Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 16:51:02
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
  

Auteur Topic: Backertje Blog  (gelezen 23105 keer)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Backertje Blog
« Gepost op: 01 August 2008, 14:28:11 »
Onder het mom van beter gejat dan slecht gestolen, maak ik in navolging van ons aller ReesReelCees ook maar een blog.
ook omdat ik eigenlijk te lui ben om mijn eigen site bij te houden en alles te uploaden.
Na diverse soldeer workshops gevolgd te hebben, en het nog steeds niet onder de knie hebben van het solderen van messing modellen heb ik een weerstandsoldeermasjien gekocht ergens in Australië.
Vorige week was de vakantie aangebroken voor mij, maar nog niet voor de rest van het gezin, heb ik dus een hele week om wat te gaan bouwen.
Er lagen nog 5 wagentjes en een backertje van Werps te wachten, en die gingen er dus aan geloven, eindelijk was de tijd aanwezig.

Helaas, ik heb me helemaal gesetteld......weerstandsoldeermasjien kapot  >:(.
Na wat gevloek, sterke drank en wat nicotine heb ik mijn oude bout maar weer uit het stof gehaald, die bout die nooit genoeg warmte wou geven.
Na wat getuur naar de bout had ik het euvel gevonden, kwestie van het schroefje strakker aandraaien, en waarempel, hij werd goed heet, en mijn longlife tip glom me tegemoet.
Ik blij, en dus weer met volle moed het doosje van een eerste open goederen wagen gepakt, die achter de bout stond, met het gevolg dat ik de komende week niet kan gaan zwemmen, want zo'n bout blijft best wel kleven aan je vel als je je pols erop legt  :'( :'(.
Na weer wat gevloek alles maar weer uitgezet, dag 1 van mijn soldeerweek zat erop.

Ik sla een stukje over om jullie niet in slaap te schrijven, maar inmiddels is het dag 5 en heb ik al 3 open goederenwagentjes in de lak zitten en 1 dichte goederenwagen, allen H0m.
En ik moet zeggen, het gaat steeds beter, ik hoefde bij de laatste versie bijna niks meer meer recht te buigen, teveel aan soldeer weg te schrapen of over te solderen wat afgebroken was tijdens het schonnborstelen..
Dus was het nu tijd voor het echte werk.
Werktafel opgeruimd en het doosje met mijn eerste backertje erbij gepakt.
De bouwbeschrijving kon ik al dromen, maar er toch maar bijgehouden.

In deze blog ga ik dus beschrijven hoe ik een backertje bouw.
voor mij een grote stap om het in het openbaar te doen, want voor een portie scenery draai ik mijn hand niet om, dat komt wel goed, hoe meer je rommelt hoe beter het eruit ziet.
Maar dit is een gevalletje secuur werken en zeker niet zomaar aanrommelen, dus iets wat ik niet gewoon ben.
en jullie mogen mijn gespartel allemaal aanschouwen  ::)
dus aan en opmerkingen zijn van harte welkom bij mij sprong in het diepe.
Met deze blog heb ik ook een stok achter de deur om door te gaan, als het even niet zo gaat zoals ik zelf wil en wens.....



alle benodigdheden naast elkaar gelegd, met het belangrijkste erbij, dat spul in dat bruine koppie  :)



voor het pakketje uitpakken eerst wat stukjes soldeer klein gesneden, in dit geval Carr 188 graden soldeer, maar dre 50/50 tin uit de bouwmarkt werkt net zo goed, als er maar geen harskern inzit



dit is het dus waar het in deze blog om draait, een simpel  :-| pakketje wat binnenkort over de sporen gaat scheuren......

Eerst de grote delen uitgeknipt of gesneden en netjes geschuurd.......



........ waar ik ook al gelijk de eerste fout gemaakt heb.
Ik had even niet op de tekening gekeken waar uitvoerig de etsplaat op staat getekend met de nummers.
Van 1 kopse kant had ik de 2 buitenste "pikkies" er afgeknipt en alleen de midelste liet staan.
Op het dak zitten 3 gleufjes, ik was dus iets te vrolijk aan het vijlen geweest helaas, maar deze is gelukkig nog niet funnest.

Als je gaat vijlen is het zeer aantrekkelijk om het uit de hand te vijlen, maar alles wat gevijld moest worden heb ik Consequent tussen een tangetje met een platte bek gehouden.
doe je dat niet ga je altijd wel een keer ergens te ver of erger nog, je knakt het Messing, en krijg dat nog maar eens recht...
Alle delen zijn gevijld, nu eerst een nicotine staaf om weer rustig te worden, billen samenknijpen en na het buigen gat er dan echt gesoldeerd worden.

wordt vervolgd........................hoop ik  :-X
« Laatst bewerkt op: 01 August 2008, 14:31:25 door marty »
Mvg Marty,

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Backertje Blog
« Reactie #1 Gepost op: 01 August 2008, 14:33:00 »
succes! 't komt vast wel goed allemaal  ;)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Backertje Blog
« Reactie #2 Gepost op: 01 August 2008, 14:47:24 »
Leerzaam.... :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Backertje Blog
« Reactie #3 Gepost op: 01 August 2008, 14:47:50 »
Wat je al niet bij een apotheek halen kunt tegenwoordig.
Probeer ook eens nicotine kauwgom ;)

netjes geschuurd tot nu toe,

groeten,
Patrick

ReesCees

  • Gast
Re: Backertje Blog
« Reactie #4 Gepost op: 01 August 2008, 14:48:14 »
Hee Marty (dief  ;)).

Ben benieuwd naar het resultaat.

Kees-Jan

NB ik zie die aansteker liggen die je in België kwijt was  ;D

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Backertje Blog
« Reactie #5 Gepost op: 01 August 2008, 14:49:13 »
Aanstekelijk onderwerp!


(terwijl ik het typ zie ik dat dat best dubbelzinnig is hier..)
No dress rehearsel, this is our life.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Backertje Blog
« Reactie #6 Gepost op: 01 August 2008, 17:19:53 »
@ cees, scherpe ogen  :)
@ Patrick, eerst naar de tandarts om een paar vullingen vast te laten zetten, voor ik weer kauwgom van welke soort dan ook weer aandurf

Bon, na 2 keer vouwen lijkt het al op een kop van een tram



Goed in de handleiding lezen welke kant je op moet vouwen.
Verkeerd vouwen is niet funnest, maar komt de strakheid niet ten goede, en prompt vouw ik de verkeerde kant op  :)
rechtse kop zijn de zijflappen gevouwen, linkerkap is al teruggevouwen.
moest nog even terug gevouwen worden voor een behandeling met het glasvezl-onding.
ten overvloede: vouw nooit uit de losse pols, gebruik altijd een tang of klem om de boel recht te houden.
Hou je tang of bankschroef zo dicht als mogelijk bij de vouwnaad, en vouw het met een ander recht hard onderdeel.
Mijn tang met smalle lange en platte bek die goed sluit is onmisbaar.
Beknibbel niet op je gereedschap, koop gewoon goed spul.
Het is echt zinloos om een relatief duur model te kopen en dan bij de gamma in de rommelbak je gereedschap te halen.



Dat deel wat teruggevouwen wordt en dubbel op het voorfront komt, heb ik voor vertint, weer een plens soldeervloeistof erop, en heb ik de 2 delen tegen elkaar aan gevouwen.
Met de brede platte soldeerstift erop (aan de binnenkant van de kap!!) tot het ging sissen. Als het sissen ophoud zit het vast.
Daarna bout af laten koelen en de platte stift vervangen voor potloodstift.
hiermee soldeer ik de lipjes voor de schroefjes vast en kan ik goed in de hoeken komen.
Lipjes op voorfront drukken en solderen maar, staat de boel gelijk haaks.

als het goed is ziet het er zo uit (lipjes moeten nog gesoldeerd worden)



Volgens de beschrijving moet je nu de 4 moertjes op de lijes gesoldeerd worden, waar je later de ketel vastzet aan het huisje.
dus dan doen we dat maar. Het moertje wordt op een sate prikker gezet om geen tin in het schroefdraad te laten lopen.
Schroefje en lip  weer voor vertinnen en met stok en al het moertje op het gaatje zetten.
Moertje controleren of deze in het midden van het gaatje zit en solderen maar.
Met de potloodpunt duurde het me te lang, en werd de platte punt er weer ingezet, ging een stuk rapper.
Na afkoelen gelijk het boutje er een paar keer in en uit draaien nu je er nog goed bij kunt.
Zo weet je of het later past, en weet je ook of het moertje goed vastzit.



het moer-op-stok principe



Hier zit het moertje op zijn plek en het schroefje gaat er na een paar keer in en uit draaien in als een kip in een soep.
uiteraard deed 1 moertje moeilijk en wou niet goed voor het gaatje.
Na en paar keer lossolderen zit het nu goed op zijn plek.
Volgende stap, de zijwanden en kopse kanten zo solderen dat het net lijkt of alles recht zit.

Tot zover valt het me nog niet tegen, maar goed, dit was het makkelijkste van het hele bouwwerkje.
stand: kopse kanten-verbrande vingers 2-0

Eerst maar wat huisoudelijke dingen uitvoeren en dan met een schone kop, tong uit de mond de wanden zetten, zal mij benieuwen......

wordt wederom vervolgd

Mvg Marty,

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17823
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Backertje Blog
« Reactie #7 Gepost op: 01 August 2008, 17:53:53 »
Hartstikke mooi werk, Marty! Nu zie je dat de workshop van Erwin toch mooi z'n vruchten afwerpt :) ;)

Zonder dollen, ik blijf het volgen hier. Ik durf dit (nog) niet, het smalspoorwagentje van Werps heeft me destijds al genoeg bloed, zweet en tranen gekost. Mooi om te zien daar je aan dit projekt zo gemakkelijk begint. Misschien is dat ook wel het beste; gewoon beginnen!

Ik blijf je blog volgen :)

Grtz,  8) Ronald 8)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Backertje Blog
« Reactie #8 Gepost op: 01 August 2008, 18:00:39 »
gewoon beginnen is wel de belangrijkste stap bij het bouwen van een model. Zeker bij een kit, alles is al voor je bedacht, dus in principe moet je het kunnen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17823
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Backertje Blog
« Reactie #9 Gepost op: 01 August 2008, 19:22:26 »
Zeker Floor. Maar durven is natuurlijk nog weer een klein stapje verder.... ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Backertje Blog
« Reactie #10 Gepost op: 01 August 2008, 19:24:02 »
hoezo durven. Bijt ie?

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Backertje Blog
« Reactie #11 Gepost op: 01 August 2008, 19:39:42 »
Ik krijg weer soldeerzin. :)
Over twee weken in Houten maar weer eens een bouwpakketje opsnorren.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17823
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Backertje Blog
« Reactie #12 Gepost op: 01 August 2008, 20:40:54 »
Citaat
hoezo durven. Bijt ie?

 :P ;)

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: Backertje Blog
« Reactie #13 Gepost op: 01 August 2008, 21:48:05 »
@marty

is het nog goed gelukt dat ..... [billen samenknijpen]
want daar mis is de verder info van..... ;D :D ;)

knijp ze,
Frederico

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Backertje Blog
« Reactie #14 Gepost op: 01 August 2008, 22:07:27 »
ja, heb niets kapot geknepen  :)

Ik zit nu te wachten tot de lijm droog is.........heuh soldeer is afgekoeld  :-[.
Alleen het dakje er nog op en de kap is klaar en is de ketel aan de beurt.
Foto's volgens straks nog. maar het was toch wel meer ge-emmer dan ik dacht om alles recht te krijgen
Mvg Marty,