Na de komst van de Roco starterset met de 3 Fccpps en de MultiMaus is de PC Interface en de aansluiting van bezetmelders een mooie uitbreiding.Toch wil ik even de aandacht vestigen op het aansluiten. Dat gaat namelijk niet helemaal zo makkelijk als je van de Roco starterset gewend bent.Bij de Roco set wordt de Digitale Versterker met een stekkertje en een zwarte draad van de aansluitrails aangesloten. Die aansluiting maak je met het zogenaamde Einspeisungselement. Daarbij maakt het niet uit hoe je het stekkertje in de Versterker steekt en het maakt niet uit of je een paar kronkels in de draad hebt.Door de uitbreiding met de S88XPressNetLI en de S88SD16-N gaat het aansluiten wat meer eisen stellen. Je zult rekening moeten gaan houden met de polariteit. Eenvoudig gezegd, je hebt nu twee zwarte draadjes en je zult moeten gaan werken met twee draadjes in verschillende kleuren. In feite is het niet verstandig nog met de twee zwarte draadjes door te gaan.Veelal wordt voor de twee draadjes een rode en een bruine draad gebruikt. Het is belangrijk overeenkomende punten met rode draad te verbinden en de bruine draad (massa) aan andere punten. Het maakt ineens veel verschil als je de draadjes zou verwisselen - het kan funest zijn voor de electronica.Het is niet mijn bedoeling paniek te veroorzaken, maar wel een belangrijk punt van aandacht voor iedereen, die nog geen ervaring heeft met digitale besturing. Als de Roco starterset je eerste kennismaking met digitaal is, dan zou de eenvoud van aansluiten van de starterset een verkeerde indruk kunnen wekken.Voor mijn baan heb ik een schema getekend hoe alle onderdelen kunnen worden aangesloten. Als iemand belangstelling heeft in dat schema kan ik het hier wel neerzetten.Sander
Remco, er is ook geen verschil, alleen moet je wel altijd in dezelfde spoorstaaf een onderbreking maken, en die moet je aansluiten met dezelfde draad,noem het zwart linker spoorstaaf en zwart rechterspoorstaaf. Dus altijd de draad gebruiken die je zwart rechterspoor staaf genoemd hebt.Je kunt ook zwart links bruin noemen of maken. En zwart rechts kun je rood noemen of maken. Daar gaat het hele verhaal over.Dus niet links en rechts verwisselen. That's all.En eigenlijk moet je dat op een analoge baan niet doen en dus ook niet op een digitale baan, doe je het wel heb je gewoon kortsluiting.MvgWim.
Hoe lost Roco dat eigenlijk op met de Rocomotion hardware?
Hallo henk.Voor Rocomotion maakt het helemaal niet uit hoe je de twee zwarte draden aansluit als ze maar ieder aan de andere spoorstaaf zitten azlleen als je een booster erbij geschakeld heb en die draden zijn niet gelijk aangesloten als bij de versterker dan heb je kans op kortsluiting.
Vraagje voor Wim RosAls ik het aansluitschema van santerdam bekijk en dan het linker gedeelte neem zonder doide schakeling dan is dat gelijk aan de aansluiting van Roco.nu mijn vraag, aan de slave ingang van de versterker 10764 zit de module S88XP....... aan deze module zit ook een slave multimaus bij Roco als ik dat vergelijk met rocomotion die ook op deze slave ingang zit kan dan de slave muis met een splitter er tussen gezet worden en ook evventueel route contrlol.Is het mogelijk om de slave muis er met een spitter er tussen te zetten of moet hij via de S88XP... gekoppeld worden.Gr Piet
Sorry voor m'n late reactie, ik had een gedwongen pauze. Dank je Ziggo !@Wim, mijn bericht was geschreven om mensen zonder ervaring te wijzen op het verschil tussen het aansluiten van de Roco set en het aansluiten inclusief stroomdetectie. Jammer dat je dat weet te waarderen met "stof opwaaien".
Piet, XPressNet is een soort van Netwerk