Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229614 keer)

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #255 Gepost op: 27 juli 2009, 13:47:39 »
Ja, zo kan je het natuurlijk ook lezen als je wilt  ???
... er staat ge woon dat de NS 1200 in het gebruikelijke turquoise is geschilderd en voorzien is van een donkergrijs-groen bies ... ook op de bekende foto te zien ... eerder artikelen hadden het over turquoise met blauwe bies (plan D) of turquoise met donkergrijs-zwarte bies (NS 1100) ...

Waarom moet er toch altijd weer iets niet kloppen aan een artikel dat gedurende (of net na) de tjid geschreven is dat ze werkelijk zo rond reden ... denk dat ze er in die tijd een beter kijk op hadden dan wij nu hebben.
Waarom kan je gewoon niet blij zijn met het feit dat we hier met z'n allen op dit forum een interessante ontdekking hebben gedaan?



« Laatst bewerkt op: 27 juli 2009, 13:51:22 door Spoors »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #256 Gepost op: 27 juli 2009, 13:49:46 »
Heeft iemand oude exemplaren van 'De Koppeling'?
Moet zelf nogal zoeken, maar er staat me bij dat er in een artikeltje over de presentatie van de eerste 1100 over een blauwe bies werd gesproken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #257 Gepost op: 27 juli 2009, 13:57:06 »
Het viel me gewoon op dat zelfs artikelen van decenia geleden elkaar al tegen spreken.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #258 Gepost op: 27 juli 2009, 14:10:06 »
Het lijkt me niet dat ze elkaar tegenspreken, ze zijn juist een aanvulling en verhelderen de sporadische kleurenfoto's uit die tijd.

  • Het artikel waarin staat aangegeven dat de biezen donkergrijs tot zwart zijn, verduidelijkt de kleuren foto van de NS 1300, waarbji de bies duidelijk donkerder is dan de kleur van de front- en nummerplaten. De bies was dus gewoon bijna zwart, terwijl de nummerplaten blauw waren en de frontplaten baluw met rood.
  • Het artikel waarin staat aangegeven dat de NS 1200 een donkergrijs-groene bies heeft, verduidelijkt de foto van de NS 1212 waarop de bies altijd al een groene waas het. Ligt dus niet aan de ouderdom van de foto ... de bies was gewoon groen van kleur.
  • Het artikel waarin aangegeven staat dat de NS 1101 een grijs-groenen kleur had, bevestigd de kleur die op de NS 1201 gevonden is en de kleur die naast een turquoise NS 1100 gemengd is. Het ontkracht de kleur(en) van de NS 1100 die in het spoorwegmuseum staat volledig.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #259 Gepost op: 27 juli 2009, 14:12:43 »
Waarom moet er toch altijd weer iets niet kloppen aan een artikel dat gedurende (of net na) de tjid geschreven is dat ze werkelijk zo rond reden ... denk dat ze er in die tijd een beter kijk op hadden dan wij nu hebben.

Om even advocaat voor de duivel te spelen: wie geeft jou de garantie dat degene die het stuk geschreven heeft de kleuren daadwerkelijk gezien heeft en niet alleen heeft gehoord dat het die kleuren zouden worden?

Daarnaast, kleuren blijven buitengewoon subjectief. Wat ik als een grijze broek zie, zag iemand anders laatst toch echt als lichtpaars, wat een vriend van mij aanzag voor bruingrijs was volgens zijn vriendin toch echt roze. Wie zegt dus dat de schrijver van het betreffende stukje (als hij de locs in persoon heeft gezien) niet een ietwat andere kleur heeft waargenomen dan om het even welke andere aanwezige?

Zuivere objectiviteit qua kleuren, en dan zeker dit soort pastelkleuren, is nooit 100% zeker. Je blijft een marge van subjectiviteit houden. Waarbij het overigens interessant is aan te tekenen dat 1 op de 20 mannen een milde vorm van kleurenblindheid heeft in het rode en (hier zeker van toepassing) groene kleurenspectrum...
Wat overigens niks af doet aan het belang van deze geweldige discussie.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2009, 14:19:29 door NS8714 »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #260 Gepost op: 27 juli 2009, 14:26:51 »
Het blijft inderdaad een interessante discussie. Des te meer omdat mannen minder goed kleuren kunnen waarnemen dan vrouwen en deze discussie voor het grootste deel (zo niet 100%) door mannen wordt gevoerd.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #261 Gepost op: 27 juli 2009, 14:33:53 »
Om even advocaat voor de duivel te spelen: wie geeft jou de garantie dat degene die het stuk geschreven heeft de kleuren daadwerkelijk gezien heeft en niet alleen heeft gehoord dat het die kleuren zouden worden?

Eelco,
Ik geef hem het voordeel van de twijfel ... had 2 van de 3 uitvoeringen van de NS 1200 zeker goed ... bruinrode met oranje-gele bies en donkerblauwe kleur zandgele bies ... dus ga er van uit dat de eerste uitvoering, turquoise met donkergrijs-groene bies ook wel klopt. Ook hebben de turquoise 1200 lokomotieven nog tot het einde van 1955 gereden ...

Verder is de gehele technische beschrijving van de NS 1200 ook in orde ... de beste man wist waar hij het over had.

Groet,

Jeroen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #262 Gepost op: 27 juli 2009, 16:46:40 »
Door deze discussie ga ik vanavond toch maar weer eens op zoek naar de foto's in kleur in de verschillende materieelboeken. Ik was toch redelijk overtuigd van de blauwe biezen op loks, maar ja, na deze relatief recente teksten in de zin van bijna geschreven in de tijd dat deze loks zo rondreden, ga ik toch weer twijfelen. Aan de andere kant is maart 1960 ook enige jaren nadat de loks in turquoise reden ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #263 Gepost op: 27 juli 2009, 19:19:34 »
Foto is niet ingekleurd. Betreft een originele kleurenfoto, die ook in het zwartwit is afgedrukt.

Groet,

Jeroen
Even een puntje van discussie. De suggestie dat het een kleurenfoto is, die ook zwart wit is afgedrukt klinkt in eerste instantie logisch, maar als je zelf wel eens afdrukken hebt gemaakt kijk je hier toch iets anders naar. Wat valt namelijk nogal op: de zwart wit foto is haarscherp en de kleurenfoto vrij vaag. Het kan dan zijn dat het afdrukpapier erg grofkorrelig was, maar in die tijd waren zeker ook de kleurennegatieven grofkorrelig. Dus ik neig toch naar een zwart wit foto, die is ingekleurd, of de fotograaf had 2 toestellen bij zich, een met kleurenfilm en een met zwart wit.

Een ander puntje is de foto van de CC 7100 met de 3 dames ervoor. Op deze foto in dit draadje is de bies zwart. Maar kijk eens in het 1300 boek, waar ook menige CC 7100 van de SNCF in staat: alle biezen zijn zonder twijfel blauw met de 2 verschillende kleuren turquoise erboven en eronder. :o

Ook inmiddels het 1100, 1200 en 1300 boek erbij gepakt en op de weinige kleurenfoto's zijn alle biezen blauw. Aardig is verder (hoewel geen enkel bewijs) dat als je een 1100 of 1300 voor een plan D stam geportretteerd ziet, de bies op de plan D en de lok dezelfde kleur heeft.

Ondanks het feit dat we allemaal de waarde van kleuren op foto's en monitoren kennen speculeren we vrolijk door. ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #264 Gepost op: 27 juli 2009, 19:41:04 »
ik heb hier een scan van de volledige foto, door Carl Bellingrodt genomen in 1953 boven Rhens am Rhein.
De trein rijdt, getrokken door een BR03  richting Mainz.



Naast de turquoise Plan D zitten er nog enkele NS-rijtuigen in deze trein.
Was doorgaans een rood DSG-restauratierijtuig al een opvallende kleur in de overwegend groene treinen, zo'n hippe NS-bak zal ook wel opzien hebben gebaard bij onze Oosterburen...

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2009, 19:43:23 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #265 Gepost op: 27 juli 2009, 19:44:38 »
In aanvulling op mijn vorige bericht:

1100 en plan D pag. 75 1100 boek
pag 170, mooie frontfoto, waar het mij moeite kost verschil te zien tussen de kleur van de nummerplaat en de biezen.

1200 boek

pag 66, de bekende foto: 1100 en 1200 met blauwe bies. Dat het blauw is is goed te zien dankzij de groene PEC die ernaast staat ;)
pag 68, folder van Heemaf, niet maatgevend, want een tekening, maar wel blauw

1300 boek

pag 58, 1300 met blauwe bies, maar die telt ook niet, want er hangt een sterk blauwzweem over deze foto.

In ditzelfde boek zitten zeer veel foto's waar je een indruk kunt krijgen van de kleuren van verschillende details zoals de sluitseinijzers, de bufferhulzen en de hoogspanningskabel.

Alleen nergens een fatsoenlijke foto van het dak van een 1100, 1200 of 1300, zodat het stuk dat lichtgrijs/melkwit is geweest altijd wel een raadsel zal blijven. Ook een leuk discussieitem als we uit de biezen zijn ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #266 Gepost op: 27 juli 2009, 19:45:46 »
Wim,

Dat is ongeveer de enige foto, die ik ooit heb gezien van een plan D in het buitenland!

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #267 Gepost op: 27 juli 2009, 19:48:20 »
let ook eens op deze kleurnuances in de frontnummerplaat van de NS 1101....



 ;D het blijft een leuke discussie!
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #268 Gepost op: 27 juli 2009, 21:09:57 »
Ah ... maar die was bekend (zie 8 op onderstaande tekening) ... geldt volgens mij allen voor de NS 1101, 1102 en 1103. Voor de overige NS 1100 loks is het gelijk aan de NS 1300, donkerblauw met rode vleugels.



Groet,

Jeroen

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #269 Gepost op: 27 juli 2009, 21:29:33 »
1200 boek

pag 66, de bekende foto: 1100 en 1200 met blauwe bies. Dat het blauw is is goed te zien dankzij de groene PEC die ernaast staat ;)



foto is klikbaar

Dat is toch dezelfde als deze foto? Ik zie een behoorlijk nuance verschil tussen de bies op de 1200 en het blauw van de 1100 daarachter ...

Groet,

Jeroen