Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160  (gelezen 501127 keer)

Gert1

  • Gast
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1245 Gepost op: 24 oktober 2013, 21:21:10 »
LS Models heeft wat de Poolse rijtuigen betreft de WLABbmnu- en WLABmnouz-bakken aangekondigd.

mvg,
Gert

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1246 Gepost op: 24 oktober 2013, 22:25:49 »
Nog een vraagje over de WRmbz138.1 (een restauratiewagen). Die is nooit in model uitgebracht, maar is in het echt verbouwd uit een ARkimbz262 (BordBistro), die op hun beurt weer uit een ABm225 zijn omgebouwd. Zowel Roco als Piko hebben een model van de ARkimbz262.

(Wat stellen die nummertjes eigenlijk voor?)

Nu meen ik ergens ooit gelezen te hebben dat iemand een ARkimbz naar een WRmbz heeft omgebouwd, of in ieder geval overgespoten. (Het interieur zou ook gewijzigd moeten worden.) Maar daar kan ik eigenlijk niets over vinden.

Weet er iemand meer?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Gert1

  • Gast
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1247 Gepost op: 24 oktober 2013, 22:54:31 »
Ik heb inderdaad een Wrmbz, gemaakt door Kees-Jan. Eigenlijk zou daarvan het interieur ook aangepast moeten worden.
Maar ik ben toch heel blij met dit rijtuig, want daardoor kan ik één trein nu toch maken.
Hopelijk komt Roco er zelf ooit nog een keertje mee.

mvg,
Gert

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1248 Gepost op: 25 oktober 2013, 06:28:20 »
Is het B5mnopuvz rijtuig van de PKP uitgebracht in model of zijn daar plannen toe?

Met deze beschrifting nog niet, wel met de oude aanduiding als Bdhmnu. Deze zat met een WRkmz (omgebouwd uit een Duitse Bpmz) in een set van ACME, art.nr. 55054.

Overigens komt ACME ook met een "normale" 152A, als eerste klas uitvoering, die ook wel eens in deze trein zit. Deze zit met 2 andere rijtuigen (type 159A) in set 90033, welke alleen in Polen te verkrijgen is.

Ernst-Jan

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1249 Gepost op: 26 oktober 2013, 00:30:46 »
Ik heb inderdaad een Wrmbz, gemaakt door Kees-Jan. Eigenlijk zou daarvan het interieur ook aangepast moeten worden.
Maar ik ben toch heel blij met dit rijtuig, want daardoor kan ik één trein nu toch maken.

Tja, het lijkt er warempel op dat mij dat binnen afzienbare rijd ook zou lukken, vandaar dat de WRmbz in beeld komt.

Citaat
Hopelijk komt Roco er zelf ooit nog een keertje mee.

Dat zou geen gek idee zijn. Volgens mij is daar vanuit Duitsland ook wel vraag naar en het basismodel hebben ze in feite al. Misschien dat iemand bij hun in de week zou kunnen leggen...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1250 Gepost op: 26 oktober 2013, 10:07:45 »
(...) WRmbz138.1 (...) ARkimbz262 (...) ABm225 (...) Wat stellen die nummertjes eigenlijk voor?

Nu meen ik ergens ooit gelezen te hebben dat iemand een ARkimbz naar een WRmbz heeft omgebouwd, of in ieder geval overgespoten. (Het interieur zou ook gewijzigd moeten worden.) Maar daar kan ik eigenlijk niets over vinden. Weet er iemand meer?
Over de nummertjes: die zijn onderdeel van het Gattungszeichen. Er zijn bijvoorbeeld meerdere series ABm-rijtuigen geweest, waarbij die nummertjes dienen om onderscheid te maken tussen de verschillende series. Een ABm223 en een ABm225 zijn dus (volgens de betekenissen van 1975) beide rijtuigen 1e en 2e klasse met een lengte van meer dan 24 meter (want 26,4 meter), rubber buisbalgovergangen en elektrische verwarming (stoomverwarming werd nog als standaard gezien en niet apart benoemd), maar uit verschillende bouwseries. Voorheen stonden deze rijtuigen namelijk bekend als AB4üm-55 en AB4üm-63, waarmee meteen duidelijk is vanaf wanneer de betreffende rijtuigen gebouwd zijn (soms met een afwijking van een jaartje of zo). Verbouwing kunnen leiden tot een nieuw nummertje, maar dat hoeft niet. Een voorbeeld zijn de rijtuigen ABm228, welke afkomstig zijn uit rijtuigen ABm223. Daarnaast kunnen nummertjes ook gerecycled worden: de huidige WRmbz138 betreft totaal andere rijtuigen dan de rijtuigen met dezelfde aanduiding uit de jaren '70 en '80 (dat waren zogenaamde Quick-Pick restauratierijtuigen).

Over deze huidige WRmbz138: dit zijn inderdaad rijtuigen ARkimbz die omgebouwd zijn tot WRmz. Geen idee wat er van binnen gewijzigd is, maar hiermee kun je mogelijk wel weer een beetje verder komen.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1251 Gepost op: 26 oktober 2013, 11:02:35 »
Inderdaad, dat was erg behulpzaam. Dank daarvoor.

Overigens heeft Roco twee ARkimbz, een 266.4m artikelnummer 45858 en een 262.6, artikelnummer 64431. (De links verwijzen naar de site van Modellbahnshop Lippe, omdat die als eerste bij Google verschijnen.)

Voor zover ik het kan nagaan is de transitie ARkimbz262 → ARkimbz266 → WRmbz138.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1252 Gepost op: 26 oktober 2013, 22:44:07 »
De ARkimbz266 is inderdaad voortgekomen uit de ARkimbz262, belangrijkste wijziging was volgens mij het aanbrengen van FIS (FahrgastInformationsSystem, aan de buitenzijde gemakkelijk te herkennen aan de elektronische koersborden). Aangezien de WRmbz138 geen FIS heeft, sluit ik niet dat deze direct uit ARkimbz262 zijn voortgekomen. Mogelijk geeft Revisionsdaten daar meer informatie over.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1253 Gepost op: 27 oktober 2013, 00:19:54 »
Het kostte wat moeite, maar we hebben het gevonden. :) Van de 10 WRmbz in die databank heeft er één wat meer informatie over de afkomst: deze om precies te zijn.

Daaruit blijkt inderdaad dat deze WRmbz138.1 voortkomt uit een ARkimbz262.2, die voortkomt uit een ARkimbz262.1, die weer voortkomt uit een ABm225 uit 1970. Dus dat zou inderdaad de Roco 64431 zijn (hoewel dat een ARkimbz262.6 is; geen idee of dat veel uitmaakt). Desondanks heb ik het idee dat beide modellen elkaar weinig ontlopen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1254 Gepost op: 27 oktober 2013, 09:06:28 »
Goed uitzoekwerk!

Even een aanvulling: die ABm225 lijkt totaal niet op de ARkimbz. Er heeft vanaf de eind jaren 80 een grote verbouwing plaats gevonden waarbij rijtuigen ABm225 omgebouwd zijn in de bekende blauw/witte Interregio rijtuigen die we kennen uit de treinen naar Berlijn.

Nu nog hopen op een model van Roco...
Goede zondag!

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1255 Gepost op: 27 oktober 2013, 15:03:12 »
Dit overzichtje gemaakt van de Poolse 2e klas wagens met fietsafdeling, bekend van de EN446/447.
De serie bestaat uit 4 wagens (allen ex Bdhmnu exex Adhmu)
Alle vier zijn de wagens in Nederland geweest, zie een aantal spotdata achter de wagennummers.
Later zijn de wagens vernoemd naar B5mnopuvz en naar B8mnopuvz
Zeker die laatste is wat merkwaardig, omdat ik een wagen met B5 heb gefotografeerd, die ook als B8 gespot is...

Alle vier deze wagens zijn er niet als model, er zijn alleen andere Bmnopuvz wagens bij ACME in sets uitgekomen.

Komt ie:
61 51 28-90 000-3
Bmnopuvz 1251 61 51 28-90 000-3 PKP Grochów 176 (08-12-2009, 30-10-2010, 03-01-2011, 15-04-2011, 19-07-2011)

61 51 28-90 001-1
Bmnopuvz 1251 61 51 28-90 001-1 PKP Grochów 176 (06-09-2009, 6-11-2009, 04-05-2010, 28-07-2010, 03-08-2010, 08-01-2011, 23-01-2011)
B5mnopuvz PKP Grochów 176 (16-05-2011, 12-07-2011, 16-07-2011, 29-06-2011, 22-09-2011, 23-11-2011)

61 51 28-90 002-9
Bmnopuvz 1251 61 51 28-90 002-9 PKP Grochów 176 (25-07-2009, 30-10-2009, 20-7-2010, 6-11-2010, 13-08-2011)
B5mnopuvz PKP Grochów 176 (26-07-2011, 11-10-2011, 17-10-2011, 10-11-2011)

61 51 28-90 003-7
Bmnopuvz 1251 61 51 28-90 003-7 PKP Grochów 176 (13-09-2009, 19-12-2009, 27-02-2010, 13-04-2010, 24-08-2010, 13-09-2010, 24-01-2011, 20-02-2011)
B5mnopuvz PKP Grochów 176 (03-09-2011, 7-09-2011, 17-09-2011, 24-10-2013) (is ook gespot als B8mnopuvz)

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1256 Gepost op: 27 oktober 2013, 15:37:44 »
En als ik dan toch bezig ben kom ik tot het volgende overzicht van rijtuigen die in CNL zaten.
Heb ik incidentele rijtuigen niet meegenomen:


Groet,

Michiel

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1257 Gepost op: 28 oktober 2013, 07:28:13 »
Ik heb een foto van een 152A als B8mnopuvz en van een 152Az als B5mnopuvz. Overigens rijdt er dus ook wel eens een 152A in ICCC kleuren mee, en dan als echte eerste klas wagen. Overige foto's van 152A rijtuigen die ik heb zijn allemaal in deze laatsgenoemde uitvoering. Ik heb wel de 152Az in JK kleuren als Brdhmnu op de foto staan in Utrecht. Zit nog een extra r in dus.

Heb je toevallig ook de typeaanduidingen van de kopwand genoteerd? Staan op de kopwand rechts naast de vouwbalg. 152A is origineel een 1e klas rijtuig, maar ze rijden in de JK kleuren dus ook wel rond als B. Daarnaast heb je dus 152Az rijtuigen, 152A Zdeklasowany, oftewel, gedeklasseerd. Daar lijkt nu dus verschil in te zitten, tussen 152A en 152Az.

Groetjes,

Ernst-Jan
 

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1258 Gepost op: 28 oktober 2013, 19:24:47 »
Helaas niet Ernst-Jan, maar bij deze weer wat geleerd.

Overigens staat op deze link, onderste rij ook twee keer hetzelfde rijtuig. Als B5 en B8.... Ik vind het vrij vaag...
http://www.wgk.cal.pl/categories.php?cat_id=262&sessionid=ad83dcf003fc82e09aca645e5c23e507
En ook op rij daarboven staat een 152A rijtuig als B5 en een ander als B8....

Schiet mij maar lek!

Groet,

Michiel

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1259 Gepost op: 29 oktober 2013, 19:51:21 »
En ook daar is duidelijk bij de B5'en te zien dat het om een 152Az gaat, en bij de B8'en om een 152A, ook al vermelden ze dat niet heel erg duidelijk. Maar op de foto's is het dus wel te zien. Bevestigt mijn observatie dus. Ook dat rijtuig wat 2x afgebeeld is, de ene keer dus als 152A, de andere als 152Az, daar hebben ze dus mee lopen rommelen. Het is dus van een 152Az terug gegaan naar een 152A. Interessant.