Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: constante wagonverlichting  (gelezen 15159 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #30 Gepost op: 15 juli 2008, 15:37:00 »
Servé,

lijkt me een strak plan om het op de club te bespreken. Samen aan tafel werkt dat veel soepeler dan op een forum. Je zit ongetwijfeld iets niet goed te doen, maar dat kunnen wij op afstand niet zien.

PietvW

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
    • Mijn modelbouw website
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #31 Gepost op: 15 juli 2008, 16:42:06 »
Hallo,
 En ik begrijp ,dat je 8 groepen met elk z'n eigen weerstand hebt geschakeld.Dus totaal 8 weerstanden in gebruik hier. ;)
 Groeten,Peter

nee, iedere led heeft zn eigen weerstand. dus 8x 14 weerstanden.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #32 Gepost op: 15 juli 2008, 17:12:34 »
Piet,

Dat verstaan we dus niet onder "het parallel zetten van LEDs". Zoals jij het doet staan een aantal (LED+serieweerstand) parallel, en zo hoort het ook.

Waar Klaas het over heeft is dat meerdere LEDs parallel staan met sámen een enkele weerstand, en dat hoeft niet goed te gaan.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #33 Gepost op: 16 juli 2008, 00:23:43 »
Hoi,

Sorry dat ik me er tegenaan bemoei. Ik heb dit hele betoog gevolgd en vraag me af waarom men een Coldcap toepast met een aantal energiezuizige leds en dan die leds parallel gaat zetten met daarvoor één weerstand, waardoor er meer stroom dan nodig verbruikt wordt. Dat is imho een beetje tegenstrijdig en komt ook de brandduur van de leds niet ten goede. Imho is het dan beter om, zoals Peter K. ook al aangaf, zoveel mogelijk leds in serie te schakelen.

Ook heb ik al mogen meemaken dat bij parallel geschakelde leds met één voorschakelweerstand er één led vroegtijdig de geest gaf en even later de weerstand in rook op ging.   :'(

(mijn twee centen)

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #34 Gepost op: 16 juli 2008, 08:45:44 »
Fred,

Een goldcap is een keuze. Met een goldcap heb je veel meer capaciteit per kubieke centimeter dan met elco's mogelijk is. Maar goldcaps hebben een nadeel, ze kunnen maximaal 5V hebben. En op 5V kun je maximaal 2 leds in serie zetten.

Een andere keuze is om met een hogere spanning te werken, en alle leds in serie te zetten. Je moet dan met elco's werken, maar je hebt dan minstens 100.000 uF nodig om ongeveer hetzelfde effect te bereiken als met een goldcap van 1 F en alle leds parallel. Met 100.000 uF raakt je rijtuigje aardig snel vol.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #35 Gepost op: 16 juli 2008, 09:42:44 »
Ik was dus naar de modelspoorvereniging geweest, en j zeiden dat ik het beste het lampje van 12V kon vervangen door een lampje van 6V. Dat ga ik dus ook maar doen. Allen hartstikke bedankt.
Vriendelijke groet, Servé.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #36 Gepost op: 17 juli 2008, 21:32:32 »
Hoi,

@Klaas, dat van het volumeverschil tussen gewone elco's en de GoldCap bij gelijke capaciteit was mij reeds een poos bekend.  :)
Heb hier trouwens nog een elco-tje liggen van 11000 uF/50V en die is al
10,5 cm. lang en 52 mm. in diameter. Dus schat ik dat een elco van 100000 uf zo ongeveer het formaat van een beschuitbus heeft.

Heb gisteren een paar van die GoldCaps binnen gekregen en ben er mee aan het testen. Heb het ding aangesloten op een LM317T spanningsregelaar en er 5,5 Volt op gezet.
(volgens de datasheet mag er kortstondig zelfs 6,3 V. op staan)
Toen viel mij op dat er maar een kleine laadstroom naar de GoldCap liep.

Ik had verwacht dat er net als bij een gewone elco in het begin een behoorlijke laadstroom zou gaan lopen. (de LM317T kan max. 1,5 A leveren). Maar er liep volgens mijn spiegelschaalmultimeter op het 250 mA bereik nog niet eens voldoende stroom om de wijzer helemaal in de hoek te krijgen. Het zou te maken kunnen hebben met een hoge inwendige weerstand, maar het zou ook best kunnen dat er een soort begrenzingsschakeling in de GoldCap zit.

@Servé, hoe is de proef met het 6V lampje gegaan?

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #37 Gepost op: 17 juli 2008, 21:38:51 »
Vandaag heeft mijn vader de 6V lampjes van zijn werk (NedCar) meegenomen. Morgen wordt het waarschijnlijk inbouwen. Op deze manier komen ze erin te zitten:

Met misschien nog wat aluminiumfolie aan de achterkant.
Het enige dat jamer is, is dat de Goldcap in het zicht zal moeten geplaatst worden. Dit omdat er totaal een ruimte is om deze in te "verstoppen". Morgen meer foto's
Vriendelijke groet, Servé.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #38 Gepost op: 17 juli 2008, 23:42:47 »
Servé, wat voor lampjes zijn dat? En dan bedoel ik: hoeveel watt of hoeveel stroom gaan ze gebruiken?

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #39 Gepost op: 17 juli 2008, 23:45:13 »
Hoi Servé,

Die GoldCap kun je echt wel verstoppen. Wat dacht je er van om deze onder de wagon te hangen, (tenminste als het een platte, ronde GoldCap is).
Boor twee gaatjes waar de aansluitpennnen doorheengaan, en sluit dan aan de binnenkant de twee draden aan. Kijk uit voor kortsluiting, want er kan een metalen plaatje in de bodem van de wagon zitten. (je zou ook eerst aan de GoldCap een paar draden kunnen solderen en dan die draden voorzien van isolatie naar binnen kunnen steken) Stukje dubbelzijdig plakband op de GoldCap aanbrengen voordat je hem onder de wagon bevestigd (of de draden aan de binnenkant haaks ombuigen, dan blijft ie ook wel hangen.) Er blijft bij mij dan voldoende ruimte over tussen de rails en de Goldcap.

Wat die lampjes betreft; ik ben bang dat het niet gaat werken. Ik heb vandaag een paar tests uitgevoerd. Bij het aansluiten van een 6V/0,05A fietsachterlichtlampje op de volgeladen GoldCap kreeg ik een gloeiende spijker-effect. Het lampje brande heel zwak en doofde toen langzaam uit.
Bij een 6V/0,45A voorlichtlampje zag ik helemaal geen licht.
Dus: toch maar leds toepassen.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #40 Gepost op: 18 juli 2008, 00:19:13 »
Het zou te maken kunnen hebben met een hoge inwendige weerstand, maar het zou ook best kunnen dat er een soort begrenzingsschakeling in de GoldCap zit.
Fred,

Als je op de site van Conrad een gold cap opzoekt, dan kun je daar een technisch informatieblad downloaden van de fabrikant. Het is een geschrift van 30 pagina's, en daarin staat uitgelegd dat de gold cap door zijn constructie een vrij grote inwendige weerstand heeft. Er wordt alleen niet gezegd in welke orde van grootte die weerstand ligt.

Aangezien Servé lampjes gaat gebruiken die bedoeld zijn voor automobielen ben ik bang dat die te veel stroom gaan trekken. Dan kunnen er twee dingen gebeuren:
- de gold cap kan de gevraagde stroom niet leveren vanwege zijn inwendige weerstand.
- de gold cap is te snel leeg.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #41 Gepost op: 18 juli 2008, 08:47:51 »
Servé,

Nog los van de spanningvoorziening, denk ik dat de lampjes zo heet worden dat je dak gaat vervormen. Als ik jou was zou ik kijken naar een andere manier van verlichten.

Wiebe

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #42 Gepost op: 18 juli 2008, 09:08:27 »
@ Klaas: ze werken op 6-7V 2 Watt

@ Fred: Gaat ook niet, daar zitten allerlei onderdelen en kasten onder de wagon.

@ Wiebe: eerst laat ik ze branden om te kijken hoe heet ze worden, dus nog niet in de wagon.

En wat betreft de LED's, deze geven te weinig licht in de wagon, je ziet dan nauwelijks dat er licht brandt.
Vriendelijke groet, Servé.

PietvW

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
    • Mijn modelbouw website
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #43 Gepost op: 18 juli 2008, 09:22:16 »
En wat betreft de LED's, deze geven te weinig licht in de wagon, je ziet dan nauwelijks dat er licht brandt.

ook als je in het donker kijkt?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: constante wagonverlichting
« Reactie #44 Gepost op: 18 juli 2008, 09:28:37 »
ze werken op 6-7V 2 Watt
Dat betekent dus een stroom van 0,33 A per lamp. Ik vrees dat de goldcap dat niet gaat trekken. Maar je kunt het wel proberen. Mislukte experimenten zijn vaak de beste leermeester.