Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 15:06:53
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:50:15
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:43:10
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:39:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 14:37:10
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door HansQ
Vandaag om 13:22:28
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:59:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:54:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:39:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:39:34
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:52:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:34:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
  

Auteur Topic: Links rijden  (gelezen 1813 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Links rijden
« Gepost op: 12 July 2008, 17:06:37 »
Gisteren namen we de intercity van 23:02 vanuit Eindhoven (ehv) naar Weert (wt). Op zich niets bijzonders, ware het niet dat we op een gegeven moment (volgens mij na Maarheeze) over een overloopverbinding en bleven we op het linker spoor rijden, door de tunnel onder de A2 Limburg in en volgens mij tot aan Weert. Het was niet echt goed te zien, aangezien het stikdonker was en er langs die spoorlijn weinig bewoning en dus verlichting is.

Maar nu is dus de vraag: waarom zou dat zijn? Roestrijden lijkt niet waarschijnlijk, omdat de volgende overloopverbinding naar het rechter spoor vlak daarop volgt. Of is het juist standaard dat je bij roestrijden niet meteen teruggaat?

Terwijl we aan het wachten waren, kwamen er wat goederentreinen voorbij, inclusief een G2000 van de Rurtalbahn met een containertrein, maar volgens mij rijden die met een G1206 of iets dergelijks naar Born. Dus of we die ingehaald hebben, betwijfel ik.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Links rijden
« Reactie #1 Gepost op: 12 July 2008, 17:11:09 »
kan zijn dat er iets met rechterspoor was zonder dat het meteen voor de reisiger zicht baar is

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Links rijden
« Reactie #2 Gepost op: 12 July 2008, 17:17:58 »
een mogelijkheid kan ook dat de goederen treinen er te dicht achter zaten om ze zonder problem telaten passeren

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12483
    • sleutelspoor
Re: Links rijden
« Reactie #3 Gepost op: 12 July 2008, 17:29:27 »
Misschien al als proef voor als we dat wormvormigaanhangsel weer terug geven aan de Patat eters ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26778
    • Pagina van klaas
Re: Links rijden
« Reactie #4 Gepost op: 12 July 2008, 17:52:54 »
Sobat, iets wat nooit van de patatvreters is geweest kunnen we ook niet teruggeven. ;D

Wat het linksrijden betreft, daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Het kan roestrijden zijn, over de ene overloop naar links, en kilometers later pas weer terug naar rechts.
Tussen Vlissingen en Middelburg heb ik het wel eens gezien, de trein reed het hele stuk links, en ging pas vlak voor station Middelburg terug.

Het kan ook zijn dat er een trein voor je gestrand is. Heb ik ook eens meegemaakt. De machinist legde toen vrij gedetailleerd uit wat er aan de hand was, om te verklaren waarom we vertraging opliepen. Maar niet alle machinisten zijn zo mededeelzaam.

Andere mogelijkheden: aanrijding met wegverkeer, of een spoedreparatie aan een spoor.
Kortom, redenen zat te verzinnen, maar als het treinpersoneel niks uitlegt, dan blijft het gissen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Links rijden
« Reactie #5 Gepost op: 12 July 2008, 18:57:29 »
Maar nu is dus de vraag: waarom zou dat zijn? Roestrijden lijkt niet waarschijnlijk, omdat de volgende overloopverbinding naar het rechter spoor vlak daarop volgt. Of is het juist standaard dat je bij roestrijden niet meteen teruggaat?
Waarom niet? Het hangt er maar vanaf wát er roestgereden moet worden. Roestrijden en/of buitendienststelling (meerdere treinen zijn gisteravond links gestuurd in die rijrichting), verder niks spectaculairs, geen aanrijding, geen koe op het spoor, geen defecte trein.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2008, 19:18:38 door Luc »

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Links rijden
« Reactie #6 Gepost op: 12 July 2008, 20:24:12 »
Standaard buitendienststelling ???

Arreman

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Links rijden
« Reactie #7 Gepost op: 12 July 2008, 21:02:47 »
Sinds begin van het jaar zijn er in heel Nederland zgn nachtgaten, een vastgesteld wekelijks, 2 wekelijks of 4 wekelijks schema met vaste gaten waar geen treinenloop in gepland mag worden. Dit is doordeweeks meestal enkelsporig en in het weekend dubbelsporig.
Deze gaten kunnen dan voor onderhoud en/of vernieuwing aangevraagd worden. Wat veel gebeurd is dat bijna alle gaten al direct door de PCA (onderhoudsaannemer) aangevraagd worden tbv onderhoud of schouw (inspectie).
Het kan dus zijn dat er zo'n nachtgat was.
H0, DCC, Intellibox, Koploper

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Links rijden
« Reactie #8 Gepost op: 13 July 2008, 21:39:17 »
Het was onmogelijk te zien wat er aan de hand was. Wat me vandaag echter opviel is dat de andere twee wissel wel erg dicht op het eerste stel liggen. Misschien dat men daarom  niet meteen naar het andere spoor reed?

Maar de andere mogelijkheden klinken ook plausibel, ook al omdat het het weekend was.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40