar bij SaMo konden ze gewoon geen modellen ontwikkelen. Bij de Y/B70 rijtuigen hebben ze de plank ook al zo enorm misgeslagen. Als je naar de Roco Halberstädters kijkt, die zijn véél beter, alleen 1:100. Ik kijk dan ook héél erg uit naar de Y/B70 rijtuigen van Roco.


Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #614 Gepost op: 30 januari 2010, 00:22:15 »
Nou heb ik dit draadje 2,5 jaar geleden gestart, maar ik ben dus helemaal de draad kwijt over wat je nou wel en wat niet in een CNL kunt zetten. Sinds die tijd heb ik er nog een in Amsterdam gezien, die weliswaar niet zo kakelbont was als die uit 2008, maar nog steeds rijtuigen had uit alle Europese windstreken.

Volgens mij zijn er ondertussen rijtuigen uitgekomen (en die zwarte 189) die toen, in augustus 2008, in die trein zaten maar destijds nog niet verkrijgbaar waren. Aangezien ik vooral dat hele bonte mooi vond, is dat nog terug te vinden wat er toen zoal in reed?

- Peter (niet helemaal wakker na karten op een hele natte baan)
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40