Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
  

Auteur Topic: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding  (gelezen 183086 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #480 Gepost op: 05 November 2008, 07:06:54 »
Nu ik ben begonnen met de bouw van de baan (en ik de dingen graag in een keer goed wil doen...) ben ik al een poosje alles aan het lezen wat ik kan vinden over bloklengtes, start- en stopsecties.

In dit draadje lees ik dat een sectie 20-30 cm moet wezen, op de site van Wim lees ik circa 40 cm en elders krijg ik weer tegenstrijdige info (de officiele Koploper handleiding, alsmede "Koploper voor beginners" zijn er helemaal stil over)

Als ik in twee richtingen met treinen wil rijden van maximaal 210cm, met detectiesecties van 23cm zou ik dus moeten streven naar een totale bloklengte van circa 260cm of meer.

En misschien iets offtopic... scheidingen :
- Met een isolatie-raillas?
- Doorslijpen van de rail?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #481 Gepost op: 05 November 2008, 07:57:36 »
Nu ik ben begonnen met de bouw van de baan (en ik de dingen graag in een keer goed wil doen...) ben ik al een poosje alles aan het lezen wat ik kan vinden over bloklengtes, start- en stopsecties.

In dit draadje lees ik dat een sectie 20-30 cm moet wezen, op de site van Wim lees ik circa 40 cm en elders krijg ik weer tegenstrijdige info (de officiele Koploper handleiding, alsmede "Koploper voor beginners" zijn er helemaal stil over)

Als ik in twee richtingen met treinen wil rijden van maximaal 210cm, met detectiesecties van 23cm zou ik dus moeten streven naar een totale bloklengte van circa 260cm of meer.

En misschien iets offtopic... scheidingen :
- Met een isolatie-raillas?
- Doorslijpen van de rail?

Wil je met vragen over koploper even kijken bij het officiële koploperforum? http://www.koploperforum.nl/ Of even hier zoeken?

Over de scheidingen is kortgeleden een topic geweest. Kilk hier
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #482 Gepost op: 05 November 2008, 08:15:11 »
De vraag is niet specifiek over Koploper, vandaar dat ik deze juist hier stel... volgens mij geldt dit ook voor de software van Wim, of welk ander programma dan ook. Ik probeerde vooral aan te geven dat ik al verder had gekeken dan alleen hier.

Bedankt voor de link over isoleren secties, da's in elk geval een vraag minder.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #483 Gepost op: 05 November 2008, 09:04:18 »
Maar wat begrijp je dan niet in de eerdere draadjes?

Het werkt feilloos met 20 cm:
- mits de voorste wielen van iedere trein stroom afnemen.
- mits gebruik wordt gemaakt van de leren remmen optie uit Koploper of iets soortgelijks uit andere programma's.

Is aan deze voorwaarden voldaan, dan zal de trein netjes afremmen en bij het bereiken van de stopsectie binnen een paar centimeter tot stilstand komen. Langer dan 20 cm is dan niet nodig.
Kan aan deze voorwaarden niet worden voldaan, dan zijn langere secties nodig. Dat is op zich geen bezwaar, maar gaat ten koste van de opstellengte. Ingewikkelder is het niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #484 Gepost op: 05 November 2008, 10:00:49 »
De lengte van de stopsectie is een lengte welke proefondervindelijk wordt vastgesteld en is afhankelijk van de snelheid van rijden, de uitloop van de trein en persoonlijke voorkeuren. De lengte ligt ergens tussen de 20 en 40 cm. Voor een treinlengte van 210cm is een blok nodig van 220 of 240 cm. Het streven is dat de trein 10 cm voor het einde van de stopsectie stilstaat. Maar zoals er in zoveel handleidingen staat maak een proefopstelling en kijk hoe het een en ander in zijn werk gaat.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #485 Gepost op: 05 November 2008, 10:19:56 »
@van Ree,

De discussie over de lengte van de afrem- en stopsecties is op het Koploperforum ook al eens gevoerd. Ik heb toen gevraagd waarom daar niet domweg een algemene richtlijn voor gegeven kan worden. Maar het blijkt dat het temperament van de baaneigenaar bepalend is voor de benodigde lengte. Er zijn mensen die precies op schaalsnelheid rijden, of zelfs nog langzamer. Die hebben genoeg aan een stopsectie die maar een klein beetje langer is dan de loc. Maar je hebt ook mensen die met de snelheid graag aan de grens zitten van wat de NEM nog toelaatbaar acht, of zelfs daar overheen. Dan heb je beduidend meer lengte nodig. Zeker als je locs voorzien zijn van een vliegwiel. De energie die is opgeslagen in een vliegwiel hangt namelijk kwadratisch af van de snelheid, dus ook de uitloop van de loc is kwadratisch met de snelheid. Als je b.v 50% harder rijdt, dan zal de uitloop ruim 2 keer zo groot worden.
Vandaar dat je steeds het advies krijgt om de uitlooplengte in je eigen situatie proefondervindelijk te bepalen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #486 Gepost op: 05 November 2008, 10:41:34 »
Citaat van: henk
...Is aan deze voorwaarden voldaan, dan zal de trein netjes afremmen en bij het bereiken van de stopsectie binnen een paar centimeter tot stilstand komen...

Om ook nog maar een duit in het zakje te doen  ;D ;D

Het door Henk beschrevene heb je 3 dagen lang in actie kunnen zien op de Digitale Demo Pendel Baan op Eurospoor.

Door het leren remmen, massa simulatie en de correcte minimum en gemiddelde snelheid in te stellen in Koploper, stopt de trein ( als je dat wilt ) eindeloos, keer op keer, op het moment dat het eerste wielstel een melding in de stopsectie veroorzaakt. Dit kan idd binnen 1 a 2 cm, afhankelijk van de mechanische uitloop van de loc en de ingestelde minimum snelheid.

Uiteraard, zoals ook al heel vaak gezegd, moet de optrek-rem-vertraging van de decoder uit staan. Ik los dat heel eenvoudig op door Functie F4 ( op ESU decoders ) door Koploper continue ( Altijd ) te laten activeren. Wat natuurlijk ook enorm helpt ( is eigenlijk gewoon een keiharde voorwaarde ), is al je locomotiven op snelheid te ijken...

Grtzz,

Karst

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #487 Gepost op: 05 November 2008, 10:59:46 »
Hi,

Dan ook nog even mijn duit in het zakje. Voor het netjes afremmen van een trein is het mogelijk om een bepaalde massa simulatie in te stellen, of gebruik te maken van de massasimulatie instelling van de decoder. Het kan ook een samenspel zijn van beide, het is daarom mijn ervaring dat de massa simulatie van de lok niet geheel uitgezet dient te worden, maar ongeveer overeenkomt met de ingestelde software massa-simulatie. Dit verkomt het schokkerige afrem gedrag, waarbij de verschillen tussen de decoderstappen zichtbaar zijn als de massa-simulatie van de decoder geheel uitstaat. Het mooiste rijgedrag krijg je dus als de tijd van afremmen in de decoder van stap x naar stap y overeenkomt met de volgende computer opdracht om de snelheid met de volgende stap te verlagen.
Dit geldt uiteraard ook voor het soepel laten versnellen. Dus mijn advies is zet de massa-simulatie in de decoder niet geheel op nul.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #488 Gepost op: 05 November 2008, 11:05:51 »
Daar ben ik het mee eens. Bij mij staat er ook in de decoder nog enige vertraging ingesteld. Vandaar dat de locs ook op heel lage snelheid nog een paar centimeter doorlopen. Levert inderdaad weer een net iets mooier rijgedrag op.
Verder rij ik inderdaad op schaalsnelheid en in het opstelstation heb ik de maximumsnelheid op 80 km per uur gezet, zodat de treinen nooit in vliegende vaart een opstelspoor oprijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #489 Gepost op: 05 November 2008, 12:21:32 »
@beiden: Geheel eens  ;D

Op het korte pendelbaantje komen beiden ( mechanische treinmassa en massa- simulatie ) nagenoeg overeen.

en zoals Wim aangeeft, worden verschillen in decoderstappen ( 1 uit 28 ) dan keurig door de decoder opgevangen.

Grtzz,

Karst

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #490 Gepost op: 05 November 2008, 13:38:15 »
Dank voor de adviezen! Ik hoop vanavond 2 blokken klaar te hebben, met een geimproviseerd 3e blok erbij gaan we dan maar eens voorzichtig met een paar lokjes pendelen om eea te ontdekken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #491 Gepost op: 05 November 2008, 14:29:23 »
Humm, dat wordt interessant 2 blokken en met een paar lokjes pendelen. Moet nog wat bij leren denk ik.  ;)

Met 3 blokken en ergens een wisseltje zal het beter lukken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #492 Gepost op: 05 November 2008, 14:51:26 »
"met een geimproviseerd 3e blok erbij gaan we dan maar eens voorzichtig met een paar lokjes pendelen om eea te ontdekken.

met 1 lokje gaat dit wel lukken. ;)

@Karst/Wim, kunnen we niet al vast inschrijven ?  ;D

Willem
« Laatst bewerkt op: 05 November 2008, 14:56:46 door Willem »

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #493 Gepost op: 05 November 2008, 15:41:27 »
Als jullie ze beschikbaar stellen, bestel ik er al 1.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #494 Gepost op: 05 November 2008, 17:03:31 »
Citaat
Uiteraard, zoals ook al heel vaak gezegd, moet de optrek-rem-vertraging van de decoder uit staan.


Dat is nieuw voor me, ik heb dat nog nooit ergens zien staan.
Kan iemand me daar ene simpele uitleg van geven waarom dat zo moet zijn? En is dat voor mij van toepassing:
IB + Koploper, geijkte snelheden.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander