Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229129 keer)

janw

  • Online Online
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #45 Gepost op: 06 juli 2009, 15:37:57 »
Dat snap ik heel goed, maar ik ben gewoon benieuwd naar dat model en ik hoop dat een foto goed genoeg zal voor een globale indruk van de kleur (groene tint of niet?).

Maar is er ergens op het net zo'n foto gezet?

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #46 Gepost op: 06 juli 2009, 16:32:55 »
Dan heb je het probleem dat kleurenfotografie in Nederland niet voor 'de gewone man' was in de jaren '50, en de kleurenfoto's die wel gemaakt zijn in die tijd een zeer vertekend kleurbeeld te zien geven. Daar is nooit een bruikbare indicatie uit te halen. Ik heb ook lang gezocht naar goed vergelijkingsmateriaal maar ik denk dat de Werkgroep 1501 echt de beste referenties heeft...
Los van de discussie of je die kleur 1 op 1 op een model kunt gebruiken, die is dan vaak te donker (zie Märklin SEH800, de NS 1100 in de 1e versie begin jaren '50)

Bessel
RETROBAHN A.G.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #47 Gepost op: 06 juli 2009, 16:33:07 »
Jan,
Er zijn geen foto's van het model van de NS 1100 uit de jaren vijftig. Wel zijn er foto's van de NS 1201 in de juiste kleur te vinden op de site van de Stichting Klassiek Locomotieven.

Groet,

Jeroen

PS: Zal het idee van een artikel eens aankaarten ...

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #48 Gepost op: 06 juli 2009, 18:44:19 »
 8) 2070: Hoe zat het ook al weer met dat NS-geel uit de 20e en begin 21e eeuw. O, wacht even, ik heb nog een foto 8)



(klikbaar, vanochtend op Rotterdam Zuid gemaakt)

Sorry, kon het niet laten,

groeten, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #49 Gepost op: 06 juli 2009, 18:50:34 »
 Kies maar uit wat je hebben wil. ;D
 Hallo,
 Ik ben eens met een  zelf gemegd kleurmonster naar Leiden CS gegaan (Kwartierje fietsen maar ) om daar  te controleren hoe het ''stond''.
 Ik kwam bij een Spriner, die gepostzegeld was, terwijl de Plan T/V ernaast weer ander geel had.
 Zoek het maar uit. :D
 vr gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #50 Gepost op: 06 juli 2009, 19:46:50 »
Die vergelijking gaat niet op. De kleur turkoois heeft maar een paar jaar gediend en er werd nog geen snel verkleurende waterverf gebruikt. De locs oogde snel vuil, maar de kleur heeft geen gelegenheid gehad om te verschieten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #51 Gepost op: 06 juli 2009, 20:46:57 »
In de zeventiger jaren heeft men juist gekozen voor geel, omdat die verf is opgebouwd uit monochrome pigmenten, met andere woorden, de kans op kleurverschieten is erg klein . . . . . . . . . . . . . de praktijk leert ons even anders!

Ja, en dan het turkoois. Het is ook net wat je gewend bent!. Persoonlijk heb ik geen moeite met het Roco-turkoois, het oogt aardig groenig. En het Philotrain turkoois, tja. dat komt weer iets te grijsachtig over. Dus zo kunnen we nog kolommen vol praten over turkoois.

Gerard


IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #52 Gepost op: 06 juli 2009, 21:01:35 »
Hou op, ik weet er alles van.
En om toch maar met een knuppel te gaan gooien, bij welk soort licht wordt een kleur/tint beoordeeld?

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #53 Gepost op: 06 juli 2009, 21:02:21 »
Henk,

Als je het boek "Elektrische locomotieven NS-serie 1100" van van den Dool hebt, dan moet je eens kijken op blz. 139. Daar zie je de 1102 in 1951 (1 jaar oud) bij de werkplaats staan met een en al plekken. Ook op blz. 193 staan 2 1100en van 2 jaar oud, die al danig gepostzegeld zijn, idem op blz. 194 de driejarige 1127. Toegegeven, de auteur geeft aan dat de Plan D-rijtuigen een betere verflaag hadden, maar dat wil niet zeggen dat het turquoise niet kon verbleken. In hetzelfde boek staat op blz.190 de 1111 met daarachter een stalen D in turquoise (heeft LS die ook in de planning :P?) en turquoise Plan D-rijtuigen. Ook al is het een zwart-wit-foto, de verschillen in tint zijn overduidelijk.

groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #54 Gepost op: 06 juli 2009, 21:05:14 »
... bij welk soort licht wordt een kleur/tint beoordeeld?

Paarlen voor de zwijnen ... zullen we maar zeggen ...  (y)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #55 Gepost op: 06 juli 2009, 21:14:01 »
Paarlen voor de zwijnen ... zullen we maar zeggen ...  (y)

Nu voor mij ook ja :).

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #56 Gepost op: 07 juli 2009, 20:46:44 »
Iedereen moet nu eerst zijn/haar monitor calibreren, voordat je deze post kunt bekijken ;D ;D

Ronald1956 vertelde vorige week dat hij nog een potje THS turquoise had. Ik zal daar een proefstukje mee spuiten en kan dan zelf het verschil zien tussen turquoise interpretaties van Roco, Fleischmann, Electrotren en Philotrain. In deze post levert het geen absolute kleur op, maar misschien wel een aardige vergelijking van de verschillende interpretaties.

Ronald stuurde ook nog 2 kleurenstalen van de Gamma mee genummerd 097 en 098. Nu lijkt de kleur op het potje het meest op IG 098-C, maar afhankelijk van het licht kan het ook IG 098-B zijn.

Kijk zelf maar:




Bovenste plaatje met flits en onder zonder flits in daglicht binnen. De kleur van het potje hangt tussen de kleur van de strip rechts, de 2e en 3e van boven. De onderste foto is overigens veel realistischer dan de bovenste, maar dat had iedereen vast wel verwacht.

Dan nu de vergelijking met Roco plan D rijtuigen:



Het onderste rijtuig is een 3e klas plan D van Roco, zoals die de afgelopen jaren zijn verkocht en het bovenste rijtuig is een plan D RD van Roco van de eerste serie Roco plan D met nog een groene band. Opvallend is dat de oudste Roco veel dichter in de buurt komt van de THS kleur.

En dan nog een Philotrain turquoise erbij:



Ik heb de Philotrain plan C tussen de 2 Roco's gezet, omdat deze ook qua kleur daar weer tussenin zit.

Zoals gezegd een echte kleurreferentie is dit via dit forum natuurlijk niet, maar ik kan je alleen vertellen van mijn waarnemingen.

Gezegd is wel dat er in het THS turquoise meer blauw zou zitten. Ik ben maar een amateur, maar ik zie dat niet. Het zijn vooral verschillende tinten turquoise, waarbij ik eerder in het THS turquoise meer grijs terug zie komen.

Wel is het zo, dat afgaande op de foto's van de NS 1200, ook die uit de jaren '50 dat het THS turquoise daar meer bij in de buurt komt dan de Roco interpretatie.

Tegelijkertijd vind ik het allemaal acceptabele interpretaties met name ook omdat de kleur bekend stond om de vervuiling en verbleking en ik vind het gemengd niet misstaan. Ik zelf heb altijd nog meer belangstelling voor de draaistellen, die achaatgrijs zouden moeten zijn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #57 Gepost op: 07 juli 2009, 21:04:25 »
Nog een bijdrage Ivo.



Geen beste foto, maar links zie je een Philotrain RD uit dezelfde serie als jouw plan C. Rechts een veel eerder (rond 1980) door Philotrain overgespoten plan D waarbij Philotrain bij mijn weten nog van THS verf gebruik heeft gemaakt.
Ik vind de kleur van de eerste turkooise Roco's veel weg hebben van de THS kleur. Ook de kleur van de Fleischmann turkooise 1200 heeft daar veel van weg. Niet raar, want Fleischmann heeft zich intertijd door mensen van Philotrain laten adviseren. Zelf heb ik een Märklin 1200 in THS turkooise gehad . De kleur is net iets donkerder en valer dan hetgeen we tegenwoordig van de fabrikanten gewend zijn.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2009, 21:08:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #58 Gepost op: 07 juli 2009, 21:29:01 »
Hè, een heerlijke discussie.
Toch frappant de geringe verschillen tussen Roco oud, Roco nieuw en Philotrain.

Wat ik me afvraag, is de kleur turkoois van de overgespoten plan D's uit 1980 nu hetzelfde als de turkooise kleur van de messing post van Philotrain van enkele jaren later?

Gerard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #59 Gepost op: 07 juli 2009, 21:41:37 »
Eeeh, nee dus.  :P
Zoals al geschreven.
Het model rechts op mijn foto is een door Philotrain met THS verf overgespoten Roco plan d.
Links een latere RD met een messing bak, uit dezelfde serie als de plan C van Ivo, met een wat lichtere kleur. Dat is het standaard turkooise van Philotrain geworden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.