Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door kees5
Vandaag om 20:15:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:12:39
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 20:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:42:23
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:13:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 17:55:19
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
  

Auteur Topic: Oorzaak doorbranden kabel  (gelezen 11035 keer)

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Oorzaak doorbranden kabel
« Gepost op: 21 June 2008, 19:32:06 »
Ik heb zojuist succesvol mijn eerste terugmelddecoder (Viessmann 5233) geplaatst en mijn TwinCenter herkende de bezetmeldingen. De trafo voor mijn twin-center en de rijstroom komt uit een losse Fleischmann-trafo.

En toen was er een hoop rook. Het kabeltje van mijn andere trafo (Conrad, 70VA) naar de verdeelplaat van de verlichting/wissels werd gloeiend heet en het kunststof omhulsel begon helemaal weg te smelten.

Ik vind het erg toevallig en ik heb nu geen idee wat er fout is gegaan. De trafo begon volgens mij het draad fors te verhitten. Maar waarom? Weet iemand waar ik als eerste de oorzaak kan zoeken?
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

Hans van de Swaluw

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: Oorzaak doorbranden kabel
« Reactie #1 Gepost op: 21 June 2008, 19:35:52 »
Tsja,

Dat is duidelijk een keiharde kortsluiting ergens. En dan zonder een zekering ertussen.

Maat wat bedoel je met voeding Twincenter en de rijstroom. Trafo moet op de centrale en deze zorgt dan voor de rijstroom, zoals je dat noemt. Trafo toch niet direct ergens aangesloten, hoop ik.

Gaf het Twincenter een foutmelding??
« Laatst bewerkt op: 21 June 2008, 19:37:23 door Hans van de Swaluw »
2-rail, IB met Koploper en veel (teveel) randapparatuur

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Re: Oorzaak doorbranden kabel
« Reactie #2 Gepost op: 21 June 2008, 19:40:31 »
Ik heb trafo 1 (Fleischmann) aangesloten op de TC en vandaar loopt een draad naar de rails (rijstroom).
De andere trafo (Conrad) geeft stroom voor lichtjes, seinen en wissels.

Beste Hans, je hebt een over een zekering. Hoe kan ik die aansluiten ter voorkoming van het doorbranden? (Ik moet nog op zoek naar de oorzaak).

De TC gaf geen foutmelding.
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

PietvW

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
    • Mijn modelbouw website
Re: Oorzaak doorbranden kabel
« Reactie #3 Gepost op: 21 June 2008, 19:45:23 »
Zekering zorgt er voor als er te veel stroom door je schakeling loopt dat deze doorbrand. Omdat het plastic rond je draad wegsmelt is een teken dat er teveel stroom doorheen gaat. meestal wordt deze op de ingaande of uitgaande draad van je schakeling geplaatsd.

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Re: Oorzaak doorbranden kabel
« Reactie #4 Gepost op: 21 June 2008, 19:47:23 »
Wat ik me nog wel afvraag: als het kortsluiting was, waarom schakelde de trafo dan niet automatisch uit. Er zit een kortsluitbeveiliging op.
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Oorzaak doorbranden kabel
« Reactie #5 Gepost op: 21 June 2008, 19:49:34 »
Dat er een kei van een kortsluiting is, is overduidelijk, maar wat de oorzaak daarvan is, kan ik niet uit je verhaal opmaken.
Maar misschien helpt het als je alles aansluit zoals er in de handleiding staat, zal een hoop ellende voorkomen denk ik denkelijk.
Nu, niet zeggen dat heb ik gedaan, want dat is dus niet het geval.
Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Re: Oorzaak doorbranden kabel
« Reactie #6 Gepost op: 21 June 2008, 20:56:26 »
De oorzaak moet ik nog vinden, maar waarom grijpt de kortsluitbeveiliging van de trafo niet in bij zo'n situatie?
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Oorzaak doorbranden kabel
« Reactie #7 Gepost op: 21 June 2008, 21:15:42 »
Weet je wel zeker dat die grote stroom loopt over de twee punten, die beschermd worden door de kortsluitbeveiliging ?

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1152
Re: Oorzaak doorbranden kabel
« Reactie #8 Gepost op: 21 June 2008, 21:28:29 »
te dun kabeltje genomen?

Groeten

Bas

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: Oorzaak doorbranden kabel
« Reactie #9 Gepost op: 21 June 2008, 22:54:17 »
Als ik het goed lees staan je TC + Fleischmann trafo helemaal los van de Conrad trafo! Dan is het logisch dat je TC geen foutmelding geeft, omdat dit een andere "stroomkring" is.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Re: Oorzaak doorbranden kabel
« Reactie #10 Gepost op: 21 June 2008, 23:30:41 »
Klopt.
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Oorzaak doorbranden kabel
« Reactie #11 Gepost op: 22 June 2008, 01:16:12 »
Gamau,

je geeft aan dat je conrad trafo 70 VA is, maar wat is de uitgangsspanning van deze trafo en wat is de maximale stroom die uit je trafo kan komen?
Verder een vraagje, van voor draad dikte heb je gekozen?

Groeten en succes met je kortsluiting,

Christoph

MRP_Peter

  • Gast
Re: Oorzaak doorbranden kabel
« Reactie #12 Gepost op: 22 June 2008, 03:19:03 »
Gamau:

Een zekering plaats je in de leiding(draad zelf), met andere woorden dus in serie met de verbruiker.
Overigens, even een klein rekensommetje, uitgaande van 70VA, waarbij de trafo 16 Volt afgeeft, geeft dit een Amperage van om de nabij 4,5 Ampere.
De draad-dikte zou in dat geval dan minimaal 0,75mm2 moeten zijn maar 1mm2 zou beter zijn.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Oorzaak doorbranden kabel
« Reactie #13 Gepost op: 22 June 2008, 11:40:14 »
Peter, je hebt gelijk wat betreft de stroom bij 16 Volt. Maar ik lees in het verhaal van Gamau niet dat hij deze trafo heeft gebruikt, mogelijk zijn er andere met een andere spanningsniveau. Vandaar mijn vraag.

Groeten,

Christoph

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Re: Oorzaak doorbranden kabel
« Reactie #14 Gepost op: 22 June 2008, 14:05:03 »
Ik heb de waarschijnlijke oorzaak gevonden: twee ministekkertjes die elkaar raakten. Ik gebruik die stekkertjes ook wel om twee draaduiteinden met elkaar te verbinden. Weer geleerd dat ze elkaar niet mogen raken en dat ik daarop extra alert moet zijn.

Ik heb nog eens op de trafo gekeken. Daarop staat 4,0 mm2. Ik ga dus maar een dikke kabel gebruiken van deze dikte. Maar de kabel sluit ik dan weer aan op een verdeelplaat en daar zitten dan weer 2x maximaal 10 kleine kabeltjes aan vast. Kan er vanaf die plek dan wel kleine kabeltjes (0,14 m2?) gebruikt worden? Of moet ik echt overstappen op dikkere kabeltjes?
De trafo geeft 16V en maximaal 4,38 A.

Het idee van een zekering spreekt me erg aan, want voor het zelfde geld was er brand uitgebroken. Ik neem aan dat ik de zekering tussen de trafo en de verdeelplaat moet zetten. Wat voor soort zekering kan ik gebruiken? Ik ben niet bekend met enige technische kennis op dat vlak.


H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC