Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04

Auteur Topic: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21  (gelezen 20712 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21
« Reactie #45 Gepost op: 26 May 2007, 10:54:59 »
Heren, toevallig heb ik een Fleischmann 1215 thuis liggen. Wat zou ik door moeten meten om te zien hoe het nu precies zit? Dan kunnen we immers ophouden met kissebissen. ;)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #46 Gepost op: 26 May 2007, 11:10:14 »
Defecte isolatie in een ankerspoel? Lijkt me de enige logische verklaring.

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #47 Gepost op: 26 May 2007, 11:27:50 »
Peter, ik heb geen idee, misschien dat Frans aan de hand van de tekening iets kan zeggen. Waarbij volgens mij alles geisoleerd is.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Motor.jpg

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 26 May 2007, 11:32:12 »
Zou de lagerbus in het geïsoleerde lagerschild de collector (af en toe) kunnen raken? En daarmee spanning op de as kunnen zetten.

Op een van de foto's zie je dit schild heel dicht op de collector zitten.

Jan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #49 Gepost op: 26 May 2007, 11:39:17 »
Wat zou ik door moeten meten om te zien hoe het nu precies zit?

- motorschild met de kolborstels er af halen.
-  1 aansluiting van de ohmmeter aan de as
-  de andere aansluiting van de ohmmeter achtereenvolgens tegen de 3 collectorlamellen houden.

In alle gevallen moet je oneindig meten, in ieder geval zeer hoogohmig.
Zo niet, dan zien we verder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 26 May 2007, 13:20:56 »
Klaas,

Tegen één collectorlamel meten is toch genoeg.

Jan.

T2 Gepimpt

• Offline Offline
  • Twin-center H0 DCC Fleischmann, Roco, Hamo
« Reactie #51 Gepost op: 26 May 2007, 13:38:58 »
Hallo Heren,

Ik probeer jullie allemaal te beantwoorden.

Klaas,
Ik geef even aan dat ik wel weet hoe een motor werkt.
En Ja het is waarschijnlijk een lapmiddel  en Ja analoog hebben ze geruime tijd dienst gedaan nooit sluiting gehad.
Zoals ik al eerder heb aangegeven een nieuwe motorschild houd voor mij ook in nieuwe spoel en nieuwe koolborstels. De koperplaat met een glasvezelborstel schoon poetsen. Ik meet met Fluke 77 multimeter (diode stand).
Geen sluiting in het anker. Geisoleerde motorschild erop en 1 pen op het motorhuis en 1 pen op de rechter koolborstel en sluiting .000 op de diodetester. Dit klopt niet en hoort ook niet.  

Wim,
De tekening ziet er keurig uit zoals het aan de decoder wordt vastgezet.
Links boven heb je de bus, deze is eruit gehaald gat iets ruimer gemaakt ( 0,5 mm) en 2k lijm gebruikt voor het vast zetten en isoleren  daar had ik de sluiting (de achterkant).

Betreft Jan,
Zou de lagerbus in het geïsoleerde lagerschild de collector (af en toe) kunnen raken? En daarmee spanning op de as kunnen zetten.

Jan

Heren!!! Niet negatief bedoeld dit is het eerste nuttige antwoord wat wij hier hebben. De oude motorschild zal waarschijnlijk een iets grotere afstand hebben gehad dan de nieuwe geisoleerde motorschild.

De treinen hebben inderdaad een paar centimeter gereden en toen was het boem en einde oefening. Ik heb nog een paar geisoleerde schilden liggen en kijk op de achterkant en zie inderdaad op de rechter bus voor de koolborstel een dikke omgevouwen rand. Dit is niet het geval met de andere 2 bussen (As en andere koolborstel). Dan zou het een combinatie zijn tussen de schilden en de collector. Ik had dit probleem kunnen oplossen door er een extra dun plastic ringgetje op de as te plaatsen tussen de motorschild en as.  En heeft Wim wel gelijk hebben met alleen een motorschild plaatsen en zo nodig een extra plastic ringetje.

Mvg,
Frans

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 26 May 2007, 14:25:36 »
Citaat
Wim,

Links boven heb je de bus, deze is eruit gehaald gat iets ruimer gemaakt ( 0,5 mm) en 2k lijm gebruikt voor het vast zetten en isoleren  daar had ik de sluiting (de achterkant).

Hier ben ik je absoluut helemaal kwijt. Ik zie namelijk linksboven helemaal geen bus. Dus welke bus nedoel je nu in vredesnaam, de bus van het lager, of de bus waar de koolborstel in zit?? Wees nu eens duidelijk man.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #53 Gepost op: 26 May 2007, 15:52:17 »
Tegen één collectorlamel meten is toch genoeg.

Ja, normaal gesproken is dat genoeg.
Maar, stel dat er 1 collectorlamel sluiting maakt met de as, dan meet je dus 1 keer 0 ohm en 2 keer ongeveer 10 ohm.
En om zo'n situatie boven water te krijgen moet je alle lamellen apart meten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

T2 Gepimpt

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 26 May 2007, 17:52:55 »
Klaas,

Klopt 10 Ohm ongeacht welke plaat je ook meet.

Wim,
De lagerbus achter op de motor. aan de linkerkant ik praat nu over de tekening.

Om verdere verwarring uit te sluiten stop ik er mee en kan ik mij beter met de tams decoders bemoeien want daar had ik het in eerste instantie over. Ik vind deze tijd volkomen nutteloos want de treinenen rijden toch wel.

Mvg,
Frans

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #55 Gepost op: 26 May 2007, 19:31:40 »
Klopt 10 Ohm ongeacht welke plaat je ook meet.
10 ohm tussen wat en wat?

En ik vind het flauw dat je je nu uit de discussie wilt terugtrekken.
Je was zelf begonnen met het melden van een probleem wat ons volkomen onbekend voorkwam. Dus nu ook doorgaan tot de onderste steen boven komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 26 May 2007, 20:37:24 »
Oh, dus de lagerbus in het lokframe of het motorhuis zelf, zeg dat dan gelijk.

Nu, dat heb je dus voor Jan met die korte achternaam gedaan. Heel veel motorbehuizingen zijn op de manier gemaakt, niet alleen van Fleischmann maar ook van Marklin, en die zouden dan volgens jouw en Uli dit soort problemen veroorzaken??? Nu dat weet ik wel zeker dat dit niet zo is. Want na 22 jaar ombouwen en decoders inbouwen weet ik wel beter.

Mvg
Wim.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 26 May 2007, 20:59:13 »
Wel, ik heb het zaakje uit elkaar gedraaid en doorgemeten. Ik heb zelfs de koolborstels met veertjes weer teruggevonden. :D

Er bestaat geen elektrische verbinding tussen de as en de collector (dat is waar de koolborstels tegenaan drukken, right?), maar kennelijk was iedereen daar al vanzelf achter gekomen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

T2 Gepimpt

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 26 May 2007, 21:22:37 »
Klaas en Wim,

Als jullie duidelijk kunnen lezen dan heb ik hier nog een citaat van één de vorige opmerkingen. En is na mijn inzicht het probleem duidelijk naar voren gekomen.

Korte opmerking voor Klaas
Lees alles maar eens goed door dan zie je dat ik niet de zaak ben begonnen over de bus maar over een tams decoder. Verder loop ik niet weg voor een discussie  En vind ik ook niet dat de zaak verdraait moet worden. Ook vindt ik dat het zinvol moet zijn wil men jou niet begrijpen en wil de andere partij steeds de zaak verdraaien dan kan men beter stoppen. Het sluitingsprobleem is mij overkomen en is opgelost alleen bleef voor mij de vraag kan het beter of netter opgelost worden.
Daar heb ik nu antwoord op.

Verder heb ik gezegd dat er een forum is om elkaar te kunnen helpen en niet om uit te testen wie de meeste kennis heeft.

Ook heb ik gezegd het gaat om een paar exemplaren en niet het hele Fleischmann of Marklin assortiment. En heb ik ook gezegd dit is een lapmiddel maar Uli Johann had wel een oplossing.

Die ik nog van Wim of Klaas heb gehoord en vind ik het toch jammer iemand met 50 jaar en de ander 22 jaar ervaring maakt totaal 72 jaar ervaring niet verder nadenken dan hun neus lang is.

Dan merk ik dat Klaas zichzelf tegen spreekt en met de mededeling komt om zelf te stoppen en later commentaar op mij heeft. Dat vind ik nu FLAUW.

Heren met alle respect maar lijkt het jullie ook niet verstandig om hier dit als een afgesloten boek te beschauwen want de oplossing is al gegeven. Zie citaat Jan.

citaat Jan

Jan

Citaat Frans
Heren!!! Niet negatief bedoeld dit is het eerste nuttige antwoord wat wij hier hebben. De oude motorschild zal waarschijnlijk een iets grotere afstand hebben gehad dan de nieuwe geisoleerde motorschild.

De treinen hebben inderdaad een paar centimeter gereden en toen was het boem en einde oefening. Ik heb nog een paar geisoleerde schilden liggen en kijk op de achterkant en zie inderdaad op de rechter bus voor de koolborstel een dikke omgevouwen rand. Dit is niet het geval met de andere 2 bussen (As en andere koolborstel). Dan zou het een combinatie zijn tussen de schilden en de collector. Ik had dit probleem kunnen oplossen door er een extra dun plastic ringgetje op de as te plaatsen tussen de motorschild en as.  En heeft Wim wel gelijk met alleen een motorschild plaatsen en zo nodig een extra plastic ringetje.

Mvg,
Frans

T2 Gepimpt

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 26 May 2007, 21:42:43 »
Hallo Peter,

Leuk dat jij de zaak hebt los gedraaid is na mijn inzicht heel goed bedoeld.
Alleen jammer dat het geen oplossing biedt.

Hoogst waarschijnlijk ligt het probleem bij mijn ankers in combinatie van mijn motorschilden. Het anker mag normaliter geen sluiting maken daar is iedereen het op deze site mee eens.

Wat ik wel heb geleerd is dat inprincipe alleen een geisoleerd motorschild voldoende zou moeten zijn.

Ook heb ik van mijn eigen ondervindingen ontdekt dat er altijd nagemeten moet worden en niet uit mijn eigen enthousiasme de trein gelijk op de baan moet zetten. Maar goed de treinen 2x NS 1200 rijden dan misschien met een lapmiddel en zal ik deze tzt weer in orginele staat terug brengen.

Mvg,
Frans