Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 09:49:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:18:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
  

Auteur Topic: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160  (gelezen 537303 keer)

manuelspot

  • Gast
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #660 Gepost op: 26 May 2010, 22:29:32 »
Hallo Manuel,

Dat ziet er meer dan uitstekend uit,het mooie is de diverse samenstelling van rijtuigen in deze trein.

Gr Chris
Dank je wel. Mischien moet er ook nog maar een steelpannetjes rijtuig bij tussen en dan is die wel vol :P.
Heb ook nog een geheel blauwe staan. Daar moeten nog 4 rijtuigen bij komen. Maar ja het wachten is op LSM :P

Manuel

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #661 Gepost op: 26 May 2010, 22:31:55 »
Welke loc stond er in de jaren '80 voor deze DSB wagons?

« Laatst bewerkt op: 26 May 2010, 22:34:06 door Railjet »
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #662 Gepost op: 26 May 2010, 22:33:52 »
Dank je wel. Mischien moet er ook nog maar een steelpannetjes rijtuig bij tussen en dan is die wel vol :P.
Heb ook nog een geheel blauwe staan. Daar moeten nog 4 rijtuigen bij komen. Maar ja het wachten is op LSM :P

Manuel

Die rijtuigen van LSM zijn in de regel wel het wachten waard. :)


Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

manuelspot

  • Gast
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #663 Gepost op: 26 May 2010, 22:55:07 »
Dat is zeker waar. LSM is echt super keer om keer.
Heb de steelpan ook al wel in bestelling staan hoor ;)

Manuel

Gert1

  • Gast
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #664 Gepost op: 27 May 2010, 09:20:39 »
Welke loc stond er in de jaren '80 voor deze wagons?


In Denemarken vermoedelijk een loc uit de serie MY of ME. In Duitsland zal er ongetwijfeld een DB-loc voor zijn gekomen.
Maar let op: dit type rijtuigen heeft niets met de City Night Line te maken!

mvg,
Gert

Anoniem

  • Gast
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #665 Gepost op: 27 May 2010, 11:09:04 »
Maar let op: dit type rijtuigen heeft niets met de City Night Line te maken!

Inderdaad. Een klein stukje geschiedenis: CNL AG is ooit ontstaan als joint-venture tussen DB, ÖBB en SBB, onder de naam DACH Hotelzug AG (D-Duitsland, A-Oostenrijk, CH-Zwitserland). Als merknaam werd CityNightLine gekozen. De Oostenrijkers hebben zich vrij snel teruggetrokken uit de joint venture, waarop DACH Hotelzug AG verder ging als CityNightLine AG. Een paar jaar geleden (2006 of 2007 of zo) hebben ook de SBB zich teruggetrokken en bleef de huidige CNL AG over: een 100% dochter van Die Bahn, maar wel nog steeds met zetel in Zürich en naar Zwitsers recht.

De DSB hebben hier nooit iets mee van doen gehad, evenmin als bijvoorbeeld de NS of de SNCF (waar toch ook CNL-treinen heen rijden). Deze maatschappijen verkopen alleen CNL-kaartjes en stellen hooguit ook de tractie voor de treinen, en zelfs dat hoeft niet het geval te zijn. Strikt genomen is de Jan Kiepura ook geen CNL, maar een EuroNight waarin CNL-treindelen meerijden (Kopenhagen en Praag - althans een deel van het treindeel Praag).

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #666 Gepost op: 30 May 2010, 14:20:20 »
In Denemarken vermoedelijk een loc uit de serie MY of ME. In Duitsland zal er ongetwijfeld een DB-loc voor zijn gekomen.
Maar let op: dit type rijtuigen heeft niets met de City Night Line te maken!

mvg,
Gert


Klopt, ik las dat deze in de 80er jaren ingezet werden als wintersporttrein naar Oostenrijk?

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #667 Gepost op: 30 May 2010, 14:23:50 »
De DSB hebben hier nooit iets mee van doen gehad, evenmin als bijvoorbeeld de NS of de SNCF (waar toch ook CNL-treinen heen rijden). Deze maatschappijen verkopen alleen CNL-kaartjes en stellen hooguit ook de tractie voor de treinen, en zelfs dat hoeft niet het geval te zijn.

En waarom had de NS dan Bcmvh in de CNL Kleurstelling in hun bezit?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Anoniem

  • Gast
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #668 Gepost op: 30 May 2010, 14:34:57 »
Omdat de NS al jarenlang (decennialang?) een rijtuigpool had gehad voor nachttreinen samen met de DB, waarbij de betreffende rijtuigen door elkaar werden ingezet. Omdat de NS tegen de tijd dat CNL naar Nederland kwam geen eigen nachttreinen meer reed voor eigen rekening en die dingen dus werkloos waren. Ik weet niet precies of de rijtuigpool nog bestond toen de CNL-diensten beginnen, maar de achtergrond is er in ieder geval één van samenwerking tussen NS en DB.

Ik meen (maar dat kan ik fout hebben!) dat tussen DB en DSB niet zo'n couchette- en slaaprijtuigpool bestaat / bestond. Dat betekent dat het ook niet logisch is dat de DSB-rijtuigen in CNL-diensten terecht zouden komen.

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #669 Gepost op: 30 May 2010, 16:13:09 »
In Denemarken vermoedelijk een loc uit de serie MY of ME.

mvg,
Gert

Iemand een suggestie qua keuze locomotief die in de 80er jaren deze stam heeft getrokken?
Merk graag!
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Gert1

  • Gast
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #670 Gepost op: 30 May 2010, 16:31:51 »
Iemand een suggestie qua keuze locomotief die in de 80er jaren deze stam heeft getrokken?
Merk graag!

Roco of Heljan, maar dit is volledig off topic. Die Deense rijtuigen hebben h-e-l-e-m-a-a-l niet met City Night Line te maken.

Wat betreft de voormalige NS-rijtuigen in CNL-kleuren: Toen CNL de diensten in NL overnam had het een tekort aan rijtuigen die goedgekeurd waren voor de dienst in NL.
CNL heeft toen enkele rijtuigen van de NS overgenomen die in de beginjaren van de CNL in NL dus in de CNL-treinen mee hebben gereden.

mvg,
Gert

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #671 Gepost op: 30 May 2010, 18:01:46 »
Misschien dat deze vraag verplaatst kan worden zodat het een nieuw topic wordt?!
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Gert1

  • Gast
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #672 Gepost op: 30 May 2010, 20:50:59 »
Dat kunnen we wel doen, maar het antwoord is al gegeven, zowel voor het grootbedrijf als voor de merken in model...

mvg,
Gert

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #673 Gepost op: 30 May 2010, 21:31:50 »
Akkoord
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re:CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #674 Gepost op: 25 July 2010, 19:32:26 »
Wie kan mij vertellen waarom er rijtuigen van de CD (WLABmz) vanuit amsterdam naar volgens mij milaan en kopenhagen meereden/meerijden, werden ze door CNL (DB AG) gehuurd?

Martijn