Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 17:30:09
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
Uhlenbrock Intellibox 3 door Dirk
Vandaag om 16:15:35
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:31:58
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:44:40
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 13:38:05
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door RhB-Mikey
Vandaag om 12:44:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:48
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door dh3201
Vandaag om 11:07:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:47:10
  

Auteur Topic: LS models ICR  (gelezen 352651 keer)

alex1212

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • NS & DB ,mijn "Ok"
Re: LS models ICR
« Reactie #855 Gepost op: 11 November 2010, 21:54:52 »
 :)

Bs dus. (y)

Als deze binnenkort wordt uitgebracht heb ik een komplete stam,......... eindelijk. 8)

Groet,
Jan

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: LS models ICR
« Reactie #856 Gepost op: 17 November 2010, 18:40:10 »
De formele aanduiding van het in de Benelux gebruikte stuurstandrijtuig is "Bs".
Hoofdletter B = tweede klas (A eerste, C derde, D bagage, K keuken)
Kleine s = stuurstand
En waarom het bij DDM een Bvk is in plaats van een Bvs weet niemand?  :P
Met vriendelijke groeten, altijd.

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: LS models ICR
« Reactie #857 Gepost op: 17 November 2010, 19:02:52 »
De v in Bvk staat voor verdieping, en aangezien de Bs enkeldeks is, is de v niet nodig.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: LS models ICR
« Reactie #858 Gepost op: 17 November 2010, 19:04:19 »
De v in Bvk staat voor verdieping, en aangezien de Bs enkeldeks is, is de v niet nodig.
Joh.  :-X

Maar waarom bij DDM een "k" en bij de Benelux een "s"?

Om over ICM maar niet te spreken: sBFk...?
Met vriendelijke groeten, altijd.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: LS models ICR
« Reactie #859 Gepost op: 17 November 2010, 19:24:57 »
De encyclopedie zegt daarover:

   * k: koprijtuig van een treinstel/treinstam (niet gebruikt bij getrokken rijtuigen, met uitzondering van DDM)
   * s: rijtuig met stuurstand (niet gebruikt bij treinstellen)

waarbij dus de s de Koploper als uitzondering heeft (en de k naast de DDM stammen ook voor de oude Benelux is gebruikt, dat was een WRDk).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: LS models ICR
« Reactie #860 Gepost op: 17 November 2010, 20:02:16 »
Zou het kunnen dat de DDM als treinstel gezien wordt???


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: LS models ICR
« Reactie #861 Gepost op: 17 November 2010, 20:25:49 »
mDDM is een treinstam.
Gewone DDM is gewoon lok met getrokken rijtuigen.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2010, 20:48:12 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige citaat »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: LS models ICR
« Reactie #862 Gepost op: 17 November 2010, 21:31:32 »
Ook NS is niet altijd consequent (geweest) en met name tegen de jaren 90 liep de kennis van dat soort dingen (c.q. de bereidheid zulke regeltjes na te leven) sterk terug.
Dingen als "MBDK" tegenkomen enzo.
Net zo schijnt de bakcode (type.volgnummer) nu niet meer het hele leven hetzelfde te blijven (waardoor je ook bij bakwisselingen de herkomst kon traceren), wat nota bene de reden voor het bestaan van die krengen was, maar schijnen ze rustig te veranderen bij grote revisie "want het is zo handig als je de apparatuur- en revisietekeningen daaraan kunt koppelen" (en op dat moment wijzigen alle schema's)...
Dus een B ICRm (juist: tweede klasse, InterCityRijtuig ge_m_oderniseerd) heeft een andere bakcode-typenummer dan hij ZELF als ICR vóór de verbouwing had!  :o >:(

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: LS models ICR
« Reactie #863 Gepost op: 13 January 2012, 10:52:32 »
Wie kan mij in woord (en eventueel afbeeldingen) de verschillen tonen in de
rijtuigen ICR, ICK, ICRm en ICL. Je mag me een mailtje sturen naar:
keesbrunott (at) home.nl zodat ik de informatie kan opslaan.
Vriendelijke groet vanuit "NS Blokpost 54 " te IJlst (Friesland)
Kees.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2012, 10:56:49 door Gert van den Heuvel. Reden: Email-adres aangepast om spam te voorkomen. Gelieve nooit volledige email-adressen te vermelden. Zie onze netiquette. »
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Gert1

  • Gast
Re: LS models ICR
« Reactie #864 Gepost op: 13 January 2012, 10:55:58 »
Antwoorden op je vragen kun je vinden op de website van Martijn Haman: http://www.martijnhaman.nl/

mvg,
Gert

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: LS models ICR
« Reactie #865 Gepost op: 13 January 2012, 14:27:59 »
Kees,

Internet is je beste vriend, kan je het allemaal terugvinden  (y)
maar even in het kort:
ICR = InterCity Rijtuig
ICK - InterCityrijtuig Korte termijn. Waren de duitse bakken die gekocht waren om een tijdelijk tekort aan te vullen tijdens de revisie van de ICR.
ICL  = InterCity Lease. Zijn/waren geleast van DB en waren wel in NS kleuren gespoten.
ICRm = midlife update van ICR.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: LS models ICR
« Reactie #866 Gepost op: 18 January 2012, 21:10:34 »
Ha Eric,
Bedankt voor je heldere beantwoording van mijn vraag mbt.de type rijtuigen. Je hebt mij er geweldig mee geholpen. Kun je mij ook aangeven of het stuurstand rijtuig waarmee LS Models uitkomt in de kleuren geel/blauw, alleen gereden heeft met ICRm rijtuigen of ook met ICR rijtuigen?

Vriendelijke groet vanuit "NS Blokpost 54 "te IJlst.(Friesland)
Kees Brunott.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: LS models ICR
« Reactie #867 Gepost op: 18 January 2012, 21:13:52 »
Ha Gert,

Bedankt voor de verwijzing naar de website van Martijn Haman.

Vriendelijke groet vanuit "NS Blokpost 54 "te IJlst ( Friesland)
Kees Brunott.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: LS models ICR
« Reactie #868 Gepost op: 18 January 2012, 21:17:27 »
Kun je mij ook aangeven of het stuurstand rijtuig waarmee LS Models uitkomt in de kleuren geel/blauw, alleen gereden heeft met ICRm rijtuigen of ook met ICR rijtuigen?
Alleen met ICRm rijtuigen, ICR was niet geschikt voor trek/duw-diensten (uitgezonderd de Beneluxrijtuigen).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: LS models ICR
« Reactie #869 Gepost op: 18 January 2012, 21:41:46 »
Alleen met ICRm rijtuigen, ICR was niet geschikt voor trek/duw-diensten (uitgezonderd de Beneluxrijtuigen).



Nee hoor, de stuurstandrijtuigen hebben ook met ongemoderniseerde ICR-rijtuigen gereden. Was wel een combinatie van ICR en ICRm aangezien de modernisering van de rijtuigen liep op het moment dat de BDs-rijtuigen hun opwachting maakten.
Twee bewijsplaatjes: op de eerste foto een bijzondere rit: ICR en ICRm tijdens proefritten met kunststof remblokken. Op de tweede foto een combinatie van ICR en ICRm op de lijn Roosendaal -Zwolle.

Martijn