Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen rijtuigen van NS door VAM65
Vandaag om 14:28:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door NS 2104
Vandaag om 14:22:45
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 13:53:54
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Frans Peeters
Vandaag om 13:51:16
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 13:45:00
Module vliegveld Jan van Mourik door Gerard van de Weijer
Vandaag om 13:26:17
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:42:26
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald Halma
Vandaag om 12:07:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:09:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 10:33:11
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:00:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
  

Auteur Topic: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160  (gelezen 531638 keer)

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1695 Gepost op: 18 August 2019, 14:03:30 »
Dag Peter,

Die heb ik dus uitgerekend niet staan.

Rijtuig 272 in CNL 300/301 was een Bmz, rijtuig 273 een Bbmvz

Als rijtuig 272:
73 81 21-91 1..-. (normale inzet volgens mij)
61 81 21-90 0..-.
61 81 21-90 5..-.

De 21-90.1 heb ik dus niet staan en zodoende zei ik dat die niet in de CNL past.
Heb jij een fysieke spot waar die in zit?

Groet
« Laatst bewerkt op: 18 August 2019, 14:05:04 door Michiel 80 »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1696 Gepost op: 18 August 2019, 18:21:22 »
Bmz 21-91.1

Dus het eerder genoemde ACME rijtuig 52634 past wel degelijk in de trein :-)

Dank je Peter, ik had hem gelukkig nog niet verkocht...  (y) ;D

Gr. Frits
Groet Frits

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 654
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1697 Gepost op: 18 August 2019, 22:17:30 »
Dag Peter,

Die heb ik dus uitgerekend niet staan.

Rijtuig 272 in CNL 300/301 was een Bmz, rijtuig 273 een Bbmvz

Als rijtuig 272:
73 81 21-91 1..-. (normale inzet volgens mij)
61 81 21-90 0..-.
61 81 21-90 5..-.

De 21-90.1 heb ik dus niet staan en zodoende zei ik dat die niet in de CNL past.
Heb jij een fysieke spot waar die in zit?

Groet

Hallo Michiel,

Aangezien ik zelf niet echt bekend was met de Oostenrijkse rijtuigen heb ik enkele jaren geleden in een Oostenrijks forum gevraagd welke rijtuigen in het Oostenrijkse deel van deze trein zaten. Ik heb toen een reactie gekregen van iemand die de trein vaak in Wenen zag en die vertelde me dat hij deze 4 types op die plek in de trein had gezien in 2008. Daar ben ik vanuit gegaan. Op dat moment was dat het makkelijkst te vinden type in model van die 4 en daarom is bij mij de keus daarop gevallen. Ik ben nu al 10 minuten aan het zoeken naar dat antwoord in dat Oostenrijks forum, maar ik kan het hele draadje daar zo snel niet vinden  :-\ Ik blijf zoeken en als ik nog iets vind, dan hoor je van me.

Mvg, Peter

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1698 Gepost op: 19 August 2019, 21:06:01 »
De 21-90.1 heb ik dus niet staan en zodoende zei ik dat die niet in de CNL past.
Heb jij een fysieke spot waar die in zit?

Zie: http://www.martijnhaman.nl/benelux_oostenrijkserijtuigen.htm en dan scrollen naar blokje over Austrifizierte Eurofima. Dit is de enige 21-90 1.. die ik in mijn gegevens kan terugvinden.

Martijn

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1699 Gepost op: 19 August 2019, 21:09:26 »
Joh. Weer nieuwe info, dank!

We kunnen in ieder geval vaststellen dat het niet vaak was ;)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1700 Gepost op: 20 August 2019, 18:42:35 »
Bleek de samenstelling van de hele trein genoteerd te hebben, dus voor de liefhebber:

CNL300 (Karlsruhe Hbf (D) - Amsterdam Centraal)
24-05-2008

91 80 6 189 090-4 D-DISPO Class VJ (zwart "CityNightLine")
WLABm 61 85 06-90 300-3 (blauw)
WLABm 61 85 06-90 306-0 (blauw)
D-DB 61 80 88-91 006-1 WRmbz138.1 (rood/wit met witte deuren)
51 80 21-90 523-8 Bomz (rood/wit)
A-ÖBB 61 81 21-90 137-4 Bmz (grijs/rood)
A-ÖBB 61 81 29-90 114-5 Bbmvz (grijs/rood)
A-ÖBB 61 81 59-90 048-8 Bcmz (grijs/rood)
A-ÖBB 73 81 59-91 210-9 Bcmz (grijs/blauw)
51 80 21-90 519-6 Bomz (rood/wit)
61 80 72-90 038-3 WLABmz173.1 (rood/wit)
61 80 72-90 006-0 WLABmz173.1 (rood/wit)
61 85 09-90 411-5 BDcm (blauw)
61 85 05-91 007-4 Bvcmz248.5 (blauw)
61 80 59-90 050-5 Bvcmbz248.3 (rood/wit)
Bpm 61 85 09-90 501-3 (blauw)

Martijn

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1701 Gepost op: 20 August 2019, 22:41:14 »
Bleek de samenstelling van de hele trein genoteerd te hebben, dus voor de liefhebber:

Leuk en dank!

CNL300 (Karlsruhe Hbf (D) - Amsterdam Centraal)
24-05-2008
De trein reed dan in volledig omgekeerde volgorde, want dit is de rijtuigvolgorde van de 301..... Raar maar waar.

61 85 05-91 007-4 Bvcmz248.5 (blauw)

Volgens mij een Zwitser en (dus?) een Bcvmz 028

61 80 59-90 050-5 Bvcmbz248.3 (rood/wit)
Dit is volgens mij een Bvcmbz249.1. Je had alleen een Bvcmz 248.3 en die zaten voornamelijk bij Autozug.

Michiel

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1702 Gepost op: 21 August 2019, 17:26:45 »
CNL300 (Karlsruhe Hbf (D) - Amsterdam Centraal)
24-05-2008
De trein reed dan in volledig omgekeerde volgorde, want dit is de rijtuigvolgorde van de 301..... Raar maar waar.
De trein werd omgeleid via Arnhem, Nijmegen, 's-Hertogenbosch (kopmaken) en Utrecht Centraal. Vandaar de omgekeerde volgorde.

61 85 05-91 007-4 Bvcmz248.5 (blauw)
Volgens mij een Zwitser en (dus?) een Bcvmz 028
Heb de foto nog eens goed bekeken en het is weldegelijk een 248.3. Wel is te zien dat in het rijtuignummer de 5 (van 85) en het controlenummer zijn aaggepast. Waarschijnlijk is de aanduiding 248.3 pas later in 028 gewijzigd.


61 80 59-90 050-5 Bvcmbz248.3 (rood/wit)
Dit is volgens mij een Bvcmbz249.1. Je had alleen een Bvcmz 248.3 en die zaten voornamelijk bij Autozug.
Op de foto is nog te lezen dat het weldegelijk gaat om een Bvcmbz-rijtuig.


Martijn

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1703 Gepost op: 21 August 2019, 19:22:01 »
Hij is leuk ;)

Een Bvcmz 248.3 is max toegelaten voor 160km/h. Op dit rijtuig staat 200km/h
Heb je een foto van de deuren?  ;) De trappen waren namelijk anders.

Kan het een 248.5 zijn zoals in je lijstje staat? Ze werden inderdaad bij de Zwitsers 028 genoemd bij de Duitsers 248.5.
Lijkt er sterk op alsof dit rijtuig inderdaad van de DB naar de SBB is overgegaan. Leuk zo'n detailfoto!

Ik ontken ook zeker niet dat het een Bvcmbz is, maar wel dat het een 248.3 is.
Je had namelijk de 248.3 bij de Bvcmbz neergezet....

Kortom, volgens mij moet het dan als volgt zijn:
61 85 05-91 007-4 Bvcmz248.5 (blauw) (of toch een 248.3)
61 80 59-90 050-5 Bvcmbz249.1 (rood/wit)

Worden we het eens?  :P

Groet!

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1704 Gepost op: 21 August 2019, 19:45:10 »
Het verloop van de 61 85 05-91 007-4 is hier te vinden:
https://reisezug-wagen.de/wagendatenbank/datenseite.php?suche&art%3DR%26gattung%3Dbvcmz&fahrzeug_datensatz=1625&i=0
Het blijft echter wel een beetje een mysterie met dat controlecijfer 4, maar het lijkt erop dat het van een Bvcmz028 naar een Bvcmz248.5 is gegaan met als laatste aanduiding:
Bvcmz 248.5 CH-DB 61 85 50-91 007-8

Bvcmbz 61 80 59-90 050-5:
https://reisezug-wagen.de/wagendatenbank/datenseite.php?suche&art%3DR%26gattung%3Dbvcmbz&fahrzeug_datensatz=40098&i=60
Deze klopt inderdaad zoals Michiel al aangaf een: Bvcmbz249.1 met nummer 61 80 59-90 050-5.

gr, Jeroen

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1705 Gepost op: 21 August 2019, 20:40:25 »

Hier nog een plaatje van de deur van de 05-91 007.

Martijn

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1706 Gepost op: 21 August 2019, 21:44:39 »
Ik heb nog even verder gezocht in de database van Reisezug-wagen.de en kom tot het volgende verloop van deze Bvcmz 05-91 007:
1999: Bvcmz248.5 61 80 50-91 007-3 (in gebruikname)
2002: Bvcmz028    61 80 05-91 007-9 (verkocht aan CNL)
201?: Bvcmz248.5  61 85 50-91 007-8
2017: Buiten dienst

Tussen 2002 en 2010 heb ik niets kunnen vinden in deze database en heeft het rijtuig dus kennelijk (in 2008, zoals op de foto van Martijn) het nummer 61 85 05-91 007-4 gedragen.

gr, Jeroen

« Laatst bewerkt op: 21 August 2019, 21:53:56 door Euronight Jeroen »

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1707 Gepost op: 22 August 2019, 15:23:25 »

Hier nog een plaatje van de deur van de 05-91 007.

Martijn

Dank je. Inderdaad een 248.5 zoals te zien is (vaste traptreden) en Jeroen ook gevonden had ;-)

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1708 Gepost op: 07 May 2020, 17:51:50 »
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93291.msg3222116470;topicseen#msg3222116470 met als je naar beneden scrollt, wat foto's van de CNL-rijtuigen uit 2004 en 2005. We hebben ook nog wat complete treinen gefotografeerd, daarvan verschijnen binnenkort enkele plaatjes op dit forum.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160
« Reactie #1709 Gepost op: 19 July 2020, 21:43:54 »
Roco komt in 2020 met rijtuig 74670 uit. Dit is volgens Roco een Avmz. Ik vraag me af of het aangekondige rijtuig kan worden ingezet als laatste rijtuig van deze trein: Klik. Zie 2.16min. Wie weet hierop het antwoord?

Het valt mij sowieso op dat er een wit rooster in de baan van het model zit, die er in het echt niet zit, maar het zou kunnen dat dit rooster maar aan één kant voorkomt.