Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 18:52:51
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 18:52:05
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 18:51:09
booster vraag door Blausee-Mitholz
Vandaag om 18:31:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:29:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:28:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
  

Auteur Topic: constante wagonverlichting  (gelezen 16064 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26698
    • Pagina van klaas
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #30 Gepost op: 15 July 2008, 15:37:00 »
Servé,

lijkt me een strak plan om het op de club te bespreken. Samen aan tafel werkt dat veel soepeler dan op een forum. Je zit ongetwijfeld iets niet goed te doen, maar dat kunnen wij op afstand niet zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

PietvW

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
    • Mijn modelbouw website
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #31 Gepost op: 15 July 2008, 16:42:06 »
Hallo,
 En ik begrijp ,dat je 8 groepen met elk z'n eigen weerstand hebt geschakeld.Dus totaal 8 weerstanden in gebruik hier. ;)
 Groeten,Peter

nee, iedere led heeft zn eigen weerstand. dus 8x 14 weerstanden.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #32 Gepost op: 15 July 2008, 17:12:34 »
Piet,

Dat verstaan we dus niet onder "het parallel zetten van LEDs". Zoals jij het doet staan een aantal (LED+serieweerstand) parallel, en zo hoort het ook.

Waar Klaas het over heeft is dat meerdere LEDs parallel staan met sámen een enkele weerstand, en dat hoeft niet goed te gaan.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #33 Gepost op: 16 July 2008, 00:23:43 »
Hoi,

Sorry dat ik me er tegenaan bemoei. Ik heb dit hele betoog gevolgd en vraag me af waarom men een Coldcap toepast met een aantal energiezuizige leds en dan die leds parallel gaat zetten met daarvoor één weerstand, waardoor er meer stroom dan nodig verbruikt wordt. Dat is imho een beetje tegenstrijdig en komt ook de brandduur van de leds niet ten goede. Imho is het dan beter om, zoals Peter K. ook al aangaf, zoveel mogelijk leds in serie te schakelen.

Ook heb ik al mogen meemaken dat bij parallel geschakelde leds met één voorschakelweerstand er één led vroegtijdig de geest gaf en even later de weerstand in rook op ging.   :'(

(mijn twee centen)

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26698
    • Pagina van klaas
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #34 Gepost op: 16 July 2008, 08:45:44 »
Fred,

Een goldcap is een keuze. Met een goldcap heb je veel meer capaciteit per kubieke centimeter dan met elco's mogelijk is. Maar goldcaps hebben een nadeel, ze kunnen maximaal 5V hebben. En op 5V kun je maximaal 2 leds in serie zetten.

Een andere keuze is om met een hogere spanning te werken, en alle leds in serie te zetten. Je moet dan met elco's werken, maar je hebt dan minstens 100.000 uF nodig om ongeveer hetzelfde effect te bereiken als met een goldcap van 1 F en alle leds parallel. Met 100.000 uF raakt je rijtuigje aardig snel vol.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #35 Gepost op: 16 July 2008, 09:42:44 »
Ik was dus naar de modelspoorvereniging geweest, en j zeiden dat ik het beste het lampje van 12V kon vervangen door een lampje van 6V. Dat ga ik dus ook maar doen. Allen hartstikke bedankt.
Vriendelijke groet, Servé.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #36 Gepost op: 17 July 2008, 21:32:32 »
Hoi,

@Klaas, dat van het volumeverschil tussen gewone elco's en de GoldCap bij gelijke capaciteit was mij reeds een poos bekend.  :)
Heb hier trouwens nog een elco-tje liggen van 11000 uF/50V en die is al
10,5 cm. lang en 52 mm. in diameter. Dus schat ik dat een elco van 100000 uf zo ongeveer het formaat van een beschuitbus heeft.

Heb gisteren een paar van die GoldCaps binnen gekregen en ben er mee aan het testen. Heb het ding aangesloten op een LM317T spanningsregelaar en er 5,5 Volt op gezet.
(volgens de datasheet mag er kortstondig zelfs 6,3 V. op staan)
Toen viel mij op dat er maar een kleine laadstroom naar de GoldCap liep.

Ik had verwacht dat er net als bij een gewone elco in het begin een behoorlijke laadstroom zou gaan lopen. (de LM317T kan max. 1,5 A leveren). Maar er liep volgens mijn spiegelschaalmultimeter op het 250 mA bereik nog niet eens voldoende stroom om de wijzer helemaal in de hoek te krijgen. Het zou te maken kunnen hebben met een hoge inwendige weerstand, maar het zou ook best kunnen dat er een soort begrenzingsschakeling in de GoldCap zit.

@Servé, hoe is de proef met het 6V lampje gegaan?

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #37 Gepost op: 17 July 2008, 21:38:51 »
Vandaag heeft mijn vader de 6V lampjes van zijn werk (NedCar) meegenomen. Morgen wordt het waarschijnlijk inbouwen. Op deze manier komen ze erin te zitten:

Met misschien nog wat aluminiumfolie aan de achterkant.
Het enige dat jamer is, is dat de Goldcap in het zicht zal moeten geplaatst worden. Dit omdat er totaal een ruimte is om deze in te "verstoppen". Morgen meer foto's
Vriendelijke groet, Servé.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26698
    • Pagina van klaas
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #38 Gepost op: 17 July 2008, 23:42:47 »
Servé, wat voor lampjes zijn dat? En dan bedoel ik: hoeveel watt of hoeveel stroom gaan ze gebruiken?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #39 Gepost op: 17 July 2008, 23:45:13 »
Hoi Servé,

Die GoldCap kun je echt wel verstoppen. Wat dacht je er van om deze onder de wagon te hangen, (tenminste als het een platte, ronde GoldCap is).
Boor twee gaatjes waar de aansluitpennnen doorheengaan, en sluit dan aan de binnenkant de twee draden aan. Kijk uit voor kortsluiting, want er kan een metalen plaatje in de bodem van de wagon zitten. (je zou ook eerst aan de GoldCap een paar draden kunnen solderen en dan die draden voorzien van isolatie naar binnen kunnen steken) Stukje dubbelzijdig plakband op de GoldCap aanbrengen voordat je hem onder de wagon bevestigd (of de draden aan de binnenkant haaks ombuigen, dan blijft ie ook wel hangen.) Er blijft bij mij dan voldoende ruimte over tussen de rails en de Goldcap.

Wat die lampjes betreft; ik ben bang dat het niet gaat werken. Ik heb vandaag een paar tests uitgevoerd. Bij het aansluiten van een 6V/0,05A fietsachterlichtlampje op de volgeladen GoldCap kreeg ik een gloeiende spijker-effect. Het lampje brande heel zwak en doofde toen langzaam uit.
Bij een 6V/0,45A voorlichtlampje zag ik helemaal geen licht.
Dus: toch maar leds toepassen.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26698
    • Pagina van klaas
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #40 Gepost op: 18 July 2008, 00:19:13 »
Het zou te maken kunnen hebben met een hoge inwendige weerstand, maar het zou ook best kunnen dat er een soort begrenzingsschakeling in de GoldCap zit.
Fred,

Als je op de site van Conrad een gold cap opzoekt, dan kun je daar een technisch informatieblad downloaden van de fabrikant. Het is een geschrift van 30 pagina's, en daarin staat uitgelegd dat de gold cap door zijn constructie een vrij grote inwendige weerstand heeft. Er wordt alleen niet gezegd in welke orde van grootte die weerstand ligt.

Aangezien Servé lampjes gaat gebruiken die bedoeld zijn voor automobielen ben ik bang dat die te veel stroom gaan trekken. Dan kunnen er twee dingen gebeuren:
- de gold cap kan de gevraagde stroom niet leveren vanwege zijn inwendige weerstand.
- de gold cap is te snel leeg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #41 Gepost op: 18 July 2008, 08:47:51 »
Servé,

Nog los van de spanningvoorziening, denk ik dat de lampjes zo heet worden dat je dak gaat vervormen. Als ik jou was zou ik kijken naar een andere manier van verlichten.

Wiebe

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #42 Gepost op: 18 July 2008, 09:08:27 »
@ Klaas: ze werken op 6-7V 2 Watt

@ Fred: Gaat ook niet, daar zitten allerlei onderdelen en kasten onder de wagon.

@ Wiebe: eerst laat ik ze branden om te kijken hoe heet ze worden, dus nog niet in de wagon.

En wat betreft de LED's, deze geven te weinig licht in de wagon, je ziet dan nauwelijks dat er licht brandt.
Vriendelijke groet, Servé.

PietvW

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
    • Mijn modelbouw website
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #43 Gepost op: 18 July 2008, 09:22:16 »
En wat betreft de LED's, deze geven te weinig licht in de wagon, je ziet dan nauwelijks dat er licht brandt.

ook als je in het donker kijkt?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26698
    • Pagina van klaas
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #44 Gepost op: 18 July 2008, 09:28:37 »
ze werken op 6-7V 2 Watt
Dat betekent dus een stroom van 0,33 A per lamp. Ik vrees dat de goldcap dat niet gaat trekken. Maar je kunt het wel proberen. Mislukte experimenten zijn vaak de beste leermeester.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.