Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160  (gelezen 499046 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Gepost op: 09 augustus 2008, 22:50:07 »
Vreemd genoeg bestaat hier nog geen apart draadje over - of ik moet slecht gezocht hebben.

Toen we laatst in Nederland waren, kwam er zomaar een CityNightLine uit de richting Amsterdam binnenrijden in Utrecht. Dat ding had ik nog nooit gezien en dat was dus reuze-interessant.

Voorop stond een zwarte 189 (vermoedelijk, ik kan net met moeite een BR 103 van een BR 01 onderscheiden, laat staan dat nieuwerwetse spul) met CityNightLine opschrift. Daarachter hing een bonte stoet rijtuigen die bij elkaar geraapt leken: dubbeldekkers, Tjechisch, Duits, Nederlands, de hele mikmak.

Nou is de vraag: wat is nou een typische samenstelling? Of hangt dat weer van de bestemming af? En wat is er ondertussen in 1:87 verkrijgbaar? Ik meen gelezen te hebben dat die loc er aan staat te komen, Heris en/of LSM hebben een aantal CNL rijtuigen, maar zoals al gezegd, de informatie hierover is een beetje verspreid.

- Peter

Edit: schaal 1:160 aan onderwerp toegevoegd
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2010, 00:06:09 door Peter Korsten »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21623
Re: CityNightLine 1:1 en 1:87
« Reactie #1 Gepost op: 09 augustus 2008, 23:02:10 »
Er is al vrij veel over bericht, maar nogal verspreid en dus lastig te vinden. Dit is denk ik het duidelijkste antwoord. Wat jij gezien hebt, zal wel de tweede trein uit het antwoord zijn.
Het is de laatste tijd in Nederland een stuk interessanter geworden met internationale treinen. In 1:87 is het vooralsnog puzzelen geblazen met bestaande en aangekondigde rijtuigen van meerdere fabrikanten. De zwarte 189 is dacht ik door Roco aangekondigd, maar je kunt er dus ook een Railion 1600 voor zetten.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2008, 23:10:46 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: CityNightLine 1:1 en 1:87
« Reactie #2 Gepost op: 09 augustus 2008, 23:43:55 »
LSM heeft de website geupdate. Binnenkort zijn de rijtuigen beschikbaar.

Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat het heerlijk slapen is in het dubbeldeksrijtuig. maar dan wel boven met  de luxe van een eigen douche en WC. Mijn echtgenote en ik hebben zo wel eens de trein naar Zwitserland genomen. Helaas is nu  het (uitgebreide) ontbijt vervangen door een eenvoudig doosje met inhoud. En daar word je niet vrolijk van.

Ook heb ik wel eens op het onderdek gelegen. Beetje claustrofobische gevoelens krijg je daar wel van. 

Wil je echt nachttreinen dan is er een kaart bij DB Nachtzug te koop voor 5 nachten achter elkaar door heel Europa. 's nachts reizen, de volgende dag een stad bezoeken.  Ga dat nog wel eens doen.

Maar eerst de rijtuigen van LSM aanschaffen.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2008, 23:50:01 door Arnold »

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
    • Foto Website
Re: CityNightLine 1:1 en 1:87
« Reactie #3 Gepost op: 10 augustus 2008, 00:12:32 »
Kijk ook Bij Sachenmodelle die hebben ook H.E.E.A

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: CityNightLine 1:1 en 1:87
« Reactie #4 Gepost op: 10 augustus 2008, 00:51:08 »
Kijk eens aan. Dank jullie wel!

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: CityNightLine 1:1 en 1:87
« Reactie #5 Gepost op: 10 augustus 2008, 01:59:39 »
Over CNL's in model weet ik niks, over de 1:1 CNL's in Nederland weet ik veel, vanavond ze weer alle 3 gespot.

Peter de trein die jij hebt gezien rijd onder treinnummer 301 van Amsterdam richting Emmerich. Die trein bestaat uit 2 delen, direct achter de loc zit CNL313 Donau Kurier naar Wien West Bf. Deze heeft 8 rijtuigen, eerst 2x een (D)WLABm171, dan een WRmbz138.1( Bord Restaurant), dan een Bomz236.3 (Abteilwagen), dan 2 ÖBB zitrijtuigen en dan 2 ÖBB ligrijtuigen.

Daar achter hangen dan de rijtuigen van de 301 Apus Amsterdam-Milano, die bestaat normaal uit één Bomz236.3, 2x een WLABmz173.1 (waarvan er de laatste 2 maanden eentje vervangen is door een Tjechische WLABmz van het zelfde type), BDcm874.1( ligrijtuig met fiets afdeling), een Bvcmbz249.1( ligrijtuig met 6 ligplaatsen), een Bvcmz248.5 (ligrijtuig met 4 ligplaatsen en een Bpm875.1( rijtuig met ligstoelen).

Hiervoor hangt standaard de 189 092 of soms de 189 090, bij zijn door DBAZ van MRCE geleasd voor deze CNL dienst. Deze loc mag maar 140km/u waar de rijtuigen 200km/u mogen maar tot Frankfurt am Main hbf waar kopgemaakt word is dat voldoende. Deze CNL komt terug als 300/1300 uit Milano en 312 uit Wien West in Nederland rijd die dan onder treinnummer 300 en op maandagen 1300.

De 2e trein is een EuroNacht met CNL koerswagens en die zit als volgt in elkaar:

De loc is een Railion 1600, daar achter zit dan een Bomdz236.9( abteillwagen met fiets afdeling), dan een Bvcmbz249.1, een Bvcmz248.5 en een WLABmz173.1. Dit is de CNL40347 Borealis Amsterdam-Kopenhagen. hier aan vast zit dan een Rusische WLABmee( slaaprijtuig) naar Moskau, dan een Wit Rusische WLABmee naar Misnk, dan 2x een Poolse(PKP) WLABdmnu( slaaprijtuig), dan een Bvcmbz249.1, dan een Bvcmz248.5, dan een Poolse(PKP) Brdhmnu( zitrijtuig/Großraumwagen). Deze 7 rijtuigen vormen samen de EN347( op enkele dagen als 349 rijdend) Jan Kiepura naar Warschau, het Rusische en Wit Rusische rijtuig gaan samen met 2 andere Rusische slaaprijtuigen verder als koerswagens in een andere trein. Achter deze 7 rijtuigen zitten dan nog een Bomdz236.9, een Bvcmbz249.1, een Bvcmz248.5 en een Tjechische(CD) WLABmz. Dit is de CNL379 Kopernikus naar Praag.

Deze trein krijgt in Emmerich er een Br101 voor en is tussen Duisburg en Köln en tussen Hannover en Berlin Spandau met 200km/u ingelegt. Tussen Hamm(westf) en Hannover is deze met 160km/u ingelegt maar op grote delen is het inleggen met 200km/u mogelijk, hiermee is op dat deel +/- 15min vertraging in te halen. Terug komt deze trein als 378+346 of 348+40483, hij rijd in Nederland dan onder treinnummer 346 of 348( op enkele dagen).
De koerswagen van/naar Kopenhagen worden in Hannover uitgewisseld met rijtuigen uit Basel en/of München voor de richting Warschau en verder. In Berlin Ost Bf. gaat de 101 er af en aan de voor zijde komen er dan 2 locs Br232 voor en een 3e trek de 4 rijtuigen naar Praag er af om die om te rangeren naar het spoor er naast waar dan een CD loc type 371 klaar staat met 3 CD rijtuigen om het spul als D379 verder te vervoeren naar Praag. Dit gaat dan als gewone sneltrein.

De 3e CNL rijd als CNL319 deze word in Nederland door een Railion 1600 getrokken, in Emmerich komt er een Br120 voor en bij het kopmaken in Stuttgard hbf komt er een andere Br120 voor.
Achter de loc in Nederland zit soms eerst een rijtuig in opzending, en dat kan vanalles zijn maar meestal een Bom(d)z236(.3/9) of een Bvcm(b)z(248.3/248.4/249.1). Dan volgt er in het hoogseisoen een ligrijtuig, vaak een Bvcmz248.3, dan volgt er normaal een WLABmz173.1 maar door het te kort aan slaaprijtuigen word deze regelmatig vervangen door een Bvcmz248.3, lekker als je een slaaprituig geboekt hebt. Daar achter volgt een BDcm874.1, dan een Bvcmbz249.1, een Bvcmz248.5, een Bpm875.1, een Bomz236.3 en een WRmbz138.1. Dit is dan de CNL319 Pollux naar München hbf die eens per week( vertrek vrijdags uit Nederland) door rijd naar Garmisch-Partenkirchen.

Hier aan vast zit dan de CNL40319 Pegasus naar Zürich, 1x per week Brig, weer vertrek vrijdag uit Nederland en deze is als volgt samengesteld:
2x een (D)WLABm171, een BDcm874.1, een Bvcmbz249.1, een Bvcmbz248.5 en een Bpm875.1

Het trein deel naar Zürich word in Koblenz hbf overgegeven aan de CNL409 Komet Hamburg-Zürich. Het trein deel naar München krijgt er in Koblenz 2 2e klas rijtuigen type Bim263 of Bimz264 bij en rijd vanaf daar als IC waarbij alleen de IC rjituigen voor IC pasagiers toegankelijk zijn. In Stuttgard hbf word de trein tijdens het kopmaken nogmaal versterkt met een Avmz109 en 1 of 2 Bim263 of Bimz264 rijtuigen die al aan de nieuwe loc vast gekoppeld zitten.

De Pollux komt terug als CNL318 het treinnumer waaronder in Nederland gereden word en de Pegasus als 40408( koerswagens van de CNL408 Komet Zürich-Hamburg.

Mijn ervaring is dat de 319 veel rijtijd heeft en tussen Koblenz en Stuttgard ergens meer dan een uur op de oprit van een hogesnelheidslijn stil staat. Op stuttgard hbf staat de trein ook 40min ofzo stil. Vaak kan deze trein op stukken waar 200km/u is toegestaan ook met die snelheid ingelegd worden maar zit er een Bvcmz248.3 in de trein dan kan er slechts 160km/u gereden worden. Of die lagere snelheid voor problemen in de dienstregeling zorgt bij de 319 weet ik zo niet.

Groetjes Michiel, die nu echt wel z'n bed op gaat zoeken na een uurtje dit stukkie typen.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re: CityNightLine 1:1 en 1:87
« Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2008, 08:43:25 »
dit word voor mij een interessant draadje, ik heb de loc al beteld van roco.
ben dus zeer geïnteresseerd in de samenstelling van de stam.
zal het draad je dan ook gaan volgen :)

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: CityNightLine 1:1 en 1:87
« Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2008, 09:29:49 »
Peter,

Iedere middag om 17.30 op spoor 12 te Utrecht centraal zie ik deze trein binnenlopen. Er staat een Br 189 voor een leasemij. MRCE als ik goed onthouden heb.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4829
  • Modelspoor is emotie...
Re: CityNightLine 1:1 en 1:87
« Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2008, 10:30:43 »
@ Michiel Neudalhausenstadbahn: petje af voor je huis - en typewerk. Mooi stukje en duidelijk werk.

Grn, WT
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: CityNightLine 1:1 en 1:87
« Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2008, 12:05:06 »
Hierbij 2 plaatjes van de CNL 300 en 301. De 301 heb ik ook wel zien rijden met 1 dubbeldeksrijtuig (is dat een WLABm?) achter de loc:

CNL 300 te Driebergen (loc 189 092, 8/3/2008):


CNL 301 te Breukelen (loc 189 092, 24/7/2008):


Groet, Edwin

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: CityNightLine 1:1 en 1:87
« Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2008, 12:27:37 »
Inderdaad, dat is een WLABm.
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2008, 22:01:57 door Arnold »

ReesCees

  • Gast
Re: CityNightLine 1:1 en 1:87
« Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2008, 13:09:27 »
..............En als ik mij niet vergis zijn die ontstaan uit oude DR dubbeldekkers...........

Juist dat wordt dus de hobby versie zoeken en er maar eens ééntje bouwen voor de liefhebber(s).

Kees-Jan

RichardK

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: CityNightLine 1:1 en 1:87
« Reactie #12 Gepost op: 10 augustus 2008, 13:35:27 »
Inderdaad, dat is een WLABm. En als ik mij niet vergis zijn die ontstaan uit oude DR dubbeldekkers.

Je vergist je, de CNL DoSto slapers zijn een compleet nieuwe ontwikkeling.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: CityNightLine 1:1 en 1:87
« Reactie #13 Gepost op: 10 augustus 2008, 13:43:14 »
De (D)WLABm171 en (D)WLBm172 zijn inderdaad nieuw geleverd aan CNL in de 2e helft van de jaren 90.

Laat ik meteen even een zo volledig overzicht proberen te geven van hoe de rijtuigen er uit zien.
Bomz236.3 DBAZ huisstijl
Bomdz236.9 DBAZ huisstijl
Bpm(875.1) CNL blauw
Bpm875.1 nieuwe CNL huisstijl
BDcm(874.1) CNL blauw
BDcm874.1 nieuwe CNL huisstijl
Bvcmz248.3 DBAZ huisstijl
Bvcmz248.5 DBAZ huisstijl
Bvcmz028(=248.5) CNL blauw
Bvcmz248.5 Jan Kiepura huisstijl
Bvcmbz249.1 DBAZ huisstijl
Bvcmbz249.1 CNL blauw
Bvcmbz249.1 Jan Kiepura huisstijl
WLABmz173.1 DBAZ huisstijl
(D)WLABm171 CNL blauw
WRmbz138.1 DBAZ huisstijl
WRmbz138.1 nieuwe CNL huisstijl

Dan nog de niet Duitse rijtuigen:
ÖBB Bmz
RZD WLABmee
CD WLABmz
BC WLABmee
ÖBB Bcmz 91-1, blauw/wit
Bcmz blauw/wit 91-2

Pffffff, ff genoeg van het zoeken, het Duitse deel is aadig compleet, er ontbreekt nog wel een foto van een WRmbz138.1 in de nieuwe CNL huisstijl, en volgensmij rijd er nu ook een Bomz236.3 of een Bomdz236.9 rond in de nieuwe CNL huisstijl.

1x keer is het PKP zitrijtuig vervanger door een IC rijtuig van de PKP, Adhmnu

Als ik nog wat foto's tegen kom gooi ik er wel weer even een post tegen aan, vooral die ÖBB wagens daar moet ik nog eens goed naar gaan kijken want die dingen rijden in allerlij types en kleuren rond in die 312/313.

Ook wel leuk, een Bpm(875.1) met Oceaan blauw kopdeuren zoals die tussen 1975 en 1988 geschilderd werden. Er rijd er ook eentje rond met 1 witte kopdeur.

Oohja hier nog een filmpje van de doorkomst van de (313/)301 door Weesp tijdens een omleiding door werkzaamheden een tijdje terug.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: CityNightLine 1:1 en 1:87
« Reactie #14 Gepost op: 10 augustus 2008, 14:44:23 »
Arnold, de barrijtuigen WRmz131, de zitrijtuigen Bpm875.1 en de lig/fietsrijtuigen BDcm874.1 zijn wel ombouwd uit ex. DR en DB rijtuigen.

De (D)WLABm171 rijtuigen zijn geen ombouw maar nieuwbouw, zie ook sporwegen 96 van de Alk en DB-Fahrzeuge band 2: Reisezugwagen der Deutsche Bahn.
Van de (D)WLABm171 en (D)WLBm172 zijn beide 27 stuks gebouwd door het  konsotium "ARGE Hotelzug" waar Schindler Waggon, SGP en Talbot aan deel namen.

groetjes Michiel

Edit die Barrijtuigen zijn omgebouwd uit Amy en Bmy rijtuigen van de DR, de Bpm rijtuigen zijn ombouwd uit DB Bcm rijtuigen.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.