Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 15:58:46
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 15:46:35
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:43:15
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 14:50:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM  (gelezen 35580 keer)

DB143

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • DIKKE ZEEMEEUW
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #45 Gepost op: 01 July 2008, 12:45:27 »
M.a.w. als je de tweede klas aanduiding van de buurland rijtuigen weghaald, zijn ze inzetbaar in 1981.
De revisiedatum is dan wel 1991, maar die is zo klein dat valt niet op.
Is er al iemand bezig geweest om een "2" weg te poetsen zonder beschadiging?

Verder vind ik de ruimte tussen de buffers aan de ruime kant in combinatie met de Roco universeelkoppeling.
Ik ben van mening dat deze koppeling zeer goed te gebruiken is als kortkoppeling.
Ik heb dus van de koppelingshouder een kleine milimeter afgesneden, en de koppeling vastgeplakt. Dan zitten de rijtuigen keurig tegen elkaar aan, rijd zonder problemen heel goed. ;D

Rob

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #46 Gepost op: 01 July 2008, 21:03:59 »
@Maarten,

De buurland rijtuigen zijn vanaf 1980 in te zetten. Toen zijn in elk geval ICR A rijtuigen geleverd. De ICR B rijtuigen waren er zeker vanaf 1981. De BKD kwam later, reden waarom er aardig wat foto's zijn uit de begintijd van de ICR met treinen samengesteld met ICR rijtuigen, waarin een blauwe stalen D meereed.

mvg,
Ivo

Ter aanvulling uit het boek De moderne tractie van de NS in kleur:

Levering ICR

15 1e klas buurland (ICR 1) juni 1980 - september 1980
60 2e klas buurland (ICR 1) oktober 1980 - april 1981
16 1e klas buurland (ICR 1) april 1981 - juni 1981
43 BKD (ICR-1) juni 1981 - december 1981
32 1e klas binnenland (ICR 2) december 1981 - april 1982
60 2e klas binnenland (ICR 2) april 1982 - december 1982

Vervolgbestellingen zijn geleverd in 1986-1987

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #47 Gepost op: 02 July 2008, 19:01:48 »
Ivo, in datzelfde boek staat nog iets interressants: "Om een keuze voor een nieuw rijtuig te kunnen maken, werden er proefritten gebhouden met een DB-Bum, een SNCF Corail-rijtuig en het (aangepaste) middenrijtuig van een IC-III treinstel."

Wil dat zeggen dat dat rijtuig achter een loc heeft gereden? Daar zou ik wel foto's van willen zien! Van de proefrit met het Corailrijtuig heb ik wel een foto (De stalen getrokken rijtuigen..., blz. 44).

Als inderdaad alle binnenlandse rijtuigen in het begin opstaptreden en handgrepen hadden, wanneer zijn deze dan verwijderd?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #48 Gepost op: 02 July 2008, 22:11:24 »
Beste Maarten,

Is inderdaad een interessante zinsnede. Wat zijn dan de aanpassingen van een IC-III? Over de andere 2 verbaas ik me niet. Er waren volgens mij stammen Corail rijtuigen in Nederland vanwege materieeltekort bij de NS, maar er zitten in de Corail rijtuigen weer verschillende series. Daar zijn aardig wat foto's van. Ik zal eens opletten of ik iets dergelijks tegenkom.

De bemerking dat de binnenlandse ICR in het begin ook opstaptreden en handgrepen hadden maakt een zoektocht naar foto's redelijk zinloos. Je kan slechts zelden het rijtuignummer herkennen. Ik heb alleen nog steeds geen foto's gevonden van ICR B zonder klasseaanduiding die geen rangeerhandgreep en opstaptrede hebben, maar of dat dan een buurland of binnenland is is niet meer vast te stellen. Ik heb alleen wel de overtuiging dat als de ICR op de route Den Haag - Venlo - Keulen reden dat het dan om buurland gaat. Of je om dezelfde reden kan beweren dat Zandvoort - Maastricht/Heerlen dan binnenland is betwijfel ik. Daar kan beide worden ingezet, op de route naar Keulen niet.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #49 Gepost op: 02 July 2008, 22:22:00 »
Ivo, ik heb de moed qua zoeken naar foto's ook een beetje opgegeven.

Die proefrit met het Corailrijtuig was in 1978. Toen werden deze rijtuigen nog niet gehuurd van de SNCF. Kijk maar eens op de site van het Ut archief, staan een paar foto's op met de 1145, plan D (welk nummer?) en het meetrijtuig dat ik aan het bouwen ben (de voormalige D6 van de koninklijke trein).

Jouw overtuiging over de inzet heb ik ook.

Vreemd dat trouwens dat de BKD (LSM nr. 44 079-1) die ik gekocht heb als 'binnenland' wordt aangeduid, terwijl deze allen voor buurland geschikt waren. Dit rijtuig zat in een set met met de binnenlandse B (nr. 44 079-2). In die zin 'zit ik een beetje met die B' omdat die -gezien de aanwezige 2'en- pas vanaf '86 kan worden ingezet, terwijl mijn tijdperk t/m '85 loopt  :-|.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #50 Gepost op: 03 July 2008, 11:25:20 »
Ik snap je dilemma, maar het is niet gezegd dat er geen binnenlandse B met 2e klas aanduiding tussen 1981 en 1985 rondreed. Op basis van de excercitie met kijken naar handgreep en opstap was dat juist wel zo. En de binnenlandse zijn in de eerste serie ICR als laatste geleverd en pas inzetbaar vanaf 1982. Buurland reed al vanaf 1980.

Ergens vinden we vast wel de verlossende foto, waarop het rijtuignummer, de klasseaanduiding en het jaartal van opname te vinden is.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #51 Gepost op: 03 July 2008, 21:51:59 »
Even op een andere manier naar de foto's gekeken. Dus niet naar of er handgrepen en opstapjes op zitten.

Dan zie je op de route Den Haag Keulen alleen ICR B met klasseaanduiding vanaf 1981 en op de route Zandvoort Maastricht/Heerlen ICR B zonder klasseaanduiding. Nergens rijtuignummers of landenraster te zien.

Dit neigt naar de conclusie dat de eerste serie buurland én binnenland beide handgrepen en opstapjes hadden, maar dat alleen de binnenland geen klasseaanduiding had, zoals eerder en elders beweerd is. Dus de buurland rijtuigen van LS zijn gewoon inzetbaar vanaf 1980. De binnenlandse pas vanaf 1987. Waarom later de handgrepen en trapjes alleen bij de binnenlandse ICR zijn verwijderd is mij een raadsel.

Overigens heb ik tegelijkertijd geen enkele BKD gevonden zonder 4 keer een 2e klasse aanduiding per zijkant.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #52 Gepost op: 03 July 2008, 23:08:39 »
Vanavond het dak van een ICR B gespoten, zodat de bovenste gele band de juiste breedte en juiste hoogte heeft.



Ik heb er een ICR A naast gezet, die nog niet behandeld is. De hoogte klopt niet exact tussen de 2, maar als referentie dient de onderste gele band. Deze is bij beide rijtuigen op gelijke hoogte

Het rooster valt nu ook geheel buiten de gele band:



Nog een impressie van de hele band



De lak is nog nat en er moet nog een mat laag overheen, maar het resultaat bevalt me wel. Inmiddels heb ik ook de buurland set met BKD erin in huis, dus nu nog 11 rijtuigen te spuiten. Hopelijk zal LS als ze nog een aanvullende serie uitbrengen de band meteen op de juiste hoogte zetten. Dat scheelt aardig wat werk.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #53 Gepost op: 03 July 2008, 23:14:27 »
Zie je, het kan wel. :D

Doe meteen het dak een beetje weatheren. Je hebt de warde van het model nu toch al verkl**t. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #54 Gepost op: 04 July 2008, 00:12:57 »
Citaat
Hopelijk zal LS als ze nog een aanvullende serie uitbrengen de band meteen op de juiste hoogte zetten. Dat scheelt aardig wat werk.

Nou Ivo, dat hoop ik dus echt niet, want ik ga bovenstaande echt niet doen  ;)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #55 Gepost op: 04 July 2008, 00:15:48 »
Daar heb je toch personeel voor?

Zeg, misschien heb ik het gemist, maar gaan deze rijtuigen nog hun opwachting maken bij Railz?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #56 Gepost op: 04 July 2008, 00:17:17 »
Nope.
1 ontsporing en er knikkert voor een kapitaal aan rijtuigen naar beneden.
En aangezien LSModels niet aan sponsering doet. (welke kans laat je liggen voor promotie van je product)
We houden het fijntjes op de Lima´s.
Die kunnen namelijk wel stuiteren  ;D
« Laatst bewerkt op: 04 July 2008, 00:20:07 door Chris van Diesen »

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #57 Gepost op: 04 July 2008, 00:17:42 »

De lak is nog nat en er moet nog een mat laag overheen, maar het resultaat bevalt me wel. Inmiddels heb ik ook de buurland set met BKD erin in huis, dus nu nog 11 rijtuigen te spuiten. Hopelijk zal LS als ze nog een aanvullende serie uitbrengen de band meteen op de juiste hoogte zetten. Dat scheelt aardig wat werk.

mvg,
Ivo

Je verwacht van LS dus dat ze een 2e serie uitbrengen die je dan niet kunt combineren met de 1e serie.
Want het zal dan geen gezicht zijn vanwege de ongelijke geleband.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #58 Gepost op: 04 July 2008, 00:18:36 »
Nope.

We houden het fijntjes op de Lima´s.
Die kunnen namelijk wel stuiteren  ;D

Ik was even vergeten dat dat prima rijtuigen zijn van een afstandje. 4meter ofzo... ;D (korreltje zout!)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18623
    • Het Groterdam Project
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #59 Gepost op: 04 July 2008, 00:18:57 »
Juist  ;D