Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix BR94 ontspoort door puntenglijder
Vandaag om 13:52:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Wat was jullie allereerste loc? door Karben
Vandaag om 13:45:16
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 13:36:56
Zolderbaan 2025 door MOVisser
Vandaag om 13:35:19
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 13:29:42
Edelweisz in model door grossraumwagen
Vandaag om 13:22:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 13:00:26
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 11:13:35
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
  

Auteur Topic: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.  (gelezen 5101 keer)

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Gepost op: 09 August 2008, 14:07:30 »
Hallo allemaal,

Momenteel wil ik een aantal seinen gaan plaatsen, echter zit ik met een vraagstuk waar ik zo 1-2-3 geen antwoord op gevonden krijg.

Zoals hier in Nederland overal een regel voor is, is er vast en zeker een regel of richtlijn welke aangeeft wat de min. en max. afstand moet zijn van een sein tot een wissel en de afstand t.o.v. het spoor (zijdelings).

Kan iemand dit mij vertellen?

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Lvdwerf

  • Gast
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #1 Gepost op: 09 August 2008, 14:09:02 »
de seinpaal staat volgens mij altijd buiten pvr en thv de vrijruimte balk. Ik weet niet wat de situatie is waar je palen gaat zetten?
« Laatst bewerkt op: 09 August 2008, 14:12:08 door Lennert v.d. Werf »

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #2 Gepost op: 09 August 2008, 14:21:11 »
Het betreft hier een paar overloopwissels en in- en uitrijseinen.

Buiten PVR is inderdaad wel handig, maar is daar een bepaalde norm voor w.b.t. de afstand?
En is er een norm voor de afstand van de vrijbalk tot wissel?

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #3 Gepost op: 09 August 2008, 14:21:58 »
Wellicht een idee om de nem 103 en de nem 104 + bijlage aan te houden voor de zijdelingse maat?
Mvg,
Frans

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #4 Gepost op: 09 August 2008, 14:25:01 »
Het zou handig zijn als je even vertel wat voor seinen je wil plaatsen. Staan ze langs de vrijebaan als bloksein, dienen ze als afdekking van een gevaarpunt, zijn het in- rij of uitrij- signalen of dienen zij alleen voor rangeerbewegingen. Zijn het licht, arm voor of hoofd signalen. Kortom een hele lijst met mogelijkheden waar zo een twee drie niet direct een pasklaar antwoord op te geven is.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #5 Gepost op: 09 August 2008, 14:39:00 »
NEM 102 en 103 (+ bijlage) ken ik inderdaad...
Ik vroeg me echter ook af of er een bepaalde norm is w.b.t. de afstand van een sein tot het PVR, of komt dat in 't echie ook niet zo nauw?

@Sobat:
Zoals aangegeven betreft het (nu) alleen een paar seinen bij een 2-tal overloopwissels (gevaarpunt?) en in- en uitrij-seinen. Allemaal 3-lichtseinen zonder cijferbak.
Maar is er dan een verschil w.b.t. de maatvoering/norm en de verschillende situaties?
Is dat niet altijd een bepaalde vaste of min. en max. afstand t.o.v. een achterliggende wissel?

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #6 Gepost op: 09 August 2008, 14:50:53 »
Voor de afstand van een sein tot het PVR zijn voor zover mij bekend geen normen of regels voor binnen de modelbouw.
Mvg,
Frans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26697
    • Pagina van klaas
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #7 Gepost op: 09 August 2008, 16:55:23 »
Nederlandse lichtseinen staan zeer dicht tegen het PVR aan. Daarbij wordt creatief gebruik gemaakt van de knik in het PVR om de lampen beter in het zichtveld van de machinist te brengen. Dus ongeveer zo:



In model moet je er op bedacht zijn dat lange wagens in bogen verder uitzwaaien dan in het echt. Dus even testen of het allemaal wel past.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.