Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229547 keer)

Arjan73

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #420 Gepost op: 15 februari 2016, 08:55:40 »
Het betreft het het artikel "Kleur bekennen" in RM270
De daarin getoonde NS 1100 heeft een donker blauwe band.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #421 Gepost op: 15 februari 2016, 11:00:26 »
En in de still van het filmpje van madurodam zie je de bies groen :)

Mvg,
Robin

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #422 Gepost op: 15 februari 2016, 11:14:29 »
@JanW
Dat de loc prachtig is staat als een paal boven water , e is ook de nodige aandacht aan het uiterlijk (naast de techniek) besteed  (y)

Wat betreft de bies, zowel de rijtuigen als de serie 1200 waren afgeleverd met een blauwe bies. Als ik het goed in mijn hoofd heb zitten betrof het een wedstrijd over hoe de locs eruit zouden gaan zien, de genoemde kleuren zijn dus afgeleid van de serie 1200.

Zoals gezegd, de beschilderingstekening alsmede de nummerplaat van de 1303 hebben de doorslag gegeven voor de kleurkeuzd, en m.i. Volledig correct.

Over het opnieuw schilderen, kijk in het boek 1100, daar staat een foto in van de 1102 op hulpdraaistellen volledig gepostzegeld, echter kom ik nergens foto's tegen van een gepostzegelde 1100 in de turqooise kleurstelling.

Mvg,
Robin

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #423 Gepost op: 15 februari 2016, 11:17:34 »
http://assets.catawiki.nl/assets/2015/10/26/7/c/d/7cd50e2e-7c1d-11e5-8d54-d9cf825b0830.jpg
enigszins uit dezelfde tijd... groen dus. Frontnummerplaat blauw en rood. Kleurrijk dingetje... en als de bies toch blauw of zwart was hadden ze vast geen aparte drukgang met donkergroen op zo'n goedkoop ding losgelaten, want die kleuren hebben ze al.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #424 Gepost op: 15 februari 2016, 12:15:39 »
Mooie bevestiging Floris, Thanx!

Mvg,
Robin

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #425 Gepost op: 15 februari 2016, 12:25:01 »
Treffend! (y)

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #426 Gepost op: 15 februari 2016, 12:33:11 »
Dat de loc prachtig is staat als een paal boven water , e is ook de nodige aandacht aan het uiterlijk (naast de techniek) besteed  (y)
Zeer zeker!

Wat betreft de bies, zowel de rijtuigen als de serie 1200 waren afgeleverd met een blauwe bies. Als ik het goed in mijn hoofd heb zitten betrof het een wedstrijd over hoe de locs eruit zouden gaan zien, de genoemde kleuren zijn dus afgeleid van de serie 1200.
Nee, dat klopt niet. Het gaat over het namaken van de nieuwe, aanwezige locs serie 1100. Foto's en alles erbij voor de modelbouwer. Uit het genoemde artikel in RM blijkt dat dit artikel in HB ook echt een serieus te nemen bron is. De 1100 was er trouwens eerder dan 1200. Het artikel in HB is van een vol jaar eerder dan de eerste proefrit van de 1201, dus die verwarring is uitgesloten.

Overigens, in het artikel in RM worden ook twee modellen getoond die toen met de turkooise kleurstelling zijn uitgedost. De ene heeft (zo te zien) een heel donkerblauwe bies, de andere een nog donkerder blauwe of een zwarte. Dit zijn dus modellen die zeker zijn gemaakt door ooggetuigen.

Zoals gezegd, de beschilderingstekening alsmede de nummerplaat van de 1303 hebben de doorslag gegeven voor de kleurkeuzd, en m.i. Volledig correct.
Die volg ik nog steeds niet echt; welke kleuren het ook waren, dat er kleurverschil is tussen schild en bies is op veel zw/w foto's goed te zien (dat er ook foto's zijn waar je niet ziet, is geen bewijs dat ze hetzelfde waren). Dan kun je er toch juist niet van uitgaan dat de kleur op een schild ook de kleur tussen de bies moet zijn, tenzij je daarvoor ander bewijs hebt?
De schilderinstructie lijkt me belangrijk als bewijsstuk, het nummerschild van een 1300 uit 1952 lijkt mij minder relevant.

@Floris: we gaan het niet weer over calibreren van beeldschermen hebben, maar op mijn scherm is de bies op dat model echt vrijwel zwart; zo dicht bij zwart dat ik niet kan zeggen of het donkergrijs, donkergroen of donkerblauw is. Ik zou 'm in het echt willen zien. Maar ook dan, of dit bewijs sterker is dan de twee modellen van ooggetuigen uit RM, waag ik te betwijfelen. En het Maerklin model, hoe zit dat dan?
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2016, 12:37:41 door janw »

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #427 Gepost op: 15 februari 2016, 12:34:51 »
Ik zou 'm in het echt willen zien.

Bessel had er een bij zich laatste bouwdag. Echt donker groen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #428 Gepost op: 15 februari 2016, 12:40:19 »
Maar ook dan, is dat sterker is dan de twee modellen van ooggetuigen zoals getoond in RM?  En het Maerklin model, hoe zit dat dan?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #429 Gepost op: 15 februari 2016, 12:46:47 »
volgens mij ging het verhaal over kleurverschil tussen nummerplaten en bies steeds over frontplaten en bies, niet over zijplaten. Frontplaten zijn op de BUB ook anders gekleurd dan de bies.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #430 Gepost op: 15 februari 2016, 12:53:25 »
Ff wat geks, 1200 blauwe bies, 1100 groene bies, 1300 zwarte bies?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #431 Gepost op: 15 februari 2016, 12:55:08 »
volgens mij ging het verhaal over kleurverschil tussen nummerplaten en bies steeds over frontplaten en bies, niet over zijplaten. Frontplaten zijn op de BUB ook anders gekleurd dan de bies.

bij de zijschilden kun je hetzelfde zien; bv 1100 boek p. 181, 187, 195 boven, 196 onder, 197 boven

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #432 Gepost op: 15 februari 2016, 13:08:58 »
Er is maar één kleur Bies... en ik ben een beetje rozeachtig met wat bruine haartjes op mijn knar...  :P (alleen niet zo veel)

Even zonder gekheid: zou het echt zo wezen dat er verschillende kleuren biezen waren? Dat past toch niet bij de rijtuigen dan? Of hadden de rijtuigen ook verschillende kleuren biezen? Ik had mijn oude Roco 1122 nu juist gepimpt met blauwe biezen (jaren voordat de Roco 1201 uitkwam) en nu blijkt dat Roco het wel (bijna) goed had? :)

Ik hoop dat Roco deze discussie even afwacht voordat ze de 1125 uitbrengen, anders ontploft het forum tegen die tijd.

Mvg,

Robert (Biesje :P )

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #433 Gepost op: 15 februari 2016, 13:20:37 »
Volgens mij komen we daar sowieso niet onderuit; 1200 en plan D, in Nederland gebouwd en geschilderd, blauwe biezen. 1100 groen of zwart , 1300 groen of zwart, mogelijk anders dan 1100. Dat is de stand van de discussie nu.

Ik probeer even de feiten die vast staan bij elkaar te zetten.

-er is een verfinstructie van bij Alsthom die zegt: groene bies

- de 1101-1103 hadden bij aflevering een in detail afwijkend kleurschema van de latere locs (--bv. witte slabbetje maar mogelijk meer)

- HB schrijft in Okt. 1950: donkergrijze tot zwarte bies

- in die tijd gebouwde modellen hebben verschillende kleuren biezen: Maerklin en HB model 1: zwart; BUB: donkergroen; HB model 2: donkerblauw

- het nummerschild van de 1303 uit 1952 is groen

- bies en nummerschild lijken op veel foto's verschillend van kleur, maar dit kleurverschil is niet op alle foto's even evident

Mijn voorlopige hypothese: in elk geval de 1101-1103 (maar mogelijk meer locs) kwamen met groene biezen uit Frankrijk. In Nederland zijn de biezen vanaf medio 1950, of bij een schilderbeurt (die kennelijk nogal veel voorkwamen) overgeschilderd in zwart.
In deze hypothese kan ik in elk geval alle waargenomen feiten een plek geven.
Is BUB toevallig Frans? Dat zou mooi verklaren waarom zij de bies groen maken.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2016, 13:22:20 door janw »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #434 Gepost op: 15 februari 2016, 13:22:07 »
Toch wel bijzonder dat er zoveel discussie kan zijn over de kleur van een bies. Is die kleur dan zo slecht gedocumenteerd?
Er moet toch ergens een overtuigend bewijs zijn. En dan niet alleen een bewijs dat het kleur A is, maar ook dat kleuren B en C het beslist niet zijn.