Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Br 38 Piko Superen.
door
Silvolde
Vandaag
om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
marco
Vandaag
om 17:15:33
Da's Daz 2
door
BartvD
Vandaag
om 17:06:02
NS 1700 transfers
door
Roy van Dijk
Vandaag
om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 17:00:00
Raadplaatje
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:56:23
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
marco
Vandaag
om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:39:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:24:09
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
tothebeach
Vandaag
om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
Vandaag
om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Niels64
Vandaag
om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
thevandijks
Vandaag
om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
Vandaag
om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132
door
joespoor
Vandaag
om 10:33:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Backertje Blog
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
7
Omlaag
Auteur
Topic: Backertje Blog (gelezen 23132 keer)
ReesCees
Gast
Re: Backertje Blog
«
Reactie #30 Gepost op:
03 August 2008, 16:01:57 »
Ik vind het mooi Marty wat je aan het bouwen bent.
Heb wel net naar een ontploffende Ferrari zitten kijken (mis het reesen nog steeds).
Kees-jan
Marty
team Mitropa
«
Reactie #31 Gepost op:
03 August 2008, 16:10:06 »
och, net goed voor die draak van een Massa
Mvg Marty,
Marty
team Mitropa
«
Reactie #32 Gepost op:
03 August 2008, 16:48:00 »
helaas , de eerste tegenslag(je)
Nu ik de ketel wil aankleden kom ik erachter dat de dom mist. en kan ik de ketel niet afmaken vandaag
de digitale postduif is al aan het vliegen richting het noorden
Mvg Marty,
ReesCees
Gast
«
Reactie #33 Gepost op:
03 August 2008, 16:57:11 »
nou gooi er dan eens een verfje op zou ik zeggen.
Kees-Jan
stig
«
Reactie #34 Gepost op:
03 August 2008, 16:58:12 »
Dom, dom, dom...
Fijn dat het zonder slachtoffers gelukt is met die ketel. Ik rol op die manier daken, zoals ik verteld had. Dat je de ketel nooit helemaal zo gerold krijgt is logisch, maar ik dacht, dan heb je een begin. Als je het daarna over een bezemsteel trekt, knakt het minder snel als wanneer je vanuit de vlakke plaat begint.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Servé
Team encyclopedie
Niks kan tippen aan een E1700
«
Reactie #35 Gepost op:
03 August 2008, 17:16:33 »
Dat ziet er allemaal mooi uit. Ikzelf begin nog niet aan dat soort "bouwpakketten".
Nog 1 kleine opmerking. Op je site staan onder "ontwerp" 2 links van BeneLuxRail. Die links werken dus niet meer
. Verder ziet het er echt fantastisch mooi uit.
Vriendelijke groet, Servé.
Marty
team Mitropa
«
Reactie #36 Gepost op:
03 August 2008, 17:24:27 »
Kan je nagaan hoelang ik mijn site al niet heb bijgehouden
Moet alles eerst weer op mijn pc downloaden voor ik het kan veranderen, mij teveel werk, maak wel een keer een nieuwe...ooit
@ Cees, gaat een beetje lastig, mijn naald van mijn badger staat letterlijk in een hoek van 90 graden, iets te hard gedrukt na het schoonmaken
Dus gaan we eerst maar aan het onderstel beginnen zo.
Kijken of het me lukt om alles rollend te krijgen en de decoder aan te sluiten op de motor, dat heb ik ook nog nooit gedaan.
En van decoders snap ik net zoveel als de toewijzing van de OS aan China
Dat gebakkie hoeft alleen maar voor en achteruit, dus de meeste draadjes kan ik erafknippen, zal mij benieuwen.
Maar eerst nu de 2 moertjes op de vloerplaat van de ketel solderen, zie nu op de foto dat ik die vergeten ben, en op een lekker plekkie zitten
«
Laatst bewerkt op: 03 August 2008, 17:25:59 door marty
»
Mvg Marty,
ReesCees
Gast
«
Reactie #37 Gepost op:
03 August 2008, 17:27:15 »
Naaldje lenen?
Anders even langs brengen, kun je gelijk die hele wand zien.........
Kees-jan
Marty
team Mitropa
«
Reactie #38 Gepost op:
03 August 2008, 17:44:12 »
Dank voor het aanbod, ik ga van de week zelf weer 1 halen
Langskomen neem ik zeker een keer aan dat aanbod, want ook modellen zpuiten heb ik nog nooit gedaan........ik weet het, ik ken nog nie zoveel
dus daar heb ik ook nog veel een te leren.
morgen krijg ik de misssende delen al opgestuurd, en ik wil dat ding eerst helemaal rijdend hebben, voor er een lik verf op komt.
Maar als ie rijd, kom ik graag langs
Mvg Marty,
PieterW
«
Reactie #39 Gepost op:
06 August 2008, 10:39:24 »
Mart
Hulde ende Bewonder
Snap nu waarom dat fabriekje niet meer lukt. Je bent inmiddels messing verslaafd!!
Niet iedere kop is een Hondekop
Marty
team Mitropa
«
Reactie #40 Gepost op:
06 August 2008, 20:29:25 »
Nahh fabriekje lukt wel, maar de fabriekjesfabriek is even 3 weken gesloten en gaat alleen open eventueel voor de brandweer
het project ligt even stil aangezien de onderdelen op zijn en ik op de spareparts zit te wachten.
ook heeft vrouwlief een wagen voor achter de paarden ( geen prieser maar 1:1) gekocht en die zijn we nu aan het opknappen.
De verkoper zei er moet alleen een likkie verf op.....je een lik van een kudde olifanten, en de hele voorpartij moest vervangen worden omdat de schroeven een beetje in het luchtledige hout hingen.
Maar vanavond ga ik me dan toch echt aan het onderstel bezig houden met de onderdelen die ik al wel heb, en anders maar wat kasseien krassen, ik hoef nog maar 1,40 meter te krassen
Mvg Marty,
Marty
team Mitropa
«
Reactie #41 Gepost op:
08 August 2008, 03:17:06 »
Helaas nog geen onderdelen binnen door een gescheurt rubbertje ofzo, maar omdat dat niet mijn indianen naam is geworden, vind ik dat nog niet zo erg.
Maar na 2 dagen krabben, branden en schuren van een ouwe paardekar, waar ik niet eens op mag omdat de shetland van mijn dochterje mijn gewicht nog geen centimeter vooruit krijgt, en een dag Dol-fijn ben wezen rogge-aaien was het deze avond toch wel weer tijd om wat te gaan doen.
Het frame ziet er op de tekening zo vreselijk ingewikkeld uit, dat ik het wat uitgesteld had.
Na het laatste beetje moed bij elkaar geraapt te hebben en de tekst nog een keer goed gelezen heb ik het frame ontdaan van zijn laatste braampjes.
Ook hier weer goed klem houden tussen je tang, want een recht frame leek mij toch wel een pre bij die kleine worstekarretjes
Aangezien er aan het frame in de de fret nogal veel kleine onderdelen zaten, zaten er dus ook veel bramen aan.
Erg trikkie waren de onderste, allemaal braampjes, maar ook een paar millescule oogjes.
Deze mogen er absoluut niet af, want dan kan je elke keer als je je lokkie opbeurt op je knieen naar de grond gaan om je wielstellen te zoeken, het zijn namelijk de borgringetjes van je wielstellen.
linksbovenin zie je een afgewerkt stukje met het oogje, rechts het onafgewerkte stukje met de braampjes er nog aan.
ook zijn alle andere onderdeeltjes nog niet weggehaald.
Nadat het gehele vijlwerk klaar was en mijn nagels ook gelijk bijgevijld waren, want soms moest je wel eens wat vasthouden met de vingers, even de tekening sjekken wat wel en niet voorvertint moest worden.
Eerst flink met een glasvezelpotlood over het gehele frame raggen en voorvertinnen maar, een 1 kubieke millimeter tin was meer dan genoeg voor het hele frame.
Tijdens het afkoelen had ik mooi even de tijd om met een pincet weer alle glasvezeldeeltjes uit mijn vingers te pulken.
nu moest het gehele frame diverse malen gebogen worden, sommige delen 90 graden en andere delen 180 graden, dus even goed opletten wat waar heen moest, terugbuigen en dan de andere kant zou waarschijnlijk een breuk betekenen en krijg dan nog maar eens alles recht.
In een bankschroef kan ook niet, omdat er delen na buigen buiten je vouwlijn steken, dus wederom eerst voorzichtig buigen en zodra er ruimte was voor de tang gauw de tang erop en door buigen
lastige buigklus was geklaard, inclusief de 8 zeer kleine flapjes die naar binnen moeten worden gebogen waar later de blokjes van de ascompensatie in komt te glijden.
Nu hoefde ik alleen nog maar de 2 buiten flappen 90 graden verder te buigen en het frame zat al in elkaar, keek ik daar nu zo tegenop
buigen was weer geen prbleem en nu gauw de klemmen op de 2 platen die strak tegen elkaar moeten en branden maar.
De ervaring had geleerd dat die 2 op zich redelijk grote platen veel warmte nodig hadden om lekker samen te kleven om samen nog een lang en gelukkig leven tegemoet te gaan.
Dus de brander werd weer aangestoken, mede ook omdat ik een aansteker kwijt was, en een een peuk had ik wel verdiend.
Nog een keer goed kijken, alles zit goed, niets scheef??? Nee, alles zat goed en de vlam erop, sis en vast zat het.
Nu de andere kant, weer een sis en zat vast. alleen had ik wat slorig gericht met de vlam, dus de eerste kant die ik gedaan had zat weer los, leek wel een bimetaaltje
.
Natte watten pakken of nog een keer proberen ?? gewoon nog een kriemeltje tin er tussen frotten, sap erbij en nog een keer branden van binnenuit, zodat de vlam niet tegen de andere plaat kwam.
Sis knak en plat zat het en muur vast. YESSSS alles zat goed vast
...........OOONEEEEE alles zat goed vast
, ik was de 2 plaatjes die het frame recht houden en waar de schroeven in komen om het frame aan de kast te schroeven vergeten.
Er stond duidelijk in de tekst, plaatjes in de gleuven vastzetten VOOR het definitief vastsolderen van het frame.
Door de hitte, tin en wat al niet paste die plaatjes dus nevernie meer in de gleufjes.
lipjes eraf vijlen en koud in het frame solderen durfde ik niet aan, de kans dat ze scheef komen en het frame teveel tordeert was me te groot.
Misschien dat ik het later makkelijk kon bijbuigen, maar de gok was te groot.
De gleufjes heb ik maar wat opgeruimd met een ruimertje en dan heen en weer te gaan en niet rond te draaien, om het zoveel als mogelijk een gleuf te laten blijven en geen gapende gaten.
De lipjes van de plaatjes heb ik maar puntig gevijld zodat ze er misschien nog wat makkelijker in gingen, maar al met al toch een uur onnodig werk, alleen maar omdat ik weer te snel werkte en niet elke stap controleerde met de tekst van de beschrijving
rechterplaatje is gevijld, linkerplaatje nog niet
mevrouw wijdbeens wacht op plaatje...de haaksheid is ver te zoeken, maar het moet maar even, de misschien wel 2 belangrijkste onderdelen van de gehele kit moeten er toch in.
eerste plaatje zit op zijn plaats, maar nog maar niet vastsolderen, want stel je voor dat de tweede niet wil, dus gauw klemmetje op de eerste en maar weer door vroeten om die laatste lipjes erin te krijgen.
alle lipjes zaten erin en vlug vastsolderen, klemmen met de vingers, want vastzetten met klemmen zou ik geheid daarna weer op de grond zitten om de plaatjes te gaan zoeken, vocht erop, sis, bout los, blaas ( op de vingers)
beetje bijbuigen en ik had een recht frame, wedrerom hulde voor de pasvorm zoals alles weer op elkaar aansluit, elk gaatje en gleufje valt op de andere openingen.
Even kijken of de wielen pasten, dat werd me een geemmer, tot ik het foefje doorhad.
De blokjes met de punt op de rand leggen, vingers op de blokjess en met een pincet de blokjes stuk voor stuk een kwartslag draaien en ze schoven met allen gemak in de geleiders
hier zit 1 as er in en is goed te zien hoe ze erin zitten, eitje dus
volgende as erin , en het frame is klaar, alleen de remmen zijn nog niet gebogen.
Dit had ik gelukkig wel goed gelezen, die moet je pas op hun plaats buigen nadat de wielen definitief op hun plek blijven, dus na het spuitwerk en het monteren van de tandwielen en motor. anders krijg je de wielen er niet meer in.
klaar, alleen.........................
Waar in Abrahamsnaam komt ik het motortje, ik heb er een uur naar gekeken, maar heb nog geen enkel benul, en het vreemde is, het staat ook nergens in de beschrijving, dus morgen maar weer een mailtje naar Erwin eraan wagen.
Ik zie nu met het teruglezen van deze blog dat er wel heel veel gleufjes, lipjes en glijden en insteken instaan, maar het is niet anders.
Iemand die het een beetje globaal overleest zou denken dat het gaat om een beschrijving van een programma van SBS6
En nu kan ik dus echt niet verder, en moet ik wachten op de ontbrekende onderdelen waaronder de asjes/tandwielen en aankleding van de ketel.
Maar tot nu toe kan ik niets anders zeggen, dit is een kitje die door elke soldeerbeginner goed te doen is, en ik verwacht dus niets anders dat we binnen een jaar een flinke line up van backertjes kunnen maken Op eurospoor ofzo, is wel eens een mooie afwisseling op al die gele eenheidsmeuk
Hieronder de eerste proefritjes ( zei het met de 5 digit besturing) in zijn natuurlijke habitat
Mmmjaa, ik ben best tevreden
Mvg Marty,
stig
«
Reactie #42 Gepost op:
08 August 2008, 03:26:30 »
Man, dat *jij* al zover gekomen bent! Heb je je nummer al bij crisisbeheer achtergelaten, zodat ze jou kunnen bellen bij rampen en aanslagen?
Nice!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Ivo tB
«
Reactie #43 Gepost op:
08 August 2008, 09:47:30 »
Beste Marty,
Jouw Backer wordt heel mooi. Indrukwekkend om deze al in een schitterend landschap te zien. Ik heb er ook nog een liggen om te bouwen. Die van mij wordt een OSM versie. Ik moet ook nog een NS 6600 van Jos Blatter / AD&TE afbouwen, die in ruwbouw al jaren klaar is.
Veel succes met het lopend krijgen (lukt wel met Werps modellen) en het spuiten.
mvg,
Ivo
mvg,
Ivo
*
Floris Dilz
Nervensäge.
«
Reactie #44 Gepost op:
08 August 2008, 09:58:17 »
wieeej, hij wordt moppig!