Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 12:14:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
"Nederlandse" modellen door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:04:06
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 11:57:44
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 10:58:48
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
EifelBurgenBahn door Eric v C
Vandaag om 10:25:57
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Eric v C
Vandaag om 10:22:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
  

Auteur Topic: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding  (gelezen 172160 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: BNLS Actie: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #30 Gepost op: 09 juli 2008, 20:48:51 »
Wim,

Ik heb deze pagina aandachtig doorgelezen en er staat dat je een kleine schakeling maakt met 4 x 1N5401 en een weerstandje voor de delen die je niet controleert. Dit kun je dus gebruiken op bijvoorbeeld de wissels als ik het goed begrijp ? En deze sluit je dan allemaal aan op de draad achter de schakeling en de rest van de secties sluit je aan op de S88 ?

Als dat zo is heb ik het helemaal begrepen en gaat het goedkomen :D

Bedankt alvast,

Gr. Remco.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 763
Re: BNLS Actie: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #31 Gepost op: 09 juli 2008, 21:24:35 »
Ziet er goed uit! Ook een setje besteld.

René
René

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: BNLS Actie: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #32 Gepost op: 09 juli 2008, 21:39:11 »
Ziet er goed uit kerels!

Echter zie ik een mogelijk probleempje... Of zie ik iets over 't hoofd?

Aangezien deze module waarschijnlijk door de XpressNet bus gevoedt wordt, is het voor de hand liggend dat de S88 modules ook vanuit deze bron gevoedt worden. Echter gezien het geringe ampèrage wat dergelijke Roco versterkertjes kunnen leveren op de XpressNet bus, kan dit wel eens een probleem worden bij gebruik van meerdere S88 modules al dan niet i.c.m. meerdere MM's of LM's.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Actie: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #33 Gepost op: 09 juli 2008, 21:44:51 »
@Dave

Valt mee hoor, de voeding van het XPRessNet wordt door een 78M12 voor zijn rekening genomen. 500 mA dus ;)

Een s88 trekt enkele mA's zo ook de interface.

Geen reden tot paniek dus  :P


@Remco

Jij hebt het helemaal begrepen, met die diode schakeling.

Grtzz,

Karst

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: BNLS Actie: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #34 Gepost op: 09 juli 2008, 21:45:31 »
Wim,

Ik heb deze pagina aandachtig doorgelezen en er staat dat je een kleine schakeling maakt met 4 x 1N5401 en een weerstandje voor de delen die je niet controleert. Dit kun je dus gebruiken op bijvoorbeeld de wissels als ik het goed begrijp ? En deze sluit je dan allemaal aan op de draad achter de schakeling en de rest van de secties sluit je aan op de S88 ?
Als dat zo is heb ik het helemaal begrepen en gaat het goedkomen :D

Je hebt het denk ik goed begrepen. Je hebt dus 1 malig deze schakeling nodig met 4 diodes en een weerstandje, daarop sluit je alle secties aan die geen detectie hebben.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: BNLS Actie: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #35 Gepost op: 09 juli 2008, 21:48:25 »
@Karst & Wim: Toppie dan komt het helemaal goed :D ik wacht af, ben super benieuwd hoe dat gaat werken!

Ik zag dat jullie een serieel naar USB verloop kabeltje gebruikten. Deze werkte blijkbaar goed bij jullie, dus ben ik benieuwd welke jullie precies hebben gebruikt ? Heb je misschien een merk of art. nr?

Bedankt alvast,

Gr. Remco.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: BNLS Actie: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #36 Gepost op: 09 juli 2008, 21:52:12 »
Valt mee hoor, de voeding van het XPRessNet wordt door een 78M12 voor zijn rekening genomen. 500 mA dus ;)

Een s88 trekt enkele mA's zo ook de interface.

Geen reden tot paniek dus  :P

Ow... Neej, paniek is er niet bij hoor... Maar bij een wat 'uitgebreidere' baan is mogelijk een andere voeding met iets meer vermogen geen overbodige luxe, die 78M12-jes worden bij zo'n 500mA toch behoorlijk heet in dat plastic Roco kissie en 't moet die warmte wel kwijt kunnen. ;)

Voor mensen die er toch geen grotere aantallen S88-modules en LM's en/of MM's aan hangt zal het zeker voldoen.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Actie: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #37 Gepost op: 09 juli 2008, 22:01:08 »
Heb je gelijk in Dave,

Maar dan ( bij grote banen ) denk je toch aan andere oplossingen, als je (ver) over b.v. 256 terugmeld contacten wilt gaan.

Ik weet niet precies wat een extra MM neemt, maar dat zal allicht meer zijn dan de 20mA die een s88XPressNetLI met 16 s88 modules trekt... ;)

Grtzz en bedankt voor de opmerkingen. Wellicht iets om een oplossing voor te bedenken: s88 'Stromeinspeisung' :)

Karst

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: BNLS Actie: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #38 Gepost op: 09 juli 2008, 22:12:37 »
Wellicht iets om een oplossing voor te bedenken: s88 'Stromeinspeisung' :)
Karst

 ;) ;)
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Actie: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #39 Gepost op: 09 juli 2008, 22:27:37 »
Citaat van: Remco
...Ik zag dat jullie een serieel naar USB verloop kabeltje gebruikten. Deze werkte blijkbaar goed bij jullie, dus ben ik benieuwd welke jullie precies hebben gebruikt ? Heb je misschien een merk of art. nr?...

Ik gebruik zelf deze: http://www.voti.nl/winkel/p/USB-SERIAL-2.html

Werkt prima met de schakeling en Koploper  :P en ook onder Vista  8)

Grtzz,

Karst

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: BNLS Actie: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #40 Gepost op: 10 juli 2008, 13:32:38 »
Je hebt het denk ik goed begrepen. Je hebt dus 1 malig deze schakeling nodig met 4 diodes en een weerstandje, daarop sluit je alle secties aan die geen detectie hebben.

Mvg
Wim.

Zou het haalbaar zijn de startset uit te breiden met 4 losse diodes en een weerstandje ? Zo-iets als een Startset-deLuxe met een aangepaste prijs bijvoorbeeld.

Sander

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #41 Gepost op: 10 juli 2008, 14:40:53 »
Na de komst van de Roco starterset met de 3 Fccpps en de MultiMaus is de PC Interface en de aansluiting van bezetmelders een mooie uitbreiding.
Toch wil ik even de aandacht vestigen op het aansluiten. Dat gaat namelijk niet helemaal zo makkelijk als je van de Roco starterset gewend bent.

Bij de Roco set wordt de Digitale Versterker met een stekkertje en een zwarte draad van de aansluitrails aangesloten. Die aansluiting maak je met het zogenaamde Einspeisungselement. Daarbij maakt het niet uit hoe je het stekkertje in de Versterker steekt en het maakt niet uit of je een paar kronkels in de draad hebt.

Door de uitbreiding met de S88XPressNetLI en de S88SD16-N gaat het aansluiten wat meer eisen stellen. Je zult rekening moeten gaan houden met de polariteit. Eenvoudig gezegd, je hebt nu twee zwarte draadjes en je zult moeten gaan werken met twee draadjes in verschillende kleuren. In feite is het niet verstandig nog met de twee zwarte draadjes door te gaan.

Veelal wordt voor de twee draadjes een rode en een bruine draad gebruikt. Het is belangrijk overeenkomende punten met rode draad te verbinden en de bruine draad (massa) aan andere punten. Het maakt ineens veel verschil als je de draadjes zou verwisselen - het kan funest zijn voor de electronica.

Het is niet mijn bedoeling paniek te veroorzaken, maar wel een belangrijk punt van aandacht voor iedereen, die nog geen ervaring heeft met digitale besturing. Als de Roco starterset je eerste kennismaking met digitaal is, dan zou de eenvoud van aansluiten van de starterset een verkeerde indruk kunnen wekken.
Voor mijn baan heb ik een schema getekend hoe alle onderdelen kunnen worden aangesloten. Als iemand belangstelling heeft in dat schema kan ik het hier wel neerzetten.

Sander
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2008, 14:46:12 door santerdam »

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #42 Gepost op: 10 juli 2008, 14:46:59 »
Gooi maar neer zou ik zeggen ;D

Maar inderdaad goed punt, eigenlijk best makkelijk over het hoofd te zien.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #43 Gepost op: 10 juli 2008, 15:09:06 »
Felix, dit plaatje geeft de diverse componenten weer. Het is niet gezegd, dat je alle componenten ook daadwerkelijk nodig hebt, dat zal afhangen van jouw situatie.
Bij de aansluiting van de PC heb ik twee mogelijkheden getekend. Je hebt er maar  één nodig - afhankelijk of je PC wel of niet een seriële aansluiting heeft (RS-232C connector)
De tweede MultiMaus is niet noodzakelijk, maar als je die wilt gebruiken kun je in het plaatje zien waar die aangesloten moet worden.
Twee S88SD16-N zijn getekend, een eventuele derde zal op de tweede worden aangesloten met een patchkabel enzovoort.

In dit schema heb ik geen rode en bruine draadjes getekend. Die detail-aansluitingen zullen bij de diverse prints wel gedocumenteerd zijn. (Zie plaatje van Wim)


Klik op plaatje voor vergroting

Dit is mijn interpretatie van de informatie over het aansluiten. Als er iets niet klopt, dan hoor ik dat graag zodat het plaatje kan worden aangepast.

Sander

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21677
Re: BNLS Actie nummer 4: MultiMaus - PC Interface met s88 terugmelding
« Reactie #44 Gepost op: 10 juli 2008, 15:29:31 »
Het is niet mijn bedoeling paniek te veroorzaken, maar wel een belangrijk punt van aandacht voor iedereen, die nog geen ervaring heeft met digitale besturing. Als de Roco starterset je eerste kennismaking met digitaal is, dan zou de eenvoud van aansluiten van de starterset een verkeerde indruk kunnen wekken.
Voor mijn baan heb ik een schema getekend hoe alle onderdelen kunnen worden aangesloten. Als iemand belangstelling heeft in dat schema kan ik het hier wel neerzetten.

Sander


Klinkt als een goed punt. Hoe lost Roco dat eigenlijk op met de Rocomotion hardware?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.