Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 152346 keer)

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 3950
  • Team Mitropa - OHMB
BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Gepost op: 16 juli 2008, 11:17:32 »
Ik heb mijn oude overgeschilderde metalen Fl* 1215 eindelijk eens aangepakt en hem kaal gemaakt. Ik had eens van iemand "een zeer bruikbaar spuitbusje turkoois" gekregen en de dop leek inderdaad wel in de goede richting.
Na het spuiten was dit het verblindende resultaat :P :


Nogal babyblauw vond ik, ook al deed FL* het zelf niet veel beter in 1989.
Ik heb reeds diverse draadjes gevolgd over turqoise in het algemeen, maar die geven ook niet veel hoop voor deze rampzalige kleur: heeft er iemand een concreet kleurnummer wat in elk geval als een aardige richtlijn gehanteerd kan worden?

Bessel
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2011, 14:27:00 door Bob Rodenburg »
Morgen ben ik klaar

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #1 Gepost op: 16 juli 2008, 13:21:29 »
Nee, dit staat niet echt tussen de roco turquoise 1100 ed.. ;D

Ik wilde nog een 1300 overspuiten naar turquoise en wilde daar Kleinspoorverf voor gebruiken. zou die beter zijn? :)

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #2 Gepost op: 16 juli 2008, 13:26:27 »
Maar ja ... de Roco 1100 heeft ook helemaal niet de juiste kleur

Groet,

Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15485
    • Pagina van klaas
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #3 Gepost op: 16 juli 2008, 13:37:52 »
Maar ja ... de Roco 1100 heeft ook helemaal niet de juiste kleur

Hoe weet je dat? Niet rottig bedoeld hoor, maar volgens mij weet niemand meer hoe dat turquoise er oorspronkelijk uitzag. En juist daardoor laait de discussie over de juiste kleur elke keer weer op.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10082
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2008, 13:44:37 »
Je zou wel kunnen afspreken, dat we vanaf nu het  turquoise van het NSM als richtsnoer gebruiken, of het nou goed of fout is. Een ieder die naar het NSM gaat, ziet die Plan D en 1100 en een feest van herkenning.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17277
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #5 Gepost op: 16 juli 2008, 13:44:47 »
Deze kleur doet sterk denken aan de THS-kleur. Ik heb daar ook wel eens spuitbusjes dieselbruin en dieselrood van gehad.

Ik begrijp overigens dat de werkgroep 1501 restanten turkooise heeft teruggevonden en die kleur heeft laten mengen voor hun 1200. Lijkt toch behoorlijk op de kleur die Philotrain gebruikte. Philotrain heeft nitrolak, maar dat gaat prima op die metalen Fleischmann.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #6 Gepost op: 16 juli 2008, 13:57:33 »
Klaas,
Zoal Henk aangeeft heeft Werkgroep 1501 inderdaad restanten teruggevonden en het laten analyseren. Begrijp dat het NCS S 5010-G10Y betreft. Deze kleur is nog iets te donker voor een model, aangezien een model op schaal is en je het altijd als het ware op afstand ziet (kleuren op afstand worden altijd een aantal tinten lichter).
Voor een model zou je dus het beste S 3010-G10Y of S 2010-G10Y kunnen gebruiken, al wordt de laatste wel weer iets te licht.

Groet,

Jeroen

P.S. I: Als iemand ook nog wil weten wat de kleuren van de onderstellen waren, dan hoor ik dat ook graag ... en nee, het is niet dat vage groenige grijs.
P.S. II: NCS staat voor Natural Color System
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2008, 14:06:59 door Spoors »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17277
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #7 Gepost op: 16 juli 2008, 14:24:34 »
P.S. I: Als iemand ook nog wil weten wat de kleuren van de onderstellen waren, dan hoor ik dat ook graag ... en nee, het is niet dat vage groenige grijs.

Graag, leuke info, want dan kan je even zoeken.

Ik weet dat beeldschermkleuren nooit helemaal correct kunnen zijn, maar het geeft toch een goede indruk.

http://www.resopal.de/kollektionen/dekor/451/17

Lijken Philotrain en Roco er toch niet ver naast te zitten.
Philotrain verf is tegenwoordig bij Phildie te koop.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2008, 14:33:08 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15485
    • Pagina van klaas
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #8 Gepost op: 16 juli 2008, 14:38:05 »
Deze kleur is nog iets te donker voor een model, aangezien een model op schaal is en je het altijd als het ware op afstand ziet (kleuren op afstand worden altijd een aantal tinten lichter).
Voor een model zou je dus het beste S 3010-G10Y of S 2010-G10Y kunnen gebruiken, al wordt de laatste wel weer iets te licht.
Met dit laatste ben ik het niet eens. Ik weet dat een kleur op een model donkerder lijkt dan in het echt. En ik denk ook dat fabrikanten daarop vaak corrigeren door een tint lichter te nemen. Maar dan krijg je weer interpretatieverschillen. Hoeveel lichter moet het dan zijn? Elke fabrikant zal daar zijn eigen invulling aan geven, en dan krijg je in de modelwereld ook weer verschillen tussen het ene en het andere merk.
Dus mijn opvatting is dat iedereen gewoon de originele kleur moet gebruiken. Dat die dan iets te donker lijkt, daar wennen we met zijn allen wel aan.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #9 Gepost op: 16 juli 2008, 14:43:57 »
Henk,
De originele NCS gids geeft een beter beeld en dan zit Roco er wel naast. Ook zijn er van Histor (meen ik ... kan ook Flexa zijn) verfstrookjes bij de Gamma te halen waar de NCS kleuren op staan.

Klaas,
Denk dat ieder zo van mening verschilt. Ik maak de boel altijd net iets lichter omdat het mijns inziens meer waarheidsgetrouw overkomt.

Groet,

Jeroen

PS: En het grijs is achaatgrijs, en is recentelijk op een Plan D reserve draaistel gevonden. De NS gebruikt geen RAL maar noemde de kleur achaatgrijs.  Als je er vanuit gaat dat het achaatgrijs van de NS gelijk is aan RAL achaatgrijs,dan komt het overeen met RAL 7038. Na korte tijd werd deze kleur echter vervangen door een donkerdere kleur ongeveer basaltgrijs (RAL7012), wegens de snelle vervuiling. De lichte kleur werd eerst ook op de 1100 geprobeerd, maar werd daar al redelijk snel vervangen.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2008, 14:52:41 door Spoors »

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2060
  • Le Canari
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2008, 14:54:32 »
Vergeet niet dat je een donkere kleur lichter moet maken. En een lichte kleur afzwakken.

Er zijn tabellen bekend die aangeven in welke schaal je hoeveel procent lichtere - of grijze tint moet toevoegen.

Die tabellen zouden fabrikanten ook kunnen/moeten gebruiken. Volgens mij gebeurt dat ook al wel.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2008, 23:01:17 door HuubvG »
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #11 Gepost op: 16 juli 2008, 15:03:07 »

Dus mijn opvatting is dat iedereen gewoon de originele kleur moet gebruiken. Dat die dan iets te donker lijkt, daar wennen we met zijn allen wel aan.


Helemaal mee eens. ;D

Bart

Erik_omBC

  • Offline Offline
  • Berichten: 494
  • Futurama
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #12 Gepost op: 16 juli 2008, 15:29:03 »
op de IPMS site is het volgende te lezen:

Het schaaleffekt is het verschijnsel dat een klein model, wanneer het in precies dezelfde kleuren geschilderd is als het origineel, veel te donker lijkt. Dit komt omdat op het kleine model minder licht valt en er dus ook minder licht kan weerkaatsen. Hierdoor lijken de kleuren onderling ook meer contrast te hebben. Het schaaleffekt is tegen te gaan door de originele kleuren iets te verzwakken, dat wil zeggen de kleurwaarde en de verzadiging aanpassen. Dit is te doen door bij donkere kleuren een lichte kleur te mengen, en bij hele lichte kleuren een beetje neutraal grijs.

De bedoeling is om de kleur te verzwakken zonder de kleur zelf te veranderen, vandaar dat het wel degelijk zin heeft om uit te zoeken wat de juiste originele kleuren zijn. Het gewenste effekt is bereikt als het model dezelfde kleuren heeft als het origineel op een afstand lijkt te hebben. De afstand moet dan zo gekozen zijn dat model en origineel even groot lijken. Door wit bij te mengen wordt de kleur vaak kouder (trekt teveel naar het blauw). Bij warme kleuren is het effekt beter wanneer een bleek geel mengseltje wordt toegevoegd in plaats van wit.

Hoeveel lichte kleur moet worden toegevoegd, hangt af van de schaal van het model. Een richtlijn:

 Schaal   Hoeveelheid
 
1/24 3 tot 5%
1/32 4 tot 7%
1/48 6 tot 10%
1/72 9 tot 15%
1/144 15 tot 23%
1/350 23 tot 32%

De speling zit in het verschil in kleuren. Er is geen rekening gehouden met het verbleken van de kleuren door veroudering, dit kan ook nog eens zo'n 10% of meer bedragen.

bron: www.ipms.nl

groet,

Erik
It's the end of the world as we know it and I feel fine

Mijn draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61181.0.html

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 3950
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #13 Gepost op: 16 juli 2008, 16:26:59 »
Het leeft wel zeg, dat turqoise vraagstuk ;D
Als ik de link van Henk bekijk is Roco te groen en mijn creatie te licht, ik ga in elk geval eens de Philo kleuren bekijken.
Ik kreeg ook nog een foto van de Marklin SEWH800 uit 1952 (de NS1100) in het turqoise: dit model was nog een tint grijzer als de nu gebruikte turqoise tinten en leek meer op wat de werkgroep 1501 tevoorschijn heeft getoverd. De draaistellen waren een donkerder turqoise. Of dat helemaal correct was weet ik niet , maar die lok is gemaakt terwijl het origineel nog zo rondreed.

Bessel
Morgen ben ik klaar

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3867
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #14 Gepost op: 16 juli 2008, 16:33:13 »
Bessel, in algemene zin moet je voorzichtig zijn kleuren van foto's te veel op tint en kleurtoon te beoordelen. Sommige camera's zijn niet even lichtgevoelig voor alle kleuren waardoor onderlinge tintverschillen ontstaan. Als de foto is bewerkt (verkleinen voor internet) ontstaat vaak nogmaals een verschil.

Sander