Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Frank 123
Vandaag om 19:02:14
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
Vandaag om 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 18:56:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 18:56:44
zoeken waar een draad zit op de baan door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:50:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 18:29:25
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Wim1969
Vandaag om 18:16:55
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:05:12
Raadplaatje door mdjr78
Vandaag om 18:05:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:51:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:50:31
Modelspoorbaan van Einte door Paul1969
Vandaag om 17:36:22
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:10:54
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door henk
Vandaag om 17:08:44
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
Vandaag om 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
Vandaag om 16:12:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
  

Auteur Topic: LS models ICR  (gelezen 360936 keer)

alex1212

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • NS & DB ,mijn "Ok"
Re: LS models ICR
« Reactie #855 Gepost op: 11 November 2010, 21:54:52 »
 :)

Bs dus. (y)

Als deze binnenkort wordt uitgebracht heb ik een komplete stam,......... eindelijk. 8)

Groet,
Jan

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: LS models ICR
« Reactie #856 Gepost op: 17 November 2010, 18:40:10 »
De formele aanduiding van het in de Benelux gebruikte stuurstandrijtuig is "Bs".
Hoofdletter B = tweede klas (A eerste, C derde, D bagage, K keuken)
Kleine s = stuurstand
En waarom het bij DDM een Bvk is in plaats van een Bvs weet niemand?  :P
Met vriendelijke groeten, altijd.

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: LS models ICR
« Reactie #857 Gepost op: 17 November 2010, 19:02:52 »
De v in Bvk staat voor verdieping, en aangezien de Bs enkeldeks is, is de v niet nodig.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: LS models ICR
« Reactie #858 Gepost op: 17 November 2010, 19:04:19 »
De v in Bvk staat voor verdieping, en aangezien de Bs enkeldeks is, is de v niet nodig.
Joh.  :-X

Maar waarom bij DDM een "k" en bij de Benelux een "s"?

Om over ICM maar niet te spreken: sBFk...?
Met vriendelijke groeten, altijd.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8552
  • Spoor N
Re: LS models ICR
« Reactie #859 Gepost op: 17 November 2010, 19:24:57 »
De encyclopedie zegt daarover:

   * k: koprijtuig van een treinstel/treinstam (niet gebruikt bij getrokken rijtuigen, met uitzondering van DDM)
   * s: rijtuig met stuurstand (niet gebruikt bij treinstellen)

waarbij dus de s de Koploper als uitzondering heeft (en de k naast de DDM stammen ook voor de oude Benelux is gebruikt, dat was een WRDk).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: LS models ICR
« Reactie #860 Gepost op: 17 November 2010, 20:02:16 »
Zou het kunnen dat de DDM als treinstel gezien wordt???


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: LS models ICR
« Reactie #861 Gepost op: 17 November 2010, 20:25:49 »
mDDM is een treinstam.
Gewone DDM is gewoon lok met getrokken rijtuigen.
« Laatst bewerkt op: 17 November 2010, 20:48:12 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige citaat »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: LS models ICR
« Reactie #862 Gepost op: 17 November 2010, 21:31:32 »
Ook NS is niet altijd consequent (geweest) en met name tegen de jaren 90 liep de kennis van dat soort dingen (c.q. de bereidheid zulke regeltjes na te leven) sterk terug.
Dingen als "MBDK" tegenkomen enzo.
Net zo schijnt de bakcode (type.volgnummer) nu niet meer het hele leven hetzelfde te blijven (waardoor je ook bij bakwisselingen de herkomst kon traceren), wat nota bene de reden voor het bestaan van die krengen was, maar schijnen ze rustig te veranderen bij grote revisie "want het is zo handig als je de apparatuur- en revisietekeningen daaraan kunt koppelen" (en op dat moment wijzigen alle schema's)...
Dus een B ICRm (juist: tweede klasse, InterCityRijtuig ge_m_oderniseerd) heeft een andere bakcode-typenummer dan hij ZELF als ICR vóór de verbouwing had!  :o >:(

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: LS models ICR
« Reactie #863 Gepost op: 13 January 2012, 10:52:32 »
Wie kan mij in woord (en eventueel afbeeldingen) de verschillen tonen in de
rijtuigen ICR, ICK, ICRm en ICL. Je mag me een mailtje sturen naar:
keesbrunott (at) home.nl zodat ik de informatie kan opslaan.
Vriendelijke groet vanuit "NS Blokpost 54 " te IJlst (Friesland)
Kees.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2012, 10:56:49 door Gert van den Heuvel. Reden: Email-adres aangepast om spam te voorkomen. Gelieve nooit volledige email-adressen te vermelden. Zie onze netiquette. »
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Gert1

  • Gast
Re: LS models ICR
« Reactie #864 Gepost op: 13 January 2012, 10:55:58 »
Antwoorden op je vragen kun je vinden op de website van Martijn Haman: http://www.martijnhaman.nl/

mvg,
Gert

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: LS models ICR
« Reactie #865 Gepost op: 13 January 2012, 14:27:59 »
Kees,

Internet is je beste vriend, kan je het allemaal terugvinden  (y)
maar even in het kort:
ICR = InterCity Rijtuig
ICK - InterCityrijtuig Korte termijn. Waren de duitse bakken die gekocht waren om een tijdelijk tekort aan te vullen tijdens de revisie van de ICR.
ICL  = InterCity Lease. Zijn/waren geleast van DB en waren wel in NS kleuren gespoten.
ICRm = midlife update van ICR.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: LS models ICR
« Reactie #866 Gepost op: 18 January 2012, 21:10:34 »
Ha Eric,
Bedankt voor je heldere beantwoording van mijn vraag mbt.de type rijtuigen. Je hebt mij er geweldig mee geholpen. Kun je mij ook aangeven of het stuurstand rijtuig waarmee LS Models uitkomt in de kleuren geel/blauw, alleen gereden heeft met ICRm rijtuigen of ook met ICR rijtuigen?

Vriendelijke groet vanuit "NS Blokpost 54 "te IJlst.(Friesland)
Kees Brunott.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: LS models ICR
« Reactie #867 Gepost op: 18 January 2012, 21:13:52 »
Ha Gert,

Bedankt voor de verwijzing naar de website van Martijn Haman.

Vriendelijke groet vanuit "NS Blokpost 54 "te IJlst ( Friesland)
Kees Brunott.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8552
  • Spoor N
Re: LS models ICR
« Reactie #868 Gepost op: 18 January 2012, 21:17:27 »
Kun je mij ook aangeven of het stuurstand rijtuig waarmee LS Models uitkomt in de kleuren geel/blauw, alleen gereden heeft met ICRm rijtuigen of ook met ICR rijtuigen?
Alleen met ICRm rijtuigen, ICR was niet geschikt voor trek/duw-diensten (uitgezonderd de Beneluxrijtuigen).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1811
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: LS models ICR
« Reactie #869 Gepost op: 18 January 2012, 21:41:46 »
Alleen met ICRm rijtuigen, ICR was niet geschikt voor trek/duw-diensten (uitgezonderd de Beneluxrijtuigen).



Nee hoor, de stuurstandrijtuigen hebben ook met ongemoderniseerde ICR-rijtuigen gereden. Was wel een combinatie van ICR en ICRm aangezien de modernisering van de rijtuigen liep op het moment dat de BDs-rijtuigen hun opwachting maakten.
Twee bewijsplaatjes: op de eerste foto een bijzondere rit: ICR en ICRm tijdens proefritten met kunststof remblokken. Op de tweede foto een combinatie van ICR en ICRm op de lijn Roosendaal -Zwolle.

Martijn