Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 00:07:47
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
22 July 2025, 23:33:40
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
22 July 2025, 16:00:54
  

Auteur Topic: ICRm, welke wagens heb je nodig?  (gelezen 39621 keer)

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2406
Re: ICRm LS models
« Reactie #15 Gepost op: 08 July 2008, 17:47:54 »
Precies, langere koppelingen worden niet mooi waardoor er meer ruimte tussen beide rijtuigen ontstaat. Ik zou net zoals Huibert schreef je boogstralen aanpassen. Je kan wel langere koppelingen gebruiken maar 1:87 rijtuigen door een boog met een straal van 36cm is geen gezicht.

mvg,

Matthijs

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: ICRm LS models
« Reactie #16 Gepost op: 08 July 2008, 17:51:32 »
Citaat
1:87 rijtuigen door een boog met een straal van 36cm is geen gezicht.
dat weet ik, maar ik heb toch maar een grondbaantje en als ik ooit een echte grote baan op een tafel heb dan komen de boogstralen nogwel. Die R1 zat gewoon in de startersset.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: ICRm LS models
« Reactie #17 Gepost op: 08 July 2008, 17:56:13 »
@Huibert: R2 gaat inderdaad wel, ook geduwd. Zie mijn eerder post op de vorige pagina.

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: ICRm LS models
« Reactie #18 Gepost op: 09 July 2008, 13:21:29 »
Ik heb foto's gemaakt van de ICR's in een R1 bocht. Foto's staan trouwens ook al op 3railforum dus ze kunnen iedereen bekend voorkomen.

De binnenbocht bestaat uit 2221 bogen en de buitenbocht bestaat uit 2231 bogen.


Zoals de eerste foto al duidelijk laat zien raken in een R1 bocht de rijtuigen elkaar net. Rijden is mogelijk maar zal schade aan de rijtuigen tot gevolg hebben.


Uiteraard ook even een detailfoto van. Foto is korrelig,.. kwam door de slechte belichting en daardoor hoge ISO waarde die ik heb gekozen.


De derde foto toont aan dat wanneer rijtuigen elkaar op de binnen en buiten boog willen passeren er een grote ellende ontstaat. De rijtuigen zullen elkaar raken. Sterker nog het kan helemaal niet grote krassen tot gevolg wanneer je dit toch doet.

Tot slot heb ik opgemerkt dat de rijtuigen ontsporen zodra ze de K-rails bochtwissel nemen (van buiten naar binnenboog). Overigens moet ik er dan wel bij melden dat er nog steeds gelijkstroomwielen onder zitten dus dit probleem is wellicht op te lossen.

Hou met bovenstaande dus rekening als je ze aanschaft en besef dat ze wel is onbedoeld in de vitrine kunnen belanden totdat er een volgende baan wordt gebouwd welke wel met deze lengte rijtuigen rekening houdt.

Groeten,
Herman

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: ICRm LS models
« Reactie #19 Gepost op: 09 July 2008, 13:29:52 »
Vallen R1 bochten wel binnen de specificaties van de ICR's ?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: ICRm LS models
« Reactie #20 Gepost op: 09 July 2008, 14:19:20 »
Mijn moeder begon spontaan te lachen toen ze de foto's zag. Sorry hoor, maar wordt het niet eens tijd de boel op te doeken en opnieuw te beginnen ipv. de rijtuigen naar de vitrine te verbannen? 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17829
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: ICRm LS models
« Reactie #21 Gepost op: 09 July 2008, 14:39:00 »
Stig, jongen.... foei toch. Zo reageer je toch niet? :P ;) ;)

Grtz,  8) Ronald 8)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: ICRm LS models
« Reactie #22 Gepost op: 09 July 2008, 14:47:21 »
Stig,

Waarom zou je ruime bogen toepassen op niet zichtbare delen van je baan, terwijl je met die krappere bogen veel ruimte kan winnen?

Verder zullen er ook zat mensen zijn die iets minder ruim behuisd zijn en daarom wel moeten werken met krappe bogen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: ICRm LS models
« Reactie #23 Gepost op: 09 July 2008, 14:47:40 »
Ik heb foto's gemaakt van de ICR's in een R1 bocht.
Hou met bovenstaande dus rekening als je ze aanschaft en besef dat ze wel is onbedoeld in de vitrine kunnen belanden totdat er een volgende baan wordt gebouwd welke wel met deze lengte rijtuigen rekening houdt.

Neem je ons nou in de maling? Beweer je dit met droge ogen, nou bij mij staan de tranen er in.

Dit type modelspoorwegen met ontstellend krappe bogen is toch helemaal niet geschikt voor 1:87, 1:93,5 of zelfs 1:100 lange rijtuigen, daar passen toch beter zogenoemde "Donnerbüchsen"?
We leven in 2008, de jaren 50 en 60 liggen ver achter ons. Een ieder heeft RM, RH en Miba's, EK's, ME's enz. enz. toch gelezen dat modelspoor iets anders is dan...
Nou ja, waar hebben we al die jaren voor geschreven?

Dit moest ik even kwijt :o

Modelspotter



Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: ICRm LS models
« Reactie #24 Gepost op: 09 July 2008, 15:04:07 »
Knap lastig zo!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: ICRm LS models
« Reactie #25 Gepost op: 09 July 2008, 15:17:52 »
Stig,

Waarom zou je ruime bogen toepassen op niet zichtbare delen van je baan, terwijl je met die krappere bogen veel ruimte kan winnen?

Dat is een goed argument. Maar als je dan van 1:87 rijtuigen gebruik wil maken, dan zul je de sporen wat verder uit elkaar moeten leggen. Ik heb het wel eens met m-rails geprobeerd en dat ging prima.

Ik vraag me eerder af wat dergelijke gedetailleerde rijtuigen tussen die grasmatten en die rotsblokken (balast?) moeten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: ICRm LS models
« Reactie #26 Gepost op: 09 July 2008, 15:28:22 »
Ik vraag me eerder af wat dergelijke gedetailleerde rijtuigen tussen die grasmatten en die rotsblokken (balast?) moeten.

Ik vind het persoonlijk jammer dat dergelijke uitspraken worden gedaan op dit forum. Het gaat er toch om dat iemand plezier heeft in zijn / haar hobby? En de ene heeft nu eenmaal meer met het bouwen van landschappen dan de ander.

Herman heeft in mijn ogen alleen maar anderen willen waarschuwen voor een eventuele miskoop.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: ICRm LS models
« Reactie #27 Gepost op: 09 July 2008, 15:37:12 »
Moet iedereen helemaal zelf weten Jeroen. Mag ik zeggen dat het me toch wat verbaasd dat op zo'n baantje per se LSM ICR moet rijden. Het is geknipt voor Märklin ICR.

Wat betreft de waarschuwing zegt het alleen iets over K-rails. Behalve boogstralen is ook de afstand tussen beide bogen van belang. Met C-rail, Rocoline en Fleischmann gaat 1:87 naar mijn ervaring prima, hoewel deze rijtuigen natuurlijk wat aparts kunnen hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re: ICRm LS models
« Reactie #28 Gepost op: 09 July 2008, 16:46:42 »

Nou ja, waar hebben we al die jaren voor geschreven?



Misschien ben je dan toch de voeling met de achterban een beetje kwijt.
Bekijk het eens zo:
Een deel van het publiek zal zich altijd in transitie bevinden. De bovenstaande foto's en text zijn daar het bewijs van. En wie veroorzaakt die transitie? Precies, degenen die om dat te bereiken al jaren schrijven. Wees liever blij dat je niks voor niks schrijft, zou ik zeggen!

Niet rot bedoeld, maar gewoon ff een andere invalshoek!

Groet,

Huibert

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ICRm LS models
« Reactie #29 Gepost op: 09 July 2008, 16:51:20 »
@Huibert: R2 gaat inderdaad wel, ook geduwd. Zie mijn eerder post op de vorige pagina.
Ik bedoelde met mijn opmerking dat je wel kunt stellen dat zulke rijtuigen in een boog van R36 geen gezicht zijn, maar dat mijn persoonlijke mening is dat dat ook geldt voor bogen van R42 etc. Dit soort rijtuigen komt meer tot zijn recht op wat onze oosterburen zo prachtig 'Paradestrecke' noemen. Paradeerspul is het op onze krap bemeten huisbaantjes!

Gr/H