Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 22:18:00
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 22:13:09
Tuinspoor en zo door RK
Vandaag om 22:01:05
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:00:15
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 21:58:11
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
Vandaag om 21:43:49
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:34:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
Vandaag om 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
Vandaag om 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
Vandaag om 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 20:31:15
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229488 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #195 Gepost op: 23 juli 2009, 11:05:39 »
De streep op de 1200 lijkt me op geen enkele foto zwart, want te licht (ook op de zwart-wit foto's). Op de kleurenfoto's twijfel ik tussen blauw en groen, op de illustratie op de Heemaf Post lijkt-ie mij vrijwel zeker blauw. Maar een sterk argument voor groen is dat dat toen nog 'de' kleur van Tractie was. Waar zou dat blauw ineens vandaan komen? Het Berlijns blauw komt pas in '54.
Anderzijds: dat de streep op de plan D blauw was lijkt me nauwelijks nog aan twijfel onderhevig, en daar sluit blauw op de 1200 dan bij aan. Ik denk dus (voorlopig): blauw.
Maar zwart voor de 1100 en 1300 lijkt me eigenlijk heel waarschijnlijk. Het geeft een mooi contrast met het aliminium, en past even goed bij het turkoois. De uitvoering van het Märklinmodel lijkt me een serieus te nemen argument.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #196 Gepost op: 23 juli 2009, 11:15:38 »
De Franse BB 8051 had hoogstwaarschijnlijk ook zwarte biezen:


Bijzonder is dat de loc ook Berlijnsblauwe draaistellen en buffers had in tegenstelling tot de serie 1100.

In het draadje over de betreffende loc had ik al eens dit geroepen:
Citaat
Ja, het blauw tussen de sierlijsten zou wel eens zwart kunnen zijn.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Hfdo

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #197 Gepost op: 23 juli 2009, 22:51:51 »
Om de verwarring nog wat groter te maken,

Als je foto's bekijkt van de franse serie CC7100 (te vergelijken met de 1300 van de NS ) zie je altijd weer een blauwe band tusssen de metalen strippen op de zijkant van deze loks

Hans

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #198 Gepost op: 23 juli 2009, 23:14:29 »
THS had 2 keuren donker blauw in het assortiment , nl. nummer 5 en nummer 5A
Nummer 5 is/was bijna zwart , en 5A is een stuk lichter

We weten ondertussen dat de THS kleuren vrij aardig kloppen

misschien verklaart dit de verwarring

Aspelix

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #199 Gepost op: 23 juli 2009, 23:51:15 »
Om de verwarring n'g wat groter te maken:

Ook glanzend zwart weerkaatst ietwat blauw bij een strakblauwe hemel...  :-\

Groeten, Ruurd

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #200 Gepost op: 24 juli 2009, 01:17:50 »
Dat was ook mijn idee, maar ik zei het niet omdat er ook een sierstreep te zien is die veel "zwarter" is dan het onderstel. Ok, kan nog een ander oppervlak of verf zijn die anders reflecteert. Maar in essentie heb je gelijk.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #201 Gepost op: 24 juli 2009, 10:18:32 »
THS had 2 keuren donker blauw in het assortiment , nl. nummer 5 en nummer 5A
Nummer 5 is/was bijna zwart , en 5A is een stuk lichter

Het donkere blauw was misschien het Benelux-blauw?

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #202 Gepost op: 24 juli 2009, 11:00:24 »
Het lijkt mij dat het blauw op deze loks Middernacht-blauw is dit is een zeer donkere kleur blauw. In bepaalde lichtval lijkt het zwart. Alleen als je dichtbij staat zie je dat het blauw is.

Groetjes Ben.

 
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 11:04:55 door Maasdam »

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #203 Gepost op: 24 juli 2009, 14:06:18 »
Goed, zie dat iedereen het zwart weer langzaam naar het blauw aan het toepraten is ... dus nog maar een keer ...

In de Handig Bekeken van October 1950 staat een modelbouwwedstrijd voor de bouw van een model van de NS 1100, die in samenwerking met de NS is georganiseerd, staat het onderstaande over de kleurstelling van de NS 1100.

Citaat
... De kleur van de bovenbouw is grijs-groen*), het onderstel lichtgrijs. Tussen de biezen is de kleur donkergrijs tot zwart, terwijl we de bufferbalken signaalrood housen ...

*)Dit nummer van HB is in de nieuwe NS-kleur gedrukt, zodat u dat als staal kunt gebruiken.

Deze prijsvraag werd in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen en Alsthom gehouden. In de HB van December 1950 staat de volgende beschrijving van de hoofdprijs:

Citaat
REIS NAAR BELFORT en een bezoek aan de Alsthom fabrieken, waaraan verbonden een dag in Parijs, dus op de eerste dag op reis naar Belfort, met de avondtrein naar Parijs, en van daar de volgende dag's avonds naar huis. Alsthom deelt hierbij nog mede, dat in Belfort een Nederlandse employé van de NS aanwezig is, die voor het geval de winnaar geen Frans kent, als tolk zou kunnen dienen.

De tekeningen voor de modelbouwwedstrijd kwamen ook rechtstreeks bij de NS vandaan en in de jury zat Ir. F. Heijligers, Chef van de Dienst van Tractie en materieel van de N.V. Nederlands Spoorwegen. Je kan dus wel aannemen dat de bovengenomede kleurstelling ook bij de NS vandaan komt en dus correct is.

De bies tussen de aluminium sierstrip van de Alsthom locs, de NS 1100 en NS 1300, was gewoon donkergrijs tot zwart.
... en dus niet blauw dat een beetje op zwart lijkt ...

@Hans,
De CC7100 had pas vanaf de "Grande Revision Générale", die vanaf 1970 werd uitgevoerd, een azur blauwe sierstreep. Gedurende die revisie werden de "jupes" verwijderd en kregen ze een schilderbeurt met een nieuwe kleurstelling. Daarvoor was de sierstreep gewoon donkergrijs tot zwart.

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 14:11:31 door Spoors »

Aspelix

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #204 Gepost op: 24 juli 2009, 14:35:00 »
Waarmee Stig en ik het bij het juiste eind hadden voor wat betreft de kleurinderuk door de helderblauwe lucht.

 (y)

Groeten, Ruurd

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #205 Gepost op: 24 juli 2009, 14:43:23 »
Die zwarte banden voor de series 1100 en 1300 klinken erg plausibel, maar dan zou de 1100 op de bovenste foto op deze pagina http://www.nicospilt.com/Lok1100_2.htm die ook moeten hebben. Echter, als ik heel eerlijk ben vind ik de kleur veel te licht voor zwart. Het linker personeelslid (met tas) heeft volgens mij een zwart pak aan en dat toont toch donkerder dan de band om de 1100.

Eelco

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1597
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #206 Gepost op: 24 juli 2009, 15:12:05 »
Zeg Eelco,

welke kleur schoenen hebben die mensen op die foto dan aan?  ;)
Ander materiaal is andere kleurweergave op foto.

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #207 Gepost op: 24 juli 2009, 15:18:26 »
Hmmm, daar heb je een punt inderdaad.

Eelco

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #208 Gepost op: 24 juli 2009, 15:26:02 »
Eelco,
Grijstinten op een foto zwart wit zeggen niet zo veel. Naast de kleur, is het materiaal en de lichtinval ook van invloed op de toon van de grijstint. De beste man heeft een pak van stof aan dat op zich al mat is, de bies is een op metaal geschilderde glanslak. Zoals je verder kan zien aan de foto, is hij gemaakt bij een felle laagstaande winterzon. De glanzende bies weerkaatst het zonlicht, dit in tegenstelling tot het matte donkere pak dat het dat het zonlicht juist absorbeert. Hierdoor komt de bies lichter over ... dit zou zelfs het geval zijn als het pak en de bies precies dezelfde kleur zouden hebben.

En als ik zou moeten kiezen tussen een inschatting op een zwart-wit foto en een kleurstelling die bij de NS vandaan komt ... dan wist ik het wel  (y)

Groet,

Jeroen

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11416
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #209 Gepost op: 24 juli 2009, 15:40:01 »
En als ik zou moeten kiezen tussen een inschatting op een zwart-wit foto en een kleurstelling die bij de NS vandaan komt ... dan wist ik het wel  (y)

Ik ook, want ideeën die op papier staan willen in de praktijk nog wel eens veranderen, foto's liggen iets vaster...  ;)

Maar even zonder gekheid, ik begrijp de autoriteit die je jouw papieren bron toekent, met rede want het is niet zomaar een bron. Maar, geheel persoonlijk, de combinatie turkoois/zwart vind ik niet logisch. Je zou verwachten dat de basiskleur (turkoois) en de bieskleur (zwart/groen/blauw) kleurtechnisch op elkaar afgestemd zouden zijn. Dit omdat turkoois vaak een zweem blauw of groen over zich heeft lijken kleuren als blauw of groen mij passender. Turkoois met zwart lijkt mij vreselijk vloeken, het doet ook geen recht aan de pastelkleuren die toen 'hip' waren.

Ik laat me natuurlijk graag van mijn ongelijk overtuigen, dus als een photoshop-wizard zich geroepen voelt om alle drie de combinaties eens te knutselen...

Eelco