Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229121 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #210 Gepost op: 24 juli 2009, 16:01:15 »
Hier nog een voorbeeld van kleuren die op een zwart/wit foto heel anders over kunnen komen:

Bron: www.railsavoie.org

De prototype locs op de foto (CC 6052 en BB 8051) waren als enige Franse locs Berlijnsblauw, met hoogst waarschijnlijk een zwarte bies. Door het felle zonlicht op de zijkant zou je niet denken dat de locs zo´n donkerblauwe kleur hadden.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #211 Gepost op: 24 juli 2009, 16:07:03 »
Eelco,
Daar hebben we Photoshop niet eens voor nodig:





Gewoon turquoise met zwart ...
  • de CC7100 van de SNCF ... de kleur onder de bies is gelijk aan het turquoise van de NS en de bies is zwart
  • Marklin model van de NS 1100 uit 1951 ... ook gewoon turquoise met een zwarte bies

Groet,

Jeroen

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #212 Gepost op: 24 juli 2009, 16:10:55 »
Die Franse foto: prima, dat staat.
Dat model: zou ik niet zoveel autoriteit aan toekennen. Er is net een hele discussie geweest over drie modelfabrikanten die alledrie hun eigen invulling aan het turkoois hebben gegeven. Wie zegt me dat de mensen van Märklin ook geen fout hebben gemaakt met hun interpretatie van de bies?

Eelco

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #213 Gepost op: 24 juli 2009, 16:23:51 »
Ja, klopt. Dat waren echter interpretaties van zo'n 30 jaar later. Dit model is gemaakt in 1951, dus ten tijde van het verschijnen van het turquoise materiaal van de NS en als ik kik naar de bovengenoemde kleurstaal in HB, dan komt het turquoise van Marklin erg goed overeen.

Maar goed, andere en ook eerder getoonde foto is de kleurenfoto van de NS 1302.


.. en nog een opgeschoonde versie ...



Klik eens op de foto's en kijk eens goed naar de frontplaat (deze is echt blauw) en naar de biezen. Bijvoorbeeld het vlakje onder het nummer 1302 en de linker bies die richting de lamp loopt. De kleur is niet hetzelfde en ik zou zelfs zeggen dat de ringen rond de lampen ook zwart zijn.

Groet,

Jeroen

PS: Als iemand ergens nog een originele versie van deze foto heeft, ben ik zeker geinteresseerd in een scan ...
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 16:26:02 door Spoors »

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #214 Gepost op: 24 juli 2009, 16:27:54 »
Geen scan helaas, maar hier de betreffende foto in zwart wit: KLIK. Is de zwart wit foto ingekleurd, of is de kleurenfoto in zwart-wit gescand?

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #215 Gepost op: 24 juli 2009, 16:46:43 »
Foto is niet ingekleurd. Betreft een originele kleurenfoto, die ook in het zwartwit is afgedrukt.

Groet,

Jeroen

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #216 Gepost op: 24 juli 2009, 19:31:07 »
Geen scan helaas, maar hier de betreffende foto in zwart wit: KLIK. Is de zwart wit foto ingekleurd, of is de kleurenfoto in zwart-wit gescand?

Of is het een andere foto, die tijdens dezelfde fotosessie uit een nèt iets andere hoek is genomen?

Voor wat betreft kleurenfoto's:
In het boek "Sporen in de tijd" (NVBS, 1989), blz 151 staat een turquoise 1100; "Elektrische locomotieven NS-serie 1200" (Uquilair, 1998), blz 66 staat op de achtergrond een turquoise 1100.
Als ik die foto's bekijk, hou ik het op een blauwe bies.

Grtz,
Ton

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #217 Gepost op: 24 juli 2009, 20:21:01 »
de combinatie turkoois/zwart vind ik niet logisch. Je zou verwachten dat de basiskleur (turkoois) en de bieskleur (zwart/groen/blauw) kleurtechnisch op elkaar afgestemd zouden zijn. [...]  Turkoois met zwart lijkt mij vreselijk vloeken, het doet ook geen recht aan de pastelkleuren die toen 'hip' waren

Tussen het zwart en turkoois zitten de aluminium banden nog! Kijkend naar de Märklininterpretatie zie ik geen gevloek, integendeel. Persoonlijk vind ik die drie kleuren een mooie combinatie.
Maar dit kan best de reden dat de streep op de 1200, zonder aluminium strips, wel blauw was.

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #218 Gepost op: 24 juli 2009, 20:47:14 »
Hoi

Volgens mij is de wens de vader van de gedachte wat betreft blauw; maar laat mij hier nu eens een fotootje zien waarop onomstotelijk te zien is dat de biezen van de 1200 (of plan D) blauw zijn.

Tot die tijd hou ik het op zwart.

Bart
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2009, 10:57:26 door Lokpaint »

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #219 Gepost op: 24 juli 2009, 21:33:00 »
De Stones zongen het al:
"I wan't to paint it black"

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #220 Gepost op: 24 juli 2009, 21:56:51 »

 maar laat mij hier nu eens een fotootje zien waarop onomstotelijk te zien is dat de biezen van de 1200 (of plan D) blauw zijn.

Ik heb in een eerdere post vanavond al verwezen naar een paar foto's.

De grap is natuurlijk dat als iemand hier een foto laat zien van turquoise materieel met blauwe biezen, er onmiddellijk wordt betoogd dat:
- de foto achteraf is ingekleurd en daarom niet betrouwbaar, of
- de techniek van kleurenfotografie in de jaren 1950 zodanig was dat de weergegeven kleuren niet betrouwbaar zijn, of
- het inscannen van foto's en de instellingen van beeldschermen vertekening van de kleuren geven waardoor de weergave niet betrouwbaar is.

(Deze argumenten verzin ik niet zelf; ze zijn in diverse discussies op dit forum over de kleuren van NS materieel al naar voren gebracht.)

Met andere woorden: onomstotelijk bewijs met een foto uit de jaren 1950 is onmogelijk te geven.
En dus blijf jij er van overtuigd dat de biezen zwart waren.

In een draadje over Roco Plan D's werden eens bouwtekeningen van Beijnes opgevoerd, waarop te zien was dat de biezen blauw moesten zijn.
Laten we er eens van uitgaan dat die tekeningen juist zijn, dan vraag ik mij af waarom de NS bij de invoering van een nieuwe "huisstijl" voor haar moderne treinen de rijtuigen turquoise met blauwe bies zou maken en de locomotieven turquoise met zwarte bies?

Heeft iemand hier een logische verklaring voor?

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 22:08:23 door TonM »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #221 Gepost op: 24 juli 2009, 22:12:03 »
Ik heb persoonlijk niet zoveel moeite met het idee dat de bies op de 1100&1300 zwart zou zijn, en op de 1200 blauw. In Frankrijk kwam dat zwart blijkbaar voor, en bovendien ziet die bies er sowieso anders uit door de aluminium strips erbij. De 1200 en plan D werden in Nederland gebouwd. Als de beschikbare gegevens nu inderdaad (en daar lijkt het echt wel op) richting zo'n verschil wijzen, zie ik niet waarom we er aan zouden vasthouden dat de streep bij alle 3 series per se dezelfde kleur moet hebben.

Aspelix

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #222 Gepost op: 24 juli 2009, 22:29:32 »
Citaat
Heeft iemand hier een logische verklaring voor?

Grtz,
Ton

Ik niet.

Ik weet wel, dat glanzend zwart in helder of zelfs fel licht wit kan stralen. Zelfs de kleur van het licht kan gaan weerkaatsen, zodat het gelig lijkt. Maak dan eens zo'n foto van een glanzend zwart object waar het licht op valt.
Evenzo goed kan het op foto's, die gemaakt zijn met een strak blauwe hemel, DUS ook blauw uitstralen.

Wat Z/W-foto's betreft: In panchromatisch materiaal wordt groen donkerder en rood lichter weergegeven. Ook hierdoor kunnen in Z/W-foto's nog eens verschuivingen zijn opgetreden.

Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 23:02:03 door Ruurd Benthem »

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #223 Gepost op: 24 juli 2009, 22:37:31 »

Klik eens op de foto's en kijk eens goed naar de frontplaat (deze is echt blauw) en naar de biezen. Bijvoorbeeld het vlakje onder het nummer 1302 en de linker bies die richting de lamp loopt. De kleur is niet hetzelfde en ik zou zelfs zeggen dat de ringen rond de lampen ook zwart zijn.

PS: Als iemand ergens nog een originele versie van deze foto heeft, ben ik zeker geinteresseerd in een scan ...

Ik twijfel ook nog een beetje bij de 1100 en 1300'en maar als ik heel erg inzoom op die opgeschoonde foto dan
zie ik ook blauwe stukken erin zitten. De frontplaat is zondermeer blauw, ook de handgreep bij de luchtslang is
blauw, maarja hoe betrouwbaar is deze foto ?

In handig bekeken staat trouwens dat de bies van de 1101 donker grijs / zwart is, maar dat nummer is van october
1950, dus de eerste 1100 was toen net in het land. Misschien hebben ze de biezen later allemaal blauw gemaakt,
dat is ook nog een optie.

Over de 1200 twijfel ik niet, omdat ik bijna 100% zeker weet dat op de bouwtekening die wij hebben staat dat
oa de bies en het trekwerk blauw zijn, daar krijg ik vanavond nog bericht over. Ik zal zometeen nog eens in
mijn 1200 archief kijken (aan de hand van dat archief is het boek over de 1200'en geschreven ....).

Groeten,
Marco-
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 22:41:00 door Marco Reparon »
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #224 Gepost op: 24 juli 2009, 22:40:47 »
Deze post was een reactie op een andere post, die inmiddels is aangepast.
Door die aanpassing is mijn reactie overbodig geworden en daarom verwijderd.

Grtz,
Ton
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 23:10:54 door TonM »