Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04

Auteur Topic: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21  (gelezen 20700 keer)

T2 Gepimpt

• Offline Offline
  • Twin-center H0 DCC Fleischmann, Roco, Hamo
Re: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21
« Reactie #30 Gepost op: 25 May 2007, 17:08:05 »
Klaas,

In elk geval bedankt voor de website daar heb ik zeker wat aan.
Ik moet er even tussen uit ben er vanavond weer.

Groet,

Frans

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #31 Gepost op: 25 May 2007, 20:21:36 »
Hallo Klaas,

Met alle respect maar heb jij weleens een NS 1200 omgebouwd. ....
....... Ik ga toch niet voor de lol een bus isoleren.

....om een motor te digitaliseren moet het anker TOTAAL vrij zijn van massa..

Frans, ik heb nog nooit een 1200 omgebouwd. Heb zelfs nog maar 1 keer een decoder ingebouwd. Maar je hoeft niet alles gedaan te hebben om er iets vanaf te weten.
Wat ik wel weet is dat ik nog nooit een motoranker ben tegengekomen waarvan de as op een of andere manier elektrisch contact had met de wikkelingen of de collector.
Dus als jij ze wel bent tegengekomen, dan wil ik graag van je weten waar die verbinding dan zit, want ik vind het nog steeds volslagen onlogisch dat zoiets kan voorkomen.

En wat bedoel je met: het anker moet totaal vrij zijn van massa? Als er geen contact is tussen de wikkelingen en de as, dan is het toch geen bezwaar tegen dat de as verbinding heeft met massa? De site van Uli Johann ken ik wel maar ik kom daar niet meer omdat je daar doodgegooid wordt met vunzige reclameboodschappen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

T2 Gepimpt

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 25 May 2007, 21:29:39 »
Hallo Klaas,

Ik ben het deels met jou eens, kennis is belangrijk om dit te krijgen zal je eerst Informatie moeten hebben. Ook bestaat er een verschil tussen theoretische en praktische kennis. En ja het klopt er staat weinig geschreven over dit soort problemen en hebben veel mensen zich hier niet in verdiept en blazen ze één of meerdere decoders op.

Ik ben hier niet om dingen te gaan bewijzen maar om kennis te gaan delen. Binnenkort trek ik mijn oude 1200 open en zal er een multimeter naast leggen en maak er dan een paar foto's van. Dit doe ik met de diode tester. Dan laat ik jou het verschil zien tussen theoretische en praktische kennis.

Of jij het dan wil geloven of niet doet voor mij niet terzake. Het gaat denk ik voor jou om kennis te vergaren en daar wil ik best aan meewerken. De volgende keer heb jij misschien een goede tip en daar kan ik weer gebruik van maken. Teminste denk ik dat deze forum daar voor bedoeld is.

Misschien wel leuk om daar een apart staartje voor te openen. En deze logica uit te zoeken.  Zoiets van "Hoe krijg ik mijn oude lokmotor goed geisoleerd voor digitaal rijden".  Misschien zijn daar ook wel leuke theorien over en doe ik mijn werk wel verkeert en had ik het beter kunnen doen. Wie weet!!! Maar voorlopig wil ik mij nog verder verdiepen in de tams decoder. Is deze decoder goed of slecht en kan ik deze goed tunen want het rijgedrag staat mij nog niet aan en is de decoder voor alle motoren geschikt.

Mvg,
Frans

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #33 Gepost op: 25 May 2007, 21:42:31 »
Het gaat over deze motor.

http://www.modellbahn-online.de/inhalt/digital/flm_motorschilder/504701.jpg

Het catalogus nummer van de NS 1200 is 4372, dan is dit het vervangende schild
4372  504701 (ersetzen) 504750  Dus de 504750, gewoon te bestellen.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

T2 Gepimpt

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 25 May 2007, 22:02:48 »
Hallo Wim,

Het klopt inderdaad alleen is de motorschild welliswaar niet helemaal compleet maar deze hoort men toch te vervangen of aan te passen. Jammer dat je geen foto van de achterkant hebt.  De drie schroeven die je ziet worden rechtstreeks in het chassis gedraait. Als ik mij niet vergis zit de zelfde motor ook in de 1306 rangeerlok (ook oude type). Als ik mij niet vergis heb ik zelf ook nog foto's van mijn eerdere ombouw, ga gelijk even kijken.

Groet,
Frans

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #35 Gepost op: 25 May 2007, 22:08:58 »
..... Ook bestaat er een verschil tussen theoretische en praktische kennis. ....

Ik ben hier niet om dingen te gaan bewijzen maar om kennis te gaan delen.

Frans, hier komt het fameuze verschil tussen theorie en praktijk weer op de proppen. Ik ben van mening dat er geen verschil is. Eigenlijk zie ik het heel simpel: als de praktijk laat zien dat de theorie niet klopt dan moet je eerst uitzoeken hoe dat komt en zonodig moet dan de theorie worden aangepast.

Ik vind het mooi dat je kennis wilt delen, maar dan zul je toch eerst iets moeten bewijzen. Namelijk dat er daadwerkelijk een elektrische verbinding is tussen de rotorwikkelingen en de as. Als die verbinding er is wil ik graag weten waar die zit, want ik kan me er echt niks bij voorstellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 25 May 2007, 22:20:12 »
Hallo Wim,

Het klopt inderdaad alleen is de motorschild welliswaar niet helemaal compleet maar deze hoort men toch te vervangen of aan te passen. Jammer dat je geen foto van de achterkant hebt.  De drie schroeven die je ziet worden rechtstreeks in het chassis gedraait. Als ik mij niet vergis zit de zelfde motor ook in de 1306 rangeerlok (ook oude type). Als ik mij niet vergis heb ik zelf ook nog foto's van mijn eerdere ombouw, ga gelijk even kijken.

Groet,
Frans

Frans, je denkt toch niet dat ze bij Fleischmann achtelijk zijn. Dus als Fleischmann een vervangend onderdeel maakt voor de ombouw naar digitaal, dan hoef je echt niets anders meer aan dat vervangende deel aan te passen, neem dat maar aan. Ik heb zo het idee dat je niet goed weet hoe het een en ander in elkaar steekt.

Mvg
Wim.

PS,: hier het complete verhaal met alle vervangende nummers
http://www.modellbahn-online.de/inhalt/digital/flm_motorschilder/flm_motorschilder.html

Nog meer informatie vind je hier, zie je gelijk hoe het vervangende deel erui ziet.

http://www.aschulze.net/bahn/images/decod01.jpg

http://www.aschulze.net/bahn/images/decod02.jpg

http://www.aschulze.net/bahn/einbau.htm
« Laatst bewerkt op: 25 May 2007, 22:38:59 door Wim Ros »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

T2 Gepimpt

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 25 May 2007, 23:55:54 »
Hallo Wim  en Klaas,

Ik heb inderdaad nog de oude foto's haal daar maar jullie's eigen mening uit. Alleen moet ik ze nog uploaden. Weet nog even niet hoe.

Verder heb ik een antwoord speciaal voor Wim.
Fleischmann staat er voor om winst te maken en waar handel inzit zullen zij gebruik van maken. Hier zit voor hun geen handel in voor die paar motoren.

Voorbeeld de fmz trafo (6810) kleur groen,  gooi er een grijze doos omheen en de stekker eraf en één verbinding doorlussen en hij is geschikt voor de Twin-center en IB box. Ofterwijl intern is hij gelijk aan de trafo 6812. Het zelfde geld voor de bouwsteen 6850 grijs kastje eromheen en je hebt de 6852, of de handregelaar  6820 grijs kastje en ja hoor de 6821. Zo zijn er vele dingen van Fleischmann alleen de koppelaar 6805 hebben zij nog geen grijs kastje voor.  Oplossing is er wel, fmz volledig te laten vervallen is verouderd waarom zullen zij dan nog de moeite nemen om deze paar oude motoren te gaan reviseren of te updaten.

Over kennis gesproken denk ik mijn eigen. Ik heb vanaf mijn zevende met heel veel treinen gespeelt en meer dan 100 decoders ingebouwd en ze rijden allemaal nog  En om de bal terug te kaatsen je denkt toch niet dat ik voor de lol een bus ga isoleren daar zijn mijn treinen te kostbaar voor.

Mvg,
Frans

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 26 May 2007, 00:41:01 »
Citaat
  En om de bal terug te kaatsen je denkt toch niet dat ik voor de lol een bus ga isoleren daar zijn mijn treinen te kostbaar voor.

Nee, ik denk niet dat je dat voor je lol doet, maar ik denk alleen dat je het voor Jan met die korte achternaam hebt gedaan, want de as van het anker, is nergens electrisch mee verbonden, in ieder geval niet met één van de koolborstels. Dat is wat Klaas je ook al duidelijk probeert te maken.

Mvg
Wim

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #39 Gepost op: 26 May 2007, 00:53:09 »
want de as van het anker, is nergens electrisch mee verbonden, in ieder geval niet met één van de koolborstels.
Ja als je gaat meten zal die as wel electrisch contact maken met het chassis. Maar daarvoor is toch het nieuwe motorschild, om die ene koolborstel al vrij te maken van het chassis (de andere is het al)? De as extra isoleren is dan dubbel lijkt me, of zie ik het te simpel?

Albert
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

T2 Gepimpt

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 26 May 2007, 01:16:42 »
Hallo Klaas,

De spoelen van het anker zitten aan de koperplaat vast en wordt er met behulp van de koolborstels kontakt gelegd en wordt er een machnetisch veld opgewekt. Dat is de theorie en de praktijk en de as moet gescheiden zijn van de spoel en koperplaat, ook de praktijk en theorie. Hier zijn wij naar mijn inzicht met elkaar eens. nu leg je het anker terug in het motorhuis een geisoleerd schild erop en Ja hoor kortsluiting.

Als je de motorschild (geisoleerd) vervangt zal er inprincipe geen sluiting mogen ontstaan. Toch geven een aantal ankers volledige sluiting of rijden een paar centimeter en weer sluiting conclusie decoder defect.

Overigens heb ik nergens medegedeeld dat er spanning over de spoelen of koperplaat gaat. Wel heb ik gezegd dat er sluiting aanwezig is door de bus te isoleren had ik geen sluiting meer geen ruime bus en van de schild helemaal niet, ook is de as niet te dun geen raar slingerende anker die ergens tegen aankomt  Dat bedoel ik de hele tijd praktijk en theorie is niet altijd het zefde met het eindresultaat. Ook heb ik gezegd dat bij een aantal nieuwe motoren een plastic bus om de koperbus heen zit om dit probleem te voorkomen.  Lees maar na. Ook heb ik gezegd dat er misschien een nieuw staartje geopend kan worden voor de juiste ombouw want het gaat erom dat je kennis kan gaan delen. Schijnbaar praten wij langs elkaar heen en denk ik niet dat dit de bedoeling is.

Mvg,
Frans

T2 Gepimpt

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 26 May 2007, 01:35:50 »
Hallo Wim,

Ik begrijp echt wat je zegt en heb zelfs orginele geisoleerde motorschilden gebruikt met de foto's zoals jij ze hebt laten zien. Ik was er toen ook stellig van overtuigd dat er geen sluiting was. Mijn eerste decoder is toen gesneuveld aan de blauwe 1200 serie en het zelfde gebeurde met mijn gele 1200 Ik ben een tijd gestopt met ombouwen en heb overal informatie weg zien te krijgen. De rest van het verhaal ken jij. Normaliter moet het ook voldoende zijn. Ik kan het zelfs laten zien ik heb de oude foto's klaar liggen maar weet nog niet hoe ik ze moet bijvoegen.

De treinen draaien wel daar ben ik ook wel blij om maar heb het niet meer orgineel en dat vind ik jammer. Ik had nog een brief naar Uli Johann gestuurd of hij de geest uit mijn treinen kon halen zo verbaasd was ik ook totdat hij met de oplossing kwam.

MVG,
Frans

T2 Gepimpt

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 26 May 2007, 01:39:45 »
Wim,

Even niet vergeten het ging om een paar loks niet om mijn hele verzameling.

Mvg,

Frans

T2 Gepimpt

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 26 May 2007, 01:41:22 »
Wim,

http://
Mvg,

Frans
« Laatst bewerkt op: 26 May 2007, 02:09:21 door BR55. Reden: proberen plaatje in te voegen »

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #44 Gepost op: 26 May 2007, 10:49:29 »
De spoelen van het anker zitten aan de koperplaat vast en wordt er met behulp van de koolborstels kontakt gelegd en wordt er een machnetisch veld opgewekt. Dat is de theorie en de praktijk en de as moet gescheiden zijn van de spoel en koperplaat, ook de praktijk en theorie. Hier zijn wij naar mijn inzicht met elkaar eens. nu leg je het anker terug in het motorhuis een geisoleerd schild erop en Ja hoor kortsluiting.

Frans, je hoeft mij niet uit te leggen hoe zo'n motortje werkt. Ik doe al 50 jaar aan modeltreintjes en zit al 40 jaar professioneel in de elektrotechniek.

Maar als er ergens een elektrisch contact zit tussen de motorwikkelingen en de ankeras, dan moet je op zoek gaan waar die verbinding zit. Want nogmaals, die hoort er niet te zijn. Zelfs in de analoge uitvoering zou zo'n verbinding er voor zorgen dat je motortje niet werkt.
Het isoleren van de lagerbus is misschien wel een oplossing, maar het is feitelijk een paardenmiddel want de echte fout zit ergens anders.

Dus nog maar eens de vraag: waar zit die verbinding dan? Want zowel Wim als ik zijn er van overtuigd dat die verbinding er niet hoort te zijn en er ook niet is.
En als je op die vraag geen behoorlijk antwoord hebt, dan houd ik er over op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel