Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 19:45:02
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door meino
Vandaag om 19:43:15
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:43:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald69
Vandaag om 18:54:11
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22

Auteur Topic: Digitaliseren van conrad motoren  (gelezen 4111 keer)

Richard van Dijk

• Offline Offline
Digitaliseren van conrad motoren
« Gepost op: 07 July 2008, 20:12:35 »
Hallo allemaal.

Wie heeft er ervaring met het digitaliseren van conrad wisselmotoren met behulp van de M-DEC-DC decoder van Littfinski.
Ik wil dit in combinatie met peco wissle gaan gebruiken.
Ik rij met N-spoor.

alvast bedankt.

Richard

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Digitaliseren van conrad motoren
« Reactie #1 Gepost op: 07 July 2008, 20:22:36 »
Hier enkele draadjes die gaan over hetzelfde.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10974.msg164850#msg164850

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10707.msg160497#msg160497

Beter is het om dit geval een LS150 decoder van Lenz te gebruiken, deze kun je met de toevoeging van slechts twee eenvoudige diodes de wisselmotor mee laten werken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Richard van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 July 2008, 20:52:28 »
@ Wim

Bedankt. ik ga hier eens mee aan de slag. Had zelf alwel zitten zoeken maar niks kunnen vinden.

Groeten Richard

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #3 Gepost op: 08 July 2008, 10:52:15 »
Hi Richard,

Die Conrad motoren gebruik ik ook, met een schakeling met een viertal BD677 transistoren. Kijk maar es op www.reinhardt-netz.de (onder motortreiber 2), daar heb ik het vandaan. Ik zal het a.s. woensdagavond wel meenemen naar de RCU zolder als je wilt...

tot dan,    :D
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 08 July 2008, 11:39:24 »
HansQ, ik zie in dat schema maar 2 transistoren, en verder is dat dezelfde schakeling waarnaartoe verwezen wordt, oftewel een copie van de LA010 van Lenz.
Het blijft een betere optie om een ander type wisseldecoder daarvoor te gebruiken, de eerder genoemde LS150 van Lenz.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 July 2008, 11:57:14 »
Wim,

Als je naar de bijbehorende decoder schakeling kijkt zie je dat daar de 2 andere transistors in zitten. In totaal zijn het er dus 4 per wisselmotor.

gr.
HansQ, RailClub Utrecht

Hannes

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 July 2008, 12:11:19 »
Wim,

Kun je uitleggen waarom de decoder van Lenz beter is dan die van Littfinski, zonder al te technisch te worden. Ik ben nu bezig met het aansluiten van de conrad motor op deze littfinski decoders, maar moet er nog meer hebben.

alvast bedankt
Zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 08 July 2008, 12:49:52 »
Wim,

Kun je uitleggen waarom de decoder van Lenz beter is dan die van Littfinski, zonder al te technisch te worden. Ik ben nu bezig met het aansluiten van de conrad motor op deze littfinski decoders, maar moet er nog meer hebben.

alvast bedankt

Dat staat reeds uitgelegd in het eerste antwoord, verder verwijs ik je naar de andere draadjes over dit onderwerp, het is al meerdere malen helemaal voor- en uitgekauwd. Nogmaals https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10974.15

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2008, 12:55:58 door Wim Ros »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 08 July 2008, 12:54:19 »
Wim,

Als je naar de bijbehorende decoder schakeling kijkt zie je dat daar de 2 andere transistors in zitten. In totaal zijn het er dus 4 per wisselmotor.

gr.

Het gaat toch om dit schema.

Is hetzelfde schema wat hier ook staat https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10707.msg160497#msg160497

Daar zie ik toch echt maar twee transistoren. BD677 om precies te zijn.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2008, 12:57:50 door Wim Ros »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 08 July 2008, 13:02:20 »
...Kun je uitleggen waarom de decoder van Lenz beter is dan die van Littfinski, .....
Het gaat specifiek om de LS 150 van Lenz. Die levert wisselspanning aan de uitgangen, en met diodes maak je daar dan weer gelijkspanning van voor de motor.
Andere decoders leveren gelijkspanning, en daar heb je dus dat transistorschakelingetje voor nodig om daar een motor op aan te sluiten.
Bij de LS 150 kun je volstaan met 2 diodes. En hoe je dat allemaal aansluit, dat staat uitgelegd in de handleiding van de LS 150. Dus daar mag je alleen maar vragen over stellen als je die handleiding goed hebt bestudeerd. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 08 July 2008, 13:10:41 »
Wim,

Als je naar de decoder van Reinhardt kijkt zie je daar een transistor per uitgang zitten voor 'normale' wisselmotoren, dat kan een BD677 zijn.
Door twee uitgangen te combineren en dit printje tussen de decoder en de wisselmotor (Tortoise of Conrad of vergelijkbaar) te zetten ontstaat er een H-brug waarmee je dus de motor 2 kanten op kunt laten bewegen.

Ikzelf heb een afwijkend printje gemaakt van gaatjesboard waar de volledige H-brug op zit, dat ik dan bij de wissel onde de baan zet, dat vind ik handiger.
Omdat de BD677 een darlington is, kan ik zelfs met TTL nivo signaaltjes de wissels omzetten (ik bouw zelf m'n aansturingen), maar naar ik mag aannemen ook met iedere gewenste soort standaard decoder.

Volgens mij zit Richard (jij bent toch de Richard van de T-module, of niet?) bij dezelfde club als ik (RailClub Utrecht  ;D ) en kan ik het hem dus eventueel morgen op onze vaste clubavond uitleggen...   ;)
Als hij het principe van die H-brug kent, kan hij zelf beslissen wat hij wil doen.

gr.
HansQ, RailClub Utrecht

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 08 July 2008, 13:28:39 »
Wim,

Als je naar de decoder van Reinhardt kijkt zie je daar een transistor per uitgang zitten voor 'normale' wisselmotoren, dat kan een BD677 zijn.
Door twee uitgangen te combineren en dit printje tussen de decoder en de wisselmotor (Tortoise of Conrad of vergelijkbaar) te zetten ontstaat er een H-brug waarmee je dus de motor 2 kanten op kunt laten bewegen.

Hans in iedere wisseldecoder zitten twee transistoren, dat is standaard, die zitten in die van LDT ook, dus die hoef je niet nog eens toe te voegen.
Om de motor wisselaandrijving te laten werken heb je dus 2 transistoren, twee weerstanden en twee diodes extra nodig.
Derhalve worden die twee uit de wisseldecoder dan ook niet meegeteld.

Mvg
Wim.

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 July 2008, 13:37:45 »
Zucht.   :-|  Dat legde ik net uit toch? Dat ik het anders doe komt omdat in mijn aansturing zelf GEEN darlingtons zitten. Niet iedereen gebruikt standaard spullen...

Het gaat er denk ik om dat je een H-brug kunt gebruiken om een Conrad wisselmotor aan te sturen, en hoe je dat doet moet ieder voor zichzelf kunnen beslissen vind ik.

gr.
HansQ, RailClub Utrecht

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 July 2008, 13:48:08 »
Trouwens, Richard,

We hebben bij RCU volgens mij nog stapels 12 volt relais liggen, dat is een nog veel simpeler oplossing als je niet van 'ingewikkelde'  electronica met darlingtons enzo houdt.    ;)

Gewoon 2 relais ertussen die de motorspanning de juiste kant op ompolen en je bent er ook en als de relais gratis zijn is het voor niks niewaar?

Ik heb trouwens de ervaring dat die Conrad motoren op 8 volt ook goed werken maar dan een beetje langzamer zodat het er wat natuurgetrouwer uit ziet dan in eens KLAK! de wissel om.

Dat heb ik dan wel weer met een elco en een 7808 spanningsregelaar opgelost, dus toch weer electronica...    ;D

grtjs,
HansQ, RailClub Utrecht

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #14 Gepost op: 08 July 2008, 13:58:56 »
Zucht.   :-|  Dat legde ik net uit toch? Dat ik het anders doe komt omdat in mijn aansturing zelf GEEN darlingtons zitten. Niet iedereen gebruikt standaard spullen...

Het gaat er denk ik om dat je een H-brug kunt gebruiken om een Conrad wisselmotor aan te sturen, en hoe je dat doet moet ieder voor zichzelf kunnen beslissen vind ik.

gr.

Hans hoe jij het anders doet, doet niet terzake, en is geen antwoord op de vraag bij het gebruik van de decoder.
Daar moet men 2 transistoren 2 diodes en 2 weerstanden bij gebruiken in de vorm van de kant en klare LA010 schakeling te koop bij Lenz.
En voor de duidelijkheid, dit heb je niet nodig als je het juiste type wisseldecoder aanschaft en gebruikt, dus de LS150 van eveneens Lenz.

Mvg
Wim.