Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
  

Auteur Topic: Links rijden  (gelezen 1782 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Links rijden
« Gepost op: 12 July 2008, 17:06:37 »
Gisteren namen we de intercity van 23:02 vanuit Eindhoven (ehv) naar Weert (wt). Op zich niets bijzonders, ware het niet dat we op een gegeven moment (volgens mij na Maarheeze) over een overloopverbinding en bleven we op het linker spoor rijden, door de tunnel onder de A2 Limburg in en volgens mij tot aan Weert. Het was niet echt goed te zien, aangezien het stikdonker was en er langs die spoorlijn weinig bewoning en dus verlichting is.

Maar nu is dus de vraag: waarom zou dat zijn? Roestrijden lijkt niet waarschijnlijk, omdat de volgende overloopverbinding naar het rechter spoor vlak daarop volgt. Of is het juist standaard dat je bij roestrijden niet meteen teruggaat?

Terwijl we aan het wachten waren, kwamen er wat goederentreinen voorbij, inclusief een G2000 van de Rurtalbahn met een containertrein, maar volgens mij rijden die met een G1206 of iets dergelijks naar Born. Dus of we die ingehaald hebben, betwijfel ik.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Links rijden
« Reactie #1 Gepost op: 12 July 2008, 17:11:09 »
kan zijn dat er iets met rechterspoor was zonder dat het meteen voor de reisiger zicht baar is

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Links rijden
« Reactie #2 Gepost op: 12 July 2008, 17:17:58 »
een mogelijkheid kan ook dat de goederen treinen er te dicht achter zaten om ze zonder problem telaten passeren

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Links rijden
« Reactie #3 Gepost op: 12 July 2008, 17:29:27 »
Misschien al als proef voor als we dat wormvormigaanhangsel weer terug geven aan de Patat eters ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Links rijden
« Reactie #4 Gepost op: 12 July 2008, 17:52:54 »
Sobat, iets wat nooit van de patatvreters is geweest kunnen we ook niet teruggeven. ;D

Wat het linksrijden betreft, daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Het kan roestrijden zijn, over de ene overloop naar links, en kilometers later pas weer terug naar rechts.
Tussen Vlissingen en Middelburg heb ik het wel eens gezien, de trein reed het hele stuk links, en ging pas vlak voor station Middelburg terug.

Het kan ook zijn dat er een trein voor je gestrand is. Heb ik ook eens meegemaakt. De machinist legde toen vrij gedetailleerd uit wat er aan de hand was, om te verklaren waarom we vertraging opliepen. Maar niet alle machinisten zijn zo mededeelzaam.

Andere mogelijkheden: aanrijding met wegverkeer, of een spoedreparatie aan een spoor.
Kortom, redenen zat te verzinnen, maar als het treinpersoneel niks uitlegt, dan blijft het gissen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Luc

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Links rijden
« Reactie #5 Gepost op: 12 July 2008, 18:57:29 »
Maar nu is dus de vraag: waarom zou dat zijn? Roestrijden lijkt niet waarschijnlijk, omdat de volgende overloopverbinding naar het rechter spoor vlak daarop volgt. Of is het juist standaard dat je bij roestrijden niet meteen teruggaat?
Waarom niet? Het hangt er maar vanaf wát er roestgereden moet worden. Roestrijden en/of buitendienststelling (meerdere treinen zijn gisteravond links gestuurd in die rijrichting), verder niks spectaculairs, geen aanrijding, geen koe op het spoor, geen defecte trein.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2008, 19:18:38 door Luc »

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Links rijden
« Reactie #6 Gepost op: 12 July 2008, 20:24:12 »
Standaard buitendienststelling ???

Arreman

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Links rijden
« Reactie #7 Gepost op: 12 July 2008, 21:02:47 »
Sinds begin van het jaar zijn er in heel Nederland zgn nachtgaten, een vastgesteld wekelijks, 2 wekelijks of 4 wekelijks schema met vaste gaten waar geen treinenloop in gepland mag worden. Dit is doordeweeks meestal enkelsporig en in het weekend dubbelsporig.
Deze gaten kunnen dan voor onderhoud en/of vernieuwing aangevraagd worden. Wat veel gebeurd is dat bijna alle gaten al direct door de PCA (onderhoudsaannemer) aangevraagd worden tbv onderhoud of schouw (inspectie).
Het kan dus zijn dat er zo'n nachtgat was.
H0, DCC, Intellibox, Koploper

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Links rijden
« Reactie #8 Gepost op: 13 July 2008, 21:39:17 »
Het was onmogelijk te zien wat er aan de hand was. Wat me vandaag echter opviel is dat de andere twee wissel wel erg dicht op het eerste stel liggen. Misschien dat men daarom  niet meteen naar het andere spoor reed?

Maar de andere mogelijkheden klinken ook plausibel, ook al omdat het het weekend was.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40