Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 152347 keer)

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 3950
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #15 Gepost op: 16 juli 2008, 16:43:05 »
Zodra 't even kan ga ik de 1201 eens in het echt bekijken, er is vast wel weer eens een open dag of zo...
Morgen ben ik klaar

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #16 Gepost op: 16 juli 2008, 18:16:22 »
op de IPMS site is het volgende te lezen:

Het schaaleffekt is het verschijnsel dat een klein model, wanneer het in precies dezelfde kleuren geschilderd is als het origineel, veel te donker lijkt. Dit komt omdat op het kleine model minder licht valt en er dus ook minder licht kan weerkaatsen. Hierdoor lijken de kleuren onderling ook meer contrast te hebben. Het schaaleffekt is tegen te gaan door de originele kleuren iets te verzwakken, dat wil zeggen de kleurwaarde en de verzadiging aanpassen. Dit is te doen door bij donkere kleuren een lichte kleur te mengen, en bij hele lichte kleuren een beetje neutraal grijs.

De bedoeling is om de kleur te verzwakken zonder de kleur zelf te veranderen, vandaar dat het wel degelijk zin heeft om uit te zoeken wat de juiste originele kleuren zijn. Het gewenste effekt is bereikt als het model dezelfde kleuren heeft als het origineel op een afstand lijkt te hebben. De afstand moet dan zo gekozen zijn dat model en origineel even groot lijken. Door wit bij te mengen wordt de kleur vaak kouder (trekt teveel naar het blauw). Bij warme kleuren is het effekt beter wanneer een bleek geel mengseltje wordt toegevoegd in plaats van wit.

Hoeveel lichte kleur moet worden toegevoegd, hangt af van de schaal van het model. Een richtlijn:

 Schaal   Hoeveelheid
 
1/24 3 tot 5%
1/32 4 tot 7%
1/48 6 tot 10%
1/72 9 tot 15%
1/144 15 tot 23%
1/350 23 tot 32%

De speling zit in het verschil in kleuren. Er is geen rekening gehouden met het verbleken van de kleuren door veroudering, dit kan ook nog eens zo'n 10% of meer bedragen.

bron: www.ipms.nl

groet,

Erik

En heb je dus een niet schaalgetrouw model. :(

Waarom zou een model op een grote schaal een andere kleurtint moeten hebben dan een kleiner model? De logica ontgaat me volledig. Nog sterker..dit zijn jaren 60 ideeën.

Gewoon de juiste kleur gebruiken, je gaat er tenslotte ook geen rekening mee houden dat je alleen onder kunstlicht rijdt.

Wat betreft de SEWH800. Deze zou best heel behoorlijk kunnen kloppen. Märklinloks van toendertijd zaten heel behoorlijk bij het origineel in de buurt.

Kijk ook maar eens naar de SE800 en de SEH(W)800. Bijna helemaal correct.

Bart

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2466
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #17 Gepost op: 16 juli 2008, 19:49:48 »
Ik vind het ook wat vreemd om voor een schaalmodel een lichtere tint te gebruiken. Kan je net zo'n vreemde kleur krijgen als de eerste Roco plan D's, die zagen er totaal niet Berlijnsblauw uit.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #18 Gepost op: 16 juli 2008, 21:57:23 »
Dit vind ik wel een hele mooie foto maar in hoeverre de kleuren nog kloppen is de vraag.



Groet Stephan.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #19 Gepost op: 16 juli 2008, 23:07:29 »
Nouja, links zie je de hoogglans van nu op de 1201 en in
deze editie van het kloknieuws kun je de grotere foto zien.
Daarnaast heb ik stukje afgestoken van de bufferbalk
waar je alle kleuren in aantreft en dat ziet er aan de onderzijde
zo uit:



groet,
marco-
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2008, 00:02:29 door Marco Reparon »

Erik_omBC

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
  • Futurama
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #20 Gepost op: 17 juli 2008, 08:31:31 »
Citaat
En heb je dus een niet schaalgetrouw model.

Waarom zou een model op een grote schaal een andere kleurtint moeten hebben dan een kleiner model? De logica ontgaat me volledig. Nog sterker..dit zijn jaren 60 ideeën.

Het gaat bij een schaalmodel ook om de kleurbeleving niet het hanteren van de 'echte kleur'

*grensoverschrijdend denken valt niet mee*  ;)

Erik
It's the end of the world as we know it and I feel fine

Mijn draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61181.0.html

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17277
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #21 Gepost op: 17 juli 2008, 08:49:26 »
Modelleren heet dat.
Een loc zonder meer verkleinen heeft meestal ook niet het gewenste effect.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 3950
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #22 Gepost op: 17 juli 2008, 09:09:00 »
Dit vind ik wel een hele mooie foto maar in hoeverre de kleuren nog kloppen is de vraag.



Groet Stephan.
Geweldig, deze had ik nog nooit gezien. Als je er in Photoshop een kleurfilter effect op legt zodat er een wat realistischer daglichtkleur ontstaat, eindig je vrijwel exact bij de kleur die de 1201 nu krijgt (en die lijkt helemaal niet op de 1122 van het NSM)
Morgen ben ik klaar

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #23 Gepost op: 17 juli 2008, 09:39:02 »
Het gaat bij een schaalmodel ook om de kleurbeleving niet het hanteren van de 'echte kleur'

*grensoverschrijdend denken valt niet mee*  ;)

Erik

Hoi,

Ieder zijn mening, ik moet er echter niet aan denken.

Bart

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #24 Gepost op: 17 juli 2008, 09:57:12 »
Geweldig, deze had ik nog nooit gezien. Als je er in Photoshop een kleurfilter effect op legt zodat er een wat realistischer daglichtkleur ontstaat, eindig je vrijwel exact bij de kleur die de 1201 nu krijgt (en die lijkt helemaal niet op de 1122 van het NSM)

Juist, dat is het punt dak ik wilde maken. De echte turquoise kleur was anders dan die van het NSM en van fabrikanten als Roco en Electrotren. Dit is ook al te zien op de kleurenfoto in het 1300 boek en achterop het 1100 boek.

Zoals Marco liet zien is de juiste kleur op de 1201 gevonden. Deze is later nog eens gecheckt bij TacoModels. De eigenaar hiervan heeft in zijn jeugd een turquoise 1100 model gemaakt. Om de juiste kleur te krijgen heeft zijn oom, de eigenaar van een spuiterij, naast een tuquoise 1100 de juiste kleur gemengd.
Deze kwam 1 op 1 overeen met de kleur die op de 1201 gevonden is en het juiste kleurnummer heb ik al eerder in dit draadje vermeld.

Denk dat het schalen van kleuren een hele andere discussie is, waarbij we zo te zien 2 kampen hebben en ieder zijn eigen keuze hierin moet maken.
De één vervuilt zijn modellen wel en de ander niet ... de één kleurt op schaal en de ander niet ... de één rijdt met DC en de ander met AC ... de één rijdt wel en de ander heeft alles in een vitrine staan ... en zo kunnen we een tijdje doorgaan ...

Ik zelf vindt het leuk dat we eindelijk weten wat de juiste turquoise kleur is ... hoe je die toepast is aan jezelf.

Groet,

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 17 juli 2008, 09:58:46 door Spoors »

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #25 Gepost op: 20 juli 2008, 00:11:13 »
Hoi,

Welke kleur hadden de draaistellen nou, en waar krijg ik de passende verf?

Bart

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #26 Gepost op: 20 juli 2008, 07:09:50 »
PS: En het grijs is achaatgrijs, en is recentelijk op een Plan D reserve draaistel gevonden. De NS gebruikt geen RAL maar noemde de kleur achaatgrijs.  Als je er vanuit gaat dat het achaatgrijs van de NS gelijk is aan RAL achaatgrijs,dan komt het overeen met RAL 7038. Na korte tijd werd deze kleur echter vervangen door een donkerdere kleur ongeveer basaltgrijs (RAL7012), wegens de snelle vervuiling. De lichte kleur werd eerst ook op de 1100 geprobeerd, maar werd daar al redelijk snel vervangen.

Eduard

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #27 Gepost op: 20 juli 2008, 11:39:15 »
 :o de 1200 in turquoise.......dat passt deze lok echt heel ereg goed, prachtig ;) :-* :o
Ik heb de 1200 in het bruin van lima maar was deze kleur echt realistisch of maar fantasie ???

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #28 Gepost op: 20 juli 2008, 11:55:23 »
De laatste 10 of 11 locs zijn bruin afgeleverd, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2443
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #29 Gepost op: 20 juli 2008, 13:54:07 »
Wha in het verleden toch de goede kleur gebruikt voor mijn Roco Plan D Restauratie rijtuig. De kleur achaatgrijs komt namelijk overeen met:

  • Humbrol 183 en/of
  • Revell 372

bron:Google  :D

Jeroen
We're all riders on this train.