Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door henk
Vandaag om 13:32:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
"Nederlandse" modellen door MaraNCS
Vandaag om 13:18:34
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
  

Auteur Topic: Rails reinigen  (gelezen 33547 keer)

TonCoronel

  • Gast
Rails reinigen
« Gepost op: 02 september 2006, 00:55:00 »
Alweer een vraag van mij! kblijf bezig.

Ik heb via marktplaats een zeer mooie partij rails gekocht. Alle bielzen en contactpuntjes zijn nog heel. Ik denk alleen dat de rails in de open lucht heeft gelegen een lange tijd want de rails is wel wat viezig. De treinen rijden er of niet of heel schokkerig op. Ook zijn de bielzen aan de vieze kant.

Is er een manier om de gehele rails in 1 x schoon te maken? doormiddel van een badje van een of ander schoonmaakspul?

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: Rails reinigen
« Reactie #1 Gepost op: 02 september 2006, 07:24:10 »
Terpentine, daarmee maak je het spul helemaal vrij van alle vuil en stof, Echter is dit een zeer vettige stof waardoor het na de terpetinebehandeling nog een ammoniakbehandeling nodig heeft. (althans zo doe ik het.)

pep ;D
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

TonCoronel

  • Gast
Re: Rails reinigen
« Reactie #2 Gepost op: 02 september 2006, 11:30:00 »
Ok bedankt voor de tip. laat je het er dan in weken of poets je het schoon met een doek?

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: Rails reinigen
« Reactie #3 Gepost op: 02 september 2006, 12:52:41 »
Het beste is wasbenzine. Laat ook geen vettige laag achter.

Vooral NIET schuren.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: Rails reinigen
« Reactie #4 Gepost op: 02 september 2006, 16:42:09 »
Wasbenzine laat wel degelijk vet achter. Want zowel wasbenzine als terpentine zijn zgn. petroleumproducten, welke allemaal vet achterlaten.

@TonCoronel
Ik laat het er zeker niet in weken. Op sommige soorten verf of plastic kan terpentine heftig reageren en andee kleuruitslag danwel vervorming veroorzaken. Ik veeg de rails gewoon schoon met 1 doekje terpentine, laat dit drogen (lees: verdampen) en haal er vervolgens een doekje met ammoniak over en laat dit ook uit zichzelf drogen. Je rails zijn dan brandschoon.
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Rails reinigen
« Reactie #5 Gepost op: 05 september 2006, 23:43:39 »
ik was laatst bij TT voor nieuwe asjes voor een wagonnetje, zei de verkoper dat ik mijn rails(marklin rij ik mee) moest schoonmaken dmv een doekje met alcohol, maar vooral geen gummie, omdat dat schuurt en dus vuil in de krassen kan achterblijven.

laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
  • Mol-Cargo is under construction
Re: Rails reinigen
« Reactie #6 Gepost op: 06 september 2006, 00:52:02 »
Als ik mijn rails gespoten heb met een roestkleur dan moet ik er wel even overgaan met een railgum,ik doe dit heel zachtjes,want zoals Laurent het zegt,dat maakt hele kleine krasjes.
Normaal reinig ik mijn sporen met een zachte doek en daar doe ik ethanol op,ik ben chemicus,dus daar kan ik makkelijk aan geraken.
Ethanol is een alcohol dat vlug vervliegt en niet schadelijk is,en dit is een prima reiniger voor je sporen,je zult versteld staan hoe vuil je rails soms zien.
In het geval van Toncoronel zou ik toch eerst lichtjes met een railgum over de sporen gaan en daarna met ethanol of ontsmettingsalcohol,deze laatste is makkelijk te verkrijgen bij de apotheek en kost bijna niets. ;)

cyberbeast

  • Gast
Re: Rails reinigen
« Reactie #7 Gepost op: 07 september 2006, 20:24:53 »
Mag ethanol ook op Marklin C-rails? Wordt het plastiek niet beschadigt?

En op die puntjes in het midden van de rail en de sleper van de loc?
« Laatst bewerkt op: 07 september 2006, 20:42:55 door cyberbeast »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Rails reinigen
« Reactie #8 Gepost op: 07 september 2006, 21:57:02 »
In principe hoeft de middengeleider geen beurt te krijgen, dat gebeurt automatisch als je er met een sleper overheen gaat. Mocht je middengeleider toch erg vies/verroest(mrail van zoldertjes ;)) zijn, dan raad ik je aan om 1 of 2 lokjes met 1/meerdere wagonnetjes die sleper hebben een aantal rondjes te rijden, dat werkt goed, uit eigen ervaring. En de M-rail middengeleider doe ik wel eens met en gummie, gaat moeilijk maar het contact wordt er beter op.
Of die ethanol ook mag op c-rail weet ik niet, Alcohol mag iig wel.

Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
  • Mol-Cargo is under construction
Re: Rails reinigen
« Reactie #9 Gepost op: 07 september 2006, 23:23:40 »
Hoi Cyberbeast,ethanol zal zeer zeker je plastic bedding niet beschadigen,let er wel op dat het zeker ethanol is,want aceton gaat je bedding wel beschadigen,toch als je er een grote hoeveelheid van gebruikt,aceton is ook niet zo goed voor je gezondheid,terwijl ethanol geen kwaad kan. ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Rails reinigen
« Reactie #10 Gepost op: 08 september 2006, 00:02:22 »
Of die ethanol ook mag op c-rail weet ik niet, Alcohol mag iig wel.
Wat is het verschil?  ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Rails reinigen
« Reactie #11 Gepost op: 08 september 2006, 06:22:01 »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1398
Re: Rails reinigen
« Reactie #12 Gepost op: 08 september 2006, 08:37:09 »
Wasbenzine laat wel degelijk vet achter.

Als dat zo was, was wasbenzine geen wasbenzine. Het is juist wasbenzine omdat het gebruikt werd/wordt om vetvlekken bijvoorbeeld uit kleding op te lossen.
Het wordt door mij al jaren gebruikt om rails schoon te maken, en bevalt me uitstekend.

Citaat van: Wikipedia
Wasbenzine is een oplosmiddel, voor ontvetten en schoonmaken. Het bestaat uit verzadigde koolwaterstoffen (KWS), met 5 tot 15 koolstofatomen, bijvoorbeeld C7H16.

De naam wasbenzine geeft aan dat er ook mee gewassen kan worden. Het middel is daadwerkelijk gebruikt om kleding mee te wassen. Dit was een gevaarlijk karwei, vanwege de brandbaarheid van wasbenzine.

Wasbenzine is minder schadelijk dan thinner of terpentine. Wasbenzine is ook een verdunner en een reinigingsmiddel. Het wordt ook gebruikt als aanstekerbenzine.

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Rails reinigen
« Reactie #13 Gepost op: 08 september 2006, 08:50:44 »
Stig,

Ethanol (ook ethylalcohol) is de bekendste alcohol uit de scheikunde; het is namelijk de alcohol die in alcoholische dranken zit. In het dagelijkse spraakgebruik heet ethanol simpelweg alcohol.

Veel wordt gebruik gemaakt van Isopropyl-alcohol (2-propanol) ook wel Isopropanol genoemd. Isopropanol wordt gebruikt voor ontvetten en verwijderen van (soldeer)fluxen.

Hub

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Rails reinigen
« Reactie #14 Gepost op: 08 september 2006, 10:07:01 »
Hub, dat weet ik, ik heb bijna dagelijks een busje 91% iso-propyl-alcohol onder bereik. Geweldig spul, óók voor de modelbouw.

T ging om de opmerking van Laurent, of ethanol op de rail mag, alcohol iig wel. Waarop klaas zich met een grijnsch afvroeg wat het verschil dan is. Ethanol is alcohol... Afijn...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)