Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:08:04
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
  

Auteur Topic: ringleiding en blokindeling  (gelezen 7662 keer)

E. Klazenga

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
ringleiding en blokindeling
« Gepost op: 15 July 2008, 19:18:49 »
Hallo,

Ik heb als beginnend digitaalspoorder een aantal draadjes over de ringleiding gelezen. Soms is het me niet helemaal duidelijk.

Ik wil mijn modelspoorbaan (2-railsysteem, Fleischmann profi-rails, Intellibox) automatiseren met Koploper.
Ik heb de baan in blokken ingedeeld. Deze bestaan uit drie secties (inrij- en stopsectie van elk 20 cm en een middenstuk variërend van 80-140 cm). 
De blokken en secties worden van elkaar gescheiden door één van de spoorstaven van elkaar te isoleren.

Moet ik nu eerst zonder rekening te houden met de blokken en met Koploper, eerst een ringleiding aanleggen waarbij ik zo om de 1,5 meter een draadje aan de rails las en daarna een ringleiding maken van de terugmmeldmodules (loconetmodules Uhlenbrock) of kan ik beter één ringleiding maken met rechtstreekse voedingen aan de rails en voedingen via terugmeldmodules.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie

groet, Egbert

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: ringleiding en blokindeling
« Reactie #1 Gepost op: 15 July 2008, 19:44:50 »
Egbert, allereerst hartelijk welkom.

Een deel van de informatie over de ringleidingen en de Koploper blokken en sectie's heb je al goed opgepikt. Maar het totale verhaal is iets genuanceerder.

Om het plaatje in detail te bezien, moet je drie verschillende zaken onderkennen :

-(1)- Gewone stukken rails. Hier is geen enkele detectie door een terugmeld-decoder. Dat zijn allereerst de stukken tussen de (Koploper-) blokken en ten tweede de tussenstukken tussen de inrij- en stop-sectie (van Koploper). Deze stukken rails worden rechtstreeks aangesloten op de voedingsringleiding.

-(2)- De gedetecteerde railsstukken. Dat zijn de inrij- en stop-sectie's (van Koploper). Die stukken rails krijgen voedingsspanning van de terugmeld-decoder. En die terugmeld-decoder zelf krijgt zijn voedingsspanning van de ringleiding van -(1)-. Deze stukken rails zitten dus niet direct op een ringleiding maar zijn individueel bedraad naar de terugmeld-decoder.

-(3)- De terugmeld-decoders onderling hebben dan een eigen Loconet  netwerkkabel naat het Loconet Netwerk. Dat is niet noodzakelijk een ringleiding. De layout hiervan is een echt netwerk, dus meerdere vertakkingen zijn ook mogelijk.



- De aanname dat de inrij- en stopsectie 20 cm zijn moet je nuanceren. Ga je N-spoor of H0-spoor rijden ? Mijn indruk is dat 20 cm minumaal / te kort is.

- De aanname dat het middenstuk 80-140 cm is tussen de meldsectie's behoeft ook enige nuancering. Het zal mede afhankelijk zijn van de langte van je treinen en de plaats op je baan (doorgaand spoor of station).

- De aanname dat iedere 1,5 meter de rails op de ringleiding wordt aangesloten is niet zonder meer te maken. Ga er globaal van uit dat je ieder geisoleerd stuk voeding moet geven vanuit de terugmeld-decoder, en niet gedetecteerde stukken ten minste bij stroinmgsgevoelige overgangen, zoals wissels en kruisingen. En vervolgens op lange stukken afhankelijk van de bouw van je baan. Voor 1 meter lange flexrails is 1 aansluiting voldoende, maar zit je op te bouwen met stukjes recht-boog van 5 en 10 cm dan is 1,5 meter veel te ruim.

Groeten, Sander

E. Klazenga

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: ringleiding en blokindeling
« Reactie #2 Gepost op: 15 July 2008, 21:50:56 »
Hallo Sander,

Bedankt voor je vlotte reactie!

Uit het eerste deel van je commentaar maak ik op dat mijn veronderstelling juist is dat gewone stukken rails en gedecteerde railstukken gebruik maken van dezelfde voedingsringleiding (gedetecteerde railstukken weliswaar via terugmeldmodules). Hoe los ik vervolgens de mogelijke spanningsverschillen op tussen gewone en gedetecteerde gedeeltes (of zijn die er niet)?

Ik was vergeten te vermelden dat ik H0-spoor rijd.
Over de precieze blokindeling moet ik nog eens goed in de handleiding van Koploper duiken merk ik wel.

Wat is jouw advies ten aanzien van de niet-gedetecteerde stukken. Om de hoeveel cm moet er volgens jou een nieuwe aansluiting gemaakt worden?

Egbert


ReesCees

  • Gast
Re: ringleiding en blokindeling
« Reactie #3 Gepost op: 15 July 2008, 22:03:55 »
Egbert,

Aan Sander zijn betoog toe te voegen:

Sluit wissel(straten) ook aan op de detectie secties.

Je zult er alleen maar voordeel van hebben bij het rijden met koploper (issels worden pas vrij gegeven voor volgende treinen als ze echt vrij zijn!).

Kees-Jan

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ringleiding en blokindeling
« Reactie #4 Gepost op: 15 July 2008, 22:08:22 »
Egbert,

Voor de niet gedetecteerde delen gebruik je een schakeling bestaande uit 4 diode die eenmalig opneemt in de voedingsdraad die je na deze diodes verdeeld over de niet gedetecteerde delen. Voor deze delen geldt een lengte van 1 tot 1.5m een nieuwe aansluiting op de centrale voedingsleiding.

De Stroomdetectie schakelingen voor de bezetmelding tak je rechtstreeks af vanaf je centrale of booster. Dus voor de diode schakeling.

Onder aan deze pagina vind je de diode schakeling.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: ringleiding en blokindeling
« Reactie #5 Gepost op: 15 July 2008, 22:10:08 »
Egbert,

Aan Sander zijn betoog toe te voegen:

Sluit wissel(straten) ook aan op de detectie secties.

Je zult er alleen maar voordeel van hebben bij het rijden met koploper (issels worden pas vrij gegeven voor volgende treinen als ze echt vrij zijn!).

Kees-Jan

Kees-Jan, dit is niet echt nodig, wissels en wisselstraten worden op een andere manier vrijgegeven in en door Koploper.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re: ringleiding en blokindeling
« Reactie #6 Gepost op: 15 July 2008, 22:27:40 »
- De aanname dat de inrij- en stopsectie 20 cm zijn moet je nuanceren. Ga je N-spoor of H0-spoor rijden ? Mijn indruk is dat 20 cm minumaal / te kort is.

20 cm gaat prima, vooropgesteld dat het voorste wielstel/draaistel van een trein wordt gedetecteerd. In de stopsectie wordt de toch al heel langzaam rijdende trein echt stopgezet en veel meer dan een paar centimeter hoeft de trein niet door te rijden. Ik gebruik 20 cm bij de opstelsporen om maximale opstelruimte te creëren. Nadat het programma heeft geleerd hoe een trein op die plek moet remmen (na één keer proberen dus), werkt het feilloos.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: ringleiding en blokindeling
« Reactie #7 Gepost op: 15 July 2008, 22:33:46 »
Egbert,

Voor de verlaging van de spanning bij niet gedetecteerde sectie's (compensatie voor bezetmelder) wordt een diode schakeling gebruikt. Naast het genoemde voorbeeld met weerstand kom je ook een schema zonder weerstand tegen, zie bijna onderaan deze pagina

Een universeel antwoord voor afstanden van aftakkingen van de ringleiding kan ik niet geven. Op deze pagina, in het midden zie je een voorbeeld wat zo ongeveer de maximale situatie weergeeft. Het motto is "Liever 100x teveel dan 1x te weinig".

@Kees-Jan, of wisselstraten voor Koploper op een bezetmelder moeten worden aangesloten betwijfel ik. Ik kan niet zo snel vinden dat het niet mag, maar ik kan ook nergens vinden dat het geadviseerd wordt. Volgens mij heeft het geen directe invloed op vrijgeven van een blok - dat werkt anders.

Groeten,

Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: ringleiding en blokindeling
« Reactie #8 Gepost op: 15 July 2008, 23:48:39 »
-(3)- De terugmeld-decoders onderling hebben dan een eigen Loconet  netwerkkabel naat het Loconet Netwerk. Dat is niet noodzakelijk een ringleiding.
Sterker nog: Loconet mag niet in een ring gelegd worden. Zoals je zelf stelt, allerlei vertakkingen zijn mogelijk, maar ringen zijn bij Loconet niet toegestaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: ringleiding en blokindeling
« Reactie #9 Gepost op: 16 July 2008, 00:02:12 »
Klaas, dat klopt. Toen ik het teruglas zag ik ook dat ik het niet juist en eenduidig had weergegeven. 

En om het verhaal helemaal compleet te maken, iedere Loconet-component heeft een eigen adres. Het is dus niet van belang in welke vertakking en plaats van het LocoNet de component geplaatst is. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld een S88-bus)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: ringleiding en blokindeling
« Reactie #10 Gepost op: 16 July 2008, 08:56:43 »
@Kees-Jan, of wisselstraten voor Koploper op een bezetmelder moeten worden aangesloten betwijfel ik. Ik kan niet zo snel vinden dat het niet mag, maar ik kan ook nergens vinden dat het geadviseerd wordt. Volgens mij heeft het geen directe invloed op vrijgeven van een blok - dat werkt anders.


Het is niet noodzakelijk maar als je met volledige detectie wilt rijden is het wel handig. Als je dan een rijtuig of wagon verliest wordt je wisselstraat bezet gehouden. Moeten wel al je rijtuigen en wagons van verlichting of een weerstand/weerstandslak voorzien zijn om een detectiestroom te laten lopen.

Het is een keuze die je zelf kan maken. Zoals gezegd niet noodzakelijk maar wel makkelijk en weinig moeite om dat direct mee te nemen bij de aanleg. Of je het gebruikt in koploper kan je altijd later nog beslissen of aanpassen.
Gr.
Eric
Gr.
Eric

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: ringleiding en blokindeling
« Reactie #11 Gepost op: 16 July 2008, 10:35:30 »
20 cm gaat prima, ... Ik gebruik 20 cm bij de opstelsporen om maximale opstelruimte te creëren. ...

Henk, wat gebruik je op het zichtbare deel van de baan? Ook 20 cm, of gebruik je daar toch langere stopsecties om alles wat mooier te laten rijden?

Groeten, Marcel

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: ringleiding en blokindeling
« Reactie #12 Gepost op: 16 July 2008, 10:45:09 »
Ben nu even de weg kwijt : als je met koploper gaat rijden, dan wordt toch elk deel van de baan aangesloten op bezetmelders ?
Groeten uit Hoogeveen

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: ringleiding en blokindeling
« Reactie #13 Gepost op: 16 July 2008, 10:48:27 »
Nee hoor, dat hoeft niet. Er moet per blok (minimaal) een binnenkomst-sectie en een stopsectie zijn. Het stuk spoor tussen die secties mag best zonder bezetmelder worden aangesloten. Ook stukken tussen blokken in (wisselstraten) kunnen zonder bezetmelder aangesloten worden.

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: ringleiding en blokindeling
« Reactie #14 Gepost op: 16 July 2008, 10:50:40 »
Ik snap het al wat wordt bedoeld, het middenstuk van een blok wordt niet gedecteerd , toch ?
Groeten uit Hoogeveen