Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door sneek
Vandaag om 23:37:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:28:44
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
Vandaag om 23:22:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 23:20:24
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 23:13:33
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 22:55:55
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 22:50:57
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 22:47:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:29:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
Vandaag om 22:18:40
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain door Mark
Vandaag om 21:52:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:46:11
Marklin My world, motor heeft kuren door Hans.F
Vandaag om 21:40:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
Vandaag om 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
Vandaag om 20:58:00
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
  

Auteur Topic: ICRm, welke wagens heb je nodig?  (gelezen 40977 keer)

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2413
Re: ICRm LS models
« Reactie #15 Gepost op: 08 July 2008, 17:47:54 »
Precies, langere koppelingen worden niet mooi waardoor er meer ruimte tussen beide rijtuigen ontstaat. Ik zou net zoals Huibert schreef je boogstralen aanpassen. Je kan wel langere koppelingen gebruiken maar 1:87 rijtuigen door een boog met een straal van 36cm is geen gezicht.

mvg,

Matthijs

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4571
Re: ICRm LS models
« Reactie #16 Gepost op: 08 July 2008, 17:51:32 »
Citaat
1:87 rijtuigen door een boog met een straal van 36cm is geen gezicht.
dat weet ik, maar ik heb toch maar een grondbaantje en als ik ooit een echte grote baan op een tafel heb dan komen de boogstralen nogwel. Die R1 zat gewoon in de startersset.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: ICRm LS models
« Reactie #17 Gepost op: 08 July 2008, 17:56:13 »
@Huibert: R2 gaat inderdaad wel, ook geduwd. Zie mijn eerder post op de vorige pagina.

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: ICRm LS models
« Reactie #18 Gepost op: 09 July 2008, 13:21:29 »
Ik heb foto's gemaakt van de ICR's in een R1 bocht. Foto's staan trouwens ook al op 3railforum dus ze kunnen iedereen bekend voorkomen.

De binnenbocht bestaat uit 2221 bogen en de buitenbocht bestaat uit 2231 bogen.


Zoals de eerste foto al duidelijk laat zien raken in een R1 bocht de rijtuigen elkaar net. Rijden is mogelijk maar zal schade aan de rijtuigen tot gevolg hebben.


Uiteraard ook even een detailfoto van. Foto is korrelig,.. kwam door de slechte belichting en daardoor hoge ISO waarde die ik heb gekozen.


De derde foto toont aan dat wanneer rijtuigen elkaar op de binnen en buiten boog willen passeren er een grote ellende ontstaat. De rijtuigen zullen elkaar raken. Sterker nog het kan helemaal niet grote krassen tot gevolg wanneer je dit toch doet.

Tot slot heb ik opgemerkt dat de rijtuigen ontsporen zodra ze de K-rails bochtwissel nemen (van buiten naar binnenboog). Overigens moet ik er dan wel bij melden dat er nog steeds gelijkstroomwielen onder zitten dus dit probleem is wellicht op te lossen.

Hou met bovenstaande dus rekening als je ze aanschaft en besef dat ze wel is onbedoeld in de vitrine kunnen belanden totdat er een volgende baan wordt gebouwd welke wel met deze lengte rijtuigen rekening houdt.

Groeten,
Herman

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: ICRm LS models
« Reactie #19 Gepost op: 09 July 2008, 13:29:52 »
Vallen R1 bochten wel binnen de specificaties van de ICR's ?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: ICRm LS models
« Reactie #20 Gepost op: 09 July 2008, 14:19:20 »
Mijn moeder begon spontaan te lachen toen ze de foto's zag. Sorry hoor, maar wordt het niet eens tijd de boel op te doeken en opnieuw te beginnen ipv. de rijtuigen naar de vitrine te verbannen? 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18319
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: ICRm LS models
« Reactie #21 Gepost op: 09 July 2008, 14:39:00 »
Stig, jongen.... foei toch. Zo reageer je toch niet? :P ;) ;)

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: ICRm LS models
« Reactie #22 Gepost op: 09 July 2008, 14:47:21 »
Stig,

Waarom zou je ruime bogen toepassen op niet zichtbare delen van je baan, terwijl je met die krappere bogen veel ruimte kan winnen?

Verder zullen er ook zat mensen zijn die iets minder ruim behuisd zijn en daarom wel moeten werken met krappe bogen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: ICRm LS models
« Reactie #23 Gepost op: 09 July 2008, 14:47:40 »
Ik heb foto's gemaakt van de ICR's in een R1 bocht.
Hou met bovenstaande dus rekening als je ze aanschaft en besef dat ze wel is onbedoeld in de vitrine kunnen belanden totdat er een volgende baan wordt gebouwd welke wel met deze lengte rijtuigen rekening houdt.

Neem je ons nou in de maling? Beweer je dit met droge ogen, nou bij mij staan de tranen er in.

Dit type modelspoorwegen met ontstellend krappe bogen is toch helemaal niet geschikt voor 1:87, 1:93,5 of zelfs 1:100 lange rijtuigen, daar passen toch beter zogenoemde "Donnerbüchsen"?
We leven in 2008, de jaren 50 en 60 liggen ver achter ons. Een ieder heeft RM, RH en Miba's, EK's, ME's enz. enz. toch gelezen dat modelspoor iets anders is dan...
Nou ja, waar hebben we al die jaren voor geschreven?

Dit moest ik even kwijt :o

Modelspotter



Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: ICRm LS models
« Reactie #24 Gepost op: 09 July 2008, 15:04:07 »
Knap lastig zo!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re: ICRm LS models
« Reactie #25 Gepost op: 09 July 2008, 15:17:52 »
Stig,

Waarom zou je ruime bogen toepassen op niet zichtbare delen van je baan, terwijl je met die krappere bogen veel ruimte kan winnen?

Dat is een goed argument. Maar als je dan van 1:87 rijtuigen gebruik wil maken, dan zul je de sporen wat verder uit elkaar moeten leggen. Ik heb het wel eens met m-rails geprobeerd en dat ging prima.

Ik vraag me eerder af wat dergelijke gedetailleerde rijtuigen tussen die grasmatten en die rotsblokken (balast?) moeten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5409
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: ICRm LS models
« Reactie #26 Gepost op: 09 July 2008, 15:28:22 »
Ik vraag me eerder af wat dergelijke gedetailleerde rijtuigen tussen die grasmatten en die rotsblokken (balast?) moeten.

Ik vind het persoonlijk jammer dat dergelijke uitspraken worden gedaan op dit forum. Het gaat er toch om dat iemand plezier heeft in zijn / haar hobby? En de ene heeft nu eenmaal meer met het bouwen van landschappen dan de ander.

Herman heeft in mijn ogen alleen maar anderen willen waarschuwen voor een eventuele miskoop.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22640
Re: ICRm LS models
« Reactie #27 Gepost op: 09 July 2008, 15:37:12 »
Moet iedereen helemaal zelf weten Jeroen. Mag ik zeggen dat het me toch wat verbaasd dat op zo'n baantje per se LSM ICR moet rijden. Het is geknipt voor Märklin ICR.

Wat betreft de waarschuwing zegt het alleen iets over K-rails. Behalve boogstralen is ook de afstand tussen beide bogen van belang. Met C-rail, Rocoline en Fleischmann gaat 1:87 naar mijn ervaring prima, hoewel deze rijtuigen natuurlijk wat aparts kunnen hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re: ICRm LS models
« Reactie #28 Gepost op: 09 July 2008, 16:46:42 »

Nou ja, waar hebben we al die jaren voor geschreven?



Misschien ben je dan toch de voeling met de achterban een beetje kwijt.
Bekijk het eens zo:
Een deel van het publiek zal zich altijd in transitie bevinden. De bovenstaande foto's en text zijn daar het bewijs van. En wie veroorzaakt die transitie? Precies, degenen die om dat te bereiken al jaren schrijven. Wees liever blij dat je niks voor niks schrijft, zou ik zeggen!

Niet rot bedoeld, maar gewoon ff een andere invalshoek!

Groet,

Huibert

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ICRm LS models
« Reactie #29 Gepost op: 09 July 2008, 16:51:20 »
@Huibert: R2 gaat inderdaad wel, ook geduwd. Zie mijn eerder post op de vorige pagina.
Ik bedoelde met mijn opmerking dat je wel kunt stellen dat zulke rijtuigen in een boog van R36 geen gezicht zijn, maar dat mijn persoonlijke mening is dat dat ook geldt voor bogen van R42 etc. Dit soort rijtuigen komt meer tot zijn recht op wat onze oosterburen zo prachtig 'Paradestrecke' noemen. Paradeerspul is het op onze krap bemeten huisbaantjes!

Gr/H