Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160  (gelezen 500741 keer)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1440 Gepost op: 12 juli 2015, 22:05:26 »
Afgelopen week ben ik op vakantie geweest in de omgeving van Dresden waar ik ter hoogte van Pirna deze foto kon maken. De CD 371 001 met gecombineerde CNL 456 naar Duisburg Hbf en CNL 458 naar Zürich HB. Helaas rijdt deze trein niet meer door naar Amsterdam. Kwa samenstelling had de foto er volgens mij niet anders uitgezien maar toch is het jammer. Ik heb gedurende de week meer foto's gemaakt van de CNL's daar in de buurt als er interesse voor is kan ik de rest ook uploaden.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2015, 22:07:00 door rail4marcel »
Voor grootspoorfoto's zie site

atte

  • Vriend van BeneluxSpoor.net
  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1441 Gepost op: 13 juli 2015, 19:50:10 »
Nog een paar van die plaatjes zou ik in ieder geval op prijs stellen....

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1442 Gepost op: 15 juli 2015, 20:31:06 »
Bij deze nog drie plaatjes van de zaterdag dan  :). Helaas was het de hele week vrij slecht weer. De eerste dag was het mooi strak blauw maar was het even wennen op de nieuwe streckes. Zo werden we verrast door een CNL richting Dresden omdat die niet stopte in Bad Schandau en was ik even vergeten dat de CNL richting Praag in 2 delen rijdt vanwege werkzaamheden waar het treindeel uit Zürich mee te maken heeft. De eerste dag hadden we dus slechts 1 van de drie CNL's te pakken.

De zaterdag ging dat gelukkig een stuk beter. Allereerst werd er richting Kurort Rathen gegaan voor de CNL uit Budapest naar Berlijn. Deze CNL werd getrokken door de 371 005 die nog in fraaie oude kleurstelling verkeerd. 

Vervolgens werd er naar Konigstein gereden voor de CNL uit Duisburg die getrokken werd door de 371 001 met de 371 003 in opzending.

Een uurtje later kwam de 371 201 met speciale bestickering voorbij met het treindeel uit Zürich.
Voor grootspoorfoto's zie site

atte

  • Vriend van BeneluxSpoor.net
  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1443 Gepost op: 15 juli 2015, 20:32:30 »
Mooi fotowerk en vooral ook heel kleurrijk. Dank!

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1444 Gepost op: 15 juli 2015, 20:35:34 »
WAUW! (y)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1445 Gepost op: 15 juli 2015, 20:48:45 »
Mocht je overigens nog meer interesse hebben in de rest van de treinen in deze omgeving. Dat komt langzaam online op mijn site.
Voor grootspoorfoto's zie site

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1446 Gepost op: 26 juli 2015, 21:05:23 »
Hallo,

De laatste jaren is er in dit draadje erg veel geschreven over de samenstellingen van de nachttreinen van en naar Nederland. Ook op andere plaatsen is de nodige informatie te vinden (geweest). Ik heb me de laatste tijd erg intensief met dit onderwerp bezig gehouden en ik vond dat het tijd werd om enkele specifieke treinsamenstellingen nog wat nader uit te werken. Het grootste deel van die informatie is al ergens te vinden, maar het leek me overzichtelijk om eens alles te bundelen, zodat mensen die nu pas instappen in het nachttrein verhaal het iets makkelijker hebben.

Als eerste trein heb ik de gecombineerde CNL 300/312 uit het jaar 2008. Andere treinen (ook uit verschillende jaren) zal ik bij genoeg interesse ook op dezelfde manier uitwerken. Voor nu concentreer ik me alleen op schaal H0, omdat dat de schaal is die ik verzamelen en ik ben niet genoeg thuis in andere schalen om daar een compleet overzicht van te maken.

Ik ga het overzicht verdelen over drie antwoorden. Het forum heeft een restrictie van 20.000 tekens per post, en daar zat ik blijkbaar ruim boven  ;D

CNL 300 “Apus” (Milano C – Amsterdam Centraal) + CNL 312 “Donau Kurier” Wien Westbahnhof – Amsterdam Centraal) uit het jaar 2008.

Deze trein bestond officieel uit 15 rijtuigen, waarvan er 7 het treindeel naar Milaan vormden en 8 het treindeel naar Wenen. De trein reed in deze samenstelling vanaf Karlsruhe Hbf tot Amsterdam Centraal. In Karlsruhe werden de twee treindelen gecombineerd. De 8 rijtuigen uit Wenen kwamen tot Karlsruhe gecombineerd met 5 rijtuigen die doorreden naar Strasbourg. In de praktijk ontbrak er nog wel eens een rijtuig of twee en ook kwamen er wel eens afwijkingen in de samenstelling voor.

Vanaf het begin van de dienstregeling 2008 reed de trein in Nederland met een een 1600 van Railion. In Emmerich nam een loc serie 101 van de DB Reise & Touristik de trein over. Vanaf februari werd de tractie in Nederland standaard een zwarte 189, die door CityNightLine van MRCE werd gehuurd. Er waren 2 locs beschikbaar, de 189 090 en 189 092. Beide locs waren voorzien van een wit CityNightLine opschrift op de zijwanden. De 189 bleef voor de trein tot Frankfurt/M Hbf, waar een loc serie 101 van DB Reise & Touristik de trein overnam. Als er geen 189 beschikbaar was, werd er met Railion 1600 gereden tot Emmerich en vanaf daar met een loc serie 101 van DB Reise & Touristik. Aangezien er twee 189'ers beschikbaar waren en er maar 1 benodigd werd, kwam de inzet van een 1600 voor deze trein na februari 2008 nog maar weinig voor.

Ik zal nu alle rijtuigen van de trein afzonderlijk behandelen en ook aangeven welke modellen je daarvoor zou kunnen gebruiken. Ik heb de rijtuigen genummerd van 1 t/m 15 om het makkelijk te houden. Ik heb ook het rijtuignummer vermeld zoals de rijtuigen in de boekingssystemen genummerd waren.

Rijtuig 1
Typeaanduiding: Bpm 875.1 van CNL
Soort rijtuig: Zitrijtuig met ligstoelen
Rijtuignummer: 266
Route: Milano C – Amsterdam Centraal

Dit zijtrijtuig met ligstoelen wordt ook wel “Ruhesesselwagen” genoemd. In 1995 zijn ze door Schindler Wagen AG in Pratteln omgebouwd uit ligrijtuigen Bcom 243 van de DB. Het rijtuig heeft 62 zitplaatsen, die allemaal een speciale ligstoel hebben.

Begin 2008 werd nog bijna dagelijks een blauw exemplaar ingezet. Deze waren dan voorzien van het bekende gele CityNightLine logo en (zoals in 2008 op bijna alle CNL wagens) een reclamesticker. Deze zag eruit als een rood/witte rechthoek met reclametekst voor CityNightLine erin. Af en toe kwam er ook nog wel eens een rijtuig voor zonder deze reclamesticker, maar over het algemeen zat deze er wel op.

Er bestaan ook zulke rijtuigen met een fietsafdeling, die hebben typeaanduiding Bpm 875.0. Deze rijtuigen kwamen niet naar Nederland, daarom heb ik deze ook niet vermeld in het overzicht van de modellen hier beneden.

Naarmate het jaar vorderde werden er steeds meer rijtuigen omgeschilderd naar de nieuwe huisstijl van CityNightLine en vanaf de zomer van 2008 verschenen er ook regelmatig Bpm 875.1 in deze kleurstelling in de trein.

Bpm rijtuigen in de rood/witte DB Nachtzug kleurstelling hebben weliswaar bestaan, voor zover mij bekend zijn ze echter nooit gespot in deze trein.

Dit type rijtuig bestaat in model van LS Models en van Heris. De modellen van LS Models zijn fraaier gedetailleerd. De volgende artikelnummers komen in aanmerking:

LS Models 49006 (blauwe versie met geel CNL logo, set van 2 Bpm wagens)
LS Models 49042 (blauwe versie met geel CNL logo, in set met 2 andere CNL rijtuigen)
LS Models 49048 (blauwe versie met geel CNL logo, losse wagen)

LS Models 49016 (nieuwe huisstijl versie, set van 2 Bpm wagens)
LS Models 49046 (nieuwe huisstijl versie, in een set met een Bpm 875.0)

Heris 11050 (blauwe versie met geel CNL logo, set van 2 Bpm wagens)

Helaas is er tot nu toe door LS Models geen variant gemaakt of aangekondigd met de rood/witte CNL reclamesticker, dus deze zal als decal zelf aangebracht moeten worden.

Rijtuig 2
Typeaanduiding: Bvcmz 248.5 / Bvcmz 028 van CNL
Soort rijtuig: Ligrijtuig met 6 ligplaatsen per coupé
Rijtuignummer: 265
Route: Milano C – Amsterdam Centraal

Deze ligrijtuigen hebben 10 coupés met ieder 6 ligplaatsen, die overdag omgebouwd kunnen worden naar zitplaatsen. Deze wagens zijn in 1999 en 2000 omgebouwd uit ligrijtuig type Bcomh 246.1 van de DB. De ombouw vond plaats in het AW Halberstadt, waar 52 exemplaren gebouwd werden. De typeaanduiding van deze rijtuigen is Bvcmz 248.5, maar enkele rijtuigen (de in Zwitserland geregistreerde exemplaren) dragen ook de aanduiding Bvcmz 028. Het zijn echter identieke rijtuigen.

Deze rijtuigen kwamen in 2008 in verschillende kleurstellingen naar Nederland. De volgende kleurstellingen zijn in ieder geval in deze trein in 2008 gespot:

-Blauw met geel CityNightLine logo, zonder CNL reclamesticker
-Blauw met geel CityNightLine logo, met CNL reclamesticker
-Blauw zonder geel CityNightLine logo, met CNL reclamesticker
-Blauw met groot geel CityNightLine logo, met CNL reclamesticker
-Rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, met DB Nachtzug logo, met CNL reclamesticker
-Rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, zonder DB Nachtzug logo, met CNL reclamesticker
-Jan Kiepura kleurstelling, met Jan Kiepura logo's, met CNL reclamesticker
-Jan Kiepura kleurstelling, zonder Jan Kiepura logo's, met CNL reclamesticker
-Nieuwe CityNightLine huisstijl

De rijtuigen in Jan Kiepura kleurstelling kwam vooral begin 2008 nog soms voor. Deze waren waarschijnlijk de eerste rijtuigen van dit type die in de nieuwe huisstijl werden geschilderd. De laatste spot van een rijtuig in deze kleurstelling dateert van zomer 2008 en vanaf het einde van de zomer kwamen er ook enkele rijtuigen in de nieuwe huisstijl op de baan. Tot het eind van het jaar werden er echter ook nog steeds blauwe rijtuigen en rijtuigen in DB Nachtzug kleurstelling ingezet.

De blauwe rijtuigen reden in deze periode al zonder een los DB logo, daarom heb ik enkele modellen die dit logo wel hebben weggelaten in het modeloverzicht hier beneden. De uitvoering met een los DB logo dateert van de periode 2000 tot 2005.

Als vervanging voor een Bvcmz 248.5 kwam er soms ook wel eens een Bvcmz 248.1 of Bvcmz 248.3 in de trein voor. Deze kunnen slechts 140 km/h rijden, dus dat werd bij voorkeur niet gedaan, maar als er geen Bvcmz 248.5 beschikbaar was kwam het wel eens voor. De Bvcmz 248.1 en 248.3 bestonden toen voor zover ik heb kunnen ontdekken alleen in rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, met DB logo en DB Nachtzug logo. Heel af en toe kwam het ook voor dat men bij gebrek aan Bvcmz 248.5 een tweede Bvcmbz 249.1 met rolstoelafdeling gebruikte.

Dit type rijtuig is in model alleen te krijgen van LS Models. Volgende modellen komen voor deze trein in aanmerking:

-LS Models 19001 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, met CNL reclamesticker, in set met een ander rijtuig en een DB loc serie 101)
-LS Models 49015 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, met CNL reclamesticker, in set met een Bvcmbz 249.1)
-LS Models 49044 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, maar met CNL opschrift)
-LS Models 46019 (Bvcmz 248.1 in rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, met alleen een DB logo)
-LS Models 46020 (Bvcmz 248.1 in rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, met alleen een DB logo)
-LS Models 46022 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, in een set met een Bvcmbz 249.1)

-LS Models 49002 (blauw met geel CityNightLine logo, in een set met een WLABm 171)
-LS Models 49003 (blauw met geel CityNightLine logo, in een set met een WLBm 172)
-LS Models 49010 (set met 1 blauwe wagen zonder logo en 1 blauwe wagen met groot geel logo)
-LS Models 49022 (blauw met geel CityNightLine logo en CNL reclamesticker, in een set met een WLBm 172)
-LS Models 49040 (blauw met geel CityNightLine logo, in een set met twee andere CNL rijtuigen)

-LS Models 49014 (nieuwe huisstijl, in een set met een Bvcmbz 249.1)
-LS Models 49049 (nieuwe huisstijl, in een set met een Wrmz 131.0)

-LS Models 46023 (Jan Kiepura kleuren met Jan Kiepura logo, zonder CNL reclamesticker, in een set met een Bvcmbz 249.1)

Ook hier geldt dat niet alle uitvoeringen met de CNL reclamesticker te krijgen zijn of aangekondigd zijn, dus dan zal een decal weer oplossing moeten bieden.

Rijtuig 3
Typeaanduiding: Bvcmbz 249.1 van CNL
Soort rijtuig: Ligrijtuig met 6 ligplaatsen per coupé en rolstoelfaciliteiten
Rijtuignummer: 264
Route: Milano C – Amsterdam Centraal

Net als de Bvcmz 248.5, werden de Bvcmbz 249.1 ook omgebouwd uit ligrijtuigen Bcomh 246.1 van de DB. De ombouw werd gedaan in het AW Halberstadt in 2002. Ze hebben 6 ligplaatsen per coupé en kunnen overdag als zitrijtuigen gebruikt worden. Deze rijtuigen zijn ook geschikt voor rolstoelgebruikers. Van dit type zijn er 54 exemplaren gebouwd.

Deze rijtuigen kwamen in 2008 in verschillende kleurstellingen naar Nederland. De volgende kleurstellingen zijn in ieder geval in deze trein in 2008 gespot:

-Blauw met geel CityNightLine logo, met CNL reclamesticker
-Rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, met DB Nachtzug logo, met CNL reclamesticker
-Rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, zonder DB Nachtzug logo, met CNL reclamesticker
-Jan Kiepura kleurstelling, met Jan Kiepura logo's, met CNL reclamesticker
-Nieuwe CityNightLine huisstijl

De rijtuigen in Jan Kiepura kleurstelling kwam vooral begin 2008 nog soms voor. Deze waren waarschijnlijk de eerste rijtuigen van dit type die in de nieuwe huisstijl werden geschilderd. De laatste spot van een rijtuig in deze kleurstelling dateert van zomer 2008 en vanaf het einde van de zomer kwamen er ook enkele rijtuigen in de nieuwe huisstijl op de baan. Tot het eind van het jaar werden er echter ook nog steeds blauwe rijtuigen en rijtuigen in DB Nachtzug kleurstelling ingezet.

De blauwe rijtuigen reden in deze periode al zonder een los DB logo, daarom heb ik enkele modellen die dit logo wel hebben weggelaten in het modeloverzicht hier beneden. De uitvoering met een los DB logo dateert van de periode 2000 tot 2005.

Op basis van de diverse spots en filmpjes die ik van deze trein heb kunnen vinden, kan ik concluderen dat er vaker rood/witte DB Nachtzug rijtuigen voorkwamen dan blauwe. Ook de nieuwe huisstijl kwam in 2008 nog niet heel vaak voor, in ongeveer 70% van de spots die ik kon vinden kwam een rijtuig in rood/witte DB Nachtzug kleurstelling voor.

Dit type rijtuig is in model alleen te krijgen van LS Models. Volgende modellen komen voor deze trein in aanmerking:

-LS Models 46022 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, in een set met een Bvcmz 248.5)
-LS Models 49015 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling met CNL reclamesticker, in een set met een Bvcmz 248.5)
-LS Models 49045 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, maar met CNL logo)

-LS Models 46023 (Jan Kiepura kleuren, met Jan Kiepura logo, in een set met een Bvcmz 248.5)

-LS Models 49004 (blauw met geel CityNightLine logo, in een set met een WLABm 171)
-LS Models 49021 (blauw met geel CityNightLine logo en CNL reclamesticker, in een set met een WLABm 171)
-LS Models 49041 (blauw met geel CityNightLine logo, in een set met twee andere CNL logo)

-LS Models 49014 (nieuwe huisstijl, in een set met een Bvcmz 248.5)
-LS Models 49050 (nieuwe huisstijl, in een set met een Bdcm 874.1)

Ook hier geldt dat niet alle uitvoeringen met de CNL reclamesticker te krijgen zijn of aangekondigd zijn, dus dan zal een decal weer oplossing moeten bieden.

Rijtuig 4
Typeaanduiding: Bdcm 874.1 van CNL
Soort rijtuig: Ligrijtuig met 6 ligplaatsen per coupé en fietsafdeling
Rijtuignummer: 263
Route: Milano C – Amsterdam Centraal

Deze rijtuigen werden in 2003 in het AW Halberstadt omgebouwd uit voormalige ligrijtuigen type Bcomh 246.1 van de DB. Er zijn 15 exemplaren gebouwd. Dit rijtuig heeft slechts 6 coupés met ieder 6 ligplaatsen, de rest van het rijtuig is als ruimte voor stalling van fietsen omgebouwd. Aan de zijde waar de ruimte voor fietsen is, werd een grote schuifdeur ingebouwd om het laden en lossen te vereenvoudigen.

Net als bij de meeste andere CityNightLine rijtuigen werden ook deze rijtuigen in de loop van 2008 stap voor stap omgeschilderd van het blauw naar de nieuwe huisstijl. Vanaf de zomer kwam er ook in deze trein af en toe een Bdcm 874.1 in nieuwe kleurstelling mee. Tot het eind van het jaar kwamen de blauwe echter ook nog voor. De laatste blauwe Bdcm 874.1 heeft het uiteindelijk nog tot eind 2010 volgehouden, toen werd de laatste van dit type omgeschilderd. De blauwe wagens van dit type die ik in 2008 heb kunnen vinden als spot hadden allemaal de CNL reclamesticker erop zitten. Aangezien er geen enkele model is uitgebracht of aangekondigd van een Bdcm 874.1 met deze reclamesticker, is de modelbouwer ook hier weer aangewezen op decals.

Dit type rijtuig wordt eveneens alleen door LS Models aangeboden. De volgende modellen komen in aanmerking voor deze trein:

LS Models 49005 (blauw met geel CityNightLine logo, in een set met een restauratierijtuig)
LS Models 49042 (blauw met geel CityNightLine logo, in een set met twee andere CNL rijtuigen)

LS Models 19001 (nieuwe huisstijl, in een set met een Bvcmz en een loc serie 101)
LS Models 49018 (nieuwe huisstijl, in een set met een restauratierijtuig tpe Wrmz 131)
LS Models 49050 (nieuwe huisstijl, in een set met een Bvcmbz)

Rijtuig 5 & 6
Typeaanduiding: WLABmz 173.1 van CNL
Soort rijtuig: Slaaprijtuig met 12 coupés
Rijtuignummer: 261 & 262
Route: Milano C – Amsterdam Centraal

Deze nieuwbouwslaaprijtuig type WLABmz 173.1 werden in 2003 gebouwd door Siemens. De rijtuigen hebben 12 coupés met ieder 3 slaapplaatsen, waarvan een gedeelte (3 stuks) Deluxe coupés zijn met een eigen douche en toilet en de rest (9 stuks) Economy. DB Nachtzug bestelde 41 exemplaren.

De WLABmz 173.1 werden allemaal uitgeleverd in de rood/witte DB Nachtzug kleurstelling. In 2008 droegen ook deze wagens de CNL reclamesticker. Er waren in 2008 zowel rijtuigen met DB Nachtzug logo als zonder. De meest voorkomende versie in deze trein in 2008 was die zonder DB Nachtzug logo, maar met DB logo en CNL reclamesticker. De WLABmz 173.1 werden relatief laat pas in de nieuwe huisstijl geschilderd, in 2008 kon ik nog geen enkele spot vinden van een dergelijk rijtuig in de nieuwe huisstijl. Voor de volledigheid heb ik ze wel in de lijst met modellen opgenomen, maar voor zover ik kan beoordelen zijn ze in 2008 nog niet te zien geweest.

In deze trein reden volgens de omloop twee dergelijke rijtuigen mee, maar door gebrek aan slaaprijtuigen kwam het met name in de eerste helft van 2008 wel eens voor dat er maar 1 rijtuig meereed. Vanaf de zomer van 2008 huurde CityNightLine enkele rijtuigen van hetzelfde type van de Tsjechische spoorwegen (CD). Deze dragen een fraaie donkerblauwe kleurstelling met gele deuren en het sterrenbeeld “Grote beer” ofwel de steelpan op de zijwand. Ook draagt ieder rijtuig een silhouet van een Tsjechische stad. Vanaf toen reed er vast 1 Tsjechisch rijtuig en 1 CNL rijtuig mee, sindsdien ben ik ook geen spot meer tegengekomen met maar één WLABmz.

De Tsjechische rijtuigen bestonden ook met een extra JLV logo. Dit logo zat niet op alle rijtuigen, dus je kunt beide uitvoeringen voor deze trein nemen.

De WLABmz 173.1 werd ooit gemaakt door Railtop en nu eveneens door LS Models. Ook heeft het italiaanse Pirata een variant laten maken bij LS Models. Deze wordt verkocht onder de naam Pirata Models, maar is dus geproduceerd door LS Models en volledig identiek aan de LS Modellen. De volgende modellen komen voor deze trein in aanmerking.

LS Models 46025 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, DB logo + DB Nachtzug logo
LS Models 46026 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, DB logo + DB Nachtzug logo + CNL reclamesticker
LS Models 46027 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, DB logo
LS Models 46028 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, DB logo + CNL reclamesticker

LS Models 49025 (nieuwe huisstijl, DB logo, CNL logo, opschrift Schlafwagen)
LS Models 49026 (nieuwe huisstijl, DB logo, CNL logo, opschrift Schlafwagen, DB Bahn op deuren)
LS Models 49027 (nieuwe huisstijl, DB logo, opschrift Schlafwagen)
LS Models 49028 (nieuwe huisstijl, CNL logo, opschrift Schlafwagen, DB Bahn op deuren)

Pirata / LS Models 96011 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, maar met donker dak, grijs CNL logo en opschrift Schlafwagen zoals de rijtuigen in de nieuwe huisstijl)

LS Models 48039 (CD versie, steelpan, stadsilhouet Trebic, met JLV logo)
LS Models 48040 (CD versie, steelpan, stadsilhouet Praha, zonder JLV logo)
LS Models 48041 (CD versie, steelpan, stadsilhouet Holasovice, met JLV logo)
LS Models 48042 (CD versie, steelpan, stadsilhouet Lednice-Valtice zonder JLV logo)
LS Models 48043 (CD versie, steelpan, stadsilhouet Telc, met JLV logo)
LS Models 48044 (CD versie, steelpan, stadsilhouet Kutna Hora, met JLV logo)
LS Models 48045 (CD versie, steelpan, stadsilhouet Cesky Krumlov, met JLV logo)
LS Models 48046 (CD versie, steelpan, stadsilhouet Litomysl, met JLV logo)
LS Models 48047 (CD versie, steelpan, stadsilhouet Olomoug, met JLV logo)
LS Models 48048 (CD versie, steelpan, stadsilhouet Zdar Nad Sazavou, zonder JLV logo)
LS Models 48151 (CD versie, steelpan, stadsilhouet Brno-Vila Tugendhat, met JLV logo, in set met twee andere rijtuigen)

Railtop 33511 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, alleen DB logo)
Railtop 33512 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, alleen DB logo, ander wagennummer)

Railtop 35511 (CD versie, steelpan, stadsilhouet, met JLV logo)
Railtop 35512 (CD versie, steelpan, stadsilhouet Holasovice, met JLV logo)
Railtop 35513 (CD versie, steelpan, stadsilhouet Lednice-Valtice met JLV logo)

Bij enkele van de DB Nachtzug varianten zal er weer zelf een CNL reclamesticker aangebracht moeten worden aan de hand van decals.
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2015, 09:14:06 door Peter Crossrail »

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1447 Gepost op: 26 juli 2015, 21:06:43 »
--verder met deel 2 --

Rijtuig 7
Typeaanduiding: Bomz 236.3 of Bomz 236.6 van CNL
Soort rijtuig: Zitrijtuig met coupés
Rijtuignummer: 260
Route: Milano C – Amsterdam Centraal

Deze zitrijtuigen type Bomz waren oorspronkelijk DR rijtuigen. Een deel ervan is in het wagenpark van CityNightLine terecht gekomen om in de treinen ook gooedkopere zitplaatsen aan te bieden. Ze hebben nooit de blauwe CityNightLine kleurstelling gedragen, ze zijn bij overgang naar het nachttrein verkeer in de rood/witte DB Nachtzug kleurstelling op de baan verschenen. Er zijn twee types, de Bomz 236.3 en de Bomz 263.6. Ze onderscheiden zich door andere roosters en luchtinlaten op het dak. Op papier was voor deze trein een 236.3 gepland, maar 236.6 rijtuigen kwamen ook voor in deze trein. Ik vermoed dat deze rijtuigen gewoon door elkaar werden ingezet.

De nieuwe huisstijl deed ook bij deze rijtuigen zijn intrede vanaf de zomer van 2008. Vanaf toen kwam er af en toe een rijtuig in de nieuw kleurstelling in deze trein voor.

Het kwam nogal eens voor dat dit rijtuig ontbrak in de trein. Als er weinig boekingen waren, werden de mensen die geboekt hadden in dit rijtuig omgeboekt naar het Bpm rijtuig. Ook kwam het regelmatig voor dat het rijtuig vervangen was door een Bomdz 236.9, met fietsenafdeling. Met name in de zomer, als het aanbod van fietsen het grootst is, kwam dit voor. Omdat het vrij regelmatig voorkwam, heb ik ook deze wagens opgenomen in het modeloverzicht.

Dit type rijtuig wordt tot nu toe alleen door Tillig gemaakt. Oorspronkelijk zijn het modellen van Sachsenmodelle, nadat die echter ophielden met bestaan werden de mallen overgenomen door Tillig. In vergelijking met alle LS Models rijtuigen in deze trein zijn de Sachsenmodellen / Tillig modellen echte buitenbeentjes. De detaillering is een stuk minder en er zitten ook enkele fouten in de rijtuigen. Maar zolang er geen alternatief is, zullen we het ermee moeten doen.

Sachsenmodelle 14583 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, Bomz 236.3, zonder DB Nachtzug logo)
Sachsenmodelle 14690 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, Bomz 236.6, met DB Nachtzug logo)
Sachsenmodelle 74690 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, Bomz 236.6, met DB Nachtzug logo)
Sachsenmodelle 74682 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, Bomdz 236.9, met DB Nachtzug logo)

Tillig 74183 (nieuwe huisstijl Bomz 236.3, in een set met 2 stuks Bomdz 236.9)

Sachsenmodelle en Tillig hebben helaas nog geen enkele variant met de CNL reclamesticker gemaakt of aangekondigd, dus ook hier zijn we weer op decals aangewezen.

Rijtuig 8 & 9
Typeaanduiding: Bcmz van de ÖBB
Soort rijtuig: Ligrijtuig met coupes
Rijtuignummer: 275 & 274
Route: Wien Westbahnhof – Amsterdam Centraal

In het treindeel Wenen – Amsterdam werden 4 rijtuigen geleverd door de ÖBB. Als eerste deze twee ligrijtuigen. De ÖBB heeft diverse types ligrijtuigen die zonder vaste planning door elkaar worden ingezet. Voor deze trein werden er wagens gebruikt die 200 km/h kunnen rijden en die airco hebben. De volgende types konden in deze trein worden ingezet:

Bcmz 59-90 in lichtgrijs/rood upgrade design
Bcmz 59-91.1 in grijs/blauw of in lichtgrijs/rood upgrade design
Bcmz 59-91.2 in grijs/blauw

Alle mogelijke combinaties tussen deze rijtuigen kwam voor. Soms twee dezelfde, soms twee verschillende. Om het bonte karakter van de trein te benadrukken heb ik zelf voor een grijs/blauw rijtuig en een rijtuig in lichtgrijs/rood upgrade design gekozen.

De modellen van Railtop die beneden in de lijst staan zijn nauwelijks aan te komen. Op Ebay gaan ze soms voor prijzen hoger dan 150 euro per stuk weg.

Alle drie de types zijn in in model (geweest). De volgende modellen komen voor deze trein in aanmerking:

LS Models 47054 (Bcmz 59-90 in lichtgrijs/rood upgrade design)
LS Models 47058 (Bcmz 59-90 in lichtgrijs/rood upgrade design, ander wagennummer)

Railtop 32511 (Bcmz 59-91.1 in grijs/blauw)
Railtop 32512 (Bcmz 59-91.1 in grijs/blauw, ander wagennummer)

Railtop 32515 (Bcmz 59-91.1 in lichtgrijs/rood upgrade design)
Railtop 32516 (Bcmz 59-91.1 in lichtgrijs/rood upgrade design, ander wagennummer)

Heris 13084 (Bcmz 59-91.2 in grijs/blauw, set van 3 wagens)
Heris 13085 (Bcmz 59-91.2 in grijs/blauw)
Heris 13086 (Bcmz 59-91.2 in grijs/blauw)
Heris 13087 (Bcmz 59-91.2 in grijs/blauw)

Rijtuig 10

Typeaanduiding: Bbvmz van de ÖBB
Soort rijtuig: Zitrijtuig 2e klasse met afdeling voor fietsen en afdeling voor rolstoelen
Rijtuignummer: 273
Route: Wien Westbahnhof – Amsterdam Centraal

Dit type rijtuig was voorheen een 1e klasse rijtuig met coupés, dat werd gedeklasseerd en waar een rolstoelcompartiment en een fiets compartiment in werd gemaakt.

Het is ook een enkele keer voorgekomen dat er een Bdmpsz in de trein werd ingezet. Dat is het rijtuig met de grote rode schuifdeur in de zijwanden. Dit was echter vrij uitzonderlijk.

Beide types werden ingezet in het lichtgrijs/rode upgrade design.

Het Bbvmz rijtuig is er van ACME, het vervangende Bdmpsz rijtuig was er ooit van Railtop. De volgende modellen komen voor deze trein in aanmerking:

ACME 52648 (Bbvmz in lichtgrijs/rood upgrade design)
ACME 52649 (Bbvmz in lichtgrijs/rood upgrade design, ander wagennummer)

Railtop 32405 (Bdmpsz in lichtgrijs/rood upgrade design met grijze schuifdeur)
Railtop 32406 (Bdmpsz in lichtgrijs/rood upgrade design met rode schuifdeur)

Rijtuig 11
Typeaanduiding: Bmz van de ÖBB
Soort rijtuig: Zitrijtuig 2e klasse
Rijtuignummer: 272
Route: Wien Westbahnhof – Amsterdam Centraal

Door de ÖBB werd naast het Bbvmz rijtuig ook een standaard 2e klas zitrijtuig geleverd voor deze trein. Ook hier kwamen diverse types voor. In principe werd er een rijtuig met coupés gebruikt, maar het kan zijn dat daar van afgeweken werd. Dat is op filmpjes lastig te zien meestal. De volgende types kwamen regelmatig voor:

Bmz 21-91.0
Bmz 21-91.1
Bmz 21-90.5
Bmz 21-90.1

Standaard waren deze rijtuigen in 2008 al in het lichtgrijs/rode upgrade design geschilderd. In oktober 2008 is er echter korte tijd een rijtuig type 21-91.1 in deze trein gespot dat nog in de oude donkergrijs/rode kleurstelling reed.

Er zijn verschillende modellen gemaakt en aangekondigd van deze rijtuigen door Railtop en ACME. Ook hier geldt dat de Railtop rijtuigen zeer moeilijk te krijgen zijn. Hier de modellen die voor deze trein geschikt zijn:

ACME 52634 (Bmz 21-91.0 in lichtgijs/rood upgrade design)

Railtop 32211 (Bmz 21-91.1 in donkergijs/rood, 4 verschillende nummers geproduceerd)
Railtop 32212 (Bmz 21-91.1 in donkergijs/rood)
Railtop 32231 (Bmz 21-91.1 in lichtgijs/rood upgrade design, 3 verschillende nummers geproduceerd))

ACME 90066 (Bmz 21-90.5 in lichtgrijs/rood upgrade design, in set met 2 andere wagens)

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1448 Gepost op: 26 juli 2015, 21:08:09 »
--en deel 3--

Rijtuig 12
Typeaanduiding: Bomz 236.3 of Bomz 236.6 van CNL
Soort rijtuig: Zitrijtuig met coupés
Rijtuignummer: 271
Route: Wien Westbahnhof – Amsterdam Centraal

Deze zitrijtuigen type Bomz waren oorspronkelijk DR rijtuigen. Een deel ervan is in het wagenpark van CityNightLine terecht gekomen om in de treinen ook gooedkopere zitplaatsen aan te bieden. Ze hebben nooit de blauwe CityNightLine kleurstelling gedragen, ze zijn bij overgang naar het nachttrein verkeer in de rood/witte DB Nachtzug kleurstelling op de baan verschenen. Er zijn twee types, de Bomz 236.3 en de Bomz 263.6. Ze onderscheiden zich door andere roosters en luchtinlaten op het dak. Op papier was voor deze trein een 236.3 gepland, maar 236.6 rijtuigen kwamen ook voor in deze trein. Ik vermoed dat deze rijtuigen gewoon door elkaar werden ingezet.

De nieuwe huisstijl deed ook bij deze rijtuigen zijn intrede vanaf de zomer van 2008. Vanaf toen kwam er af en toe een rijtuig in de nieuw kleurstelling in deze trein voor.

Het kwam nogal eens voor dat dit rijtuig ontbrak in de trein. Als er weinig boekingen waren, werden de mensen die geboekt hadden in dit rijtuig omgeboekt naar het Oostenrijkse zitrijtuig (wagen 272). Ook kwam het regelmatig voor dat het rijtuig vervangen was door een Bomdz 236.9, met fietsenafdeling. Met name in de zomer, als het aanbod van fietsen het grootst is, kwam dit voor. Omdat het vrij regelmatig voorkwam, heb ik ook deze wagens opgenomen in het modeloverzicht.

Dit type rijtuig wordt tot nu toe alleen door Tillig gemaakt. Oorspronkelijk zijn het modellen van Sachsenmodelle, nadat die echter ophielden met bestaan werden de mallen overgenomen door Tillig. In vergelijking met alle LS Models rijtuigen in deze trein zijn de Sachsenmodellen / Tillig modellen echte buitenbeentjes. De detaillering is een stuk minder en er zitten ook enkele fouten in de rijtuigen. Maar zolang er geen alternatief is, zullen we het ermee moeten doen.

Sachsenmodelle 14583 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, Bomz 236.3, zonder DB Nachtzug logo)
Sachsenmodelle 14690 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, Bomz 236.6, met DB Nachtzug logo)
Sachsenmodelle 74690 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, Bomz 236.6, met DB Nachtzug logo)
Sachsenmodelle 74682 (rood/witte DB Nachtzug kleurstelling, Bomdz 236.9, met DB Nachtzug logo)

Tillig 74183 (nieuwe huisstijl Bomz 236.3, in een set met 2 stuks Bomdz 236.9)

Sachsenmodelle en Tillig hebben helaas nog geen enkele variant met de CNL reclamesticker gemaakt of aangekondigd, dus ook hier zijn we weer op decals aangewezen.

Rijtuig 13
Typeaanduiding: Wrmbz 138.1
Soort rijtuig: Bistro rijtuig met service afdeling
Rijtuignummer: 270
Route: Wien Westbahnhof – Amsterdam Centraal

Deze bistrorijtuigen type Wrmbz 138.1  zijn in 2002 omgebouwd uit InterRegio bistrorijtuigen type Arkimbz 262.2. In totaal werden er in het AW Delitzsch 10 exemplaren omgebouwd. Ten opzichte van de InterRegio bistrorijtuigen zijn de zitplaatsen 1e klasse die er waren hier omgebouwd  naar een ruimte voor het treinpersoneel en opbergruimtes.

De rijtuigen reden begin 2008 nog allemaal in de rood/witte DB Nachtzug kleurstelling. De meesten hadden een DB Nachtzug logo, maar niet allemaal. Een CNL reclamesticker hadden ze in 2008 ook bijna allemaal. In de loop van 2008 kwam er soms ook een rijtuig in de nieuwe huisstijl naar Nederland in deze trein.

In model is dit exacte rijtuig er helaas nog niet. In 2006 heeft LS Models in een catalogus eens een foto van een dergelijk rijtuig geplaatst met de tekst “Project”. Daarna is er echter nooit meer iets vernomen vanuit LS Models. Het is dus de vraag of het ooit nog gaat komen.

Roco heeft echter wel het donorrijtuig Arkimbz 262.2 in haar assortiment, ook in de rood/witte DB Nachtzug kleurstelling. Het gaat om artikelnummer 64420. Hier is de inrichting natuurlijk fout van, dus als je dit stoort zal je de inrichting zelf moeten aanpassen. Ook moet er aan één zijde een raam vervangen worden en zijn de opschriften niet helemaal correct. Zolang er geen ander alternatief is zul je het dus moeten doen met een rijtuig dat niet helemaal correct is of je moet zelf aan het knutselen gaan. Ik heb voor dat laatste gekozen. Ik zal binnenkort een apart draadje openen om die ombouw te beschrijven.

Rijtuig 14 & 15
Typeaanduiding: WLABm 171
Soort rijtuig: Dubbeldeks slaaprijtuig met Ecocomy en Deluxe coupes
Rijtuignummer: 269 & 268
Route: Wien Westbahnhof – Amsterdam Centraal

Deze dubbeldeks slaaprijtuigen zijn in 1995 en 1996 gebouwd door het consortium “ARGE Hotelzug”, bestaande uit Schindler Wagonbau, SGP en Talbot. Er zijn 27 exemplaren gebouwd. In de rijtuigen bevinden zich Deluxe coupés met een eigen douche en toilet en Economy coupés.

Deze rijtuigen werden geleverd in het bekende CNL blauw met aan één wagenzijde een groot geel CityNightLine logo over de gehele zijwand. De andere wagenzijde heeft een kleiner geel CityNightLine logo onder de ramen. De WLABm 171 waren de laatste rijtuigen waar men aan begon met omschilderen in de nieuwe huisstijl. De eerste in nieuwe huisstijl kwam pas na de zomer van 2008 in deze trein naar Nederland. Hoewel alle andere blauwe rijtuigtypes ook de wit/rode CNL reclamesticker droegen, heb ik in de filmpjes en op de foto's die ik bestudeerd heb van deze trein geen enkele rijtuig WLABm 171 kunnen vinden met deze reclamesticker. Ik vermoed dat de rijtuigen van dit type die naar Nederland mochten rijden deze stickers gewoon niet hadden.

Hoewel er wel rijtuigen van dit type hebben bestaan in de rood/witte DB Nachtzug kleurstelling hebben bestaan, zijn deze voor zover ik weet nooit naar Nederland gekomen in deze trein.

In de planning stonden steeds twee rijtuigen van dit type. Een tekort aan slaaprijtuigen en weinig boekingen zorgden er voor dat er vaak 1 rijtuig ontbrak. De trein reed regelmatig met maar 1 rijtuig WLABm 171, ook in het drukke zomerseizoen. In de zomer van 2008 werden de eerste WLABm 171 omgeschilderd. Omdat er toch al een tekort aan slaaprijtuigen was, werd er in die periode ook wel eens een WLABmz 173.1 ingezet in plaats van een WLABm 171.

Dit type rijtuig is gemaakt door Heris en LS Models, waarbij de LS Models duidelijk mooier gedetailleerd is. Hier de modellen die voor deze trein in aanmerking komen:

LS Models 49002 (blauw met geel CityNigtLine logo, in een set met een Bvcmz 248.5)
LS Models 49004 (blauw met geel CityNigtLine logo, in een set met een Bvcmbz 249.1)
LS Models 49021  (blauw met geel CityNigtLine logo en CNL reclamesticker, in een set met een Bvcmbz 249.1)
LS Models 49040 (blauw met geel CityNigtLine logo, in een set met twee andere CNL rijtuigen)
LS Models 49041 (blauw met geel CityNigtLine logo, in een set met twee andere CNL rijtuigen)

LS Models 49012 (nieuwe huisstijl)
LS Models 49017 (nieuwe huisstijl, zonder CityNightLine opschrift)
LS Models 49043 (nieuwe huisstijl, in een set met twee andere rijtuigen)

Heris 11051 (blauw met geel CityNightLine logo, in een set met een bagagewagen Ddm)
Heris 11054 (blauw met geel CityNightLine logo, in een set met een WLBm 172)

-------------------------------------------------------------------

Dit is het complete overzicht wat ik samengesteld heb voor deze trein. Het is gebaseerd om spots die ik heb kunnen vinden in de vorm van foto's, filmpjes en spotmeldingen. Ik heb geprobeerd zo compleet mogelijk te zijn. Als iemand nog aanvullingen heeft, dan twijfel niet om ze te posten, ik zal het overzicht dan aanpassen.

Mvg, Peter

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1449 Gepost op: 27 juli 2015, 10:24:28 »
Peter,

Ik ben zo'n CNL nieuwkomer en dit voldoet echt aan een behoefte. Prachtig overzicht en mooie combi van 1:1 info en 1:87 info. Ik ben er blij mee!  (y) (y) (y)

groet, Frits
Groet Frits

Stamhe

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Containertransport
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1450 Gepost op: 29 juli 2015, 20:32:19 »
Peter,

Dank voor de bijlage.
zoals je wel weet, ben ik ook een liefhebber van deze treinen. (De WLABMee van de BC is ècht geweldig. Thanks again)
Dit maakt het allemaal erg overzichtelijk. Óók qua modelnummers.

Ga je je nog richten op meer samenstellingen?

Groetjes,
Elbert

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1451 Gepost op: 30 juli 2015, 10:57:05 »
Afgelopen zaterdag met mijn gezin weer eens gebruik gemaakt van de nachttrein.
Van Basel naar Arnhem, met ook een deel naar Hamburg. Vertrek 22.13
Precies een uur eerder vertrok er eentje vanaf hetzelfde perron 9 naar Berlijn en Praag.
Beide zeer lange treinen, beide heel goed bezet.
Die van mij goed bezet met uitgelaten padvindertjes, die tot diep in de nacht door de trein spookten, op weg naar een jamboree in den vreemde.
Ach, begrijpelijk allemaal. Uiteindelijk toch heerlijk geslapen en redelijk fris in Arnhem uitgestapt. Zonder vertraging.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1452 Gepost op: 30 juli 2015, 11:33:44 »
Prima overzicht zo Peter. Misschien is het een idee om er een voorbeeldfoto van de trein bij te zetten bij de inleidende tekst. Zo krijgt men een nog beter beeld van de trein.

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1453 Gepost op: 30 juli 2015, 15:10:18 »
Op zich een goed idee, alleen heb ik de trein zelf nog nooit gefotografeerd. En ik wil ook niet zomaar foto's van anderen gebruiken. Dus als iemand een mooie foto heeft die ik kan gebruiken, dan hoor ik het wel en dan zet ik die nog erbij

Het is inderdaad de bedoeling om meer treinen op die manier uit te werken. Maar meer dan 1 per maand zal er niet in zitten. In deze zit al een uurtje of 10 werk. Volgende is de CNL Amsterdam - München/Zürich uit 2010.

Mvg, Peter

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1454 Gepost op: 30 juli 2015, 19:17:50 »
Aangezien er twee 189'ers beschikbaar waren en er maar 1 benodigd werd, kwam de inzet van een 1600 voor deze trein in de dienstregeling 2008 maar weinig voor.
Niet helemaal waar, eind 2007 / begin 2008 zat er zelfs structureel een 1600 voor. De 189 kwam pas later in het jaar.