Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:12:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 14:09:24
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 13:46:55
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
  

Auteur Topic: LS models ICR  (gelezen 356078 keer)

Gert1

  • Gast
Re: LS models ICR
« Reactie #675 Gepost op: 16 July 2008, 13:27:22 »
Zo, eigenlijk ben ik morgen pas jarig, maar ik mocht vandaag dan toch mijn ICR-rijtuigen feestelijk in ontvangst nemen.

Toch leuk dat ze in Frankrijk ieder jaar grootscheeps jouw verjaardag vieren!   ;)

Gefeliciteerd en zeker ook met de ICR-rijtuigen. Het blijven ondanks de genoemde minpuntjes erg fraaie modellen.

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: LS models ICR
« Reactie #676 Gepost op: 16 July 2008, 13:38:30 »
Ja, blijft leuk.
Hoewel ze het thuis, met broers en zusters die respectievelijk op 1 april, Koninginnedag en 31 december jarig waren, maar gewoontjes vonden.  ;D
We hebben de traditie voortgezet. Roos is van 27 april en vind het erg leuk dat ieder jaar op allerlei plaatsen de vlag uitgaat.

Het zijn hele fraaie, maar wat bewerkelijke modellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: LS models ICR
« Reactie #677 Gepost op: 19 July 2008, 14:55:45 »
Over verwijderen van rangeerhandgrepen:
Blijkbaar moet ik er serieus tijd in gaan steken om de melding in Op de Rails te vinden waarin het verwijderen wordt genoemd.
Van 1986 tot halverwege jaren negentig had ik er in eerste instantie overheen gelezen, maar kwam ik wel een verwijzing naar een TTA (Tussentijdse Actie) in 1987 tegen.
Bij gerichter nogmaals kijken vond ik in Op de Rails 1986-7 (blz.215) alsnog mijn bewijs onder het kopje "Tussentijdse actie":
"Uiterlijk het meest opvallend zijn het verwijderen van de rangeertredes en handgrepen het aanbrengen van de klasse-aanduiding 2 op de B's binnenland en het aanbrengen van een schakelaar voor het centraal sluiten van de deuren, geschikt voor gebruik van de driehoekige treinsleutel naast de bestaande vierkante." (het Nederlands is niet helemaal compleet/correct).
Verder ook de opmerking dat de verwarmingskasten en aanzuigroosters in de zijwanden verwisseld werden en het bedieningsmechanisme van de ramen verbeterd werd.
Verder nog: "Tot het eind van het jaar [1986] worden de A- en B-rijtuigen behandeld, vanaf januari 1987 ook de BKD's. Deze laatste (sic) moeten meer wijzigingen ondergaan, zoals het aanbrengen van Telerail. Hun afwezigheid zal dan tijdelijk worden opgevangen door gereactiveerde RD's Plan E."

Definitieve conclusie dus: rijtuigen zonder rangeerhandgrepen en -tredes zijn voor degenen die dat belangrijk vinden niet "vorbildgerecht" inzetbaar vóór 1986/7, dus niet bijv. één ICR-B achter Plan E op Mt/Hrl-Zvt (of met locnummers die tegen 1987 afgevoerd waren).
Als de inzet van gereactiveerde RD's is doorgegaan, kun je echter wel stammen ICR zonder rangeerparaphernalia inzetten met een RDz Plan E i.p.v. de BKD.

Ik neem aan dat de feiten dan ook op "Stalen rijtuigen van NS" komen, Martijn? Dan is jouw mooie "naslagwerk" nog completer/correcter.

(Edit 18:12: kleur blauw werd niet getoond, dus vet gemaakt)
« Laatst bewerkt op: 19 July 2008, 18:10:57 door Illya Vaes »

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: LS models ICR
« Reactie #678 Gepost op: 19 July 2008, 17:27:30 »
ICR met Plan E RD bij Zandvoort:

http://www.flickr.com/photos/cklx/581958761/sizes/l/

De info over het verwijderen van de rangeertreden en handgrepen is juist.
Volgens mij zijn bij dezelfde TTA ook de hoezen om de spiraalveren van de Y32NS-draaistellen aangebracht om corrosie te voorkomen.


CKLX

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: LS models ICR
« Reactie #679 Gepost op: 19 July 2008, 18:09:13 »
ICR met Plan E RD bij Zandvoort:
http://www.flickr.com/photos/cklx/581958761/sizes/l/
OK, dat kan dus echt (voor wie dat belangrijk vindt) :)
De info over het verwijderen van de rangeertreden en handgrepen is juist.
Ja, dat zei ik eerder ook al, maar dat was niet voldoende en moest bewezen worden. Dus wat je met deze opmerking beoogt, is mij niet helemaal duidelijk ;)
Volgens mij zijn bij dezelfde TTA ook de hoezen om de spiraalveren van de Y32NS-draaistellen aangebracht om corrosie te voorkomen.
Dat zou kunnen (de rond dezelfde tijd instromende Benelux ICR's (en daarna? ICR-4?) hadden het direct), maar werd niet genoemd en het zou toch echt wel vallen onder "Uiterlijk het meest opvallend".

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: LS models ICR
« Reactie #680 Gepost op: 19 July 2008, 18:31:25 »
OK, dat kan dus echt (voor wie dat belangrijk vindt) :)

Tuurlijk kan dat! Meneer Vaes stond naast mij toen deze foto gemaakt werd!

1306 met tr. Mt-Zvt te Haarlem, 5 juli 1985

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: LS models ICR
« Reactie #681 Gepost op: 19 July 2008, 19:14:02 »
 :D Dat wist ik echt niet meer  ::)
Those were the days  :P
« Laatst bewerkt op: 19 July 2008, 21:06:22 door Marco Reparon. Reden: onnodige quote weg »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: LS models ICR
« Reactie #682 Gepost op: 19 July 2008, 19:28:28 »
:D Dat wist ik echt niet meer  ::)

Je wordt oud! ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: LS models ICR
« Reactie #683 Gepost op: 19 July 2008, 19:41:32 »
Dat hoop ik wel  ;)  ;)  ;D
« Laatst bewerkt op: 19 July 2008, 22:43:22 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re: LS models ICR
« Reactie #684 Gepost op: 19 July 2008, 19:42:39 »
Lorre!  ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: LS models ICR
« Reactie #685 Gepost op: 22 July 2008, 23:55:04 »
Vandaag 7 ICR's voorzien van roco kortkoppelingen. Ziet er prima en strak uit. Wilde nog een filmpje maken maar het is alweer te donker. De oude situatie, er is niets met het rijtuig maar ze staan net op een hobbel in mijn verder strakke laminaat vloer:



Kortkoppelingen:



Eén rijtuig ontspoorde constant met 1 wielstel. Op advies van iemand hier de trapjes eraf gehaald, loopt als een zonnetje.

Gerard.

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re: LS models ICR
« Reactie #686 Gepost op: 23 July 2008, 15:06:09 »
Knip de ophangbeugels van de trappen af en monteer maar weer terug. Ws ontsporen ze dan niet meer: blijven nl haken achter da bakrand.

Groet,

Huibert

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: LS models ICR
« Reactie #687 Gepost op: 23 July 2008, 17:54:31 »
Ik zag vandaag ook dat er volgens mij 1 mee reed in de ICK stam tussen 2 1700den , met handgreep en trapje, wellicht is dat allang bekend hier maar ik zit niet zo in dat nieuwe spul, misschien praat ik nu zelfs onzin maar dan lees ik het wel.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2008, 19:40:52 door prutser »

HuibertDeVerschrikkelijke

  • Gast
Re: LS models ICR
« Reactie #688 Gepost op: 24 July 2008, 12:14:53 »
Ws eerste klasse rijtuig?

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: LS models ICR
« Reactie #689 Gepost op: 24 July 2008, 21:05:35 »
Ja