Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 18:37:56
Magneet koppelingen voor Bemo door Sylvester
Vandaag om 18:24:55
EifelBurgenBahn door Ronald69
Vandaag om 18:09:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 17:29:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 16:39:18
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 14:39:17
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16

Auteur Topic: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding  (gelezen 181978 keer)

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #420 Gepost op: 21 October 2008, 17:40:02 »
Ik hoop dat deze actie volgend jaar nog geldt, of wordt herhaald. Over enkele maanden begint de bouw van mij nieuwe baan en dan zou ik zo'n interface goed kunnen gebruiken.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #421 Gepost op: 23 October 2008, 00:18:46 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: 23 October 2008, 00:31:42 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #422 Gepost op: 23 October 2008, 00:22:59 »
 :-X  ;D
« Laatst bewerkt op: 23 October 2008, 00:38:47 door Karst Drenth »

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #423 Gepost op: 23 October 2008, 01:13:41 »
 ??? ??? ???

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #424 Gepost op: 23 October 2008, 23:50:27 »
Ik deze week met het aansluiten gaan beginnen, maar heb nog even een paar vraagjes:

ten eerste:
klopt het dat je altijd de weerstand moet gebruiken voor alle onbewaakte secties? Dus niks meer direct aansluiten op de rails?

Ten tweede:
op pag 2, van deze topic staat hoe het aangesloten moet worden, maar voor de onbewaakte secties zijn 2 mogelijkheden gegeven, nl:
- het aansluiten op de 2 linker ingangen van de s88 unit, icm met trafo en het weerstandje ertussen
- de aansluiting direct op de trafo, zonder de 2 uitgangen van de unit te gebruiken
Dus hoe zit het nu precies?

ten derde:
Daarnaast wordt er hier weergegeven dat de tussensectie ook gedetecteerd (zie schema op topic pag2) moet zijn, maar ik heb gelezen dat het niet hoeft en deze dus ook direct op de trafo met unit. Als dit niet hoeft zou dit betekenen dat de sectie de trein detecteerd en het locnr, deze terugkoppeld aan koploper via de interface, die de loc het commando geeft geleidelijk af te remmen (dus op het niet met de s88 gedetecteerde gedeelte) en tot stilstand komt in het laatste blok?

ten vierde:
wat is de MINIMALE lengte van een inrij en uitrij sectie van een blok?
Volgens mij is de lengte van de loc al genoeg + 2 centimeter, MITS deze niet in directe electrische verbinding staat met een wagon die ook stroom aftapt van de rails. Betekend dit dan dus dat bij de fl* sprinter de hele motorbak in deze sectie moet passen (plus 2 cm), en niet de motorbak + aanhang wat 1 citypendel vormt, omdat deze geen stroom aan de motorbak geeft?

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #425 Gepost op: 24 October 2008, 00:02:33 »
Citaat van: Bert
ten eerste:
klopt het dat je altijd de weerstand moet gebruiken voor alle onbewaakte secties? Dus niks meer direct aansluiten op de rails?

Als je met de 'weerstand' de diode brug bedoeld, ja. Niets meer ( behalve b.v. wisseldecoders ) rechtstreeks op de versterker aansluiten.

Ten tweede:
op pag 2, van deze topic staat hoe het aangesloten moet worden, maar voor de onbewaakte secties zijn 2 mogelijkheden gegeven, nl:
- het aansluiten op de 2 linker ingangen van de s88 unit, icm met trafo en het weerstandje ertussen
- de aansluiting direct op de trafo, zonder de 2 uitgangen van de unit te gebruiken
Dus hoe zit het nu precies?

De twee linker ingangen komen direct van de versterker ( niet de trafo, die zit aan de versterker ) . Dan gaat via de blauwe draden de stroom naar de rails. In het tweede geval is een 'ongedetecteerde' sectie getekend. Het weerstandje waar je het steeds over hebt is een dubbele diode brug.

ten derde:
Daarnaast wordt er hier weergegeven dat de tussensectie ook gedetecteerd (zie schema op topic pag2) moet zijn, maar ik heb gelezen dat het niet hoeft en deze dus ook direct op de trafo met unit. Als dit niet hoeft zou dit betekenen dat de sectie de trein detecteerd en het locnr, deze terugkoppeld aan koploper via de interface, die de loc het commando geeft geleidelijk af te remmen (dus op het niet met de s88 gedetecteerde gedeelte) en tot stilstand komt in het laatste blok?

Tusdsensectie hoeft niet gedetecteerd te worden. Mag wel. Lees hiertoe goed de handleiding van Koploper. Paul Haagsma legt het daar zeer goed uit. Met alle voor en nadelen.

ten vierde:
wat is de MINIMALE lengte van een inrij en uitrij sectie van een blok?
Volgens mij is de lengte van de loc al genoeg + 2 centimeter, MITS deze niet in directe electrische verbinding staat met een wagon die ook stroom aftapt van de rails. Betekend dit dan dus dat bij de fl* sprinter de hele motorbak in deze sectie moet passen (plus 2 cm), en niet de motorbak + aanhang wat 1 citypendel vormt, omdat deze geen stroom aan de motorbak geeft?

In het algemeen: de sectie moet zo lang zijn dat er een betrouwbare detectie kan worden gemaakt. Praktisch komt dat neer op ca 20 cm voor H0.
Of een geheel stroomafnemende trein al dan niet in die sectie past is niet relevant bij deze schakeling, mits de rest van de ongedetecteerde secties via de diodebrug is aangesloten.

Bert, als je naart Eurospoor komt, kom dan even langs de BNLS stand. Daar staat het gehele systeem opgestel en aangesloten. Dan kan ik je in levende lijve e.e.a. uitleggen.

Grtzz,

Karst

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #426 Gepost op: 24 October 2008, 00:07:05 »
(1) : Wat je aanziet voor een weerstandje is in werkelijkheid geen weerstandje. Het is een schakeling van 4 diodes en een weerstandje. Zie de uitgebreidere informatie op de site van Wim.

(2) : Beide optie's zijn niet juist. Zie reactie op (1) - je kunt het beste de diodeschakeling gebruiken.

(3) : In de tekening zie je 3 sectie's. Maar de tekening bedoeld gewoon 'willekeurige' sectie's en niet expliciet 'n middensectie die ook gedetecteerd is. Of je wel/niet de middensectie gaat detecteren hangt ondermeer af welk programma je gaat gebruiken.

(4) : De lengte van de inrij-sectie zou theoretisch nog korter kunnen zijn . Afhankelijk van de stroomafnemende wielen op de loc. En dan is het ook nog afhankelijk of je éénrichting of tweerichting verkeer gaat toepassen.

De lengte van de stopsectie is -over het algemeen- wat langer. De werkelijke lengte hangt ondermeer af van de snelheid waarmee je de stopsectie komt 'binnenstuiven'.

Merk op dat bij tweerichtings verkeer de inrijsectie de stopsectie wordt voor het tegengestelde verkeer. Effectief zullen dan beide sectie dus even lang worden.

Sander

[edit] Mijn antwoord valt samen met de reactie van Karst. Zie zijn antwoorden[/edit]

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #427 Gepost op: 24 October 2008, 00:34:54 »
dank u beide heren!
Ja ik kom zaterdag naar de eurospoor beurs, ik zal dan uiteraard even langslopen :D!
@ santerdam:
wat bedoel je precies met de stop sectie? Het middelste gedeelte? Ik snap dat deze langer moet zijn, want anders moet hij alsnog een noodstop maken :).

met het weerstandje bedoelde ik idd die schakeling, kan ik met één zo'n schakeling volstaan voor de hele baan?

en over het aansluiten:
er moet dus een ongedetecteerde plus pool, welke op 2ingangen wordt aangesloten, naar de s88 unit gaan (punt).
Alle overige rails moet dus altijd via die weerstandbrug worden aangesloten.
Heb ik het zo kloppend? :P

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #428 Gepost op: 24 October 2008, 00:45:28 »
Bert,

Wat ik de stop sectie noem, is in jouw woorden de uitrij sectie.

De diode-schakeling is net niet helemaal één per baan. Het is één per versterker of booster. Je (grote) baan kan immers bestaan uit meerdere stroomkringen.

Omdat je te maken hebt met een digitale spanning kun je niet spreken over een + pool. Het is handiger om de draden te benoemen aan de hand van 'n kleur. (Je ziet vaak 'n bruine draad en 'n rode draad - of rood en blauw bijvoorbeeld)
De overige rails (= niet gedetecteerd) sluit je aan op de diode-schakeling. (Een weerstandbrug bestaat niet)

Sander

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #429 Gepost op: 24 October 2008, 08:09:09 »
(Een weerstandbrug bestaat niet)

Weerstandbruggen bestaan wel degelijk, ze zijn hier alleen helemaal niet aan de orde.  8)

Steen

• Offline Offline
« Reactie #430 Gepost op: 24 October 2008, 11:58:24 »
Wheatstone

Mvg: Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #431 Gepost op: 24 October 2008, 14:33:35 »
er moet dus een ongedetecteerde plus pool, welke op 2ingangen wordt aangesloten, naar de s88 unit gaan (punt).
Alle overige rails moet dus altijd via die weerstandbrug worden aangesloten.
Heb ik het zo kloppend? :P

Nee, want die weerstandsbrug is een DIODE-brug, en dat is toch echt heel iets anders, aub de juiste termen gebruiken. Verder moet het aangesloten worden zoals het in de beschrijving staat. Die is er tenslotte niet voor niets.

Suc6 bij het verdere aansluiten.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #432 Gepost op: 24 October 2008, 16:40:32 »
Sorry, maar ik wist niet hoe het heette. Zal het hondje voortaan DIODE-brug noemen :).
Ik neem aan dat je dit document bedoeld: van sleutelspoor.nl

GertjanSierd

• Offline Offline
« Reactie #433 Gepost op: 24 October 2008, 17:00:29 »
Ik hoop dat deze actie volgend jaar nog geldt, of wordt herhaald. Over enkele maanden begint de bouw van mij nieuwe baan en dan zou ik zo'n interface goed kunnen gebruiken.

Dito  :)

mvg Gertjan

Pieter Sangers

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #434 Gepost op: 24 October 2008, 17:54:21 »
Het lijkt mij ook interessant om dit te gebruiken.

Is het nog mogelijk om dit te bestellen?
Groetjes, Pieter Sangers