Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:16:10
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Verschil tussen Intellibox en twincenter?  (gelezen 5430 keer)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Verschil tussen Intellibox en twincenter?
« Reactie #15 Gepost op: 14 July 2008, 15:50:22 »
sterker nog, zelf combineer ik selectrix (overigens niet ondersteund op de TC) DCC en motorola.

Thomas, dan nog een keertje.

protocol ondersteuning
Twin-Center

FMZ
DCC
SELECTRIX (TRIX)

Protocol ondersteuning
Intellibox
MOTOROLA 1 en 2
DCC
SELECTRIX (TRIX)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Michel_Zeeland

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 14 July 2008, 18:20:46 »
Om de reden die ik al aangaf. Motorola wisseldecoders zijn vrij makkelijk zelf te maken, en ook nog eens goedkoper dan wisseldecoders voor DCC. Dus op langere termijn kun je dat geld terugverdienen.
Al grasduinend door diverse forums denk ik dat er toch hele volksstammen met DCC rijden en met Motorola hun wissels aansturen.

DCC decoders zijn per definitie absoluut niet duurder dan MM decoders. Sterker nog, ik denk dat DCC decoders gemakkelijker zijn om zelf te maken en de software zelf te schrijven. DCC is prima te gebruiken in combinatie met een TC en IB, ook al ben je een drierailrijder..... Overigens ben je met DCC ook in staat veel meer decoders (denk bijvoorbeeld aan je seinen, servomotoren, verlichting etc) op je baan adresseren.

mvg,
Michel

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #17 Gepost op: 14 July 2008, 19:25:36 »
DCC decoders zijn per definitie absoluut niet duurder dan MM decoders.
Okee, inmiddels heb ik gezien dat het prijsverschil tussen MM en DCC wisseldecoders aanmerkelijke is verminderd, en soms helemaal weggevallen. Blijkbaar loop ik op dit punt een beetje achter. ;D

Citaat
Sterker nog, ik denk dat DCC decoders gemakkelijker zijn om zelf te maken en de software zelf te schrijven.
Met deze opmerking heb ik wat moeite. Je doet net alsof je software "even" zelf schrijft. Maar naar mijn mening heb je daar meer achtergrondkennis voor nodig dan voor het in elkaar solderen van een hardwareschakelingetje. Voor iemand die daarin heeft gestudeerd, en/of het voor zijn werk doet, is het allemaal gesneden koek. Maar voor iemand die vanaf nul begint is het schrijven van software een zwart gat. Daarbij is mijn ervaring dat softwaremensen hun kennis nog stroever overdragen dan hardwaremensen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Michel_Zeeland

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 14 July 2008, 21:37:48 »
Met deze opmerking heb ik wat moeite. Je doet net alsof je software "even" zelf schrijft. Maar naar mijn mening heb je daar meer achtergrondkennis voor nodig dan voor het in elkaar solderen van een hardwareschakelingetje. Voor iemand die daarin heeft gestudeerd, en/of het voor zijn werk doet, is het allemaal gesneden koek. Maar voor iemand die vanaf nul begint is het schrijven van software een zwart gat. Daarbij is mijn ervaring dat softwaremensen hun kennis nog stroever overdragen dan hardwaremensen.

Ik laat niet blijken dat het schrijven van software een zaak is wat je even doet. Je zult toch enige ervaring moeten hebben, wil je iets geboren krijgen. Vreemd dat er gezegd wordt dat kennis anders overgedragen wordt tussen soft-en hardwaremensen. In principe doet de software niets anders dan het logischerwijs opsommen wat hardwarematig ook gebouwd kan worden. De sleutel is een mix te vinden tussen beiden, sommige zaken zijn sneller in software te maken, dan met componenten zijn te maken. Overigens telt het omgekeerde ook. Immers zonder de logica van een schakeling te snappen kan je ook geen software schrijven. Ik snap daarom ook even niet wat er nu bedoeld wordt met de zinsnede dat softwaremensen hun kennis nog stroever overbrengen dan hardwaremensen. Dit slaat volgens mij in deze context helemaal nergens op ???

Hard-en software is altijd domweg te kopieren, de kunst is dan ook altijd dat men begrijpt wat men kopieert. Veel mensen onder ons zijn daartoe niet in staat. Ze maken de mooiste schakelingen, maar begrijpen er vervolgens helemaal niets van, als je naar details vraagt. Een oude spreuk luidt immers altijd nog: "beter goed gejat dan slecht gekopieërd."

Enfin, als je enige kennis hebt van zaken rondom het DCC protocol en het verschil weet te ontdekken (en begrijpt) tussen bijvoorbeeld DCC en MM zal men  snel de voordelen van DCC zien.

Ik begrijp het betoog wel van Klaas, voor MM heb je louter een simpele 145027 nodig, dus software schrijven is daarvoor niet nodig. Alleen worden de prachtige zaken van DCC nu wel vergeten. Klaas: denk bijvoorbeeld aan het geluidloos overzetten van de Conrad wisselaandrijvingen, zonder het welbekende klakkende geluid. Een demo heb je toch op de MSVZ gezien (en niet gehoord), toch? Dit is zuiver door software verwezenlijkt.

Als je dingen wilt ontwikkelen in een digitale wereld, ontkom je er vaak niet aan enige software te schrijven. Veel hulp is o.a. te vinden op het internet.

mvg Michel

henk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 14 July 2008, 21:43:39 »
Sommige fabrikanten maken ook geen gebruik meer van de 145027 voor hun Motorola decoders. Ze hebben gewoon één ontwerp wisseldecoder en alleen de software verschilt. De veel te dure DCC wisseldecoder van Viessmann blijkt zelfs multiprotocol te zijn en verstaat ook Motorola.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Michel_Zeeland

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 14 July 2008, 22:00:23 »
Uiteraard is hetzelfde geval voor DCC decoders. Je kan vrij eenvoudig van dezelfde schakeling een schakeldecoder, lichtdecoder, wisseldecoder, magneetartikel, geluiddecoder of servodecoder of een combinatie hiervan maken, door louter de software aan te passen (al dan niet via CV's te programmeren, zonder gekruip onder je baan), mits je schakeling maar ok is. ;)

Althans, mij is het gelukt, dus waarom een ander niet? Op onze club (Modelspoor Vereniging Zeeland) gaan we de zaak na de zomerreces uitrollen op één van onze (module)banen.  :D

mvg Michel

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 14 July 2008, 23:52:26 »
Michel, we zullen het er morgen op de club eens over hebben, want ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 15 July 2008, 15:09:42 »
Samenvattend: voor iemand die nu met digitaal wil beginnen, maakt het niet echt veel uit of er voor een Twin Center of IntelliBox wordt gekozen. Als de startset in combinatie met Twin Center goedkoper is: gewoon daar voor gaan. Als het prijsverschil verwaarloosbaar is, dan zou je kunnen kiezen voor de IB omdat die het Märklin/Motorola protocol ondersteunt (wat je in ieder geval eerder zult gebruiken dan FMZ).