Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 16:39:02
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door Arjan6511
Vandaag om 15:38:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 15:31:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
  

Auteur Topic: ICRm, welke wagens heb je nodig?  (gelezen 39490 keer)

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: ICRm LS models
« Reactie #15 Gepost op: 08 July 2008, 17:47:54 »
Precies, langere koppelingen worden niet mooi waardoor er meer ruimte tussen beide rijtuigen ontstaat. Ik zou net zoals Huibert schreef je boogstralen aanpassen. Je kan wel langere koppelingen gebruiken maar 1:87 rijtuigen door een boog met een straal van 36cm is geen gezicht.

mvg,

Matthijs

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: ICRm LS models
« Reactie #16 Gepost op: 08 July 2008, 17:51:32 »
Citaat
1:87 rijtuigen door een boog met een straal van 36cm is geen gezicht.
dat weet ik, maar ik heb toch maar een grondbaantje en als ik ooit een echte grote baan op een tafel heb dan komen de boogstralen nogwel. Die R1 zat gewoon in de startersset.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: ICRm LS models
« Reactie #17 Gepost op: 08 July 2008, 17:56:13 »
@Huibert: R2 gaat inderdaad wel, ook geduwd. Zie mijn eerder post op de vorige pagina.

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: ICRm LS models
« Reactie #18 Gepost op: 09 July 2008, 13:21:29 »
Ik heb foto's gemaakt van de ICR's in een R1 bocht. Foto's staan trouwens ook al op 3railforum dus ze kunnen iedereen bekend voorkomen.

De binnenbocht bestaat uit 2221 bogen en de buitenbocht bestaat uit 2231 bogen.


Zoals de eerste foto al duidelijk laat zien raken in een R1 bocht de rijtuigen elkaar net. Rijden is mogelijk maar zal schade aan de rijtuigen tot gevolg hebben.


Uiteraard ook even een detailfoto van. Foto is korrelig,.. kwam door de slechte belichting en daardoor hoge ISO waarde die ik heb gekozen.


De derde foto toont aan dat wanneer rijtuigen elkaar op de binnen en buiten boog willen passeren er een grote ellende ontstaat. De rijtuigen zullen elkaar raken. Sterker nog het kan helemaal niet grote krassen tot gevolg wanneer je dit toch doet.

Tot slot heb ik opgemerkt dat de rijtuigen ontsporen zodra ze de K-rails bochtwissel nemen (van buiten naar binnenboog). Overigens moet ik er dan wel bij melden dat er nog steeds gelijkstroomwielen onder zitten dus dit probleem is wellicht op te lossen.

Hou met bovenstaande dus rekening als je ze aanschaft en besef dat ze wel is onbedoeld in de vitrine kunnen belanden totdat er een volgende baan wordt gebouwd welke wel met deze lengte rijtuigen rekening houdt.

Groeten,
Herman

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: ICRm LS models
« Reactie #19 Gepost op: 09 July 2008, 13:29:52 »
Vallen R1 bochten wel binnen de specificaties van de ICR's ?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: ICRm LS models
« Reactie #20 Gepost op: 09 July 2008, 14:19:20 »
Mijn moeder begon spontaan te lachen toen ze de foto's zag. Sorry hoor, maar wordt het niet eens tijd de boel op te doeken en opnieuw te beginnen ipv. de rijtuigen naar de vitrine te verbannen? 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17823
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: ICRm LS models
« Reactie #21 Gepost op: 09 July 2008, 14:39:00 »
Stig, jongen.... foei toch. Zo reageer je toch niet? :P ;) ;)

Grtz,  8) Ronald 8)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: ICRm LS models
« Reactie #22 Gepost op: 09 July 2008, 14:47:21 »
Stig,

Waarom zou je ruime bogen toepassen op niet zichtbare delen van je baan, terwijl je met die krappere bogen veel ruimte kan winnen?

Verder zullen er ook zat mensen zijn die iets minder ruim behuisd zijn en daarom wel moeten werken met krappe bogen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: ICRm LS models
« Reactie #23 Gepost op: 09 July 2008, 14:47:40 »
Ik heb foto's gemaakt van de ICR's in een R1 bocht.
Hou met bovenstaande dus rekening als je ze aanschaft en besef dat ze wel is onbedoeld in de vitrine kunnen belanden totdat er een volgende baan wordt gebouwd welke wel met deze lengte rijtuigen rekening houdt.

Neem je ons nou in de maling? Beweer je dit met droge ogen, nou bij mij staan de tranen er in.

Dit type modelspoorwegen met ontstellend krappe bogen is toch helemaal niet geschikt voor 1:87, 1:93,5 of zelfs 1:100 lange rijtuigen, daar passen toch beter zogenoemde "Donnerbüchsen"?
We leven in 2008, de jaren 50 en 60 liggen ver achter ons. Een ieder heeft RM, RH en Miba's, EK's, ME's enz. enz. toch gelezen dat modelspoor iets anders is dan...
Nou ja, waar hebben we al die jaren voor geschreven?

Dit moest ik even kwijt :o

Modelspotter



Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: ICRm LS models
« Reactie #24 Gepost op: 09 July 2008, 15:04:07 »
Knap lastig zo!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: ICRm LS models
« Reactie #25 Gepost op: 09 July 2008, 15:17:52 »
Stig,

Waarom zou je ruime bogen toepassen op niet zichtbare delen van je baan, terwijl je met die krappere bogen veel ruimte kan winnen?

Dat is een goed argument. Maar als je dan van 1:87 rijtuigen gebruik wil maken, dan zul je de sporen wat verder uit elkaar moeten leggen. Ik heb het wel eens met m-rails geprobeerd en dat ging prima.

Ik vraag me eerder af wat dergelijke gedetailleerde rijtuigen tussen die grasmatten en die rotsblokken (balast?) moeten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: ICRm LS models
« Reactie #26 Gepost op: 09 July 2008, 15:28:22 »
Ik vraag me eerder af wat dergelijke gedetailleerde rijtuigen tussen die grasmatten en die rotsblokken (balast?) moeten.

Ik vind het persoonlijk jammer dat dergelijke uitspraken worden gedaan op dit forum. Het gaat er toch om dat iemand plezier heeft in zijn / haar hobby? En de ene heeft nu eenmaal meer met het bouwen van landschappen dan de ander.

Herman heeft in mijn ogen alleen maar anderen willen waarschuwen voor een eventuele miskoop.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: ICRm LS models
« Reactie #27 Gepost op: 09 July 2008, 15:37:12 »
Moet iedereen helemaal zelf weten Jeroen. Mag ik zeggen dat het me toch wat verbaasd dat op zo'n baantje per se LSM ICR moet rijden. Het is geknipt voor Märklin ICR.

Wat betreft de waarschuwing zegt het alleen iets over K-rails. Behalve boogstralen is ook de afstand tussen beide bogen van belang. Met C-rail, Rocoline en Fleischmann gaat 1:87 naar mijn ervaring prima, hoewel deze rijtuigen natuurlijk wat aparts kunnen hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re: ICRm LS models
« Reactie #28 Gepost op: 09 July 2008, 16:46:42 »

Nou ja, waar hebben we al die jaren voor geschreven?



Misschien ben je dan toch de voeling met de achterban een beetje kwijt.
Bekijk het eens zo:
Een deel van het publiek zal zich altijd in transitie bevinden. De bovenstaande foto's en text zijn daar het bewijs van. En wie veroorzaakt die transitie? Precies, degenen die om dat te bereiken al jaren schrijven. Wees liever blij dat je niks voor niks schrijft, zou ik zeggen!

Niet rot bedoeld, maar gewoon ff een andere invalshoek!

Groet,

Huibert

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8506
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ICRm LS models
« Reactie #29 Gepost op: 09 July 2008, 16:51:20 »
@Huibert: R2 gaat inderdaad wel, ook geduwd. Zie mijn eerder post op de vorige pagina.
Ik bedoelde met mijn opmerking dat je wel kunt stellen dat zulke rijtuigen in een boog van R36 geen gezicht zijn, maar dat mijn persoonlijke mening is dat dat ook geldt voor bogen van R42 etc. Dit soort rijtuigen komt meer tot zijn recht op wat onze oosterburen zo prachtig 'Paradestrecke' noemen. Paradeerspul is het op onze krap bemeten huisbaantjes!

Gr/H