Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals op Blauwe tram door Gerco van Beelen
Vandaag om 19:23:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 19:20:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:13:17
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 19:08:06
Sprinter LED binnenverlichting flikkert opeens door 008200
Vandaag om 18:57:21
PIKO Fabriek #61149 door NS1220
Vandaag om 18:48:54
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 18:46:07
Projekt 083-338 door tuurtje
Vandaag om 18:40:15
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 18:31:12
Werkplaats - (Baanplan H0) door tijgernootje
Vandaag om 18:29:02
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:18:31
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:18:10
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 18:12:03
Ergensnergens in H0e door NS1220
Vandaag om 17:53:21
Rondom Charlois door tuurtje
Vandaag om 17:52:57
Rijnstraat door MM.
Vandaag om 17:32:12
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:28:12
Wiese(n) in 0m door Davos
Vandaag om 17:08:33
Show je werkplek door MOVisser
Vandaag om 17:04:36
NTM P1 schaal 0 door Sven
Vandaag om 17:04:22
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 16:20:04
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ArjanB
Vandaag om 16:14:19
Welke rijtuigen horen bij deze rode dubbeldekker stuurstand van de DB? door Peterreinders
Vandaag om 15:46:24
Railtalk Magazine Latest Issue door Erik Mijd
Vandaag om 15:25:09
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ANDREUS
Vandaag om 15:17:47
Onze 3d printer door MartinH0
Vandaag om 15:10:35
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 15:08:30
3D/RM IG: Anycubic photon voor modelbouw gebruiker ervaringen door Ad_M
Vandaag om 15:00:56
Kleinbaan.de, Veendam, laat 3 loks reviseren door NS1220
Vandaag om 14:58:13
EifelBurgenBahn door Wim Vink
Vandaag om 14:01:02
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps  (gelezen 39015 keer)

PieterW

  • Offline Offline
  • Berichten: 225
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #60 Gepost op: 28 juni 2009, 21:58:41 »
Fraai Ivo (y)

Peter
Niet iedere kop is een Hondekop

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5039
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #61 Gepost op: 01 juli 2009, 22:43:32 »
Bak gespoten, op naar de afbouw werkplaats



mvg,
Ivo
*

saltreinenfan

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #62 Gepost op: 02 juli 2009, 10:09:13 »
Netjes (y)

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #63 Gepost op: 02 juli 2009, 10:27:38 »
Wordt mooi Ivo  (y)
Geduld en een vaste hand heb je bij zoiets wel nodig ja...

grt
Edwin ;)
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1049
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #64 Gepost op: 02 juli 2009, 13:11:56 »
Ivo,
Heb je Philotrain/Phildie 443 of 440 voor de bruine kleur gebruikt? Voor zover bekend, heeft de 2400/2500 serie in twee kleuren bruin gereden.

Vanaf de NS 2423 zijn de 2400'en in het bruin vanuit Frankrijk afgeleverd en schijnt er voor de beschildering van "oud bruin" (niet het bier ... ) gebruikt te zijn. Deze kleur werd gebruikt voor het interieur van oudere rijtuigen, zo hadden de binnendeuren van Plan D deze kleur. Bij het verschijnen van de 2200 is voor deze loc een donkerdere kleur gebruikt, welke de 2400'en later ook bij het overspuiten hebben gekregen. Philotrain maakte bij het uitkomen van zijn NS 2400 in 1988 ook dit onderscheid en THS had het onderscheid (443 of 440) ook in zijn verfprogramma zitten (nr. 07 voor de 2200 en nr.14 voor de 2400).

Het verschil is duidelijk te zien bij de volgende Philotrain modellen:


(klikken voor grotere versie)

Groet,

Jeroen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5039
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #65 Gepost op: 02 juli 2009, 13:54:14 »
Beste Jeroen,

Kleuren uit de jaren '50. Ik heb het al opgegeven dat dat nog ooit goed komt. Maar ik probeer het zo goed mogelijk te doen, dus in reactie op jouw vraag:

Ik weet niet of ik 443 of 440 heb gebruikt, omdat dat de nieuwe nummers van Phildie zijn. Ik heb het Philotrain bruin (18 jaar geleden gekocht) gebruikt voor dieselloks. Uit je verhaal vermoed ik dat dat dan 440 is, dus de latere kleur en niet de kleur af fabriek. Op de Phildie site zie ik alleen 440 als dieselbruin aangegeven en 443 als goederenbruin.

Dus mijn kap is overgespoten ;D: letterlijk als model, maar ook als prototypekleur, dus niet af fabriek, maar na het overspuiten in de 2200 kleur. Over de Roco interpretatie van het 2200 bruin hebben we het dan maar even niet, want dat is zeker veel te lichtbruin. Overigens geven alle foto's uit het boek diesellokomotieven in Nederland mij het idee dat ze allemaal 2200 bruin zijn. Maar de meeste van deze kleurenplaatjes zijn al uit de jaren '60 en niet gemaakt ten tijde of kort na aflevering. Ik ben benieuwd of het nog te publiceren boek over de NS 2400 hier nog aandacht aan geeft. Wel een leuk feitje erbij  (y)

Waar haal je trouwens deze foto vandaan? Zijn er nog meer Philo foto's zo te vinden?

Of de kleur ook voor de deuren van plan D werden gebruikt is weer iets nieuws. Ik dacht dat plan D weer blank gelakte houten deuren had in tegenstelling tot de bolkoppen, waarbij ze van lichtmetaal waren. Ook weer een weetje dankzij Beneluxspoor.

mvg,
Ivo
*

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1111
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #66 Gepost op: 02 juli 2009, 19:55:44 »
Hoi Ivo,

ja hebt gelijk
De binnendeuren van plan D waren (en zijn) blankgelakt.
De deuren van de bolkoppen waren van lichtmetaal, bekleed met trijp en of leerdoek.

Maar mischien word de kleurstelling bedoeld

Groeten Arjen
Anything good in life is either illegal, immoral or fattening.

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2037
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #67 Gepost op: 02 juli 2009, 20:42:30 »
Er wordt wel steeds naar het Philtrain model gerefereerd al zou dat altijd 100% correct zijn, maar ook Philotrain laat steken vallen; zo hebben alle versies korte grepen op de huifdeuren, wat zeker bij een blauwe loc echt onjuist is.
Grtz!
Tedo

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5039
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #68 Gepost op: 02 juli 2009, 21:02:06 »
Tedo,

Helemaal mee eens. Als deze klaar is zal ik hem naast de Philotrain zetten en dan zullen er een aantal zaken ten nadele van de Philotrain versie gaan opvallen. Er zit dan wel meer dan 20 jaar tijdverschil in in ontwikkeling.

Voor een andere leuke vergelijking moet je de oorspronkelijke NS 6200 van Philotrain eens zetten naast de Philotrain versie die ze rond 2000 uit hebben gebracht als kit o.a. via Totaltrain. Dat verschil is echt enorm, maar ook een verschil van 20 jaar in ontwikkeling. En dat zie je. Mijn meeste Philotrain kits zijn gesuperd :D

Nu ben ik extra blij dat ik alleen een zelfgespoten blauwe 2400 heb op basis van een Roco ;)

mvg,
Ivo
*

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1049
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #69 Gepost op: 02 juli 2009, 22:41:05 »
Ivo,
De foto's zijn een scan van de NS 2400/2500 in schaal 0 folder van Philotrain. En uit dezelfde foto deze van een NS 2400 in 1955:



Mijns inziens laat deze foto zien dat de afleveringskleur van de locs verschilt van hetgeen we later hebben gezien. Ik zeg zeker niet dat Philotrain heilig is in alles wat ze doen en verwijs ook naar THS, die ook een duidelijk onderscheid maakte in beide kleuren bruin. En THS voerde zeker niet dezelfde kleuren als Philotrain, aangezien THS de kleuren met toestemming van de NS rechtstreeks betrok bij Sikkens. Hierdoor kan je er van uitgaan dat de kleuren van THS overeenkomen met hetgeen dat door de NS gebruikt werd. Zo is er ook nog wel een mooie anekdote over de turquoise kleur van THS (die niet meer in archieven van Sikkens terug te vinden was), die ik je niet wil onthouden.

Deze kleur gemengd door Sikkens naar aanleiding van een bewaarde kleurenstaal van de kleur, die begin jaren ’50 ter plaatse van een NS 1100 loc werd gemengd (yep ... gewoon op het station). In verband met een NS 1100 bouwwedstrijd van het blad "Handig Bekeken" in 1950, heeft de chef van een autolakkerij deze kleur gemengd voor een modelbouwer. Het mooie is dat deze kleur bijna 40 jaar later bevestigd werd door een aantal verfresten die op de NS 1201 terug gevonden zijn. De Stichting Klassieke Locomotieven heeft namelijk contact gehad met de bouwer van het genoemde NS 1100 model en de verfresten met de kleurstaal vergeleken. Wat blijkt ... ze waren identiek. Op het moment dat de NS 1201 weer in zijn afleveringstoestand gaat rijden, kunnen het mintgroen dat bijvoorbeeld op de modellen van Roco zit naar het land der fabelen verwijzen.

Groet,

Jeroen



Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5039
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #70 Gepost op: 03 juli 2009, 11:25:22 »
Ha!, de turquoise discussie ;D ;D

Even serieus: heb je nog het THS turquoise? Daar ben ik dan wel in geinteresseerd. Ik gebruik nu altijd het turquoise van Philotrain. Dat wil ik wel eens vergelijken. Is THS verf eigenlijk nog te koop, misschien bij MCH?

Is er uit de 1100 wedstrijd in 1950 ook wat bekend over de draaistelkleur?

Nu weer back on topic:

Ik heb nu een bruine Roco, ongeschilderde kap, die dus eigenlijk redelijk goed overeenkomt met de aflevertoestand en een Roco met Werps set gesuperde, die de overgespoten toestand weergeeft.

Is er enige indicatie wanneer de 2400en in oorspronkelijk bruin werden overgespoten in 2200 bruin? Bij een van de revisies?

Overigens heeft mijn Philo bruin geen nummer. Het is gewoon een 50cc busje met de bekende blauwe matrixprinter sticker erop met als titel NS 2400 bruin, maar ik denk dat dit vergelijkbaar is met Phildie 440.

mvg,
Ivo
*

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1344
    • Mijn fotosite
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #71 Gepost op: 03 juli 2009, 11:37:19 »
Jeroen,

Weet je ook het RAL-nummer of ander identificerend nummer voor dat turquoise dat nu het juiste (b)lijkt te zijn? Ben er wel benieuwd naar. Is het blauwer of juist groener dan het ROCO-turquoise?

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #72 Gepost op: 03 juli 2009, 12:38:12 »
Uit het topic "Het turquoise dilemma":

Klaas,
Zoal Henk aangeeft heeft Werkgroep 1501 inderdaad restanten teruggevonden en het laten analyseren. Begrijp dat het NCS S 5010-G10Y betreft. Deze kleur is nog iets te donker voor een model, aangezien een model op schaal is en je het altijd als het ware op afstand ziet (kleuren op afstand worden altijd een aantal tinten lichter).
Voor een model zou je dus het beste S 3010-G10Y of S 2010-G10Y kunnen gebruiken, al wordt de laatste wel weer iets te licht.

En dat zou dan weer HIER te bekijken zijn.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1344
    • Mijn fotosite
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #73 Gepost op: 03 juli 2009, 13:15:43 »
Ok, thnX !  :)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1049
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS-Werkspoor - Superset 2400 van Werps
« Reactie #74 Gepost op: 03 juli 2009, 13:17:03 »
@ Carlo
Dat is inderdaad het kleurnummer dat op de NS 1201 zit ... en om een indruk te krijgen van de kleur, kan je het beste naar je lokale bouwmarkt gaan en daar een Histor kleurenkaart uit het rek vissen. Heb hem hier naast me liggen en net naast de monitor gehouden toen ik op de bovenstaande link klikte ... lijkt er niet op, de kleur van de link heeft te veel blauw er in zitten.

Om een beeld te krijgen, kan je natuurlijk ook even op de site van Stichting Klassieke Locomotieven kijken naar de foto's van de turquoise NS 1201. Ook is geeft deze NCS (Natural Color System) gids wel een redelijke indruk van de kleur.


@ Dennis
Helaas heb ik de geen THS verf ... MCH heeft inderdaad nog restanten liggen, maar geen turquoise meer. Het enige wat ik kan bieden is een foto'tje waar een NS 1100 van THS op staat.



In het artikel over een bouwwedstrijd van de NS 1100 staat dat het onderstel lichtgrijs is. Aangezien van het onderstel alleen de draaistellen zijn te zien lijkt dit dus op de draaistellen te slaan.
 
En dan weer terug on topic - ik weet niet wanneer de kleur gewijzigd is ... hoop eigenlijk dat het aangekondigd boek over de NS 2400 daar wat duidelijkheid kan brengen.

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2009, 13:20:34 door Spoors »