Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:55:13
Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:52:54
AVT Geluidsmodule Serie 200- wat is het digitale adres? door piksov
Vandaag om 12:46:44
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Lucien
Vandaag om 12:34:57
Verbogen plastic weer recht maken, hoe doe ik dat door FritsT
Vandaag om 12:31:33
Projekt 083-338 door Quinzeedied
Vandaag om 12:30:59
Wissel polijsten door Herb73
Vandaag om 12:09:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 11:47:55
Roco E94 Motor uithalen door Pauldg
Vandaag om 11:39:58
automaus : Bespreking & Ervaring door Sven
Vandaag om 11:30:43
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
Vandaag om 11:02:53
Spoor 0 dagen in Philippine Zeeland door Kees-Jan
Vandaag om 11:01:02
PB Models, ICR-rijtuigen door Chris Westerduin
Vandaag om 10:50:28
Ontraxs 2026 door Sven
Vandaag om 10:40:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:56:08
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door Ronald Halma
Vandaag om 09:44:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:39:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:33:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 09:21:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:15:30
Don Sibley's Rotbach Stadt (H0m) door Sven
21 April 2026, 23:19:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
21 April 2026, 23:14:57
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
21 April 2026, 22:24:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Paulus
21 April 2026, 21:54:59
Roco Nightjet koppelen aan locomotief. door RikM
21 April 2026, 21:43:29
Marklin 34121 loopt telkens vast door Robert uut Salland
21 April 2026, 19:41:26
(BNLS modulebaan) Modulebak(ken) bestellen tbv BNLS-Forumbaan door Marcel112
21 April 2026, 18:55:17
Draaistellen aanpassen Roco/Trix 16/1700 door tychoo
21 April 2026, 17:56:01
Digikeijs DRC 2400v5 lichtsetjes door KoosDeJong
21 April 2026, 17:11:08
Palisade Canyon door RobVille
21 April 2026, 16:50:27

Auteur Topic: Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027!  (gelezen 4879 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027!
« Gepost op: 13 April 2026, 22:55:37 »
Moi moi,

Ja, u leest het goed... naast de mannelijke Halma gaan nu 2 vrouwelijke exemplaren bouwen  ;D Alle gekheid, wat is er gebeurd?

Wij hebben afgelopen weekeinde met ons team en families de 3e Dutch US Convention gedraaid. Dat was een gezellig event waar we ondanks het harde werk allemaal van hebben genoten. De genoemde dames zijn mijn vrouw Wanda en mijn dochter Shannon. Mijn zoon heeft het modelbouwgen helaas niet ontwikkeld, mijn dochter gelukkig wel. Samen liepen de dames rond op de convention en zaterdagmiddag komen zij aangelopen bij ons geimproviseerde kantoor bij de ingang. Daar krijg ik toegeroepen: "wij willen hier volgend jaar ook met een US baantje staan!". Aha! Is dat zo? Ja, dat is zo Ronald. Ik zeg: "prima, klein US baantje moet zeker kunnen in 2 jaar tijd". Yep, op de 2028 lijst dus!

Er ligt natuurlijk best leuke handel daar. Spul heb ik zat maar ik wil vooral mijn dochter wel triggeren tot wat uitdagend bouwen. Ik heb dus her en der al kleine leuke kitjes weg laten leggen en ook al een idee; rural USA rond 1940 - 1950. Met dat ik zo'n beetje de laatste kits bij elkaar gesprokkeld heb loop ik p de zondag langs Scape Supplies stand waar Martin Welberg staat te demo'en. De dames staan daar lekker te kwekken en ik word door de dames verzocht aan te treden. Mijn vrouw en dochter roepen in koor: "we zijn uitgenodigd op OntraXS te komen in 2027 als modelbouwende vrouwen! En Wanda roept: "een indische baan".... ik zeg mooi niet, heb net voor 150 euro aan zooi gekocht  ;D ;D Weet je wat? We doen het zo; Wanda maakt een kleine Indo baan zoals ze ook in 2010 heeft gedaan voor OT met "Halte Padjarakan". En Shannon mag een leuk US baantje gaan bouwen. Ja, dat is goed zeggen de dames (y)

En nu? We zitten vandaag even lekker te relaxen, dat was nodig. Shannon woont niet thuis maar al jaren in een andere woonplaats dan de onze. Een idee voor beide banen broeit al en voor Shannon is het al een redelijk uitgewerkt plan. De afspraak is wel dat de dames bouwen en niet ik.... betekent dat ik wel voorzie in de bakken en de handel op beide technisch werkend maak. Denk hierbij aan rijden, verlichting, pendel/automaat, etc. De rest is aan de dames. Shannon zal wel wat begeleiding nodig hebben, die is goed bedreven inmiddels in de plastic kits maar een modelbaantje is natuurlijk even andere koek.
Een andere "eis" is dat we het bij houden als bouwverslag. Om dat binnen de perken te houden zullen beide projecten hier in deze draad getoond worden als bouw. Beide zijn minder bedreven in het forumwerk dus dat doe ik voor ze. Ze zijn al wel voortvarend geweest in Aalten want ze hebben al een 2-tal sponsors. Martin Welberg Scenic Studio's zal tijdens de bouw wat groen doneren uit zijn assortiment, en Pascal Kok heeft toegezegd voor de dames wat periode correcte figuren in 3D te printen. Mooi toch? Bakken zullen door mij worden gesponsord in de vorm van mijn Micromodules waar ik sinds 3/4 jaar iets doe ;)

Zo, kop is er af! Morgen zullen we de dames even voorstellen en dan vanaf volgende week zullen ze langzaam aan aan de slag moeten. Shannon's handeltje staat al klaar:

20260413_154523 by Ronald Halma, on Flickr

Zowel plastic als hout. Laatstgenoemd is nieuw voor haar maar daar werken we rustig naar toe. Wanda is nog een plan aan het uitwerken dus dat komt ook nog.

Laters!
« Laatst bewerkt op: 13 April 2026, 23:02:01 door Ronald Halma. Reden: Toevoeging tekst »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Peter J K

• Offline Offline
Re: Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027!
« Reactie #1 Gepost op: 13 April 2026, 23:54:36 »
Dit maakt nieuwsgierig. Ik ga volgen.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Tom1946

• Offline Offline
  • Geniet en droom.
« Reactie #2 Gepost op: 14 April 2026, 00:27:02 »
nog een volger.
YD7001, Roco rail, iTrain 5, YaMoRC
Met vriendelijke groet.
Tom Engelfriet

RhB-Mikey

• Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 14 April 2026, 08:06:38 »
 (y) (y) (y)

Ik ga ook volgen  ;D
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #4 Gepost op: 14 April 2026, 08:26:18 »
 (y)
De grote Halma show! Top
Doe je er zelf ook aan mee, met eigen inbreng?

groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 14 April 2026, 08:51:40 door tothebeach »

cor_b

• at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
« Reactie #5 Gepost op: 14 April 2026, 10:14:29 »
Ben benieuwd

Cor

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 April 2026, 10:19:20 »
Ja ja, de hele wereld moet door de ballotage om op OntraXS te mogen staan, maar omdat je Halma heet........  ;)
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #7 Gepost op: 14 April 2026, 10:34:29 »
Als je nu eens wat bouwt Martijn kom je misschien ook door de ballotage.

Daarnaast heeft het plaatsen van bouwtopics ook een voordeel, op basis van vorderingen willen we ook nog wel eens mensen warm maken en uitnodigen voor OntraXS!. Dat kun je onderander aan Frank vragen.

Daarnaast is het voor de dames Halma ook nog geen vanzelfsprekendheid dat ze er door komen maar wij kennen de kunsten die Wanda kan maken een beetje. Als stok achter de deur om wat klaar te maken is een uitnodiging om eventueel te kunnen deelnemen altijd een leuke.
Het is voor oud deelnemers zoals Wanda uiteraard een stuk eenvoudiger om ons over de streep te krijgen omdat we al weten wat ze kan. Van Shannon weten we het nog niet maar die heeft uiteraard een goede supervisor in de vorm van Wanda.

Daarnaast nodigen we dan nu de dames uit omdat de waarschijnlijkheid dat ze het af krijgen iets groter is als bij Ronald  ;D

Maar goed, voor eenieder die van zichzelf denkt dat ze goede modules kunnen bouwen voor OntraXS! zou je altijd wij bouwen een baan voor OntraXS! in je titel kunnen zetten. Wie weet pikken wij het dan op en kom je door de ballotage!

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 14 April 2026, 10:39:15 »
Als je nu eens wat bouwt Martijn kom je misschien ook door de ballotage.

;D ;D kom op Martijn, dat laat je je toch niet 2 keer zeggen  :angel:
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 April 2026, 10:49:05 »
Hahahahahahaha, potje potje.....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #10 Gepost op: 14 April 2026, 11:02:04 »
Wij zien liever baantjes, baantjes..

741230

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 14 April 2026, 11:28:57 »
Ronald heeft het modelbouwvirus en heeft zijn hele familie geïnfecteerd.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #12 Gepost op: 14 April 2026, 11:49:11 »
Ja ja, de hele wereld moet door de ballotage om op OntraXS te mogen staan, maar omdat je Halma heet........  ;)

Haha! Nee, gelukkig werkt het zo niet :) Maar dat heeft Martin al mooi uitgelegd dat het zeker geen vanzelfsprekendheid is dat ze er uiteindelijk komen te staan. Ook zij moeten zich bewijzen, net als ieder ander. Trouwens, er zijn deelnemers die er praktisch elk editie staan en gestaan hebben, zie de Franse mannen. Die bouwen elk jaar wat nieuws wat ook gewoon door de ballotage moet van de OntraXS commissie.

Daarnaast nodigen we dan nu de dames uit omdat de waarschijnlijkheid dat ze het af krijgen iets groter is als bij Ronald  ;D

Ik dacht al, wanneer komt deze  ;D ;D Had een zekere Steef er al 3x ingewreven afgelopen zondag  ;)

We zijn druk aan het uitwerken met de plannen, Shannon is vandaag in Aalten en we hebben samen de kitjes doorgenomen. Zij gaat beginnen aan de 3 kunststof kitjes om feeling met de schaal 1:87 te krijgen. Met Wanda vanmorgen even doorgesproken wat haar ideeën zijn en hoe ze het uit wil beelden. Ze heeft er een aardig strak beeld bij dus dat zit wel snor. Het is meer ook de praktische uitvoering qua baanplan en rijmogelijkheden. Er moet wel wat te zien zijn toch?

Doe je er zelf ook aan mee, met eigen inbreng?

Ik zal mee moeten he? ;D Ja, graag maar ik denk even met iets kleiner dan gepland. Alles moet nl in 1 auto kunnen en zoals nu voor ogen kan dat. Ik werk daar nog aan maar dat is niet de kern van deze draad ;) Ook kijken we naar de eventuele 3-dagen cyclus qua bezetting en aanwezigheid MITS (Martijn!!) ze door de ballotage zijn gekomen.
Ook zit er wat techniek achter waar de dames geen brood van hebben gegeten dus dat moet ik wel uit gaan werken. Voor Wanda gaan we denk ik (maar dat beslist zij) een load in/empty out ding maken. Dus volle wagentjes in, leeg er uit. Alles daartussenin is aan uw fantasie. Maakt het geheel ook wat gemakkelijker in aansturing.

Ronald heeft het modelbouwvirus en heeft zijn hele familie geïnfecteerd.

Je zou het denken he?  :) Wanda heeft natuurlijk al ietsje meer gedaan. OT 2010 Halte Padjarakan plus een mooie reportage op DVD van Eisenbahn Romantiek en OT 2012 Lake Louisa RR waar ook een mooie DVD van gemaakt is door hetzelfde programma en maker. Dus die heeft zeg maar al wel wat modelbouw-vlieguren.

Shannon begint met deze 3 kitjes:

20260414_112531 by Ronald Halma, on Flickr

Het plan wat ik voor haar getekend heb is goedgekeurd! Na volgende week gaan we aan de slag met de eerste modules. Voor beide baantjes is een 60% van de benodigde bakjes al aanwezig. Ja, het worden de Micromodules , die zijn perfect geschikt voor dit soort baantjes.
Het beoogde plan:

20260414_091500 by Ronald Halma, on Flickr

Links komt dan nog een Micromodule stagingbakje van 50 cm. Totaal een 1.8 meter lang (130 zicht) en 30 cm (netto) diep modelbaantje. Thema jaren 50 vorige eeuw USA, ergens in de middle of niks. Links een dichte zijwand, rechts open. Zo kijk je er dan straks mooi in. Het geheel zal een wat desolate indruk moeten laten zien, dit even voor de beeldvorming.

Oh ja, nog een keer vermeld want ik vind dat dit wel moet. De dames hebben tot nu toe de volgende sponsoren bereid gevonden in een of andere vorm iets te doneren:

- Martin Welberg Scenic Studios voor wat groen spul
- Pascal Kok voor wat mooie 3D figuren op thema gemaakt voor beide baantjes
- Ronald Koerts (RK Products) voor wat extra modules en toebehoren
- Uw ondergetekende voor railmateriaal en al het andere wat er bij komt

We gaan beginnen!!
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 14 April 2026, 13:01:52 »
Er moet wel wat te zien zijn toch?
Vooral rijdende treinen. Het is niet voor niks een modelspoorshow.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel(inmiddels gesloopt)
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #14 Gepost op: 14 April 2026, 15:43:55 »

Daarnaast heeft het plaatsen van bouwtopics ook een voordeel, op basis van vorderingen willen we ook nog wel eens mensen warm maken en uitnodigen voor OntraXS!. Dat kun je onderander aan Frank vragen.

Maar goed, voor eenieder die van zichzelf denkt dat ze goede modules kunnen bouwen voor OntraXS! zou je altijd wij bouwen een baan voor OntraXS! in je titel kunnen zetten. Wie weet pikken wij het dan op en kom je door de ballotage!

Tja, Bahnbetriebswerk Altendorf, deze is toch wel bij heel forummers bekend.(heeft meegedaan in Dortmund, Leuven, Gangelt, Lingen, Veendam, Houten +, etc..)
Op 22.08 is hij weer te zien op 20 jaar BNLS. En wellicht binnenkort als reportage in Continental Modeller waarvan Andrew Burnham Redacteur, Continental Modeller, Peco Publicaties die heel veel foto's heeft gemaakt tijdens Leuven.
Grt, Ronald.