Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:04:00
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:38:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:59:09
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Te 2/2
Vandaag om 02:40:41
Ontraxs 2026 door Sven
Vandaag om 00:31:56
21 pin 21MTC Adapter Aansluitschema Lais door Rico [momfer]
Vandaag om 00:17:27
Camp 3 door sdz1976
24 April 2026, 23:38:34
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Oosterspoor
24 April 2026, 23:07:21
Raadplaatje door Hatsune Miku
24 April 2026, 23:03:30
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Martin Welberg
24 April 2026, 22:43:41
probleem met communicatie tussen Intellibox en spoorbaan door R.C.Grootveld
24 April 2026, 22:38:33
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door wob
24 April 2026, 22:24:24
Line-up foto's van modellen door Robkop
24 April 2026, 22:08:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Koen/264
24 April 2026, 21:46:38
motor problemen roco 72263 door rjr
24 April 2026, 21:07:39
Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door LJ
24 April 2026, 20:58:28
Mooi weer om buiten te spelen door FritsT
24 April 2026, 20:31:13
Baanplan NL-BRD-DDR door Arjan6511
24 April 2026, 19:21:47
Don Sibley's Rotbach Stadt (H0m) door Sven
24 April 2026, 19:18:15
US diorama in H0 door puntenglijder
24 April 2026, 19:08:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
24 April 2026, 18:38:10
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
24 April 2026, 17:52:45
Aanpassen CV locs PIKO weinig effect door Dave.......
24 April 2026, 17:49:16
Peterstein - KPEV -H0 Fleischmann door spoorijzer
24 April 2026, 16:58:23
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
24 April 2026, 16:25:07
Stilstand schoonmaken lok gelocked door 1200blauw
24 April 2026, 16:19:02
Palisade Canyon door RobVille
24 April 2026, 16:07:44
Treinnummer ADE set Flughafen-Express door Ferdinand Bogman
24 April 2026, 15:33:07
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
24 April 2026, 15:28:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
24 April 2026, 15:10:00

Auteur Topic: Is een 3d geprint onderdeel giftig?  (gelezen 8346 keer)

Marco Staartjes

• Offline Offline
Is een 3d geprint onderdeel giftig?
« Gepost op: 10 March 2026, 20:00:28 »
Op Thingiverse heb ik een h0m/TTm model gevonden van de Schotterwagen van de voormalige Südharz Eisenbahn.
In navolging van iemand op het Harzbahnforum (https://www.harzbahn-forum.de/) heb ik dit model vergroot naar de schaal 1:45 en laten printen in Tough SLA (0.03mm Schicht sehr fein) bij 3ddrucklife.com.

Ik ben tevreden met het geprinte model, echter de verzendkosten uit Duitsland zijn toch wat aan de hoge kant, dus ben ik op zoek naar een bedrijf in Nederland die ook resin kan printen (met dezelfde fijne stapjes).

Nu lees ik echter op printics.nl het volgende:

DLP (Resin):
Om de veiligheid van de klant te waarborgen worden deze prints ALTIJD door ons nabewerkt. Het printmateriaal is zonder behandeling namelijk zeer giftig.

Als een print klaar is wordt deze eerst in soort wasmachine gewassen met 99.9% alcohol. Na een grondige wasbeurt gaat de print voor een tijdje in een UV kamer om z’n maximale sterkte te behalen. Daarna is de print veilig om aan te raken. Deze prints mag je NOOIT doorboren.

bron: https://printics.nl/3d-laten-printen-bij-printics/

Dit zou dus inhouden dat je een 3D geprint onderdeel van (deze) Resin nooit mag boren/schuren? Da's best lastig bij modelbouwen....
Geldt dit voor elke soort resin?
En zijn er bedrijven in Nederland die dan wel een 'veilige' Resin aanbieden?

Marco.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
Re: Is een 3d geprint onderdeel giftig?
« Reactie #1 Gepost op: 10 March 2026, 20:24:34 »
Wassen met alcohol (meestal isopropanol, een stof die erg op alcohol/ethanol lijkt) is standaard en UV belichten idem. Doet iedereen thuis met een resinprinter.
Dat boren...tja. Bij het boren en schuren komt microscopisch fijn stof vrij en dat komt overal waar je het niet zou willen. Dat kan ogen en luchtwegen irriteren. Je ruikt het ook. Ik zet daarom altijd een mondmasker op en werk in geventileerde ruimte of buiten en was mijn handen frequent en zeker na iedere schuurbeurt.
Het is even een zelf gemaakt werk-protocol volgen, maar geïrriteerde ademhalingsorganen en tranende rode ogen wil je gewoonweg niet.
Is dat wat ze met "zeer giftig" bedoelen?

En mijn printer heeft zowieso een koolstof filter om de dampen vast te houden, maar dan nog. Als je de printer openmaakt en de bak met resin zo bloot komt te liggen en je onderdelen nog staan te "dampen"/uitdruipen...... Ook die procedures moet je zorgvuldig geventileerd doen.

« Laatst bewerkt op: 10 March 2026, 20:28:32 door FritsT »

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 10 March 2026, 20:27:09 »
Vloeibare resin is inderdaad verre van gezond. Maar een geprint model kun je na de al door jou beschreven wash & cure nabehandeling bij mijn weten gewoon vastpakken.

Schuren zou ik altijd wel met adembescherming (goed mondkapje) maar dat geldt eigenlijk voor alle materialen die je schuurt.

Ik vermoed dat opmerking over het doorboren gemaakt wordt omdat je een model hol kan printen. In die afgesloten zou nog wat vloeibare resin kunnen zitten omdat je deze afgesloten ruimten niet spoelt en uithard bij de wash & cure nabehandeling

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #3 Gepost op: 10 March 2026, 21:09:37 »
Ik heb zelf de ervaring dat het gebruik van resins bij het ene merk wel en bij het andere niet een soort reactie geeft op mijn huid.
Daarbij is er verschil tussen typen van wel of niet waterafspoelbaar / wasbaar.

Niet water-afspoelbaar wordt door mij geschoond met het hiervoor genoemde alcohol.
Beide typen resin bewerk ik na met UV om (eventueel achtergebleven) resin uit te harden.

Als er geen ruimten van binnen zijn waar resin achter kan blijven zal er nooit kans zijn om in aanraking te komen met "vers" materiaal.
In principe wordt alle resin uitgehard tijdens het printen om het model te vormen.

Een heeeel klein beetje stof kan geen kwaad.
Door mijn print productie (eigenwerk dan wel opdrachten van anderen) ben ik veel aan het schuren, dus veel stof aan het maken.
Tijdens het verwijderen van de ondersteuningen, overtollig materiaal, etc heb ik een mondkap op , maar ook een directe afzuiging.

De afzuiging was in het begin een stofzuiger.
Nu wat professioneler.

Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 10 March 2026, 21:13:11 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.  18 en 19 april in St Niklaas. Zaterdag 9 mei Poortugaal, zaterdag 16 mei ben ik weer in Houten.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #4 Gepost op: 10 March 2026, 22:53:36 »
Ik ben dus niet de enige om zo te zeggen...

Ik heb heel gauw last van tranende ogen en ook snel een reactie (binnen 1 uur) van geïrriteerde huid, wangen-neus en dat trekt niet snel weg. Integendeel, het duurt een paar uur.
Ja, ik smokkel ook wel eens als het een piepklein schuur/boor-werkje is, maar ik kom mezelf altijd weer tegen en dan denk ik..."had ik maar".

Resin is leuk en makkelijk, maar ik kijk uit naar een volgend project, maar dan in messing. Dat gaat al 25 jaar zonder problemen.

Ik werk voornamelijk met resin van Elegoo ABS-like-Vs2.
« Laatst bewerkt op: 10 March 2026, 22:57:09 door FritsT »

FRIE

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 11 March 2026, 08:18:41 »
Als op de verpakking van de grondstof een doodskop staat, heet de stof officieel 'giftig' anders niet.
Bijna al deze stoffen zijn wel irriterend (het bekende uitroepteken) en vaak ook corrosief.
Dat is dus altijd opletten.

Per definitie is de grootte van de stofdeeltjes die vrijkomen bij het schuren van deze stoffen vaak dusdanig klein, dat je die kunt inademen.
Deze zijn dan schadelijk voor je gezondheid: dat betekent dan zo goed mogelijk afzuigen en anders een goed stofmasker gebruiken.

Erwin

Marco Staartjes

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 11 March 2026, 20:36:28 »
Allen bedankt voor de eigen ervaringen!

Met de juiste voorzorgsmaatregelen kan ik dus best voorzichtig een gaatje boren, indien nodig.
Zelf printen is voor mij niet aan de orde, dus ik zal eens gaan zoeken naar een bedrijf dat voor mij wat modellen kan printen met de gewenste fijne laagdikte (wat is hiervoor het 'officiele' woord?).

Marco.

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #7 Gepost op: 11 March 2026, 20:51:28 »
Misschien kun je het gat dat je wilt boren in een vloeistof doen.

Ik noem maar wat : water.
Nu heb je geen stof deeltjes en wat er af komt gaat het water is.

Wel de bak goed na spoelen zodat er geen delen achter blijven. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Bouw Br 44 002
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112074.new#new

Marco Staartjes

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 March 2026, 20:54:39 »
Misschien kun je het gat dat je wilt boren in een vloeistof doen.

Dat ga ik in overweging nemen. Dank!

Marco.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #9 Gepost op: 11 March 2026, 21:09:23 »
Buiten in de regen met een handboor ?

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #10 Gepost op: 11 March 2026, 21:46:31 »
De basisstof is een fotopolymeer, een lichtgevoelige thermoplastische kunsthars. Die kun je vloeibaar maken door te verhitten. Daarvan maakt de printer gebruik om het in de gewenste vorm te krijgen. Vervolgens wordt er een intense lichtbundel op losgelaten, waardoor een chemische reactie wordt gestart. Die verandert de vervormbare thermoplast (buigzaam plastic) in een solide thermoharder (stug plastic). Echter kan die reactie onvolledig zijn. Er kan dus basismateriaal zijn overgebleven binnenin het materiaal dat niet of onvolledig is gereageerd en ook niet meer aan licht wordt blootgesteld. Kennelijk wordt het geprinte voorwerp met "99,9% alcohol" (onzin, want dat is veel te duur in dit percentage - ik verwacht eerder idd iets van spiritus (lager % alc.), isopropanol of aceton) gewassen om de resten uitgangsproduct aan de oppervlakte te verwijderen. Zodra je erin gaat boren kom je dus ook die substantie weer tegen. Het gevaar is dus niet (alleen) het stof, maar vooral de chemische verbinding.

Ik zou denk ik goed nadenken over of en hoe ik dat zou bewerken. Bescherming van jezelf en je omgeving lijkt me belangrijk. Buiten doen lijkt me onverstandig, omdat je dan dit spul gewoon in je tuin hebt (vergiftig je je eigen boontjes, worteltjes en andere gezonde moestuinproducten - of die van de buren). Mijn keuze zou zijn een goede afzuiging met filter (dat is dus meer dan de afzuigkap in de keuken) en bescherming van neus, mond en ogen. Filtertje daarna afvoeren natuurlijk. Wellicht je eindproduct nog even wassen, even aanzien hoe het eruit ziet.

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 March 2026, 05:07:29 »
Wordt het nu niet allemaal erg overdreven?
Je gaat echt niet dood van 5 gaatjes in uitgeharde resin boren.
Of als je dat bakje met water waarin je de gaatjes het geboord in de tuin gooit gelijk de hele moestuin een giftbult is.

::)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

RhB-Mikey

• Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
« Reactie #12 Gepost op: 12 March 2026, 07:30:11 »
Resin is gewoon hard en je maakt een model niet hol zoals bij filament je kan het gewoon boren en schuren.
en als je geen stof wil kan je het nat schuren maar laat je model eerst goed uitharden
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Gerrit H

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 March 2026, 09:05:47 »
Tja, als je het bewerken van uitgehard resin een risico vindt, dan zijn er wel grotere risico's te duiden, zoals zagen en boren in MDF of solderen met vloeimiddelen. Vergeet ook niet de BBQ, het afbranden van verf, een houtkachel, enz., enz. enz.

Als je gaat werken met een resinprinter wordt het afzuigen van de dampen aanbevolen, dus doe dat. Het naharden mbv. UV is ook afzuiging aan te raden. Daarna is het 'grote giftige' gevaar wel geweken, tenzij je de uitmonding van de afzuiging in je slaapkamer laat uitlopen of een andere ruimte binnenshuis.

Wanneer is een stof giftig? In principe is alles giftig. Het ligt er maar aan in welke hoeveelheden je het binnenkrijgt. Wellicht houden sommigen van cashewnoten, amandelen, pijnboompitten en walnoten. Deze kunnen zware metalen kunnen bevatten, waaronder arseen, cadmium, lood en kwik.

Oh ja, water is ook giftig als je er teveel van binnen krijgt (hyponatriëmie).

Moraal van het verhaal: Alles is relatief, want het is afhankelijk van de hoeveelheid.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #14 Gepost op: 12 March 2026, 10:02:37 »
Marco, voor schaal 1:45 zou ik gewoon met PLA (plastic) printen. Een Bambu A1 is niet duur en print echt een topkwaliteit. Ik probeer het gebruik van mijn resinprinter zoveel mogelijk te vermijden, want het is gevaarlijke rotzooi. De PLA printers van tegenwoordig geven echt een mooi resultaat en het is de overweging waard er eentje aan te schaffen.

Pas na het printen van deze rijtuigen kwam ik er achter dat er een functie "strijken" bestaat in de Bambu software. Dan maakt het de platte oppervlakken zo goed als glad.

« Laatst bewerkt op: 12 March 2026, 10:04:18 door Sven »
Stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.