Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 16:51:02
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: De wissels krachtiger willen schakelen, hoe?  (gelezen 17048 keer)

tuurtje

• Offline Offline
Re: De wissels krachtiger willen schakelen, hoe?
« Reactie #15 Gepost op: 04 January 2007, 23:26:28 »
John

Even logisch denkent.
Je wil in een korte tijd vermogen hebben om te schakelen.
Daar is een "grote" condensator geschikt voor, want deze heeft de capaciteit ervoor, en of dat nu xx volt is of xx volt dat maakt uit, want bij een hoger voltage loopt er een hogere stroom, aangezien je spoelweerstand gelijkt blijft.
Ik heb ooit een schema gezien voor "oudere" wissels die juist deze extra boost nodig hadden.
Zal morgen nog eens verder zoeken

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #16 Gepost op: 05 January 2007, 01:09:47 »
John weet het al,

maar hier heb ik beschreven hoe je het kunt regelen zonder externe voeding. Is volgens mij ook de enige mogelijkheid.

En idd John, een rotsvaste gelijkspanning is eigenlijk altijd beter. Ik zou voor 14 volt gaan, daar waren de minitrixen, fleischmannen etc. vroeger voor ontworpen.
Overigens zou misschien met mijn oplossing ook een normale wisselspanning wel werken, want er wordt in een 5212 idd enkelzijdig gelijkgericht. En dus zal een grotere elco netjes tot de top-waarde worden opgeladen.

Suc6 met je 'power-module'.

Overigens zit ik er zelf heel ernstig over te denken zelf maar eens een wissel decoder te gaan ontwerpen, die van al deze fratsen geen last heeft. Uhlenbrock/PIKO heeft al bewezen dat het gewoon kan (maar is wel stervens duur :( )

Grtzz,

Karst

Moddemeijer

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 05 January 2007, 01:11:52 »
> Ik gebruik decoders van Littfinksi en keyboards van Marklin.

Bij Littfinski decoders is bij aparte voeding het soort voeding vrijwel irrelevant mits de voedingsspanning niet veel te hoog of  veel te laag is en mits de voeding voldoende vermogen kan leveren. Wisselstroom, gelijkstroom, gestabiliseerd of wat dan ook, het maakt niet uit.

Direct na de aansluiting op de print wordt de voedingsspanning gelijkgericht en afgevlakt. Als vermogensbuffer dient de grote elco (470 uF). Minitrix wissels worden standaard met 14V wisselstroom gevoed. Omdat de electronica een paar volt verlies oplevert, moet de voeding voor de decoder minstens 16V zijn om gelijkwaardig te zijn aan 14 V wisselspanning direct uit de trafo op het wissel. In de handleiding van Littfinski wordt  14-18 V aanbevolen.

De decoders van Littfinski kunnen 4x1A schakelen! De voeding moet dan zeker 1A kunnen leveren. Dus dan kom je op een voeding van 16-18V, >1A en >16VA.

Als je meer wil weten over het schakelgedrag, dan moet je de specificaties van de ULN2803 lezen.
http://www.ozitronics.com/data/uln2803.pdf
Volgens Littfinski is de ULN2803 tegen overbelasting beschermd. Het werkt dus als een automatische zekering.

Verder zit er als extra veiligheid een multi-fuse zekering op de print.

John van Staaijeren

• Offline Offline
  • DSD
    • Baanplan Middelpunt
« Reactie #18 Gepost op: 10 December 2007, 19:43:46 »
Na veel experimenteren met diverse wisseldecoders is het uiteindelijk schakelen van Minitrix wissels alleen maar goed gelukt (met een standaard wisseldecoder) van Lenz: De LS150.
Deze heeft 6 paar wisseluitgangen aan boord en het schakelen van zelfs de meest zware Minitrix wissel (eentje die mechanisch een beetje klem lijkt te zitten, of waarvan de wisseltongen een zwaarder veertje hebben) gaat zonder moeite en zonder fouten. 10 x schakelen achter elkaar is ook 10 x om.

Let op:
De LS150 bevat aan elke uitgang een Triac. Dus alleen een externe wisselspanning moet gebruikt worden om de wissels te sturen.
In mijn test opstelling heb ik gewoon gebruik gemaakt van de standard transformator uit zo'n basisset van Minitrix (14V AC, 9 VA).

Al eerder heb ik geexperimenteerd de Viessmann 5212, maar zonder aanpassingen in de inwendige electronica is het nog nooit gelukt om de Minitrix wissels feilloos te schakelen.
De aanpassing die ik heb moeten maken in de electronica is de standaard weerstand (van 0,39 ohm) die voor een vermogensbegrenzing zorgt, te vervangen door een waarde van 0,27 ohm. En dan zelfs is het schakelen van de wat zwaardere wissels nog een probleem.
n-spoor, Intellibox / ESU ECoS / SPROG3 en Koploper / iTrain 5.x met ArCoMoRa DCCNext, Mardec, ArLoco / RoSoft MDD, L.Net s88SD16-n

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #19 Gepost op: 10 December 2007, 19:56:30 »
En heb je het al eens geprobeert met een weerstandje, in de handleiding van de 5211 staat er het volgende over speciaal voor mintrix wissels.

Citaat
Deze powermodule dient voorzien te worden van een 16V wisselspanning die geleverd wordt door bijvoorbeeld de Viessmann-lichttransformator type 5200.
Nu het belangrijkste: In serie met de witte geleider van elke Minitrix wissel (gemeenschappelijke aansluiting van beide wisselspoelen) plaats je een weerstand van 5,6 Ohm / 1 Watt. Deze wordt verbonden met de middelste (gele) aansluiting van de uitgangsconnectoren van de magneetartikeldecoder. Deze weerstand is verkrijgbaar in de elektronicahandel.
Wit5,6 Omh / 1W

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 10 December 2007, 20:07:27 »
De LS150 bevat aan elke uitgang een Triac.
Zoiets vermoedde ik al. Kun je dit op de een of andere manier hard maken? Het noemen van b.v. een componentnummer vind ik al voldoende bewijs.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

John van Staaijeren

• Offline Offline
  • DSD
    • Baanplan Middelpunt
« Reactie #21 Gepost op: 10 December 2007, 21:33:23 »
Klaas,

De Triac is een BTA204 van Philips (of NXP zoals ze nu heten) in een SOT223 behuizing.
Ik zal later nog wel even proberen om een foto van het inwendige van de LS150 te maken...

John
n-spoor, Intellibox / ESU ECoS / SPROG3 en Koploper / iTrain 5.x met ArCoMoRa DCCNext, Mardec, ArLoco / RoSoft MDD, L.Net s88SD16-n

John van Staaijeren

• Offline Offline
  • DSD
    • Baanplan Middelpunt
« Reactie #22 Gepost op: 10 December 2007, 21:37:46 »
Wim,

Ik heb inderdaad al geprobeerd om een weerstand van 5,6 ohm tussen de gemeenschappelijke aansluiting van de spoel en de 5212 aan te sluiten zoals Viessmann dit in hun handleiding vermeld.
Echter dit was een nog bedroevender resultaat. De stroom wordt hierdoor dusdanig verlaagd dat de spoel niet eens in beweging komt.

Uiteindelijk is het niets anders dan het te vroeg inschakelen van de interne begrenzing in de 5212 die ervoor zorgt dat de puls om de spoel om te schakelen wordt afgebroken (gereset). Hierdoor krijgt de wissel gewoonweg te weining vermogen om te schakelen.

John.

John van Staaijeren

• Offline Offline
  • DSD
    • Baanplan Middelpunt
« Reactie #23 Gepost op: 10 December 2007, 22:11:50 »
Klaas,

Hier de link naar 2 foto's van de LS150

Bovenkant:
http://people.zeelandnet.nl/jvstrn/LS150-Top.jpg

Onderkant:
http://people.zeelandnet.nl/jvstrn/LS150-Bottom.jpg

John

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #24 Gepost op: 10 December 2007, 23:13:55 »
Dit probleem met de motorola 5211 ook gehad. Naast genoemde feiten nog 2 zaken:
De gevonden meest gunstige effectieve externe voeding is ook nog eens temperatuur gevoelig. Dus bij bijv. 16 graden kan dit een andere waarde zijn als bijv. 26 graden C.
Waarschijnlijk ten overvloede: verwijder de eindafschakeling.
mvg
Henk

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 10 December 2007, 23:41:12 »
Klaas, Wim,

Jullie beiden zijn hier veel beter in dan ik, maar zoals ik het interpreteer kijkende naar het boven aanzicht zie ik 2 weerstandjes van 220E parallel zitten naar de Triac (linksonderin), ik neem aan als begrenzingsweerstand, wat maakt dan die 5,6 ohm uit?

m.vr.gr.

Arthur

John van Staaijeren

• Offline Offline
  • DSD
    • Baanplan Middelpunt
« Reactie #26 Gepost op: 11 December 2007, 07:29:17 »
Arthur,

Er is blijkbaar een misverstand. Het aanpassen van de begrenzingsweerstand moet niet gebeuren in de Lenz LS150, maar in de Viessmann 5212 !!
De LS150 schakelt juist perfect de wisselspoelen van de Minitrix wissels!

De geplaatste foto's zijn alleen (voor Klaas) om aan te geven welke componenten er in de LS150 gebruikt worden om de wisselspoelen te schakelen.

John

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 11 December 2007, 07:51:12 »
John,

Bedankt voor je correctie, ik wordt oud (gelukkig)  ;D

Arthur

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #28 Gepost op: 11 December 2007, 08:55:40 »
John, bedankt voor de plaatjes. Heel verhelderend.

......zie ik 2 weerstandjes van 220E parallel zitten naar de Triac (linksonderin), ik neem aan als begrenzingsweerstand, wat maakt dan die 5,6 ohm uit?
Arthur, jij ziet 220E,maar ik zie R220. En dat interpreteer ik als 0,22 ohm, dus 2 stuks parallel geeft 0,11 ohm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gamau

• Offline Offline
    • Harzerode 1992
« Reactie #29 Gepost op: 24 June 2008, 12:51:08 »
Speelt dit probleem ook bij HO Roco-wissels in combinatie met de Viessmann 5212-magneetartikeldecoder? Ik wil er een aantal gaan aanschaffen en dus meteen één goed merk kopen. Natuurlijk ga ik eerst één testen.
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC