Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Frank 123
Vandaag om 15:35:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: Oorzaak doorbranden kabel  (gelezen 11026 keer)

santerdam

• Offline Offline
Re: Oorzaak doorbranden kabel
« Reactie #15 Gepost op: 22 June 2008, 14:21:30 »
Als de trafo 4,38 A kan leveren, kun je er wel een verdeelplaat achter zetten met 20 dunne draadjes, maar dat wil niet zeggen dat ieder draadje maar een beetje krijgt. Als één draadje kortsluiting heeft, krijgt dat ene draadje gewoon de volle 4,38 A.

Wat wil je op de trafo aansluiten ? Het is namelijk best wel een zware. Daar moet je geen 0,14 mm2 draadjes gebruiken, ga maar voor veeeeel dikker. (2,5 mm2 bijvoorbeeld).

Gamau

• Offline Offline
    • Harzerode 1992
« Reactie #16 Gepost op: 22 June 2008, 14:25:45 »
De trafo gaat naar twee verdeelplaten met elk tien aansluitingen. De ene gebruik ik voor verlichting en de andere voor de voeding van wissels, seinen en ontkoppelrails.

Aangezien op de trafo staat 4,0 mm2 ga ik maar voor die kabeldikte naar de verdeelplaten. Maar wat doe ik nu vanaf de verdeelplaten? Ik kan toch niet elke kabel van een verdeelplaat naar een lampje met dik draad gaan uitvoeren?
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

Erwin (n-spoorder)

• o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
    • www.leukehobby.nl
« Reactie #17 Gepost op: 22 June 2008, 14:32:31 »

Het idee van een zekering spreekt me erg aan, want voor het zelfde geld was er brand uitgebroken. Ik neem aan dat ik de zekering tussen de trafo en de verdeelplaat moet zetten. Wat voor soort zekering kan ik gebruiken? Ik ben niet bekend met enige technische kennis op dat vlak.

Bij een automatriaalzaak zijn mooie zekeringhouders te krijgen. Draadje in -> draadje uit.  waar je dan gewoon een autozekering in kan steken van 1 of 2 Amp. Deze heb je van glaszekering to die gekleurde plastic dingen. Keuze genoeg.  Ik had deze op mijn oude baan ik gebruik, werkte prima.

Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 22 June 2008, 14:34:36 »
Zoals ik al schreef, je kunt wel naar een verdeelplaat gaan, maar electriciteit trekt zich daar niets van aan. Het is beslist niet zo dat met 20 draadjes op de verdeelplaat ieder draadje maximaal 1/20e van de stroom kan trekken.

Voor 4,0 mm2 draad moet je wel naar de speciaalzaak voor electromaterialen. De bouwmarkten (Gamma e.d.) gaan niet verder dan 2,5 mm2, dus weet waar je aan begint.

Je zult zekeringen moeten gaan aanbrengen en pas daarna kun je overstappen op dunnere draden.

willem7853

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 22 June 2008, 14:36:05 »
Gamau,

ik zou zekeringen plaatsen de verdeel plaat.
als je in de snoertjes van af de verdeelplaat een zekering plaatst is dat bij een storing, makkeljker zoeken je hoef namelijk alleen het snoertje te volgen waar de zekering van stuk is.
Plaats je ook nog een zekering tussen verdeelplaat en trafo, zorg er dan voor dat die een aantal stappen groter is dan de afgaande zekeringen.
B.V. tussen trafo en verdeelplaat 4 A en de afgaande 1A.
is er in een van de afgaande snoertjes kort sluiting dan zal de 1 A zekering stuk gaan.
komt te totale belasting boven 4 A dan zal de 4 A suk gaan en zo de trafo beschermen
thuis ben ik de enige die (model)spoort

erik1

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 22 June 2008, 16:32:02 »
dat je 4mm2 gaat gebruiken is een beetje overdreven. dat gebruiken we in de installatie techniek voor 25 A aansluitingen.  Ik gebruik zelf 0,8 mm2 voor alles wat na de trafo zit werkprima. Alleen heb ik voor mijn + een draad van 1mm2 gebruikt om spanning verlies te voor komen. Voor lange stukken. Om je trafo te beveiligen zou ik gewoon een glaszekering nemen.En de volgende zekering zou ik 2 stappen kleiner nemen. zo als al eerder uitgelegd. En wel alles geisoleerd van elkaar aan leggen. Daar kan je krimpkous voor gebruiken.

Gamau

• Offline Offline
    • Harzerode 1992
« Reactie #21 Gepost op: 22 June 2008, 16:57:28 »
Allemaal hartelijk bedankt voor de fijne reacties.

Erik, je geeft aan 4mm2 overdreven te vinden, maar het wordt wel aanbevolen door de tekst op de trafo. Heeft de fabrikant overdreven?

En nog 1 vraag: Moet ik bij zowel de + als - een zekering aanbrengen, of alleen aan één zijde?

Ik ga het dus als volgt doen:
1. TRAFO
2. Draad tussen 1mm2 en 4mm2 in (nog te bepalen)
3. Zekeringhouder met zekering van 4 A
4. VERDEELPLAAT
5. Zekeringhouders met zekering van 1 A vlak na elk stekkertje
6. Kleinere draden naar de diverse onderdelen (een deel zal ik een dikker draad geven)
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #22 Gepost op: 22 June 2008, 17:06:41 »
4mm2 is wel erg overdreven, zelfs 2,5mm2 is wat aan de hoge kant. De laatste worden gebruikt in huisinstallaties en kunnen met gemak 16A aan. 1,5mm2 wordt gebruikt bij 10A. 0,75mm2 moet ruim voldoende zijn tenzij je de trafo op een paar honderd meter van de baan hebt staan  natuurlijk. Dan is het nog voldoende maar dan zal de spanning iets inzakken bij belasting.

Die beveiliging in de trafo spraakt pas na enige tijd aan. Dat is een thermische beveiliging die redelijk traag is. Een automaatzekering van 3 Amp zou misschien een uitkomst zijn. Bij een sluiting hoef je dan niet telkens een nieuwe zekering te plaatsen
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 22 June 2008, 17:22:58 »
Voor de juiste draad kun je kijken op Draaddikte en kabeldikte voor de modelbaan op de nproject site.  Beetje naar bedenscrollen en je hebt een tabel met draaddiameter, draaddoorsnee en toelaatbare belasting.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #24 Gepost op: 22 June 2008, 18:32:58 »

Die beveiliging in de trafo spreekt pas na enige tijd aan. Dat is een thermische beveiliging die redelijk traag is.

Dat is helemaal juist, en vroeger toen ik nog een klein pubertje was, en ik nog weleens stiekum een sigaretje opstak, gebruikte ik dit bij het gebrek aan luicifers of een aansteker om mij sigaret aan te kunnen steken.

Via een dun blank draadje welke ik expres kortsluiting liet maken had ik zo mijn eigen sigaret aansteker. Dus een gloeiend draadje waarmee je perfect de brand erin kon steken. En als het draadje dun genoeg was dan smolt het doormidden voordat de thermische beveiliging van de trafo aansprak. ::) :o

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

erik1

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 22 June 2008, 19:20:53 »
dat vind ik ja. of je baan moet zo ver of zo veel vermogen nodig hebben maar lijkt me niet. En de beveiliging zou ik in de + maken. Als je twijfel over je draad dikte kan je die laten berekenen. Succes nog met je baan

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 22 June 2008, 19:35:42 »
Gamau, de juiste materialen gebruiken is ook belangrijk.

Je schreef :
(...) de waarschijnlijke oorzaak gevonden: twee ministekkertjes die elkaar raakten. Ik gebruik die stekkertjes ook wel om twee draaduiteinden met elkaar te verbinden. Weer geleerd dat ze elkaar niet mogen raken (...)

Lees ik het goed : Pak je dan een ministekker-mannetje, stopt daar aan de ene kant twee draadjes in en laat de andere kant gewoon open liggen ?

Dan kun je echt beter kroonsteentjes gebruiken. Die zijn ervoor gemaakt.  Stekkertjes komen beter tot hun recht als je ze als stekkertje gebruikt. En dan nooit de spanning op het mannetje zetten - daar zijn de vrouwtjes voor.