Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Frank 123
Vandaag
om 17:53:53
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 17:49:16
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Eelco Storm
Vandaag
om 17:24:20
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 17:22:12
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
maartenvdb
Vandaag
om 17:19:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 17:17:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:10:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
bellejt
Vandaag
om 16:58:48
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
Vandaag
om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Frits C
Vandaag
om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
defender
Vandaag
om 12:45:24
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Oorzaak doorbranden kabel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Oorzaak doorbranden kabel (gelezen 11028 keer)
Gamau
Offline
Berichten: 418
Oorzaak doorbranden kabel
«
Gepost op:
21 June 2008, 19:32:06 »
Ik heb zojuist succesvol mijn eerste terugmelddecoder (Viessmann 5233) geplaatst en mijn TwinCenter herkende de bezetmeldingen. De trafo voor mijn twin-center en de rijstroom komt uit een losse Fleischmann-trafo.
En toen was er een hoop rook. Het kabeltje van mijn andere trafo (Conrad, 70VA) naar de verdeelplaat van de verlichting/wissels werd gloeiend heet en het kunststof omhulsel begon helemaal weg te smelten.
Ik vind het erg toevallig en ik heb nu geen idee wat er fout is gegaan. De trafo begon volgens mij het draad fors te verhitten. Maar waarom? Weet iemand waar ik als eerste de oorzaak kan zoeken?
Gelogd
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC
Hans van de Swaluw
Offline
Berichten: 120
Re: Oorzaak doorbranden kabel
«
Reactie #1 Gepost op:
21 June 2008, 19:35:52 »
Tsja,
Dat is duidelijk een keiharde kortsluiting ergens. En dan zonder een zekering ertussen.
Maat wat bedoel je met voeding Twincenter en de rijstroom. Trafo moet op de centrale en deze zorgt dan voor de rijstroom, zoals je dat noemt. Trafo toch niet direct ergens aangesloten, hoop ik.
Gaf het Twincenter een foutmelding??
«
Laatst bewerkt op: 21 June 2008, 19:37:23 door Hans van de Swaluw
»
Gelogd
2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur
Gamau
Offline
Berichten: 418
Re: Oorzaak doorbranden kabel
«
Reactie #2 Gepost op:
21 June 2008, 19:40:31 »
Ik heb trafo 1 (Fleischmann) aangesloten op de TC en vandaar loopt een draad naar de rails (rijstroom).
De andere trafo (Conrad) geeft stroom voor lichtjes, seinen en wissels.
Beste Hans, je hebt een over een zekering. Hoe kan ik die aansluiten ter voorkoming van het doorbranden? (Ik moet nog op zoek naar de oorzaak).
De TC gaf geen foutmelding.
Gelogd
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC
PietvW
Offline
Berichten: 126
Re: Oorzaak doorbranden kabel
«
Reactie #3 Gepost op:
21 June 2008, 19:45:23 »
Zekering zorgt er voor als er te veel stroom door je schakeling loopt dat deze doorbrand. Omdat het plastic rond je draad wegsmelt is een teken dat er teveel stroom doorheen gaat. meestal wordt deze op de ingaande of uitgaande draad van je schakeling geplaatsd.
Gelogd
Gamau
Offline
Berichten: 418
Re: Oorzaak doorbranden kabel
«
Reactie #4 Gepost op:
21 June 2008, 19:47:23 »
Wat ik me nog wel afvraag: als het kortsluiting was, waarom schakelde de trafo dan niet automatisch uit. Er zit een kortsluitbeveiliging op.
Gelogd
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Oorzaak doorbranden kabel
«
Reactie #5 Gepost op:
21 June 2008, 19:49:34 »
Dat er een kei van een kortsluiting is, is overduidelijk, maar wat de oorzaak daarvan is, kan ik niet uit je verhaal opmaken.
Maar misschien helpt het als je alles aansluit zoals er in de handleiding staat, zal een hoop ellende voorkomen denk ik denkelijk.
Nu, niet zeggen dat heb ik gedaan, want dat is dus niet het geval.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Gamau
Offline
Berichten: 418
Re: Oorzaak doorbranden kabel
«
Reactie #6 Gepost op:
21 June 2008, 20:56:26 »
De oorzaak moet ik nog vinden, maar waarom grijpt de kortsluitbeveiliging van de trafo niet in bij zo'n situatie?
Gelogd
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Oorzaak doorbranden kabel
«
Reactie #7 Gepost op:
21 June 2008, 21:15:42 »
Weet je wel zeker dat die grote stroom loopt over de twee punten, die beschermd worden door de kortsluitbeveiliging ?
Gelogd
Bas, Dordrecht
Offline
Berichten: 1152
Re: Oorzaak doorbranden kabel
«
Reactie #8 Gepost op:
21 June 2008, 21:28:29 »
te dun kabeltje genomen?
Groeten
Bas
Gelogd
Marc M
Offline
Berichten: 646
Re: Oorzaak doorbranden kabel
«
Reactie #9 Gepost op:
21 June 2008, 22:54:17 »
Als ik het goed lees staan je TC + Fleischmann trafo helemaal los van de Conrad trafo! Dan is het logisch dat je TC geen foutmelding geeft, omdat dit een andere "stroomkring" is.
Marc
Gelogd
Groeten, Marc
H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper
Gamau
Offline
Berichten: 418
Re: Oorzaak doorbranden kabel
«
Reactie #10 Gepost op:
21 June 2008, 23:30:41 »
Klopt.
Gelogd
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC
Christoph
Offline
Berichten: 3054
Re: Oorzaak doorbranden kabel
«
Reactie #11 Gepost op:
22 June 2008, 01:16:12 »
Gamau,
je geeft aan dat je conrad trafo 70 VA is, maar wat is de uitgangsspanning van deze trafo en wat is de maximale stroom die uit je trafo kan komen?
Verder een vraagje, van voor draad dikte heb je gekozen?
Groeten en succes met je kortsluiting,
Christoph
Gelogd
MRP_Peter
Gast
Re: Oorzaak doorbranden kabel
«
Reactie #12 Gepost op:
22 June 2008, 03:19:03 »
Gamau:
Een zekering plaats je in de leiding(draad zelf), met andere woorden dus in serie met de verbruiker.
Overigens, even een klein rekensommetje, uitgaande van 70VA, waarbij de trafo 16 Volt afgeeft, geeft dit een Amperage van om de nabij 4,5 Ampere.
De draad-dikte zou in dat geval dan minimaal 0,75mm2 moeten zijn maar 1mm2 zou beter zijn.
Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd
Christoph
Offline
Berichten: 3054
Re: Oorzaak doorbranden kabel
«
Reactie #13 Gepost op:
22 June 2008, 11:40:14 »
Peter, je hebt gelijk wat betreft de stroom bij 16 Volt. Maar ik lees in het verhaal van Gamau niet dat hij deze trafo heeft gebruikt, mogelijk zijn er andere met een andere spanningsniveau. Vandaar mijn vraag.
Groeten,
Christoph
Gelogd
Gamau
Offline
Berichten: 418
Re: Oorzaak doorbranden kabel
«
Reactie #14 Gepost op:
22 June 2008, 14:05:03 »
Ik heb de waarschijnlijke oorzaak gevonden: twee ministekkertjes die elkaar raakten. Ik gebruik die stekkertjes ook wel om twee draaduiteinden met elkaar te verbinden. Weer geleerd dat ze elkaar niet mogen raken en dat ik daarop extra alert moet zijn.
Ik heb nog eens op de trafo gekeken. Daarop staat 4,0 mm2. Ik ga dus maar een dikke kabel gebruiken van deze dikte. Maar de kabel sluit ik dan weer aan op een verdeelplaat en daar zitten dan weer 2x maximaal 10 kleine kabeltjes aan vast. Kan er vanaf die plek dan wel kleine kabeltjes (0,14 m2?) gebruikt worden? Of moet ik echt overstappen op dikkere kabeltjes?
De trafo geeft 16V en maximaal 4,38 A.
Het idee van een zekering spreekt me erg aan, want voor het zelfde geld was er brand uitgebroken. Ik neem aan dat ik de zekering tussen de trafo en de verdeelplaat moet zetten. Wat voor soort zekering kan ik gebruiken? Ik ben niet bekend met enige technische kennis op dat vlak.
Gelogd
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Oorzaak doorbranden kabel