Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 08:14:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Links rijden  (gelezen 1774 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Links rijden
« Gepost op: 12 July 2008, 17:06:37 »
Gisteren namen we de intercity van 23:02 vanuit Eindhoven (ehv) naar Weert (wt). Op zich niets bijzonders, ware het niet dat we op een gegeven moment (volgens mij na Maarheeze) over een overloopverbinding en bleven we op het linker spoor rijden, door de tunnel onder de A2 Limburg in en volgens mij tot aan Weert. Het was niet echt goed te zien, aangezien het stikdonker was en er langs die spoorlijn weinig bewoning en dus verlichting is.

Maar nu is dus de vraag: waarom zou dat zijn? Roestrijden lijkt niet waarschijnlijk, omdat de volgende overloopverbinding naar het rechter spoor vlak daarop volgt. Of is het juist standaard dat je bij roestrijden niet meteen teruggaat?

Terwijl we aan het wachten waren, kwamen er wat goederentreinen voorbij, inclusief een G2000 van de Rurtalbahn met een containertrein, maar volgens mij rijden die met een G1206 of iets dergelijks naar Born. Dus of we die ingehaald hebben, betwijfel ik.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Links rijden
« Reactie #1 Gepost op: 12 July 2008, 17:11:09 »
kan zijn dat er iets met rechterspoor was zonder dat het meteen voor de reisiger zicht baar is

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Links rijden
« Reactie #2 Gepost op: 12 July 2008, 17:17:58 »
een mogelijkheid kan ook dat de goederen treinen er te dicht achter zaten om ze zonder problem telaten passeren

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Links rijden
« Reactie #3 Gepost op: 12 July 2008, 17:29:27 »
Misschien al als proef voor als we dat wormvormigaanhangsel weer terug geven aan de Patat eters ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Links rijden
« Reactie #4 Gepost op: 12 July 2008, 17:52:54 »
Sobat, iets wat nooit van de patatvreters is geweest kunnen we ook niet teruggeven. ;D

Wat het linksrijden betreft, daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Het kan roestrijden zijn, over de ene overloop naar links, en kilometers later pas weer terug naar rechts.
Tussen Vlissingen en Middelburg heb ik het wel eens gezien, de trein reed het hele stuk links, en ging pas vlak voor station Middelburg terug.

Het kan ook zijn dat er een trein voor je gestrand is. Heb ik ook eens meegemaakt. De machinist legde toen vrij gedetailleerd uit wat er aan de hand was, om te verklaren waarom we vertraging opliepen. Maar niet alle machinisten zijn zo mededeelzaam.

Andere mogelijkheden: aanrijding met wegverkeer, of een spoedreparatie aan een spoor.
Kortom, redenen zat te verzinnen, maar als het treinpersoneel niks uitlegt, dan blijft het gissen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Links rijden
« Reactie #5 Gepost op: 12 July 2008, 18:57:29 »
Maar nu is dus de vraag: waarom zou dat zijn? Roestrijden lijkt niet waarschijnlijk, omdat de volgende overloopverbinding naar het rechter spoor vlak daarop volgt. Of is het juist standaard dat je bij roestrijden niet meteen teruggaat?
Waarom niet? Het hangt er maar vanaf wát er roestgereden moet worden. Roestrijden en/of buitendienststelling (meerdere treinen zijn gisteravond links gestuurd in die rijrichting), verder niks spectaculairs, geen aanrijding, geen koe op het spoor, geen defecte trein.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2008, 19:18:38 door Luc »

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Links rijden
« Reactie #6 Gepost op: 12 July 2008, 20:24:12 »
Standaard buitendienststelling ???

Arreman

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Links rijden
« Reactie #7 Gepost op: 12 July 2008, 21:02:47 »
Sinds begin van het jaar zijn er in heel Nederland zgn nachtgaten, een vastgesteld wekelijks, 2 wekelijks of 4 wekelijks schema met vaste gaten waar geen treinenloop in gepland mag worden. Dit is doordeweeks meestal enkelsporig en in het weekend dubbelsporig.
Deze gaten kunnen dan voor onderhoud en/of vernieuwing aangevraagd worden. Wat veel gebeurd is dat bijna alle gaten al direct door de PCA (onderhoudsaannemer) aangevraagd worden tbv onderhoud of schouw (inspectie).
Het kan dus zijn dat er zo'n nachtgat was.
H0, DCC, Intellibox, Koploper

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Links rijden
« Reactie #8 Gepost op: 13 July 2008, 21:39:17 »
Het was onmogelijk te zien wat er aan de hand was. Wat me vandaag echter opviel is dat de andere twee wissel wel erg dicht op het eerste stel liggen. Misschien dat men daarom  niet meteen naar het andere spoor reed?

Maar de andere mogelijkheden klinken ook plausibel, ook al omdat het het weekend was.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40